Εκπαιδευςη μεςα απο την τεχνη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Συμβολή της Τέχνης στην Εκπαίδευση
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Μουσείο - Σχολείο Τι ακριβώς είναι μάθηση; Μάθηση είναι:
 εργαλείο δυναμικής διαχείρισης γεωμετρικών σχημάτων και αλγεβρικών παραστάσεων  δυνατότητα δυναμικής αλλαγής των αντικειμένων :  είναι δυνατή η μετακίνηση,
Η χρήση των τεχνών ως εκπαιδευτική τεχνική
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Μ. Βιβίτσου, Ν. Λαμπροπούλου, Αλ. Γκίκας, Ι. Χαρδαλούπα
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Ο Ρόλος των ΣΔΕ στην Εκπαίδευση Ενηλίκων
Όλο το διήμερο είναι αφιερωμένο σε τρόπους ενεργοποίησης σκέψης και στη διαμόρφωση μιας στάσης για τη σκέψη (Κριτικής και δημιουργικής). Visible thinking.
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ο επικοινωνιακός ρόλος του εκπαιδευτικού σε συμβατικά, υπολογιστικά και δικτυακά περιβάλλοντα μάθησης Μαρία Κορδάκη, Ph.D, M.ED.
Ενότητα 1.2 Μοντέλα εισαγωγής ΤΠΕ στην εκπαίδευση ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Β΄ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΣΤΙΣ Τ.Π.Ε. – ΠΕ03 Γιώργος Γεωργιόπουλος Μαθηματικός M.Sc., M.Ed.
Η μάθηση από κείμενα 1 Τρίτη, 5 Ιουλίου 2011  Η μάθηση από κείμενα είναι μια πολύπλοκη διαδικασία η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει πλήρως κατανοητή.
Οι βασικές ρουτίνες σκέψης
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
TEXNH Γιάννης Παπαδόπουλος – Ζωή Ζαφειροπούλου Φιλόλογοι.
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Κριτικός Γραμματισμός
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
Claim-Support- Question Iσχυρίζομαι- Υποστηρίζω – Ρωτώ.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Διδάσκοντας Κριτική της Τέχνης
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
3 η Πανελλήνια Διημερίδα Καθηγητών Πληροφορικής, Αλεξανδρούπολη Παιδαγωγική Αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών Τ. Α. Μικρόπουλος.
«Για δέντρα και φυτά μαθαίνω χίλια μυστικά…» Νηπιαγωγείο Δαμαριώνα Νάξου Υπεύθυνη Περιβαλλοντικού προγράμματος: Παντελέων Μιχαλίτσα.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ; ΠΟΙΟΣ ΤΟ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ; ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΡΕΣΟΥΝ ΣΕ ΟΛΟΥΣ;
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Εκμετάλλευση υπηρεσιών Web 2.0 σε σχολικούς ιστοτόπους Παλάζης Βασίλης 3o Γυμνάσιο Μυτιλήνης.
ΠΡΑΚΤΙΚΟΓΡΑΦΙΑ Μεταπτυχιακή φοιτήτρια: Ξυλά Βασιλική ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων ΙI Ενότητα 4: Ο ρόλος της τέχνης στην εκπαίδευση Διδάσκουσα: Αναστασία Ράικου.
΄ Δ Δημοτικού «Eπεράσαμ’ Όμορφα» ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ-ΠΡΩΤΟΓΕΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑ,ΜΑΡΤΙΟΣ 2012 ΚΛΑΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ.
Χρήση της χαρτογράφησης εννοιών για την μείωση των λαθών στο μάθημα της Τεχνολογίας ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ» ΑΘΗΝΑ, 1-2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ,
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Παραπομπές και Δομή.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
KAINOTOMA ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
H εκπαίδευση και το πρόγραμμα STEM
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Η μέθοδος «Μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία»: μια διδακτική εφαρμογή της στη Γ’ Γυμνασίου 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δια Βίου Μάθησης.
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ: ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ
Ακούω – Προσέχω -Αφουγκράζομαι Δημητριάδης Δ., M.Sc. Public Health, P. Dipl. Adult Learning Κωστοπούλου Θ., M.Sc. Προσθετική.
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΤΑΞΗ Διερεύνηση με συζήτηση
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εκπαιδευςη μεςα απο την τεχνη Ελένη Ξανθάκου 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας

John Dewey (1934/1980) Η αισθητική εμπειρία αποτελεί το κατεξοχήν μέσο για την ανάπτυξη της φαντασίας, η οποία αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της διεργασίας της μάθησης. Η αισθητική εμπειρία αποτελεί πρόκληση για σκέψη.

Sartre (1949/2008) ‘Ο αναγνώστης πρέπει να εφευρίσκει τα πάντα ξεπερνώντας διαρκώς τα γραφόμενα… Η ανάγνωση είναι κατευθυνόμενη δημιουργία.’

