Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εκπαιδευτικά υλικά.
Advertisements

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ ΣΤΑ ΑΓΡΙΑ ΠΟΥΛΙΑ
ΑΡΧΑΪΚΗ ΤΕΧΝΗ.
ΠΛΟΙΟ ΤΗΣ ΘΗΡΑΣ ΟΜΑΔΑ : ΣΤΡΟΥΜΦΑΚΙΑ ΜΕΛΗ: ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ, ΠΑΥΛΙΔΗΣ, ΔΑΥΙΔ, ΧΑΤΖΗΑΔΑΜΙΔΗΣ, ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ.
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
Βαγγέλης Νικολαΐδης.
Αρχαιολογοι.
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ (11ος αι πΧ) οι
Ο αυτοστεφανούμενος νέος
Επιτύμβιο άγαλμα, που θεωρείται ορόσημο στην εξέλιξη της αρχαίας ελληνικής πλαστικής και το τελευταίο της σειράς των αρχαϊκών κούρων. Σώζεται σχεδόν ακέραιο,
Λευκή αττική λήκυθος Χαρακτηριστικό δείγμα των αγγείων με λευκό βάθος, που κατασκευάζονταν στην Αττική στους ώριμους κλασικούς χρόνους. Η λήκυθος βρέθηκε.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ ΣΤΑ ΑΓΡΙΑ ΠΟΥΛΙΑ Εισαγωγή Στόχος είναι να παρουσιαστεί η βασική διαδικασία της χορήγησης πρώτων βοηθειών στα άγρια πουλιά.
Ενδυμασιεσ αρχαιων Ελληνων
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΕΠΟΧΗ
ΓΡΑΜΜΕΣ - ΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ.
Η εξέλιξη της ενδυμασίας στην αρχαία Ελλάδα
ΣΩΜΑΤΟΜΕΤΡΙΑ Χατζηιερεμία Μαρία Κλωστοϋφαντουργός Τμήμα Α’
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Η γεωμετρική εποχή είναι μία περίοδος της αρχαίας ελληνικής ιστορίας που διαρκεί περίπου από το 1100 π.Χ. έως το 800 π.Χ.
ΕΙΔΗ ΓΡΑΜΜΩΝ-ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
Η τέχνη και η γραφή.
Η ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΓΡΑΜΜΙΚΑ ΜΟΤΙΒΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Μάντσιου Χρυσούλα Μπογιατζόγλου Θεανώ Σουλίδης Χρήστος
Η πολιτισμική αναγέννηση
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΑΠΌ ΤΟ π.Χ
Αμφορέας Αγοράς. Τάφος ΧΙΙ
Μάθημα 3ο : Γεωμετρική Κεραμική
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
Αττικός μελανόμορφος ρυθμός: ως το 560 π.Χ.
156. ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΪΣΤΟΡΙΑ ΣΤΟ ΛΑΤΙΟ Α. Ρώμη, Forum, τάφος C. Β
ΚΕΡΑΜΙΚΗ Η μελανόμορφη τεχνική διακόσμησης των αγγείων πρωτοξεκίνησε τον 7ο αι. από την Κόρινθο. Από την Κόρινθο τη δανείστηκαν οι Αθηναίοι, οι οποίοι.
Μελέγγογλου Έλενα Σταθούλια Πηνελόπη Ψηλού Αγγελική.
Αρχαϊκή Τέχνη.
ΤΑ ΑΓΓΕΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΪΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΗΡΑΚΛΗΣ KABAKA EΛΕΝΗ.
Χάλκινοι λέβητες από την Ανατολία, την Αρμενία και την Συρία
ΠΡΟΣΩΠΟΛΟΓΙΑ- ΜΑΚΙΓΙΑΖ
Δ 10. Αρχαϊκή τέχνη π Χ (σελ.65-67). Κορυφαίες δημιουργίες Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Οι λίθινοι μνημειακοί ναοί Τα λίθινα αγάλματα σε φυσικό.
Η ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
7ο Δημοτικό σχολείο Αρτέμιδος Δ2’ Αλέξανδρος, Δημήτρης, Μάρκος
Παραδοσιακά Επαγγέλματα b Αγγειοπλάστης Αγγειοπλάστης b Καλαθάς Καλαθάς b Καρεκλάς Καρεκλάς b Ταλιαδώρος Ταλιαδώρος b Τσαγκάρης Τσαγκάρης.
Αρχαία Ελληνικά Ευρήματα στην Ισπανία. Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν γνωρίσει την Ιβηρική Χερσόνησο και είχαν προσεγγίσει ακόμα και σε λιμάνια της που βρέχονται.
Σεμινάριο εκπαιδευτικών Φ.Α Ροδόπης επιτραπέζιας αντισφαίρισης Μαυρίδης Γεώργιος Χατζόπουλος Γεώργιος Κομοτηνή – Μάρτιος 2015.
Η ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ. ΓΡΑΦΗ Εξαφάνιση γραμμικής Β΄ μετά την πτώση του μυκηναϊκού κόσμου 8 ος αι.: νέο αλφάβητο, που προέρχεται από το φοινικικό, αλλά.
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΪΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ Καλλιόπη Ψαρουδάκη.
ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΟΙ.
Ερέχθειον.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ομάδα εργασίας: «Τα 5 φύλλα»
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Γεωμετρικά χρόνια.
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΝ ΑΡΧΑΊΚΗ ΕΠΟΧΗ ( π.Χ.)
Aκρόπολη.
ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΕΡΕΧΘΕΙΟ-ΚΑΡΙΑΤΙΔΕΣ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ
ΜΥΚΗΝΑΪΚΗ ΚΕΡΑΜΙΚΗ (YEIIIA-B)
10 εντυπωσιακά παραδείγματα συμμετρίας στην φύση
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ Επιμέλεια : Αγγελική Αναγνώστου , Θαλασσινή Γκρίνια
Η ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΙΝΟΥ.
Ακόντιο Ισαβέλλα Παπαδοπούλου Μυρτώ Παπαδοπούλου Φανή Παπαχρήστου
1. ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΩΝ ΠΡΩΙΜΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΧΡΟΝΩΝ
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΕΠΛΟΥ ΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η -ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική   Αμφορέας. 1050 - 1000 π.Χ. Ύψος 39,7 εκ. Το αγγείο είναι διακοσμημένο με δύο ζεύγη ομόκεντρων κύκλων που έγιναν με διαβήτη. Διακρίνονται ακόμη κυματοειδείς γραμμές. Οριζόντιες γραμμές από σκούρο καφέ διατρέχουν το αγγείο.

Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική   Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική Η κοιλιά του αγγείου είναι διακοσμημένη με ζεύγη ομόκεντρων κύκλων. Στο ύψος των ώμων πάνω από μια ζώνη κρέμονται ημικύκλια. Αμφορέας. 1100 π.Χ. Μουσείο Κεραμεικού. Επιστροφή στην γεωμετρική αγγειογραφία αρχική  || Μάχες  || Τέχνη

Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική   Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική Κρατήρας. 1025 π.Χ. περίπου . Το αγγείο είναι πλούσια διακοσμημένο. Κυρίαρχο μοτίβο αυτό του μαιάνδρου οριζόντια και κάθετα Επιστροφή στην γεωμετρική αγγειογραφία αρχική  || Μάχες  || Τέχνη

Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική   Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική   Αμφορέας. 1150 π.Χ. Μουσείο Κεραμεικού. Πάνω από μια ζώνη με τρεις γραμμές είναι σχεδιασμένα ζεύγη ημικυκλίων (κρεμάμενα ημικύκλια) που έγιναν με διαβήτη με πολλαπλό πινέλο.  Ανάμεσα τους διακρίνονται κυματοειδείς γραμμές. Στην κοιλιά του αγγείου υπάρχει διακόσμηση με οφιοειδή γραμμή. Χαμηλότερα, στο τέλος των λαβών, τρεις γραμμές διατρέχουν το αγγείο. Επιστροφή στην γεωμετρική αγγειογραφία αρχική  || Μάχες  || Τέχνη

Γεωμετρική Αγγειογραφία Γεωμετρική Γεωμετρική Αγγειογραφία Γεωμετρική   Αμφορέας με λαβές στην κοιλιά. Περίπου 850 π.Χ. Πέρα από τους ομόκεντρους κύκλους το αγγείο χωρίζεται σε κάθετες ζώνες στις οποίες κυριαρχούν ο μαίανδρος, τα τρίγωνα και οι ρόμβοι. Στη ζώνη του λαιμού έχουμε το μοτίβο των "επάλξεων".

Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική Πυξίδα. 10ος - 9ος αι. Το αγγείο είναι διακοσμημένο με μετόπη μαιάνδρου και παράλληλες ζιγκ - ζαγκ γραμμές. Διακοσμητικά μοτίβα υπάρχουν στο κουμπί του πώματος και στα χερούλια.

Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική Γεωμετρική Αγγειογραφία Πρωτογεωμετρική   Σκύφος. Μουσείο Κεραμεικού. Το αγγείο είναι διακοσμημένο με ομόκεντρους κύκλους και αβακωτό κόσμημα.

Γεωμετρική Αγγειογραφία Γεωμετρική Αττική πυξίδα. 750 π.Χ. Ύψος 23,5 εκ. Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστόνη. Το σώμα του αγγείου είναι διακοσμημένο με μαίανδρους, σβάστικες, τετράφυλλα άνθη, που χωρίζονται μεταξύ τους από σιρίτια τριών κάθετων γραμμών. Πάνω και κάτω από την κεντρική ζώνη διακρίνονται ζώνες με γεωμετρικά μοτίβα. Το κάλυμμα είναι διακοσμημένο με ομόκεντρους κύκλους ανάμεσα στους οποίους υπάρχουν ζώνες με τρίγωνα ή στιγμές. Στην κορυφή του καλύμματος έχουν προστεθεί τέσσερα άλογα (δείγμα πλούτου) τα οποία είναι διακοσμημένα στο λαιμό με λωρίδες και γραμμές  ζικ-ζακ.

Γεωμετρική Αγγειογραφία Γεωμετρική Αττική πυξίδα. 800 π.Χ. περίπου. Ύψος 0,56 εκ. Το σώμα του κυρίως αγγείου είναι διακοσμημένο με γεωμετρικά μοτίβα. Ανάμεσα στις λαβές υπάρχει μια ζώνη με μαίανδρο. Δεξιά και αριστερά της ζώνης εικονίζεται από ένα άλογο στραμμένο προς το κέντρο.

Κρατήρας, ίσως από τη Θήβα. Ύψος 30,9 εκ. 730-720 π. Χ Κρατήρας, ίσως από τη Θήβα. Ύψος 30,9 εκ. 730-720 π.Χ. Οι λαβές χωρίζουν το αγγείο σε δύο ζωγραφικές ζώνες. Στη μια εικονίζεται ένα καράβι με κωπηλάτες. Σε μια προσπάθεια απόδοσης του βάθους οι κωπηλάτες φαίνεται πως  βρίσκονται σε δύο υψομετρικές ζώνες.  Βέβαια σύμφωνα με μια άλλη άποψη πρόκειται για το πρώτο δείγμα στη ζωγραφική πλοίου με δύο σειρές κωπηλάτες. Στα αριστερά του καραβιού μια γυναικεία μορφή με μακριά μαλλιά και μακρύ φόρεμα, κρατάει στα χέρια της, πιθανόν, ένα στεφάνι. Δίπλα της ένας άντρας την πιάνει από τον καρπό του αριστερού χεριού και ενώ κατευθύνεται προς την πρύμνη του καραβιού, έχει στραμμένο το κεφάλι του προς αυτήν. Στα δεξιά του καραβιού, μπροστά από τη μακριά πλώρη διακρίνεται ένα πουλί, που χρησιμοποιείται ως διακοσμητικό μοτίβο. 

