Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Διαδικασία της Επικοινωνίας Ορισμός: “Διαδικασία μεταφοράς υποκειμενικών νοημάτων ανάμεσα σε άτομα, τα οποία προσανατολίζονται στην σκέψη, τα αισθήματα και τη συμπεριφορά των δρώντων προσώπων” Διαδικασία της Επικοινωνίας Πομπός → Κωδικοποίηση → ΜΗΝΥΜΑ → Αποκωδ/ση → Δέκτης
Στοιχεία μιας αποτελεσματικής επικοινωνίας Σαφήνεια στη σύλληψη Ακρίβεια στην έκφραση Προσοχή στην κατανόηση του μηνύματος Λεκτική / Μη λεκτική επικοινωνία
Αρχές αποτελεσματικής επικοινωνίας Αναγνωρίστε τον πραγματικό σκοπό κάθε επικοινωνίας (παίρνετε πληροφορίες, αρχίζετε δράση, ξεκαθαρίστε τι αποτελέσματα χρειάζεστε). Παρουσιάστε το μήνυμά σας απλά, καθαρά, πιστευτά και αντιληπτά. Διαλέξτε το κατάλληλο μέσο (πληροφοριακό, γραπτό, οπτικό). Λάβετε υπόψη σας το φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον και ανάγκες όταν επικοινωνείτε. Μην παραμορφώσετε το μήνυμα με περιττές λέξεις και ιδέες.
Αρχές αποτελεσματικής επικοινωνίας (συν) Προγραμματίστε την εκλογή του χρόνου επικοινωνίας. Εξασφαλίστε τη συνοχή της επικοινωνίας σας (μην δίνετε διαφορετικά μηνύματα στον ίδιο, ή σε διαφορετικούς ανθρώπους και ομάδες). Κάθε σπουδαία επικοινωνία πρέπει να έχει επανατροφοδότηση, έτσι ώστε να γίνει αντιληπτή και να έχουμε την κατάλληλη δράση. Εξετάστε τις συνέπειες της επικοινωνίας σας με τους δέκτες. Να είστε καλός ακροατής.
Σωστή Ακρόαση Άκουσε, για να καταλάβεις τι απασχολεί τον συνομιλητή σου. Όταν μιλάς εσύ, δεν μπορείς να ακούσεις. Βοήθησε τον συνομιλητή σου να εκφραστεί άνετα. Απομάκρυνε τις ενοχλήσεις που αποσπούν την προσοχή σου. Δείξε ενδιαφέρον για το θέμα. Δείξε υπομονή, αν ο συνομιλητής σου έχασε τη δικιά του. Μην τον διακόπτεις κάνοντας κριτική. Κάνε σωστές ερωτήσεις για να προβάλλει τη σκέψη του. Βάλε τον εαυτό σου στη θέση του, για να «δεις» αντικειμενικά την άποψή του.
Πρακτική Επικοινωνία Αν θέλετε να επικοινωνήσετε με κάποιον, μιλήστε τη δική του γλώσσα. Αν θέλετε να σας προσέξει, κερδίστε την προσοχή του. Αν θέλετε να καταλάβει κάτι, δώστε του μία εικόνα. Οι αφηρημένες έννοιες γίνονται δύσκολα κατανοητές. Αν θέλετε να νιώσει κάτι, δώστε του ένα μήνυμα συναισθηματικά χρωματισμένο. Αν θέλετε να κάνει κάτι δώστε του ένα κίνητρο.
Πρακτική Επικοινωνία (συν) Πρακτική Επικοινωνία (συν) Μην ξεχνάτε: Η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης. Μην υπερτιμάτε και μην υποτιμάτε την νοημοσύνη του άλλου. Θα πείσετε μόνο αν πιστεύετε σε αυτό που υποστηρίζετε. Πάντα επαληθεύετε την πράξη της επικοινωνίας. Καμιά επικοινωνία δεν είναι τέλεια (προετοιμαστείτε για το λάθος!)
Συνηθισμένα λάθη κατά την Επικοινωνία Αδυναμία επικέντρωσης στον άλλο Παράλληλη σκέψη άλλων θεμάτων Προετοιμασία της δικής μας απάντησης Εισαγωγή άσχετων στοιχείων Η τάση επικέντρωσης σε ό,τι μας είναι αρεστό Φλυαρία Μη σωστή διευθέτηση χρόνου