εργαστήρι χαϊκού για το φθινόπωρο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ!
Advertisements

Το Μάννα Κάθε φορά που κάνω κάποια σκέψη, αν δεν θα έπρεπε να την αναλύσω, θα έγραφα απλώς: Το μοναδικό φαγητό, που σύντομα πιστεύω ότι θ’ αντικαταστήσει.
Φύση :Mια φίλη ζητά βοήθεια
Άνοιξη Η άνοιξη είναι η εποχή που η φύση ξαναγεννιέται. Τα φυτά ανθίζουν, τα ζώα ζευγαρώνουν. Ο καιρός είναι ηλιόλουστος και ζεστός. Άνοιξη έχουμε τον.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ
ΟΙ ΑΤΑΚΕΣ ΤΟΥ ΧΑΡΡΥ ΚΛΥΝΝ
Μετάφραση – Προσαρμογή στο Power Point: Μαρία Κασαπίδη
Ο πραγματικός και ιδεατός κόσμος στην ποίηση του Αντώνη Φωστιέρη
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Το ηλιακό σύστημα και η Γη
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΒΑΤΡΑΧΟΥ Να την διαβάσετε, να την σκεφτείτε και να την διαδώσετε. είναι ωμή μα πραγματική …
ΣΤΙΓΜΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ Υπάρχουν στιγμές στη ζωή, όταν σου λείπει κάποιος Τόσο πολύ, που θέλεις μόνο να τον πάρεις Απ’ τα όνειρά σου και να τον αγκαλιάσεις στην.
Το φθινόπωρο μέσα από τα μάτια των παιδιών
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
Το μοιρολόγι της φώκιας Εσπερινό Λύκειο Ναυπλίου
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Το ποτάμι τρέχει να συναντήσει τη θάλασσα
Περισσότερες Ασκήσεις Συνδυαστικής
Η γειτονιά που γέμισε ήχους
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΒΑΤΡΑΧΟΥ Να την διαβάσετε, να την σκεφτείτε και να την διαδώσετε. είναι ωμή μα πραγματική …
ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΟΧΕΣ.
Να το κατάλαβαν άραγε;; Δεν τρίτωσε απλώς το κακό, ή το καλό, που μπορεί ο καθένας να το πάρει όπως θέλει, αλλά…. ΤΕΤΑΡΤΩΣΕ!! Για μένα πάντως, το βλέπω.
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Φως και σκιά
Εγκέφαλος Τι σημαίνει εγκεφαλικός; και τι ανεγκέφαλος;
Κώστα νομίζω η μέρα δεν είναι καλή σήμερα. Κοίταξε τον ουρανό
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
Λογοτεχνία Μέσα στο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας οι μαθητές και μαθήτριες της Β1 και Β2 έγραψαν τα δικά τους χαϊκού. (ιαπωνική ποιητική φόρμα.
Κλιματικέσ ζωνεσ ΜΑΡΘΑ.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΉ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Η περιληψη.
6.4 ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ, ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ & ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
Εργαστήριο δημιουργικής γραφής-Ποίηση.
Λιβαδι Θεσσαλονικης-Καστανεωνας
ΕΡΓΑΣΙΑ: ΓΑΪΤΑΝΙΔΗΣ ΠΑΝΤΕΛΗΣ, ΓΗΡΕΑΔΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΖΟΥΡΤΟΥΜΙΔΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
Κάστανα Ερωτήσεις Θεοδώρα Μπάφα Ε Ερώτηση- Απάντηση Πόσο χρονιά ζει μία καστανιά; Ζει από χρόνια.
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Τα τρία Χαϊκού του Γ. Σεφέρη Μικροδιδασκαλία Ημερίδα φιλολόγων Ν. Σερρών 2013 Ευαγγελία Θανασούδα.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
ΚΛΙΜΑ ΚΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΖΩΝΕΣ: ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ ΚΛΙΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΓΗΙΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Τι θα μελετήσουμε σ’ αυτή την ενότητα (Α) Βασικές έννοιες. Έννοιες που συνδέονται.
105 ΠΡΟΤΨ – ΠΡΟΣΩΠΟΛΟΓΙΑ – ΤΕΧΝΙΚΗ ΨΙΜΥΘΙΩΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ 10)
Στη Θεσσαλία υπήρχε κάποτε μια πόλη που την έλεγαν Τραχίνα. Βασιλιάς της ήταν ο Κήυκας, νέος, πλούσιος, γενναίος κι όμορφος, χαρίσματα που δύσκολα θα.
Κατά τη διάρκεια των χιλιάδων ετών της ιστορίας της κινεζικής γλώσσας, μπορούμε να δούμε καθαρά πώς τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Ιωάννης Καραγιάννης 4216 Διεξοδική διερεύνηση του Κύκλου του Νερού, παρουσίαση των δομικών του στοιχείων και η επίδραση του στην ανθρώπινη καθημερινότητα.
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
4 ΕΠΟΧΕΣ.
Φιλοσοφία για τα γερατειά.
Ο κύκλος του νερού ΡΟΣΣΙΟΥ ΕΛΕΝΗ-ΟΛΓΑ ο κύκλος του νερού.
Ειρήνη Ελμίρα Ευτυχία ΣΤ΄1
Δημοσιογραφική Γραφή & Στιλ γραφής.
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
ΠΤΔΕ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ : ΜΑΡΙΑ ΣΑΙΤΗ Α.Ε.Μ.: 3874
Πώς λέμε ΟΧΙ; Βιβλίο σελ.58-61
Ναπολέων Λαπαθιώτης Νυχτερινό
Βδομάδα 2_4/4/16 Στόχοι Revision.
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ.
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
ΟΙ 4 ΕΠΟΧΕΣ.
Οι κλιματικές ζώνες της Γης
Με το σεις και με το σας (3)
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Βδομάδα 9_10/3/16 Στόχοι The weather.
Μαθαίνω ορθογραφία με τη Β΄1
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΒΑΤΡΑΧΟΥ
Τεχνολογία και Επιστήμη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

