Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης Εννοιολογικός χάρτης Συμβολική αναπαράσταση της γνώσης
Εννοιολογικός χάρτης concept map – mind map Τι είναι; Διδακτική τεχνική Πρώτος διδάξας: J. D. Novak τη δεκαετία του 1970 Θεωρητικό υπόβαθρο; Θεωρία του D. Ausubel (1968) The Psychology Meaningful Learning «Μάθηση με νόημα» Σύνδεση και ενσωμάτωση των νέων εννοιών στις προϋπάρχουσες γνωστικές δομές Ο μαθητής πρέπει να επιλέγει συνειδητά να κάνει αυτή τη σύνδεση Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να ενθαρρύνουν τις διαδικασίες αυτές με τη χρήση εργαλείων π.χ εννοιολογικοί χάρτες
Εννοιολογικός χάρτης concept map – mind map Από τι αποτελείται; Έννοιες – συνδετικές φράσεις - σχέσεις ανάμεσα στις έννοιες Έχει πλεονεκτήματα; (προστιθέμενη αξία Τροποποιείται εύκολα Ενσωματώνει γραφικά και ήχους Ενσωματώνει υπερσυνδέσεις
Εννοιολογικός χάρτης concept map – mind map Πώς χρησιμοποιείται; Ανιχνεύει και καταγράφει τις αρχικές ιδέες των μαθητών Αξιολογεί το βαθμό της εννοιολογικής κατανόησης Βοηθά το δάσκαλο να παρακολουθήσει τη σύνδεση των νέων γνώσεων με τις προϋπάρχουσες δομές στο νου των μαθητών Μέσο για καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων
Εννοιολογικός χάρτης concept map – mind map Αρχικές ιδέες Ανιχνεύονται με: Χρήση ερωτήματος Σύνδεση εννοιών μέσα από κατάλογο
Εννοιολογικός χάρτης concept map – mind map Αξιολόγηση των ιδεών Αξιολογείται Ο αριθμός των εννοιών Ο αριθμός των συνδέσεων Η ορθότητα των συνδέσεων Η γλωσσική επάρκεια των συνδέσεων Η ροή του χάρτη