Howard Gardner (1973,1983,1990) Η αισθητική εμπειρία προσφέρει τη δυνατότητα να επεξεργαζόμαστε πλήθος συμβόλων μέσω των οποίων γίνεται δυνατή η έκφραση διαφόρων όψεων της πραγματικότητας, που βοηθάει να συνειδητοποιείται ό,τι δεν μπορεί να είναι εύκολα κατανοητό μέσω των ορθολογικών επιχειρημάτων.

Στοχαστές του Palo Alto της Καλιφόρνιας (Watzlawick, Beavin Bavelas, Jackson, 1967 & Watzlawick, 1986) Για να μπορεί ο άνθρωπος να σκέφτεται ολοκληρωμένα χρειάζεται η ισότιμη και αλληλοσυμπληρωνόμενη λειτουργία των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου. Αριστερό ημισφαίριο: εκλογίκευση, ορθολογική κατανόηση Δεξιό ημισφαίριο: διαισθητική, ολιστική σύλληψη πολύπλοκων σχέσεων

Σχολή της Φρανκφούρτης (Adorno, 1953/1984, 1970/2000) Η επαφή με την τέχνη προσφέρει κριτήρια που βοηθούν να απεγκλωβιζόμαστε από τις κυρίαρχες νόρμες και να αμφισβητούμε τις παραδοχές που είναι εγκαθιδρυμένες στις κοινωνικές και παραγωγικές σχέσεις.

Mezirow Jack (2009) Μετασχηματίζουσα μάθηση είναι η διεργασία μέσω της οποίας μετασχηματίζουμε προβληματικά πλαίσια αναφοράς(δομές σκέψεων, νοητικές συνήθειες, νοηματικές προοπτικές)- δομές παραδοχών και προσδοκιών- έτσι ώστε να τις κάνουμε πιο περιεκτικές, ευδιάκριτες, ανοικτές, στοχαστικές και συναισθηματικά δεκτικές στην αλλαγή’.

Εικαστικές Τέχνες Πολλές διαφορετικές μορφές και τεχνικές, παραδοσιακές και νεότερες Καλές και εφαρμοσμένες τέχνες Ποικίλες εικόνες και προϊόντα της σύγχρονης τοπικής και παγκόσμιας οπτικής παραγωγής και επικοινωνίας, που λόγω της ανάπτυξης της τεχνολογίας και των μέσων μαζικής επικοινωνίας, κατακλύζουν και διαμορφώνουν την καθημερινότητά μας και συγκροτούν το καθημερινό οπτικά προσδιοριζόμενο πολιτισμό μας (visual culture) (Freedman, 2003).

Γιατί εστιάζουμε στις Εικαστικές Τέχνες Οι Εικαστικές Τέχνες έχουν τη δική τους ‘οπτική γλώσσα’ Χρώμα Γραμμή Τόνος Μοτίβο Υφή Σχήμα Φόρμα Χώρος Σύνθεση

Οι Εικαστικές Τέχνες και το Παιδί Το σχέδιο και η ζωγραφική γίνεται βασικό μέσο επικοινωνίας των παιδιών. Το παιδικό σχέδιο είναι ένα πανίσχυρο μέσο διαπραγμάτευσης, αποτύπωσης και έκφρασης των συναισθημάτων, των ενδιαφερόντων, των σκέψεων, των αφηγήσεων και των προσδοκιών των δημιουργών τους, ένα παράθυρο στον εσωτερικό τους κόσμο (Anning και Ring, 2004).

Οι Εικαστικές Τέχνες στην εκπαιδευτική διαδικασία Η εικαστική διαδικασία προάγει τη διαρκή ανάδειξη προβλημάτων και την αναζήτηση πρωτότυπων λύσεων. Οι Εικαστικές Τέχνες προσφέρουν πολύτιμες αισθητικές εμπειρίες. Οι μαθητές δραστηριοποιούνται εικαστικά περισσότερο για την ποιότητα της εμπειρίας και πολύ λιγότερο για εξωγενείς απολαβές (Eisner, 2002). Οι Εικαστικές Τέχνες διευρύνουν τη φαντασία, την εφευρετικότητα και τη δημιουργικότητα των μαθητών. Οι Εικαστικές Τέχνες φωτίζουν τις πολλαπλές πλευρές της ζωής ενισχύοντας την αυτογνωσία. Η εικαστική εμπειρία συνεπάγεται γλωσσική επικοινωνία και ανάπτυξη. Τα παιδιά συναντούν επαγγελματίες καλλιτέχνες και εξοικειώνονται με εναλλακτικά επαγγελματικά μοντέλα.