Αττικός αμφορέας του ζωγράφου του Διπύλου. 755-750 π. Χ. Πρόθεση Αττικός αμφορέας του ζωγράφου του Διπύλου. 755-750 π.Χ. Πρόθεση. Ύψος 1,55 εκ. Αθήνα. ΕΑΜ Στο ύψος των λαβών του αγγείου αναπτύσσεται το κύριο θέμα που είναι η πρόθεση του νεκρού. Πάνω στο νεκρικό κρεβάτι βρίσκεται το σώμα μιας νεκρής. Κανονικά είναι σκεπασμένη με το σάβανο, που έχει αβακωτό σχέδιο, παρόλα αυτά είναι ορατή. Δεξιά της βρίσκονται ένα παιδί και έξι άνδρες και αριστερά της 7 άνδρες, οι οποίοι έχουν τα χέρια στο κεφάλι, προφανώς σε στάση θρήνου. Κάτω από το νεκρικό κρεβάτι εικονίζονται δύο άνδρες, δεξιά και δύο γυναίκες αριστερά.

Στη βάση του λαιμού του αγγείου εικονίζονται αίγαγροι που αναπαύονται, ενώ κοντά στην κορυφή του λαιμού υπάρχει μια σειρά ζαρκάδια που βόσκουν. Το  υπόλοιπο αγγείο είναι διακοσμημένο με γεωμετρικά μοτίβα, με κυριότερο το μαίανδρο. Ο αμφορέας χρησίμευε ως σήμα πάνω στον τάφο κάποιας Αθηναίας. Γενικότερα ως σήματα χρησιμοποιούνταν στις γυναικείες ταφές αμφορείς με λαβές στην κοιλιά και στις ανδρικές αμφορείς με λαιμό και κρατήρες με ψηλό πόδι. Στο ζωγράφο του Διπύλου και στο εργαστήριό του αποδίδονται περίπου 50 αγγεία. Οι μορφές του είναι ψηλόλιγνες και το πάνω μέρος του σώματός τους σχηματίζει ισοσκελές τρίγωνο.  

Αγγεία Από τα δεκάδες είδη αγγείων που υπήρχαν στην αρχαιότητα για καθημερινή χρήση ή ως μέσα αποθήκευσης προϊόντων κάναμε μια μικρή επιλογή των πιο σημαντικών. Γνωρίστε τα.   ΑμφορέαςΑρύβαλλοςΥδρία   ΚάνθαροςΚρατήραςΚύλιξ   ΛήκυθοςΨυκτήραςΠυξίδα   ΣκύφοςΣτάμνοςΠελίκη   Οινοχόη  

Ο Αμφορέας ήταν ένα αγγείο με δύο χερούλια, στενό λαιμό και χρησιμοποιόταν  για αποθήκευση ή μεταφορά προϊόντων. Οι αμφορείς που χρησιμοποιούσαν για τη μεταφορά ήταν μεγάλα και αδιακόσμητα αγγεία και συχνά είχαν μυτερή βάση για να τοποθετούνται εύκολα στις ειδικές θήκες των πλοίων που δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ξύλινα πλαίσια. Οι αττικοί διακοσμημένοι αμφορείς είχαν ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία και επινοήθηκαν πολλές παραλλαγές. Πιο γνωστοί αμφορείς ήταν οι Παναθηναϊκοί που δίνονταν ως βραβείο στους νικητές των αγωνισμάτων κατά τη διάρκεια των Παναθηναίων.

Ο Αρύβαλλος ήταν ένα μικρό φιαλίδιο με ύψος μέχρι 10 εκατοστά με φαρδύ κυκλικό σώμα και στενό άνοιγμα. Ήταν από τα πιο φημισμένα κορινθιακά αγγεία με παραστάσεις που κάλυπταν μια ζώνη περίπου 5 εκατοστών. Το σχήμα του αγγείου πρωτοεμφανίστηκε περίπου στα 720 π.Χ. Πιθανόν να προέρχεται από τα φλασκιά της Ανατολής που είχαν μακρύτερο λαιμό, αλλά χρησιμοποιούνταν για τον ίδιο λόγο, τη φύλαξη αρωματικών ελαίων. Ένα προϊόν πολυτελείας χρειάζεται και το ανάλογο αγγείο, γι' αυτό και η κατασκευή του αγγείου και η διακόσμησή του ήταν ιδιαίτερα επιμελημένη.  

