Προσαρμόζοντας τις προσδοκίες Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι το δυσλεκτικό παιδί τους χρειάζεται να προσπαθήσει περισσότερο και με διαφορετικό τρόπο από τα άλλα παιδιά για να κατακτήσει τα όνειρά του. Με τα κατάλληλα εργαλεία μπορεί να θέσει τους στόχους και τις φιλοδοξίες του όσο ψηλά θελήσει. Το κλειδί είναι να βρει τις τεχνικές και τις μεθόδους που ταιριάζουν στο ιδιαίτερο μαθησιακό του στιλ.
1.Δουλέψτε με το ΠΕΑΔ. Το ΠΕΑΔ είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και γονείς. Δείχνει σε ποιους συγκεκριμένους τομείς χρειάζεται βοήθεια το παιδί. Π.χ. Αν το παιδί σας μαθαίνει καλύτερα ακούγοντας, καλό θα ήταν να αγοράζετε η να δανείζεστε βιβλία που έχουν μετεγγραφεί σε ακουστικό μέσο(CD,κασέτες).
2.Κάντε τους στόχους σας συγκεκριμένους. Π.χ. Αν το παιδί λέει > βοηθήστε το να αναδιατυπώσει το στόχο του,κανοντάς τον πιο συγκεκριμένο, όπως, >
3.Βάζετε ρεαλιστικούς αλλά και αισιόδοξους στόχους. Π.χ. Θέλω να μάθω ποιο είναι το δεξιά και ποιο το αριστερά για να μπορώ να πηγαίνω βόλτα στο πάρκο με το ποδήλατο. ΚΑΙ ΟΧΙ Πρέπει να πάψω να χάνομαι κάθε φορά που πηγαίνω στο πάρκο με το ποδήλατο.
Εξηγήστε στο παιδί το περιεχόμενο του ΠΕΑΔ. Ζητήστε την άποψή του για τον τρόπο που θα κατακτήσει τους στόχους έτσι ώστε να έχει την αίσθηση του ελέγχου.
Π.χ Για την εκμάθηση του αλφαβήτου δε θα χρειαστεί πάνω από μερικές εβδομάδες. Ενώ για τη βελτίωση των δεξιοτήτων της ακουστικής αντίληψης θα εργάζεται σε όλη τη διάρκεια των σχολικών του χρόνων.
Οργανώστε ένα αρχείο με όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με το ΠΕΑΔ και τη διάγνωση του παιδιού σας,τα άρθρα, τις εκθέσεις των ειδικών και το υλικό που αφορά την πρόοδό του.
Π.χ Αν ο στόχος είναι να διαβάσει ένα μυθιστόρημα για τη βιβλιοπαρουσίαση της επόμενης Παρασκευής Φτιάξτε έναν κατάλογο με τα επιμέρους βήματα που πρέπει να ακολουθήσει.
Όταν διαμορφώνετε το στόχο υπολογίστε το χρόνο που θα χρειαστεί το παιδί σας για να τον κατακτήσει και αν χρειαστεί μπορείτε να τον αναπροσαρμόσετε.
1.Διάγραμμα επίτευξης στόχων, το οποίο να συμπεριλαμβάνει ορισμένα βασικά σημεία κλειδιά: 1.το στόχο 2. το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα 3. αναλυτικό σχέδιο για την επίτευξη του στόχου 4.χρονοδιάγραμμα 5.πρόβλεψη για τις αναγκαίες αναπροσαρμογές. και τοποθετήστε το σε εμφανές σημείο στο δωμάτιό του.
2.Δώστε κίνητρα αλλά προσοχή στις ανταμοιβές Προτιμήστε τα ενδογενή κίνητρα και λιγότερο τα εξωγενή κίνητρα.
Συζητήστε για το πρόβλημα αυτό και με άλλους Συγκεντρώστε πληροφορίες Αναζητήστε μεγαλύτερη υποστήριξη
Α)Φροντίστε το συντομότερο δυνατό να βρεθείτε μόνοι μαζί του και να του μεταφέρετε όσα έχετε μάθει. Β)Καθησυχάστε την αγωνία του παιδιού σας σχετικά με την νοημοσύνη του λέγοντάς του είναι πολύ έξυπνο. Γ)Απαντήστε στις ερωτήσεις του με ειλικρίνεια και ενθαρρύνετε να σας μιλήσει για τους φόβους και τα άλλα συναισθήματα.
Η πιο σωστή επικοινωνία με το παιδί σας είναι η ειλικρίνεια. Φροντίστε να ενημερώνετε διαρκώς το παιδί σας για κάθε τι που το αφορά. Αν το παιδί δεν μπορεί να αφομοιώσει εύκολα τις πληροφορίες που θα του δώσετε προφορικά, θα ήταν καλό να χρησιμοποιήσετε και άλλα μέσα π.χ.εικόνες,σχέδια η σχεδιαγράμματα.
Ενθαρρύνετέ τα, μιλώντας τους,από την αρχή για τον τρόπο που μπορούν να βοηθήσουν.
Φροντίστε να πληροφορήσετε τους συγγενείς σας ότι η νοημοσύνη του παιδιού σας είναι φυσιολογική και ότι δεν χρειάζεται να του συμπεριφέρονται διαφορετικά από ότι στα άλλα παιδιά.
1.Μια φορά την εβδομάδα να κάθεστε μαζί και να συζητάτε αναλυτικά την οικογενειακή ζωή σας 2.Να προσέχετε τη γλώσσα του σώματος και τις υπόλοιπες μη λεκτικές ενδείξεις. 3.Φροντίστε οι συζητήσεις σας να μη γίνονται όταν βιάζεστε ή είστε κουρασμένοι. 4.Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, προσπαθήστε να μην κατακρίνετε το συντρο σας.