ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
Advertisements

© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Τα κοινωνικά αίτια του φαινόμενου της ενδοσχολικής βίας Γυμνάσιο Νεάπολης Κινηματογράφος Δρήρος Παρασκευή, 22 Ιουνίου 2012.
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου Συνάντηση 5 η.
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Κοινωνικοποίηση Πανταζάκου Χριστίνα.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γ’ Λυκείου
Φύση, Κοινωνία και Κουλτούρα Προαπαιτούμενα για την κατανόηση του Κοινωνικού.
ΕΡΓΑΣΙΑ PROJECT Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Σκέψη Είδη σκέψης: Προτασιακή (εκφράζει μία πρόταση/ισχυρισμό)
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΜΑΘΗΜΑ 4ο (Κοινωνικές ομάδες)
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Νεοφιλελεύθερος μύθος κ παιδική ηλικία Αναπαραστάσεις της παιδικής ηλικίας: γνώση και εξουσία.
ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
1.1 ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΥΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ Το αγιόπαιδο του Αβερόν.
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
Πολιτισμοί του Κάμπου της Θεσσαλίας και υδάτινες διαδρομές. Γουρνοχαρά Αγγελική Βαβάκα.
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
5 η διάλεξη: 30/3/2015 Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ως κοινωνικοποιητικός φορέας
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΜΑΘΗΜΑ 1 – ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med, PhD ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ. ΟΡΙΣΜΟΣ ΕΝΝΟΙΑΣ Θεσμός είναι ένα πλέγμα/σύνολο οργανωμένων και σταθερών σχεσεων που έχει ως σκοπό να ικανοποιήσει μία ή.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΘΕΣΜΟΣ α.Σ - β.Σ - γ.Λ - δ.Σ - ε.Λ. ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΘΕΣΜΟΣ 1.β – 2.α – 3.β – 4.β – 5.α – 6.α – 7.β – 8.α – 9.β – 10.β.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Η χρήση της ενσώματης μάθησης στην εκπαίδευση.
Alain Touraine (Γαλλία)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΤΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑ ΙΙ- ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
           ΠΡΑΣΙΝΗ   ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ   ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ   ΑΝΑΠΤΥΞΗ Μία  δυναμική  Οικονομική και Κοινωνική διέξοδος για  τους κατόχους πτυχίων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Εργασία στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής 2 Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΑΞΗ Γ1 ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Κ.ΣΤΡΑΤΗΣ.
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
ΑσφαλΗσ ΧΡΗΣη των ιστοσεΛΙδων κοινωνικΗς δικtΥωσης
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017

Κοινωνικοποίηση Η διαδικασία με την οποία το απροστάτευτο παιδί γίνεται βαθμιαία ένα αυτοσυνείδητο πρόσωπο, το οποίο έχει αποκτήσει τις δεξιότητες εκείνες που απαιτεί ο πολιτισμός που ανήκει. Δεν αποτελεί είδος κοινωνικού προγραμματισμού όπου το παιδί δέχεται παθητικά τις επιδράσεις τις οποίες συναντά. Το παιδί είναι ενεργό ον. Η κοινωνικοποίηση συνδέει τις γενεές μεταξύ τους. Το παράδειγμα του «αγριόπαιδου του Αβερόν». 12/4/2017

Κοινωνικοποίηση Ο άνθρωπος δεν είναι από τη γέννησή του το κοινωνικό ον που ξέρουμε. Όταν γεννιέται είναι ένα δυνάμει κοινωνικό ον. 12/4/2017

Ένταξη - Ενσωμάτωση Την κοινωνικοποίηση μπορούμε να την ορίσουμε ως τη διαδικασία ένταξης και ενσωμάτωσης του ατόμου σε ένα κοινωνικό σύνολο. Αυτό σημαίνει δύο πράγματα: α) ότι με την κοινωνικοποίηση το άτομο αποκτά μια θέση μέσα στο σύνολο, β) ότι το άτομο γίνεται μέρος του συνόλου και επομένως γίνεται και αυτό φορέας της κοινωνικής κληρονομιάς που θεμελιώνει τη συλλογική ταυτότητα. 12/4/2017