εργαστήρι χαϊκού για το φθινόπωρο εργαστήρι χαϊκού για το φθινόπωρο Καίτη Μάρακα

Eισαγωγή στο χαϊκού

Tο γιαπωνέζικο χαϊκού είναι η μι-κρότερη ποιητική φόρμα στον κό-σμο…

ή, όπως αλλιώς το αποκαλούν… το μπονσάι της ποίησης!

Αποτελείται. από τρεις μόνο στίχους:. ο πρώτος έχει πέντε συλλαβές, Αποτελείται από τρεις μόνο στίχους: ο πρώτος έχει πέντε συλλαβές, ο δεύτερος εφτά, κι ο τρίτος πάλι πέντε.

Ή, για να μιλήσουμε στη γλώσσα των χαϊκού: Ο - πρώ - τος - πέ - ντε μα - ο - δεύ - τε - ρος - ε - φτά κι ο - τρί - τος - πέ - ντε!

Ακόμα πιο απλά: 5 - 7 - 5

Πιο απλά δε γίνεται! Αυτή η απόλυτη απλότητα χρειάζε-ται να είναι και ο πρώτος μας στό-χος όταν θ’ αρχίσουμε να γράφουμε χαϊκού… (Ακούγεται απλό, αλλά δεν είναι!)

Πότε γεννήθηκε το χαϊκού; Γύρω στο 14ο αιώνα. Ωστόσο, πατριάρχης του είδους θεω- ρείται ο Μπασό, που έζησε τον 17ο. (Ο όρος “χαϊκού” άρχισε να πρωτοσυζητιέται και σιγά-σιγά να καθιερώνεται μόλις κατά το 19ο αιώνα!)

Ένα από τα πιο φημισμένα χαϊκού του Μπασό: furuike ya kawazu tobikomu mizu no oto

?

Παλιά λιμνούλα. Βατράχι πηδά μέσα – θόρυβος νερού.

Όμως αυτό το χαϊκού δεν είναι φθινοπωρινό! - Και γιατί, παρακαλώ; - Γιατί η εποχιακή λέξη του είναι το βατράχι και τα βατράχια για τους Ιάπωνες είναι συνδεδεμένα με την άνοιξη.

- Και τι σημαίνει εποχιακή λέξη; - Είναι κάτι απαραίτητο, αν θέλουμε να μιλάμε για ένα κλασικό χαϊκού… Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:

Τα χαϊκού και η φύση

Aντικείμενο του χαϊκού είναι σχεδόν πάντα η φύση μέσα στην παλλόμενη ο- λότητά της.

