… ένα σχολείο για όλους… μαθητές, γονείς, κοινότητα Ευγενία Νιάκα: Σχολική Σύμβουλος Περιφερειακή Υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας
Τι είναι το κοινωνικό σχολείο Δράσεις με την ενεργό συμμετοχή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων οι οποίες στοχεύουν να προσφέρουν εμπειρίες, γνώσεις και δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τους μαθητές και τις μαθήτριες της χώρας για να εξελιχθούν σε υγιείς και ενεργούς πολίτες.
1 ος άξονας: άθληση
2 ος άξονας: διατροφή
3 ος άξονας: πρόληψη ατυχημάτων
4 ος άξονας: χουλιγκανισμός
5 ος άξονας: ρατσισμός
6 ος άξονας: αλκοόλ, ναρκωτικά, κάπνισμα
7 ος άξονας: διαδίκτυο
8 ος άξονας: σεξουαλική αγωγή
9 ος άξονας: μολυσματικές ασθένειες
10 ος άξονας :Ολυμπισμός, οικουμενικότητα
11 ος άξονας: αισθητική αγωγή
Συνεργαζόμενοι φορείς
…για να μην είναι απλά ένα πυροτέχνημα…………
Αλλαγή οπτικής και στάσης για το σχολείο. Απομάκρυνση από το παραδοσιακό μοντέλο. Σχολείο = μαθήματα, βιβλία, διαγωνίσματα Εκπαιδευτικός = διδάσκει, εξετάζει, βαθμολογεί Μαθητής = αποστηθίζει, λύνει ασκήσεις, αξιολογείται, μπαίνει στο πανεπιστήμιο Εστίαση εκπαιδευτικών και γονέων στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και όχι μόνο στην ακαδημαϊκή επιτυχία.
Η σημασία της ενεργής εμπλοκής των εκπαιδευτικών Οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τον πυρήνα για την υλοποίηση κάθε διδακτικής ή παιδαγωγικής δράσης αλλά και κινητοποίησης του ενδιαφέροντος των μαθητών προκειμένου να εξασφαλιστεί η συμμετοχή τους
Η σημασία της ενεργής εμπλοκής των μαθητών Οι μαθητές για να φέρουν σε πέρας μια προσπάθεια πρέπει να έχουν λόγο να το κάνουν. Είναι σημαντικό να συμμετέχουν σε δράσεις που έχουν νόημα για αυτούς. Κριτικά σκεπτόμενος ενεργός πολίτης είναι αυτός που δε γυρίζει την πλάτη στα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα αλλά συμβάλλει στην επίλυση τους.
Για να πετύχει το κοινωνικό σχολείο… Απαιτείται: Δόμηση κουλτούρας συνεργασίας. Υιοθέτηση μεθόδων και τεχνικών που προάγουν τη βιωματική μάθηση (σχέδια δράσης, διαθεματικές προσεγγίσεις, ομαδοσυνεργατικά μοντέλα διδασκαλίας, έρευνα πεδίου)
συνέχεια… υιοθέτηση των αρχών της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (ετοιμότητα, ταλέντα, ενδιαφέροντα) Δημιουργία προϋποθέσεων και προετοιμασία του σχολείου να υποδεχθεί μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλοδαπούς ή ρομά ( υλικοτεχνικές υποδομές, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, στήριξη από ειδικούς )
συνέχεια… Συνεργασία με στελέχη και φορείς ( Σχολικούς Συμβούλους, Υπεύθυνους Συντονισμού ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, Υπεύθυνους Σχολικών δραστηριοτήτων, Υπεύθυνους Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων, Υπεύθυνους Φυσικής Αγωγής, ΚΕΔΔΥ, Ορίζοντες, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Συλλόγους κ.α.)
Γονεϊκή δέσμευση… Το σχολείο έχει ευθύνη και οφείλει να πείσει το γονέα ότι «η άτυπη μάθηση» μέσω των σχεδίων εργασίας και των δράσεων που λαμβάνουν χώρα έξω από την τάξη, είναι εξίσου σημαντική με τις τυπικές μορφές μάθησης στη διάρκεια της διδασκαλίας. Ο γονέας πρέπει να αντιμετωπίζεται όχι ως παράγοντας ελέγχου και λογοδοσίας από τους εκπαιδευτικούς αλλά ως παράγοντας συνδιαμόρφωσης ενός πλαισίου ενδυνάμωσης του μαθητή και ως ο σημαντικότερος ενήλικας στη ζωή του, ο οποίος πρέπει να είναι ενημερωμένος σε βάθος για να προλαμβάνει, τις προκλητικές συμπεριφορές και τις αρνητικές συνέπειες του σύγχρονου τρόπου ζωής.
για τον επίλογο……. Good place to be!!! Good place to learn!!! … σε ελεύθερη μετάφραση ΚΑΛΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟΝ ΚΑΝΕΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ!!!
Ευχαριστώ για την προσοχή σας!