Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Εισηγητής: Δρ. Αλέξανδρος Παπαδημητρίου Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ17.04
Περίληψη Αυτή η παρουσίαση έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές να κάνουν καλές παρουσιάσεις των ερευνητικών εργασιών τους. Προορίζεται για ένα γενικό ακροατήριο.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Κάποια σημαντικά σημεία για μια καλή παρουσίαση. Ξεκινήστε την παρουσίαση λέγοντας στο ακροατήριο ότι είστε ευτυχισμένοι που σας δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσετε την εργασία σας. Εκδηλώστε τον ενθουσιασμό σας για το θέμα. Να αποφεύγετε να τοποθετείτε πολλές πληροφορίες σε ένα slide. Να είστε σύντομοι. Να χρησιμοποιείτε λέξεις κλειδιά παρά μεγάλες προτάσεις. Αποφύγετε να καλύπτετε όλο το χώρο των slides. Χρησιμοποιείστε μεγάλο μέγεθος γραμματοσειράς.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Να μιλάτε δυνατά για να σας ακούει όλο το ακροατήριο. Να μεταβάλλετε τον τόνο της φωνής σας, αν πρέπει να τονίσετε κάτι. Κάντε μια παύση όταν αναφέρετε κάτι σημαντικό, κάνετε μια ρητορική ερώτηση ή όταν εξηγείτε μια δυσνόητη εικόνα. Μην υποτιμάτε τα αποτελέσματα της εργασίας σας ή μην δείχνετε ότι δεν κατέχετε το θέμα. Αυτό μειώνει την αξιοπιστία σας. Όταν ερωτάστε μια ερώτηση, τότε να την επαναλάβετε ή να την παραφράσετε προς το ακροατήριο.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Κάντε μια αποκορύφωση (τελικό φινάλε) και κλείστε ευχαριστώντας το ακροατήριο (π.χ. ευχαριστώ για την προσοχή σας.) Μετά την ομιλία σας, κάντε μια αυτό-αξιολόγηση. Κρατήστε σημειώσεις για το τι πήγε καλά και τι όχι για να βελτιωθείτε την επόμενη φορά. Χρησιμοποιήστε χρώμα για να δίνετε έμφαση. Χρησιμοποιήστε παραδείγματα για τις λέξεις κλειδιά. Μπορείτε να συμπεριλάβετε εικόνες, σχήματα, πίνακες και περιορισμένο animation ή βίντεο.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Χρησιμοποιήστε έναν ενδείκτη laser για να δείχνετε κάτι που θέλετε να τονίσετε. Χρησιμοποιήστε ένα ασύρματο ποντίκι για να έχετε άνεση των κινήσεών σας. Χρησιμοποιήστε εικόνες που ενθουσιάζουν το κοινό (π.χ. κόμικς, χιούμορ, κ.α.) Να έχετε άμεση επαφή με το κοινό τον περισσότερο χρόνο. Μην μοιράζετε υλικό κατά τη διάρκεια της ομιλίας σας. Να παραλείπετε κάποια slides, αν ο χρόνος που απομένει είναι λίγος. Να εξασκείστε πριν την παρουσίαση !!
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Σε κάθε παρουσίαση έχουμε τον τίτλο και μια περίληψη αυτών που θα πούμε. Να θυμάστε τα εξής: Ο τίτλος πρέπει να αποτελείται από λίγες λέξεις και να είναι ενημερωτικός. Η περίληψη να αποτελείται από μια ή δυο παραγράφους. Να μην είναι μια μικρή έκδοση των αποτελεσμάτων, αλλά μια «γεύση» για το τι θα επακολουθήσει (κύρια σημεία). Να συμπεριλάβετε στην περίληψη το επίπεδο της ομιλίας (π.χ. «αυτή η ομιλία προορίζεται για ένα γενικό ακροατήριο»).
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Μαζί με την ομιλία πρέπει να έχουμε σωστή τοποθέτηση του κειμένου ή άλλων αντικειμένων. Δεν πρέπει να υποτιμάτε τι γνωρίζει το ακροατήριο για το θέμα που παρουσιάζετε. Χρησιμοποιήστε τεχνικούς όρους και άγνωστα σύμβολα ελάχιστα. Μην προσπαθείτε να τα κάνετε πολύ γρήγορα. Χρησιμοποιήστε απλά παραδείγματα και συγκεκριμένες περιπτώσεις. Χρησιμοποιήστε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο για την ομιλία σας. Εξηγήστε γιατί δείξατε ενδιαφέρον για το θέμα.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Να αναφέρετε τους συνεργάτες σας. Χρησιμοποιήστε μεγάλο μέγεθος γραμματοσειράς. Γράψτε σε λίγες γραμμές του κάθε slide. Αποφύγετε να γεμίζετε τα slides με εξισώσεις και τύπους. Μη χρησιμοποιείτε κινούμενες εξισώσεις. Να κάνετε πρόβα για την ομιλία σας, αλλά μην απομνημονεύετε το κείμενο. Κάντε μια πρόβλεψη για τις πιθανές ερωτήσεις που μπορείτε να ερωτηθείτε και προετοιμαστείτε για αυτές.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Εξασκηθείτε στο power-point για την ομιλία σας και μετρείστε το χρόνο. Μην ξεχνάτε το χρόνο για ερωτήσεις (2 λεπτά). Να ενημερωθείτε πριν, αν υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός για την παρουσίασή σας.