Ταυτότητα και αναπαραγωγή Από την πλευρά του ατόμου, η κοινωνικοποίηση είναι η διαδικασία με την οποία αποκτά την κοινωνική του ταυτότητα και αφετέρου προσκτάται την κοινωνική κληρονομιά. Από την πλευρά της κοινωνίας, είναι η διαδικασία της αναπαραγωγής της κοινωνίας ή η διαδικασία της κοινωνικής αναπαραγωγής της νέας γενιάς των μελών της. Συνεπώς, η κοινωνικοποίηση είναι η διαδικασία με την οποία η κοινωνία ενσωματώνει το άτομο και του μεταβιβάζει την κοινωνική της κληρονομιά. 12/4/2017

Κοινωνικοποίηση εφ’ όρου ζωής Η κοινωνικοποίηση αναφέρεται στη διαδικασία της κοινωνικής και όχι βιολογικής αναπαραγωγής. Η διαδικασία αυτή συμβαίνει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπου και σε ποικίλα κοινωνικά σύνολα. Δεν κατευθύνεται αποκλειστικά ως σκόπιμη ενέργεια προς τα βιολογικά νεαρά άτομα αλλά και στην παραγωγή μιας νέας γενιάς μελών του συνόλου. Π.χ. η μύηση μελών μιας θρησκείας ή αίρεσης. Η βιολογική και η κοινωνική νέα γενιά είναι δύο ξεχωριστές ομάδες. 12/4/2017

Διαβατήριες τελετές Η λειτουργία της κοινωνικοποίησης ως ένταξης και ενσωμάτωσης του ατόμου φαίνεται καθαρά όταν το τέλος της συνδυάζεται με μια διαβατήρια τελετουργία Δηλαδή, μια τελετή με δημόσιο χαρακτήρα που επισημαίνει και σφραγίζει τη μετάβαση του ατόμου από μια κατάσταση σε μια άλλη. 12/4/2017

Κύριες και δευτερεύουσες λειτουργίες Οι κοινωνίες διαθέτουν ιδιαίτερους θεσμούς για τους οποίους η κοινωνικοποίηση είναι η κύρια ή η δευτερεύουσα λειτουργία. Η οικογένεια και η εκπαίδευση είναι θεσμοί για τους οποίους η κοινωνικοποίηση είναι μια από τις κύριες λειτουργίες τους. Ο στρατός και η θρησκεία είναι θεσμοί με τις δικές τους κύριες λειτουργίες και τους δικούς τους μηχανισμούς κοινωνικοποίησης επιτελώντας παράλληλα και ένα κοινωνικοποιητικό έργο για το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. 12/4/2017

Η κοινωνικοποίηση ως αμφίδρομη διαδικασία Η κοινωνικοποίηση είναι μια αμφίδρομη διαδικασία. Δεν πρόκειται μόνο για ένα σύνολο θεσμικών και κοινωνικών ενεργειών ή δράσεων που κατευθύνονται προς το άτομο. Το άτομο δεν είναι παθητικός δέκτης, κοινωνικοποιείται και μέσα από τη δική του δράση. 12/4/2017

Θεωρίες κοινωνικοποίησης Η λειτουργιστική και δομολειτουργιστική προσέγγιση του Ντυρκάιμ και Πάρσονς αντίστοιχα. Παρά τις επιμέρους διαφορές τους συγκλίνουν σε αρκετά σημεία. Η ερμηνευτική προσέγγιση της κοινωνικής διαντίδρασης Η προσέγγιση της συγκρότησης του εαυτού του Μηντ. Η ψυχαναλυτική προσέγγιση του Φρόιντ. Η προσέγγιση του Πιαζέ. 12/4/2017

Θέσεις της λειτουργικής προσέγγισης α) η κοινωνικοποίηση μια ενιαία, ομοιογενής και καθολική διαδικασία με στόχο την ανώδυνη είσοδο των νέων στην κοινωνική τάξη. β) Το παιδί ως μη κοινωνικοποιημένο ον στερείται μιας πλήρους κοινωνικής υπόστασης: έχει ανάγκη από τη φροντίδα, την καθοδήγηση των ενηλίκων γ) Η κοινωνία ως μια αντικειμενική πραγματικότητα την οποία το άτομο καλείται να εσωτερικεύσει. 12/4/2017

Κριτική του λειτουργισμού Το άτομο ένα παθητικό υποκείμενο, το οποίο αναμένεται να συμμορφωθεί στα κοινωνικά δεδομένα. Η κοινωνική πραγματικότητα αντικειμενική, δεν επιδέχεται μεταβολές, τροποποιήσεις ή αναθεωρήσεις. Η θεώρηση του παιδιού ως ατελώς κοινωνικοποιημένου όντος το τοποθετεί στο κοινωνικό περιθώριο. Το παρόν του παιδιού διαγράφεται 12/4/2017

