ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΔΙΕΘΝΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ: ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΜΙΑ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ. (IFLA, 1-9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2003)
Εισαγωγή Η εργασία μας είναι βασισμένη στην έρευνα που εκπόνησε η ερευνητική ομάδα του πανεπιστημίου της Maryland και τα αποτελέσματα της οποίας κοινοποιήθηκαν στην 69 η Γενική Διάσκεψη της IFLA του Παγκοσμίου Συνεδρίου Βιβλιοθηκών και Πληροφορίας.
Η Ψηφιακή Βιβλιοθήκη των Παιδιών. Η διεθνής ψηφιακή βιβλιοθήκη παιδιών είναι ένα πενταετές ερευνητικό πρόγραμμα που ως στόχο έχει να αναπτύξει καινοτόμα προγράμματα και να δημιουργήσει μια συλλογή από ψηφιακά βιβλία από όλο τον κόσμο. Άρχισε στις 18/11/2002. Η συλλογή είναι ελεύθερα διαθέσιμη στο Διαδίκτυο και περιλαμβάνει περισσότερα από βιβλία σε περισσότερες από 100 γλώσσες.
Τα βιβλία και η προσφορά τους. Τα βιβλία είναι το μέσο που οδηγεί τα παιδιά σε σωστή αντίληψη του περιβάλλοντος στο οποίο ζουν. Με τα βιβλία επιτυγχάνεται η μετάδοση των διαφορετικών αντιλήψεων έτσι ώστε να εξουδετερώνονται τα στερεότυπα που τα παιδιά «απορροφούν» από το περιβάλλον τους. Με τη συχνή χρήση των βιβλίων τα παιδιά μπορούν να αυξήσουν τη γνωστική, κοινωνική και κινητήρια ανάπτυξή τους. Μέσα από τις αφηγήσεις λοιπόν αποκτούν το δικαίωμα να έρχονται σε επαφή με διαφορετικές κουλτούρες και πολιτισμούς.
Στόχοι της Ψηφιακής βιβλιοθήκης των παιδιών. Δημιουργία μιας συλλογής από περισσότερα από βιβλία σε τουλάχιστον 100 γλώσσες. Προσπάθεια συνεργασίας με τα παιδιά. Σωστή διαχείριση και «σωστή χρήση». Εκτίμηση της επίδρασης από την πρόσβαση στο ψηφιακό υλικό. Κατανόηση σχέσης μεταξύ της πρόσβασης των παιδιών στη βιβλιοθήκη και της στάσης τους.
Περιγραφή της αρχικής διασύνδεσης. Τα προγράμματα είναι ανεπτυγμένα με την τεχνολογία Java Web Start.Βασίζονται στο σύστημα υλικού SUN που είναι στη Java2.Τα περισσότερα βιβλία συγκεντρώνονται αποκωδικοποιημένα σε έναν Web εξυπηρετητή σε σχήμα jpeg και έχουμε κατευθείαν πρόσβαση διαμέσου των προγραμμάτων πελάτη Java. Ο χρήστης καθίσταται έτσι ικανός να «κατεβάζει» δεδομένα στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, να τα εγκαθιστά και να αρχίζει τα προγράμματα με ένα απλό «κλικ» στην ιστοσελίδα.
Επαυξημένη λειτουργικότητα διασύνδεσης. Τρόποι εντοπισμού των βιβλίων. Εξέταση σύμφωνα με τη γεωγραφία. Εντοπισμός διαμέσου της οπτικής έρευνας. Τα παιδιά βρισκόμενα μπροστά στην οθόνη μπορούν να κάνουν αναζήτηση του υλικού που τους ενδιαφέρει με τη χρήση μιας ενσωματωμένης έκδοσης από φωτομέσα. Φωτομέσα: Δείχνουν σύνολα από εικόνες σε σχήματα τα οποία μπορούν να εξεταστούν από κοντά.
ΤΡΕΙΣ ΤΡΟΠΟΙ ΒΙΒΛΙΟΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΨΗΦΙΑΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ Παραδοσιακός τρόπος(traditional reader). Σειρά κόμικς(comic strip). Σπειροειδής ανάγνωση(spiral reader).
ΤΡΟΠΟΙ ΒΙΒΛΙΟΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Η ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου της Maryland, έδωσε και τα ποσοστά των τρόπων της βιβλιοανάγνωσης που χρησιμοποίησαν οι χρήστες. Όπως φαίνεται και στο γράφημα ο παραδοσιακός τρόπος ακολουθείται από τους δυο άλλους.
Στοιχεία της έρευνας της ομάδας του Πανεπιστημίου της Maryland. Προκύπτει ότι περισσότεροι από επισκέπτες είχαν πρόσβαση στην ιστοσελίδα της παιδικής ψηφιακής βιβλιοθήκης για παιδιά, και από αυτούς οι «μπήκαν» στη βιβλιοθήκη και άνοιξαν το λιγότερο ένα βιβλίο. Προσεγγίστηκαν λοιπόν σελίδες και περισσότερα από βιβλία διαβάστηκαν. Υπήρξαν επισκέπτες που διάβασαν περισσότερα από δέκα βιβλία.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ Σύμφωνα με την έρευνα της ομάδας του Πανεπιστημίου της Maryland, οι κορυφαίες πέντε ενιαίες κατηγορίες αναζήτησης ήταν : 1). Βιβλία για παιδιά 3-5 χρονών,2). Βιβλία στα Αγγλικά, 3). Βιβλία για παιδιά 6-9 χρονών, 4). Βιβλία για φανταστικά κτήνη και πλάσματα, 5). Βιβλία που εκτιμώνται με πέντε αστέρια.
ΔΕΙΓΜΑ ΧΡΗΣΤΩΝ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΗΠΕΙΡΟ. Στο γράφημα φαίνονται τα ποσοστά των χρηστών που επισκέφτηκαν την περίοδο της έρευνας τη βιβλιοθήκη.
ΕΠΟΜΕΝΑ ΒΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ Η δημιουργία ενός html προγράμματος το οποίο έχει:1)Χαμηλότερες απαιτήσεις όσο αφορά το υλικό των υπολογιστών και 2). Δεν απαιτούνται υψηλές ταχύτητες πρόσβασης στο Internet. Η «βασική έκδοση» εισάχθηκε στα τέλη Μαΐου του 2003 Μέσα από νεότερες έρευνες και μελέτες, που θα ακολουθήσουν, θα φανεί αν αυτή η «βασική έκδοση» μπόρεσε να προσφέρει όλα εκείνα για τα οποία δημιουργήθηκε.
Τέλος παρουσίασης. Γεροδήμου Βασιλική Β Μπελεγράτη Αγγελική Β