Στόχος εισαγωγής Εικαστικών Τεχνών στην εκπαιδευτική διαδικασία Ανάπτυξη οπτικού εγγραματισμού (visual literacy) Επικοινωνία με άνεση μέσα από τη δημιουργία εικαστικών και οπτικών μορφών Ενεργή και κριτική ανάγνωση εικόνων Ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών μέσα από ένα μοντέλο βιωματικής και εμπειρικής μάθησης

Το πρόγραμμα ‘Εκπαίδευση μέσα από την Τέχνη’… …χρησιμοποιεί τη μέθοδο ‘Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Τέχνη’ (Κόκκος, Α.,2011)

‘Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Τέχνη’ Οι εκπαιδευόμενοι παρατηρούν και επεξεργάζονται έργα τέχνης, των οποίων το περιεχόμενο σχετίζεται με το περιεχόμενο ενός ή περισσοτέρων θεμάτων που μελετούν. Από την επεξεργασία προκύπτουν νέες ιδέες και εμπλουτίζεται η προσέγγιση του υπό μελέτη θέματος.

Οι τάσεις για την επιλογή αντικείμενων παρατήρησης Έργα μαζικής κουλτούρας με στόχο να εξεταστούν κριτικά τα στερεοτυπικά μηνύματα που περιέχουν. Έργα τέχνης ως εναύσματα για την ενδυνάμωση της κριτικής σκέψης επάνω σε διάφορα θέματα (χωρίς να λαμβάνεται υπόψη με έμφαση το κριτήριο της αισθητικής τους αξίας). Σημαντικά έργα τέχνης που συνδυάζουν τον κριτικό στοχασμό με την αισθητική εμπειρία.

Εφαρμογή της μεθόδου Πρώτο στάδιο: Προσδιορισμός της ανάγκης για κριτική διερεύνηση του θέματος Δεύτερο στάδιο: Έκφραση απόψεων εκπαιδευομένων Τρίτο στάδιο: Προσδιορισμός των υποθεμάτων και των κριτικών ερωτημάτων Τέταρτο στάδιο: Επιλογή των έργων τέχνης και συσχέτισή τους με τα κριτικά ερωτήματα Πέμπτο στάδιο: Επεξεργασία των έργων τέχνης και συσχέτισή τους με τα κριτικά ερωτήματα Έκτο στάδιο: Κριτικός αναστοχασμός και αποτίμηση της ανάπτυξης της ικανότητας για κριτικό/ δημιουργικό στοχασμό

Πιο συγκεκριμένα στο Πέμπτο στάδιο ακολουθείται… η τεχνική του Perkins (1994)(ολιστική άποψη για το έργο τέχνης) η τεχνική του Visible Thinking (εκμαιευτικές ερωτήσεις με ευέλικτη σειρά) 1η φάση: Εισαγωγικές παρατηρήσεις: χρόνος για παρατήρηση 2η φάση: Xρόνος για ευρεία παρατήρηση 3η φάση: Λεπτομερής και σε βάθος παρατήρηση 4η φάση: Σύνθεση - Συμπεράσματα Τι βλέπεις (διαβάζεις ή ακούς); Τι συμβαίνει; Τι παρατηρείς που σε κάνει να το λες αυτό; Τι σε κάνει να αναρωτιέσαι; Ποιους προβληματισμούς σου προκαλεί;

Βιβλιογραφία Adorno. Th. κά. (1953/1984) Τέχνη και Μαζική Κουλτούρα Αθήνα: Ύψιλον Adorno, Th. (1970/2000) Αισθητική Θεωρία Αθήνα: Αλεξάνδρεια Κόκκος,Α. και Συνεργάτες (2011) Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο Sartre, J.P. (1949/2008) Τι είναι Λογοτεχνία; Αθήνα: Μεταίχμιο Watzlawick, P. (1986) Η Γλώσσα της Αλλαγής. Αθήνα: Κέδρος Anning, A. and Ring, K. (2004) Making sense of children’s drawings, Maidenshead, Berkshire and New York: Open University Press. Dewey, J. (1934/1980) Art as Experience. USA: The Penguin Group Eisner, E. (2002) The arts and the creation of mind, New Haven and London: Yale University Press. Freedman, K. (2003) Teaching visual culture: curriculum, aesthetics and the social life of art, New York and London: Teachers College Press.

Βιβλιογραφία Gardner, H. (1973) The Arts and human Development . New York: Wiley Gardner, H. (1983) Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books Garner, H. (1990) Art Education and Human Development. Los Angeles: The Getty Education Institute for the Arts Kolb, D., Rubin,I. ,& Osland, J. (1991) Organizational Behaviour: An Experiential Approach. New York, N.Y.: Prentice-Hall Mezirow, J. (2009) An Overview on Transformative Learning In K. Illeris (Ed). Contemporary Theories of Learning. (p.90-105) London/ New York: Routeledge Perkins, D. (1994) The Intelligent Eye: Learning to think by Looking at Art. The Getty Education Institute for the Arts. Los Angeles, California Watzlawick, P., Beavin Bavelas, J., Jackson, D. (1967) Pragmatics of Human Communication. New York/London: WW Norton and Company

Ελένη Ξανθάκου elexanth@ya hoo.gr 2oΠΠΓ Αθήνας Ευχαριστώ. ‘There are two goals in the learning process. One is to learn the specifics of a particular subject matter. The other is to learn about one’s own strengths and weaknesses as a learner” (Handbook of Kolb, Rubin & Osland, 1991)