Σεμινάρια Επιθεωρητών Φιλολογικών Μαθημάτων Φεβρουάριος – Μάρτιος 2012 Σόνια Κούμουρου, Σύμβουλος Λογοτεχνίας Βασιλική Σελιώτη, Φιλόλογος, Γραφείο Α.Π.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Αγγλικά Δημοτικής Εκπαίδευσης
Advertisements

Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
1 Πρόγραμμα «ΜΕΛΙΝΑ- Εκπαίδευση και Πολιτισμός»  Πρόγραμμα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, σε θέματα αισθητικής αγωγής.  1995.
Σημ.: Οι ώρες διδασκαλίας που αναφέρονται σε κάθε φάση και στάδιο είναι κατά προσέγγιση.
Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ Α΄ & Β΄ ΤΑΞΗΣ
Φύση :Mια φίλη ζητά βοήθεια
Ιδέες Συνεργασιών Η παρουσίαση αυτή απευθύνεται κυρίως στους χρήστες που έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα eTwinning αλλά δεν έχουν συνάψει ακόμα συνεργασία.
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Στρατηγικές Πρόσληψης των Μορφοσυντακτικών Φαινομένων
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΣΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΤΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ.
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
2 ος ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ Η προαγωγή της δημιουργικότητας και της καινοτομίας.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΚΟΙΝΑ ΟΛΟΗΜΕΡΑ ΤΜΗΜΑΤΑ 4ου & 22ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΕΥΟΣΜΟΥ
ΕΚΔΟΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΡΑΣΗΣ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ»
Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
2 ο ΓΕΛ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ’’Η μεγαλύτερη Κερά του κόσμου είναι η Τέχνη.’’ Κ. Καβάφης.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν.Πέλλας.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Σημαντικοί άξονες του Μείζονος Προγράμματος Επιμόρφωσης Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για κωφούς και βαρήκοους μαθητές.
Το «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ» για μαθητές Δημοτικού Σχολείου Σκοπός των ενοτήτων του προγράμματος «ΠΑΡΕ ΑΝΑΣΑ» που απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικού Σχολείου είναι: -Η.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Εκδήλωση για την 1 η Απριλίου 1955 Τα παιδιά της Β’2 παρουσίασαν ένα όμορφο πρόγραμμα με θεατρικά, τραγούδια και ποιήματα. Τα παιδιά της Α’ τάξης τραγούδησαν.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Οδηγίες διδασκαλίας για τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία στο Λύκειο, στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης και του εξορθολογισμού της διδακτέας ύλης Βενετία.
«Από το σκοτάδι στο φως» Οδυσσέας Ελύτης – Vincent Van Gogh Μία διδακτική πρόταση Γεωργία Παντίδου, Φιλόλογος, M.Ed., Επιμορφούμενη Επιμορφώτρια Β’ επιπέδου.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Παιδαγωγική: Ειδική Διδακτική των Αρχαιογνωστικών Μαθημάτων
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Η ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ)
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Έννοια, χαρακτηριστικά
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
«Τα ψηφιακά εργαλεία στη διδακτική πράξη»
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
Διδακτικές ενότητες Αξιολόγηση μαθήματος
1ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας
Η ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σεμινάρια Επιθεωρητών Φιλολογικών Μαθημάτων Φεβρουάριος – Μάρτιος 2012 Σόνια Κούμουρου, Σύμβουλος Λογοτεχνίας Βασιλική Σελιώτη, Φιλόλογος, Γραφείο Α.Π.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ O Στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών Λογοτεχνίας δηλώνεται ότι η διδασκαλία του μαθήματος γίνεται κατά τρόπο ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να αποκτήσουν…

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ  …«ολιστική γνώση», με γνώμονα τη συνάφεια και διάδραση των εκφραστικών μέσων και «τρόπων» της λογοτεχνίας με άλλες μορφές τέχνης (θέατρο, κινηματογράφος, εικαστικές τέχνες, μουσική κ.ά.)…. (Π.Σ.Λ., σελ. 73). Θεωρείται, λοιπόν, αναγκαία  η συνανάγνωση – σύγκριση – αντιπαραβολή με άλλα λογοτεχνικά έργα (μεταφρασμένα ή ελληνικά, ομοειδή ή όχι, άλλου «γένους» αλλά με κοινή θεματική κ.λπ.), καθώς και με άλλα έργα τέχνης (θεατρικά, εικαστικά, κινηματογραφικά κ.λπ.) για να φανούν οι σχέσεις που συνδέουν τη λογοτεχνία με άλλες μορφές τέχνης και άλλους σημειωτικούς κώδικες… (Π.Σ.Λ., σελ. 74)