Τα χαρακτηριστικά των καλών παρουσιάσεων Βιβλιογραφία Advice on Giving a Good PowerPoint Presentation, Joseph A. Gallian, University of Minnesota.
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων 1 2 3 4 Βαθμολογία Οργάνωση Το ακροατήριο δεν κατάλαβε την παρουσίαση διότι δεν υπήρχε μια λογική σειρά των πληροφοριών Το ακροατήριο έχει δυσκολίες να παρακολουθήσει την παρουσίαση διότι ο μαθητής πηγαίνει από το ένα στο άλλο χωρίς σειρά. Ο μαθητής παρουσιάζει την πληροφορία με λογική σειρά και το ακροατήριο μπορεί να παρακολουθήσει Ο μαθητής παρουσιάζει την πληροφορία με λογική ενδιαφέρουσα σειρά και το ακροατήριο είναι σε θέση να παρακολουθήσει
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων Γνώση του θέματος Ο μαθητής δεν έχει κατανοήσει την πληροφορία και δεν απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με το θέμα. Ο μαθητής δεν αισθάνεται άνετα και είναι ικανός να απαντήσει μόνο σε στοιχειώδεις ερωτήσεις. Ο μαθητής απαντά σε όλες τις ερωτήσεις, αλλά αποτυγχάνει να δώσει επεξηγήσεις Ο μαθητής δείχνει να γνωρίζει τα πάντα απαντώντας σε όλες τις ερωτήσεις του ακροατηρίου, δίνοντας επίσης επεξηγήσεις.
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων Γραφικά Ο μαθητής χρησιμοποιεί περιττά γραφικά ή καθόλου γραφικά Ο μαθητής περιστασιακά χρησιμοποιεί γραφικά τα οποία σπάνια υποστηρίζουν το κείμενο και την παρουσίαση Ο μαθητής χρησιμοποιεί γραφικά τα οποία υποστηρίζουν το κείμενο και την παρουσίαση Ο μαθητής χρησιμοποιεί γραφικά τα οποία ενισχύουν και υποστηρίζουν το κείμενο και την παρουσίαση
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων Γλώσσα Η παρουσίαση έχει περισσότερα από 4 ορθογραφικά και συντακτικά λάθη Η παρουσίαση έχει 3 ορθογραφικά και/ή συντακτικά λάθη Η παρουσίαση δεν έχει περισσότερα από 3 ορθογραφικά και/ή συντακτικά λάθη Η παρουσίαση δεν έχει ορθογραφικά και/ή συντακτικά λάθη
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων Οπτική επαφή Ο μαθητής παρουσιάζει χωρίς καθόλου οπτική επαφή προς το ακροατήριο Ο μαθητής περιστασιακά «ρίχνει και καμία λοξή ματιά» προς το ακροατήριο Ο μαθητής διατηρεί για περισσότερο χρόνο την οπτική επαφή αλλά επιστρέφει στις σημειώσεις του Ο μαθητής διατηρεί την οπτική επαφή με το κοινό.
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων Ελκυστικότητα των οπτικών βοηθημάτων Τα οπτικά βοηθήματα ήταν πτωχά σχεδιασμένα και δεν είναι ελκυστικά. Τα οπτικά βοηθήματα ήταν κάπως ελκυστικά αλλά ήταν ακατάστατα. Τα οπτικά βοηθήματα ήταν ελκυστικά σε σχέση με τη σχεδίαση, και την ευταξία. Τα οπτικά βοηθήματα ήταν εξαιρετικά ελκυστικά σε σχέση με τη σχεδίαση, και την ευταξία.
Υπόδειγμα αξιολόγησης των παρουσιάσεων Ορθοφωνία Ο μαθητής ψελλίζει, λανθασμένους όρους και μιλάει αρκετά χαμηλόφωνα Η φωνή είναι χαμηλή. Ο μαθητής ψελλίζει, λανθασμένους όρους. Το ακροατήριο έχει δυσκολία στο να ακούσει την παρουσίαση. Η φωνή του μαθητή είναι καθαρή. Προφέρει τις περισσότερες λέξεις ορθά. Οι περισσότεροι μπορούν να παρακολουθήσουν την παρουσίαση. Η φωνή του μαθητή είναι καθαρή. Προφέρει τις περισσότερες λέξεις ορθά, ώστε όλοι να μπορούν να παρακολουθήσουν την παρουσίαση. Γενική βαθμολογία
Τέλος Ευχαριστούμε για την προσοχή σας και σας ευχόμαστε καλή συνέχεια στο έργο σας.