H βίωση της κάθε εποχής του χρόνου είναι η πιο συγκεκριμένη σχέση που έχουν οι άνθρωποι με τη φύση.

Aπό τη στιγμή, λοιπόν, που το για- πωνέζικο χαϊκού συνδέει άρρηκτα το περιεχόμενό του με τη φύση, συνδέε- ται και με τις εποχές του χρόνου.

Mέσ’ από τα παραπάνω… οδηγούμαστε στη διατύπωση του πρώτου από τους τρεις “κανόνες” στους οποίους πρέπει να υπακούει ένα χαϊκού που σέβεται τον εαυτό του:

Κανόνας πρώτος: Tο χαϊκού πρέπει να αναφέρεται, έστω και μόνο υπαινικτικά, σε ένα θέμα παρμένο από τη φύση (όχι την ανθρώπινη).

Eπιπλέον, θα πρέπει ταυτόχρονα να προσδιορίζεται ή έστω να υπονοεί-ται μια συγκεκριμένη εποχή του χρόνου. Aυτό πετυχαίνεται μέσ’ από τη λε-γόμενη εποχιακή λέξη (kigo).

Έτσι… Η χρονική στιγμή του ποιήματος συχνά μεταδίδεται με αναφορές σε γεγονότα στη φύση ή στη συγκεκρι- μένη βλάστηση ή πανίδα:

Για παράδειγμα… η ελαφριά ομίχλη σημαίνει άνοιξη, τα σύννεφα καλοκαίρι και η ομίχλη φθινόπωρο.

Πάμε τώρα πάλι πίσω στο βατρα-χάκι μας… Ας ξαναδιαβάσουμε το περίφημο χαϊκού του Bashō (1644 - 1694):

Παλιά λιμνούλα. Βατράχι πηδά μέσα – θόρυβος νερού.

Εδώ, λοιπόν… η εποχιακή μας λέξη (kigu) είναι το βατράχι, άρα είναι άνοιξη… και πρέπει να διαλέξουμε άλλο χαϊ- κού, αν θέλουμε να φτάσουμε καμιά φορά και στο φθινόπωρο!

Όμως, ακόμα δεν αναφέραμε… τους άλλους δύο κανόνες στους οποίους χρειάζεται να «υπακούουν» τα χαϊκού μας, για να είναι χαϊκού.

Κανόνας δεύτερος: Το χαϊκού αναφέρεται σε ένα συγκε- κριμένο γεγονός (ή κατάσταση).

Κανόνας τρίτος: Αυτό το συμβάν (ή κατάσταση) πα-ρουσιάζεται στο παρόν και όχι σαν κάτι τοποθετημένο στο παρελθόν.

Θυμάστε ποια είναι η λέξη - κλειδί για τον καθένα από τους τρεις κανό- νες;

Οι λέξεις-κλειδιά των τριών κανόνων: φύση → εποχιακή λέξη (kigu) συγκεκριμένο (γεγονός ή κατάσταση) παρόν

Mια άλλη διατύπωση: Τα τρία βασικά στοιχεία του χαϊκού είναι… -το τι -το πότε -και το πού

Ας διαλέξουμε τώρα ένα πραγματι-κό φθινοπωρινό χαϊκού και ένα από τα πιο φημισμένα του Bashō…

Ένα κοράκι σούρουπο φθινοπώρου - σε γυμνό κλαδί.

Ας ξαναθυμηθούμε τώρα τους τρεις κανόνες για τους οποίους μιλήσαμε πιο πριν… και πιο συνοπτικά, είναι:

η ύπαρξη εποχιακής λέξης (kigu) αναφορά σε ένα συγκεκριμένο γεγονός ή κατάσταση παρουσίαση του γεγονότος ή της κατάστασης αυτής στο εδώ και τώρα

Εφαρμόζονται στο χαϊκού που μόλις είδαμε; ;

Και με την άλλη διατύπωση: Τι…; Πότε…; Πού…;

Τα χαϊκού και οι τέσσερις εποχές Τα χαϊκού και οι τέσσερις εποχές

Στην Iαπωνία… η βίωση της κάθε εποχής του χρό-νου, ακόμα και σήμερα, προσδιορί-ζει την αίσθηση της ζωής των αν-θρώπων…

σε βαθμό που δύσκολα μπορεί κανείς να κατανοήσει έξω απ’ αυτή τη χώρα.

