ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Έχει πρώτη θέση στην Κ. Διαθήκη Ο ίδιος ο Ματθαίος το επιγράφει «Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ υἱοῦ Δαυΐδ υἱοῦ Ἀβραάμ». Γένεσις = ιστορία, διήγηση όχι γέννηση. Ο τίτλος «Βίβλος γενέσεως» ανήκει σ’ όλο το Ευγγέλιο. Το ευαγγέλιο δεν κατονομάζει το συγγραφέα, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα ως συγγραφέα.
Οι σπουδαιότερες αρχαίες μαρτυρίες: ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΑΡΤΥΡΙΑ Εξωτερικές μαρτυρίες. Οι σπουδαιότερες αρχαίες μαρτυρίες: Α) Αποστολικοί Πατέρες (Κλήμης Ρώμης, Ιγνάτιος Αντιοχείας, Πολύκαρπος Σμύρνης). Β) «Διδαχή» και «Επιστολή Βαρνάβα». Γ) Ιουστίνος, Παπίας, Τατιανός και Ειρηναίος.
ΜΑΡΤΥΡΙΑ Εσωτερικές μαρτυρίες. ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΑΡΤΥΡΙΑ Εσωτερικές μαρτυρίες. Α) Ο Ματθαίος λεγόταν πρώτα Λευίς και ήταν τελώνης. Οι ευαγγελιστές Μάρκος και Λουκάς γράφουν ότι ένας τελώνης με το όνομα Λευίς έγινε μαθητής του Χριστού. Το ίδιο περιστατικό ο Ματθαίος γράφει το όνομα Ματθαίος και όχι Λευίς.
ΜΑΡΤΥΡΙΑ Εσωτερικές μαρτυρίες. ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΑΡΤΥΡΙΑ Εσωτερικές μαρτυρίες. Β) Στους καταλόγους των ονομάτων των δώδεκα μαθητών, οι Μάρκος και Λουκάς γράφουν «Ματθαίος και Θωμάς», ενώ ο Ματθαίος «Θωμάς και Ματθαίος ο τελώνης»
Συγγραφέας ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο Ματθαίος, γιός του Αλφαίου καταγόταν ή κατοικούσε στην Καπερναούμ. Ισραηλίτης και το όνομά του σημαίνει «δώρο Θεού». Επάγγελμα = Τελώνης, εισπράκτορας φόρων. Ακολούθει μοι. Το κάλεσμα του Ιησού. Εξαιτίας του Ματθαίου οι φαρισαίοι κόλλησαν στο Χριστό τον υβριστικό χαρακτηρισμό «Φίλος τελωνών και αμαρτωλών».
Συγγραφέας ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Το όνομα του Ματθαίου αναφέρεται και στους 4 καταλόγους των αποστόλων. Δεν έχουμε άλλες καινοδιαθηκικές μαρτυρίες. Το ευαγγέλιό του συνδέεται άμεσα με τους εκ περιτομής χριστιανούς. Τα στοιχεία που μας παρέχει η Αγία Γραφή είναι αρκετά για να θαυμάσουμε την προσωπικότητα του Ματθαίου.
3. Χρόνος και τόπος συγγραφής ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 3. Χρόνος και τόπος συγγραφής Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο γράφτηκε στη δεκαετία 50-60 μ.Χ. Είναι το αρχαιότερο από όλα τα ευαγγέλια και ένα από τα αρχαιότερα βιβλία της Κ.Δ. Κατά πάσα πιθανότητα γράφτηκε στην Παλαιστίνη και ίσως στην Ιερουσαλήμ.
4. Αφορμή, σκοπός, παραλήπτες ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 4. Αφορμή, σκοπός, παραλήπτες Δε γνωρίζουμε αν υπήρξε ειδική αφορμή για τη συγγραφή του ευαγγελίου. Ο σκοπός συγγραφής είναι φανερός, η διάσωση του κηρύγματος των αποστόλων από την αλλοίωση με το πέρασμα του χρόνου ή από τη διαστρέβλωση εκ μέρους των κακοήθων ανθρώπων. Παραλήπτες είναι οι εκ περιτομής Χριστιανοί (Ειρηναίος, Ωριγένης).
5. Γλώσσα και ύφος ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Εξ αρχής γράφτηκε στην Ελληνική. Η πληροφορία του Παπία ότι γράφτηκε αρχικά στην αραμαϊκή και εν συνεχεία μεταφράστηκε στα ελληνικά είναι ανακριβής. Το ευαγγέλιο έχει εβραϊκές και λατινικές λέξεις. Το ύφος είναι ζωηρό και σαφές. Η αφήγηση των γεγονότων εκθέτονται κατά χρονολογική σειρά
6. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βιβλίου ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 6. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του βιβλίου Η φράση «Η βασιλεία των ουρανών» ή «Η βασιλεία του Θεού» απαντάται 51 φορές. Η λέξη Εκκλησία απαντάται 3 φορές. Διασώζει 6 μεγάλες ομιλίες του Χριστού. Συνδέει πολλά γεγονότα της ζωής του Ιησού με σχετικές προφητείες της Π.Δ.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 7. Διάγραμμα και περιεχόμενο Ο ίδιος ο Ματθαίος χώρισε το ευαγγέλιό του σε επτά κεφάλαια: ο χωρισμός γίνεται με τη στερεότυπη φράση «ἐγένετο ὅτε ἐτέλεσεν ὁ Ἰησοῦς τούς λόγους τούτους» Α) Κεφ. 1-2 Καταγωγή και νηπιακή ηλικία του Χριστού. Β) Κεφ. 3-7 Η αρχή του κηρύγματος Γ) Κεφ. 8-11,1 Σημεία και διδασκαλία στη Γαλιλαία. Δ) Κεφ. 11,2-13,52 Αντιδράσεις κατά του ευαγγελίου. Ε) Κεφ. 13,53-18. Ωρίμανση του ευαγγελίου. Στ) Κεφ. 19-25. Συνεξήγηση με τον Ισραήλ. Ζ) Κεφ. 26-28 Πάθος και Ανάσταση του Ιησού.
7. Διάγραμμα και περιεχόμενο Άλλη διαίρεση Η ενανθρώπηση (κεφ. 1-2) ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ 7. Διάγραμμα και περιεχόμενο Άλλη διαίρεση Η ενανθρώπηση (κεφ. 1-2) Το κήρυγμα (κεφ. 3-25) Το πάθος και η ανάσταση (κεφ. 26-28)