Η υδρία ήταν ένα αγγείο με τρία χερούλια για τη μεταφορά του νερού, υδρία<ύδωρ.

Μια από τις πολλές παραλλαγές είναι ο κάνθαρος του σχεδίου Μια από τις πολλές παραλλαγές είναι ο κάνθαρος του σχεδίου. Πρόκειται για ένα είδος ποτηριού που τα κυριότερα χαρακτηριστικά του είναι το λεπτό πόδι με το φαρδύ σώμα και τα δυο χερούλια που ξεκινούν περίπου από τη βάση του σώματος, ξεπερνούν το ύψος των χειλιών και επιστρέφουν καμπυλωτά κοντά στο ύψος των χειλιών.

Οι αρχαίοι σπάνια έπιναν ανέρωτο κρασί Οι αρχαίοι σπάνια έπιναν ανέρωτο κρασί. Ο κρατήρας ήταν το αγγείο μέσα στο οποίο ανακάτευαν το νερό με το κρασί. Με το πέρασμα των χρόνων υπήρχαν πολλές παραλλαγές του αγγείου όμως τα κύρια χαρακτηριστικά του ήταν η στενή βάση το φαρδύ σώμα και τα δυο χερούλια. Υπάρχουν πολλές παραστάσεις που δείχνουν τον κρατήρα, και τον τρόπο με τον οποίο έπαιρναν κρασί από το αγγείο.

Ένα από τα πιο δημοφιλή ποτήρια ήταν και η κύλιξ Ένα από τα πιο δημοφιλή ποτήρια ήταν και η κύλιξ. Χρησιμοποιόταν κυρίως στα συμπόσια και πολλές φορές οι οικοδεσπότες τα παράγγελναν από τους κεραμείς και τους αγγειογράφους με συγκεκριμένες παραστάσεις. Η διάδοσή του ξεπέρασε τα ελληνικά σύνορα κι ήταν ένα από τα προϊόντα που εξάγονταν και σ' άλλους λαούς, κυρίως στους Ετρούσκους.

Η λήκυθος είναι ένα λεπτό και υψηλό αγγείο με στενό και μακρύ λαιμό που είχε ένα μόνο χερούλι. Η χρήση του προοριζόταν για τα αρωματικά λάδια. Πολύ συχνά το τοποθετούσαν στους τάφους ως αφιέρωμα στους νεκρούς, ως κτέρισμα.

Ο ψυκτήρας ήταν ένα αγγείο με στενό κυλινδρικό σώμα που φάρδαινε καθώς ανέβαινε και έπαιρνε το σχήμα  του βολβού για να καταλήξει σε στενό χείλος. Τον γέμιζαν με κρύο νερό και τον τοποθετούσαν μέσα στον κρατήρα, για να διατηρεί δροσερό το κρασί.

Με πολλές παραλλαγές η πυξίδα ήταν ένα σκεύος με κυλινδρικό σώμα και καπάκι στο οποίο φύλασσαν τα κοσμήματα ή τα φάρμακα

Ο σκύφος ήταν ένα άλλο είδος ποτηριού με πολλές παραλλαγές

στάμνος είναι ένα αγγείο με στενή βάση που καθώς ανεβαίνει προς τα πάνω φαρδαίνει, για να στενέψει λίγο και να καταλήξει σε σχετικά φαρδύ λαιμό. Με δύο χερούλια στα πλάγια και καπάκι. Το χρησιμοποιούσαν για τη φύλαξη ή το σερβίρισμα του κρασιού

Αγγείο για τη φύλαξη του κρασιού.

Η πελίκη αποτελεί παραλλαγή του αμφορέα Η πελίκη αποτελεί παραλλαγή του αμφορέα. Πρωτοεμφανίστηκε γύρω στο 520 π.Χ. με την αττική ερυθρόμορφη τεχνική. Η ονομασία πελίκη δεν είναι αρχαία ελληνική, αλλά ονομάστηκε έτσι από τους αρχαιολόγους. Στην αρχαιότητα το αγγείο είχε διάφορες ονομασίες, όπως κύλιξ ή λεκανίς.