Aυτό ίσως έχει να κάνει με το ότι οι εποχές του χρόνου στην Ιαπωνία εί- ναι τόσο έντονες και ευδιάκριτες, ό-πως σχεδόν σε καμιά άλλη χώρα με ανάλογη γεωγραφική θέση.

Tα καλοκαίρια… είναι τόσο ζεστά και υγρά όσο συμ- βαίνει μόνο στις τροπικές ζώνες.

Oι χειμώνες… είναι ιδιαίτερα κρύοι, με θερμοκρα- σίες που πέφτουν αρκετά κάτω από το μηδέν και διαρκούν πολύ.

H αρχή και το τέλος της κάθε ε- ποχής είναι ξεκάθαρα προσδιο- ρισμένα. Έτσι, μπορεί κανείς συχνά ν’ α- ντιληφθεί το πέρασμα από το καλοκαίρι στο φθινόπωρο από τη μια μέρα στην άλλη…

όταν κατά τη διάρκεια της νύχτας το θερμόμετρο πέφτει από πέντε με- χρι οχτώ βαθμούς και δεν πρόκειται να ξανανέβει μέσα στον ίδιο χρόνο.

H άνοιξη τελειώνει με μια περίοδο βροχών και το καλοκαίρι με την πε- ρίοδο των τυφώνων, των φοβερών ανεμοστρόβιλων.

Επιπλέον, όλα τα καιρικά φαινόμε- να διακρίνονται ιδιαίτερα εντυπω-σιακά μέσα σ’ ένα τοπίο όπου συ-νήθως συνδυάζονται άμεσα βουνό και θάλασσα.

Γι’ αυτό, κάποια φυσικά συμβάντα που επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο γιορτάζονται σαν κανονικό πανηγύ-ρι:

Tο πρώτο άνθος κερασιάς γίνε-ται αντικείμενο προσοχής όλων των εφημερίδων και των εβδο-μαδιαίων σόου…

και η επίσκεψη των ανθισμένων κε- ρασιών είναι μια τελετή στην οποία παίρνουν μέρος όλο και περισσότε- ροι Γιαπωνέζοι απ’ όλη τη χώρα.

Τα χαϊκού και το φθινόπωρο

Η αγαπημένη εποχή του χαϊκού εί-ναι το φθινόπωρο… η εποχή που μας επιτρέπει να συναι- σθανθούμε όσο ποτέ άλλοτε τον πε-περασμένο χαρακτήρα και την αβε-βαιότητα της ανθρώπινης φύσης.

Το φθινόπωρο είναι η εποχή του προαισθήματος του θανάτου και του αποχαιρετισμού…

και τότε μπορεί κανείς να νιώσει στην καθαρότερη μορφή της τη μελαγχολία, το αγαπημένο συναί- σθημα των ποιητών του χαϊκού, και να την αναπαραστήσει με τον πιο πειστικό τρόπο μέσ’ από τη φύση.

Η κατ’ εξοχήν εποχιακή λέξη για το φθινόπωρο είναι αυτό το ίδιο! Μόνο που, ενώ στα γιαπωνέζικα έχει μόλις δύο συλλαβές (aki)… Στα ελληνικά εμφανίζεται με έναν α- παράδεκτα μεγάλο (για χαϊκού) αριθμό συλλαβών!

Άλλα kigu για το φθινόπωρο:

aki no sora → φθινοπωρινός ουρανός

aki no kaze → φθινόπωρου αύρα

aki no shime → πάχνη φθινοπωρινή

aki no koe → ήχοι του φθινοπώρου

aki no kage → σκιά του φθινοπώρου

inazuma →αστραπές

nowaki → τυφώνας

aki no kure → σούρουπο φθινοπώρου

aki no yo → νύχτα φθινοπωρινή

tsuki → φεγγάρι

tsukiyo → φεγγαροβραδιά

iroha → κόκκινα φύλλα

kiku → χρυσάνθεμα

ran → ορχιδέες

hagi → τριφύλλι

bashō → μπανανιά

kusa → χλόη

tonbo → λιβελούλα

Και τώρα… ας ακούσουμε κι ας «δούμε» μερικά απ’ τα πιο όμορφα χαϊκού που έχουν γραφτεί για το φθινόπωρο.