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Έτσι, το εκπαιδευτικό υλικό συναπαρτίζεται: α) από λογοτεχνικά κείμενα β) άλλες μορφές τέχνης, όπως:  κινηματογραφικές ταινίες ή ντοκιμαντέρ  θεατρικά έργα / δρώμενα  μουσική (μελοποιημένα ποιήματα / τραγούδια)  σκίτσα / γελοιογραφίες / κόμικς  φωτογραφία …κ.ά.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Διδακτική μεθοδολογία  Στην τάξη δεν περιοριζόμαστε πια μόνο στη θέαση ή την ακρόαση διάφορων βίντεο ή τραγουδιών, αλλά…  Συγκρίνουμε και αντιπαραβάλλουμε τα λογοτεχνικά κείμενα με άλλες μορφές τέχνης, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς τους τρόπους («κώδικες») που χρησιμοποιούν, εντοπίζοντας βασικές ομοιότητες / διαφορές, ή άλλες διαφοροποιήσεις, προεκτάσεις κ.λπ., ώστε σταδιακά οι μαθητές και οι μαθήτριες να συνειδητοποιούν πως η ανθρώπινη εμπειρία αποδίδεται όχι αποκλειστικά με έναν, αλλά με ποικίλους εκφραστικούς και δημιουργικούς τρόπους, που προκαλούν συγκίνηση (ψυχική ανταπόκριση).

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Ενδεικτικά κριτήρια συνεξέτασης Παρακολουθώντας λ.χ. μια ταινία ή ένα ντοκιμαντέρ (ή αποσπάσματά τους), οι μαθητές/-τριες μπορούν να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές:  στην αφήγηση,  στην εστίαση,  στην παρουσίαση των χαρακτήρων,  στην αναπαράσταση του χώρου, στη λειτουργία του χρόνου, στην εναλλαγή των εικόνων κ.λπ. σε σχέση με ένα ή περισσότερα λογοτεχνικά κείμενα που διδάχτηκαν.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Βλέποντας γελοιογραφίες / σκίτσα / κόμικς, μπορούν να ανακαλύψουν από το «εικονολογικό καταστατικό» τους, δηλαδή τα στοιχεία σχηματοποίησης, τους ειδικούς τρόπους οπτικοποίησης (=οπτικής αφήγησης):  του λόγου (με μπαλονάκια που διαφέρουν ανάλογα με τη συναισθηματική κατάσταση του ομιλούντος προσώπου),  της μεταφορικής συν-υπο-δήλωσης (π.χ. το αναμμένο λαμπάκι που υποδηλώνει μια ξαφνική ιδέα),  των ηχητικών σημάτων (θόρυβοι, υπόκωφοι ήχοι) κ.λπ. συγκρίνοντας με τον σημειωτικό κώδικα της λογοτεχνίας.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Είναι εύλογο πως: O Ο τρόπος αξιοποίησης και των άλλων μορφών τέχνης στη διδασκαλία του μαθήματος της λογοτεχνίας ισχύει σε όλες τις τάξεις. O Η επιλογή των έργων γίνεται με κριτήριο την άμεση συνάφειά τους (θεματική ή άλλη) με τα λογοτεχνικά κείμενα που διδάσκονται. O Οι άξονες των Ν.Α.Π. (επαρκές και συνεκτικό σώμα γνώσεων, καλλιέργεια αξιών/στάσεων/συμπεριφορών του δημοκρατικού πολίτη, ικανότητες-κλειδιά) υπηρετούνται αποτελεσματικότερα μέσα από την ολιστική προσέγγιση που κατοχυρώνει η συνεξέταση της λογοτεχνίας με άλλες μορφές τέχνης.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ Οι δραστηριότητες που αφορούν και άλλες μορφές τέχνης μπορούν επίσης να δοθούν:  ως εργασία για το σπίτι,  ως project ατομικό ή ομαδικό.

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ Θεματική ενότητα: Εγώ, ο Άλλος Α΄ Λυκείου

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΕΣ