ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ Πρόγραμμα ΑγωγήΣ ΥγείαΣ «Γυρω γυρω καγκελα στη μεση παπια λεει. Τι είναι: …ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗ ΥΓΙΕΙΝΗ» Σχολικό έτος 2012-2013 ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ
Ξεκινώντας… Υπεύθυνος εκπαιδευτικός: Κουρλιούρος Ανδρέας Συνεργαζόμενοι: Αποστολοπούλου Μαρία Τάξη: ολοήμερο τμήμα Τμήμα: 1
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ – ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ – ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ. ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗΣ ΚΟΙΛΟΤΗΤΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΝΤΙΩΝ, ΦΡΟΝΤΙΔΑ – ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗ. Ακολουθήσαμε τη μέθοδο των ομαδοσυνεργατικών ασκήσεων για την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την εμβάθυνση των γνώσεων. Έγινε παρουσίαση εκμαγείων και προσομοιώσεις. Πραγματοποιήθηκε και ομιλία ορθοδοντικού.
ΕΠΙΛΕΞΑΜΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ… Επιλέξαμε την στοματική υγιεινή καθώς είναι ένα επίκαιρο και πολύ χρήσιμο θέμα για τα μικρά παιδιά. Συχνά οι γονείς αγχώνονται με την ανάπτυξη και σωστή υγιεινή δοντιών και στόματος, οπότε η δική μας συμβολή σε αυτό θα ήταν πολύ καθοριστική και αποτελεσματική, όπως και έγινε.
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Παρουσιάσαμε στον υπολογιστή εκπαιδευτικό υλικό για τα νεογιλά δόντια, για τα μόνιμα καθώς και για τις ασθένειες και τις προληπτικές δράσεις κατά τη διαδικασία μετάβασης από τη μια φάση στην άλλη. Ζωγραφίσαμε όλες τις κατηγορίες των δοντιών (τομείς, κυνόδοντες, τραπεζίτες, κτλ.) Παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια: α) Σκοτώνοντας την τερηδόνα β) Ακούγοντας τραγούδια γ) Συμπληρώσαμε γρίφους και ακροστιχίδες.
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ)
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Διαθεματική προσέγγιση αντικειμένου με μουσική – αγγλικά. Διδασκαλία αγγλόφωνου τραγουδιού με θέμα το βούρτσισμα των δοντιών «Brush, brush, brush your teeth» Μουσικοκινητική δραστηριότητα με αφορμή την μηχανική κίνηση καθαρισμού των δοντιών. Προβολή εκπαιδευτικού βίντεο με θέμα το στόμα, τις φωνητικές χορδές και την παραγωγή ήχου “La voix, je la vois” (www.youtube.com/watch?v=0qp0-ZTCJ9M) Προβολή εκπαιδευτικού υλικού – βίντεο «Μια φορά και έναν καιρό ο άνθρωπος: τα δόντια» http://www.youtube.com/watch?v=td4viEhc4Cc
Η Δραση μαΣ…(5 τουλαχιστον διαφανειεΣ) Καταγράψαμε μια σειρά από κανόνες σωστής στοματικής υγιεινής και αναφερθήκαμε στα κληρονομικά χαρακτηριστικά του ανθρώπου , κατηγορία στην οποία κατατάσσονται και τα δόντια.
Μας επισκέφθηκαν… Έγινε επίσκεψη από εξειδικευμένο επιστήμονα παιδο-ορθοδοντικό τον κ. Φουσέκη Ηλία . Παρουσίασε εκμαγείο στοματικής κοιλότητας. Έγινε επίδειξη σωστής χρήσης οδοντόβουρτσας από τα παιδιά και πλυσίματος των δοντιών και της στοματικής κοιλότητας.
Η παρουσίασή μας… Παρουσίαση του προγράμματος έγινε από τους μεγαλύτερους μαθητές του ολοήμερου καθώς και με ενημέρωση των γονέων για τις δραστηριότητες που πραγματοποιήσαμε και ζητήσαμε να εφαρμόζονται όλα αυτά στο σπίτι ακολουθώντας όσα διδάχθηκαν.
Ας αξιολογηθούμε… Με την ολοκλήρωση του προγράμματος πιστεύουμε ότι οι στόχοι μας επιτεύχθηκαν. Από τον προβληματισμό των παιδιών για την υγιεινή του στόματος, τις απορίες τους, καθώς και την αλλαγή των συνηθειών τους συμπεραίνουμε ότι πετύχαμε την πλήρη ευαισθητοποίησή τους. Η συμμετοχή των παιδιών ήταν ενεργητική και δημιουργική. Ζωγράφισαν , έπαιξαν , τραγούδησαν , σχολίασαν το εκπαιδευτικό υλικό , έθεσαν πάμπολλες απορίες στον επιστήμονα ορθοδοντικό που μας επισκέφτηκε . Έμαθαν να βουρτσίζουν σωστά τα δόντια τους και να επιλέγουν τα κατάλληλα τρόφιμα για να τα διατηρούν υγιή. Επίσης έγινε διαθεματική προσέγγιση του θέματος αφού ενεπλάκησαν γνωστικοί κλάδοι της μουσικής , των εικαστικών , της αγγλικής γλώσσας και της πληροφορικής.
Κλεινοντασ… Μέσα από το πρόγραμμα για τα δόντια προέκυψε αρκετό ζωγραφικό υλικό το οποίο θεωρούμε αρκετά ενδιαφέρον και κυρίως η πάρα πολύ μεγάλη ευαισθητοποίηση των παιδιών. Παγιώθηκαν νέες επίκτητες στάσεις και συμπεριφορές σε ότι αφορά τη φροντίδα της στοματικής υγιεινής, γιατί τα παιδιά συνειδητοποίησαν το μέγεθος των προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν. Τα παιδιά κατέγραψαν τους δικούς τους κανόνες στοματικής υγιεινής τους οποίους αποφάσισαν να τηρούν. Αυτοί δόθηκαν σε όλους τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα ως παραχθέν υλικό του προγράμματος.