Το παιδί ως άγριος Συχνά παρομοιάζεται με τον απολίτιστο, τον πρωτόγονο Κοινό σημείο ανάμεσα στο παιδί και τον άγριο είναι η δυνατότητα εκπολιτισμού τους Η εξέλιξη από το παιδί στον ενήλικο παραλληλίζεται με την εξέλιξη του πολιτισμού. Ο πολιτισμός εντάσσεται σ’ ένα εξελικτικό σχήμα, όπου οι δυτικές κοινωνίες τοποθετούνται στην κορυφή. 12/4/2017

Ο παραλληλισμός διευκολύνει την κατασκευή της παιδικής ηλικίας ως ξεχωριστής κατηγορίας, η οποία τίθεται εκτός του κυρίαρχου κοινωνικού γίγνεσθαι. Για να ενταχθούν τα παιδιά στο κοινωνικό σώμα προϋπόθεση είναι να αφεθούν στην καθοδήγηση και τη διδασκαλία των ενήλικων και των πολιτισμένων. 12/4/2017

Η κοινωνικοποίηση σε άλλους πολιτισμούς Κοινωνίες με διαφορετική δομή διευθετούν την άφιξη ενός νέου μέλους, την ενσωμάτωσή του στην κοινότητα και τέλος την έξοδό του από την παιδική ηλικία, επινοώντας τις δικές τους ιδιαίτερες πρακτικές. 12/4/2017

Διαχείριση της διαφοράς Καθώς το παιδί συμβολίζει όχι μόνο το άγνωστο και το οικείο αλλά Ενσωματώνει το ιερό και το ανίερο, είναι Ευλογία αλλά και συμφορά Ιερό και μιαρό μαζί, ικανό να μολύνει όχι μόνο την οικογένεια αλλά και την κοινότητα 12/4/2017

Τελετουργική ρύθμιση των αντιφάσεων Σε κοινωνίες που απουσιάζουν οι ηλικιακές ομάδες με την αυστηρή έννοια του όρου, το παιδί εντάσσεται στην ομάδα μέσω των τελετουργιών Οι τελετές ρυθμίζουν τις αντιθέσεις και συνδέουν το πέρασμα από έναν κόσμο σε άλλο Οι τελετές εμπλέκουν όλη την κοινότητα 12/4/2017

Διαφορετική κοινωνική δομή διαφορετική κοινωνικοποίηση Σε κοινωνίες με διαφορετική οι τελετές μύησης συνιστούν πρακτικές κοινωνικοποίησης σύμφωνα με τις ισχύουσες αντιλήψεις και προσδοκίες για το φύλο, την ηλικία και την ιεραρχική δομή. Προετοιμάζουν τα νέα μέλη της κοινότητας να ενταχθούν ομαδικά, χωρίς να διαταράξουν την κοινοτική συνέχεια και συνοχή. 12/4/2017

Τελετές μύησης και δράμα Η μεταβίβαση της γνώσης και εμπειρίας, καθώς και η εκμάθηση ρόλων δραματοποιούνται μέσω των τελετών Οι τελετές αναπαριστούν τις ιδιότητες του ανδρικού και του γυναικείου ρόλου, την ηλικιακή ιεραρχία 12/4/2017

Τελετές μύησης Οι τελετές μύησης καθιερώνουν μια διάκριση ανάμεσα στην παιδική ηλικία και το στάτους του ενηλίκου Η μετατροπή των μυουμένων από παιδιά σε ενήλικους, δηλαδή σε κοινωνικά υπεύθυνα άτομα, προβάλλει τη διαφορά ανάμεσα σε αυτές τις δύο καταστάσεις της ύπαρξης. 12/4/2017

Συμπέρασμα Η μετάβαση σημαδεύεται από μια ιεροτελεστία προορισμένη «να αλλάξει» φύση το νεαρό άτομο και να ελέγξει αν έχουν πραγματοποιηθεί αυτές οι αλλαγές. Οι τελετές επιτελούν κοινωνικο-ποιητικό έργο και παράλληλα συνιστούν πρακτικές εκπαίδευσης, διδασκαλίας και μάθησης. Μέσω αυτών η γνώση κατανέμεται στα νέα μέλη με τρόπο που συντηρεί και αναπαράγει τη δομή, την οργάνωση και την ιεράρχησή της. 12/4/2017