«δια χειρός…» Σχόλια περί της ορθοδόξου εικονογραφίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Νομισματικό Μουσείο της ΣΤ’ τάξης. Σκοποί Γνωστικοί Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια του μουσείου και τη σπουδαιότητα του για τον πολίτη και το κοινωνικό.
Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ, ΤΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΜΕΡΕΙΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ : Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ.
Καλοτίνα Κορφιά Β2 ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑΣ
Εικονομαχία Με τον όρο Εικονομαχία εννοείται μεγάλη μεταρρυθμιστική κίνηση που ξέσπασε στο Βυζαντινό Κράτος τον 8ο και 9ο αι. που από θρησκευτική εξελίχθηκε.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΕΚΤΟΡΑΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΊΑΣ – Α.Π.Θ
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Διαγραμματική θεώρηση της έννοιας
EIKONOMAXIA( ) Γκεντζογλάνη Μαρία 02/12/2014.
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ.
Ά Γ Υ Μ Ν Α Σ Ι Ο Θ Ρ Η Σ Κ Ε Υ Τ Ι Α.
Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Θεολόγος Καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
Η Τέχνη στην Αναγέννηση
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ. Η Φαινομενολογία είναι ένα ρεύμα σκέψης που αναπτύσσεται στο πλαίσιο της ερμηνευτικής θεωρητικής παράδοσης.
Μεταρρύθμιση Φορολογίας Εισοδήματος. Νέες Κλίμακες Φορολογίας Εισοδήματος Το εισόδημα από μισθούς ( συντάξεις ) και επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται.
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ3
Το Θέατρο της Επινόησης Devised Theatre Άννα Τσίχλη Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών -Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Σχολή Καλών Τεχνών Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Ορισμός Είναι ένα σύνολο συστηματικών, προγραμματισμένων, μεθοδικών και σκόπιμων δραστηριοτήτων (λέξεις μέσα σε πράξεις) με τις οποίες επιτυγχάνονται.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Προστασία Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
«Προστασία περιβάλλοντος & βιώσιμη ανάπτυξη μέσω της κατασκευής
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 1
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Οι μεγάλες Θεωρίες Ηθικής
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Η τέχνη της Αγιογραφίας
Τα βασικά Δόγματα της Ορθοδοξίας
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία
Η Νοτιοανατολική Ευρώπη υπό ξένη κυριαρχία ( )
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ VS ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗ.
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
ΝΈΟ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΙΑΝ14) VS. ΕΓΚΡΙΘΕΝ ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ (ΑΥΓ13)
Οπτική γλώσσα ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ-ΑΦΙΣΑ
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
Ζορμπάς – Καζαντζάκης Συναίσθημα – Λογική
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«δια χειρός…» Σχόλια περί της ορθοδόξου εικονογραφίας

Τι ΔΕΝ είναι η Ορθόδοξη Αγιογραφία Δεν είναι ζωγραφική. …με την έννοια ότι δεν μας ενδιαφέρει να αποδώσουμε πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις κατά την απόλυτη ιστορική τους ακρίβεια, αλλά να αναδείξουμε το πνευματικό τους περιεχόμενο, και την εκκλησιαστική τους διάσταση.

Τι ΔΕΝ είναι η Ορθόδοξη Αγιογραφία Δεν είναι ειδωλολατρία Τις εικόνες τις προσκυνούμε, ως πράξη τιμής προς το εικονιζόμενο πρόσωπο. Σε καμμιά περίπτωση δεν νοείται η εικόνα ως πνευματικώς αυθύπαρκτη, αλλά αποκτά νόημα και υπόσταση από την αγιότητα του εικονιζομένου κάθε προσώπου. Ειδικά για τον Κύριό μας, η προσκύνηση, εκτός από πράξη απόδοσης τιμής είναι και πράξη λατρείας.

Τι ΔΕΝ είναι η Ορθόδοξη Αγιογραφία Οι εικόνες δεν είναι έργα τέχνης...τουλάχιστο αυτή δεν είναι η βασική τους ιδιότητα. Πρωτίστως είναι λατρευτικά αντικείμενα. Παρόλα αυτά σε πολλές περιπτώσεις η τέχνη που ενσωματώνουν είναι μοναδική. Ακόμα όμως και μια κακότεχνη εικόνα, πνευματικώς, έχει την ίδια αξία με οποιαδήποτε άλλη.

Η θεολογική βάση της «βυζαντινής» εικόνας Μορφή η οπτική παρουσία της υπόστασης Τελικά αυτό και μόνο μας είναι εφικτό να εικονίσουμε Πρόσωπο (υποστασιάζει την φύση) Φύση-Ουσία Στην αλήθεια του Προσώπου επικεντρώνεται το εικαστικό ενδιαφέρον μας (All the money) Ο εικονισμός της (ειδικά της Θείας) είναι αδύνατος, της ανθρώπινης απλά αδιάφορος

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά η πνευματική έναντι της ιστορικής ακρίβειας το στιγμιότυπο έναντι του ιστορικού ρόλου

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά η αναφορά προς τον θεατή- αναφορά στο παρόν αποστασιοποίηση VS παροντοποίηση

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά η «πνευματική» προοπτική ως υπέρβαση της φυσικής – η εικόνα υπάρχει χάριν του θεατή, και διά αυτού

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά η «πνευματική» προοπτική ως υπέρβαση της φυσικής – σύναψη σχέσης κοινωνίας με τα εικονιζόμενα

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά η «πνευματική» προοπτική – κάθετη ανάπτυξη του θέματος, βίωση του πνευματικού «χώρου»

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά τέχνη συλλογική, όχι ατομική…. «διά χειρός..» (tapeinosis VS eccentricity)

Βασικά χαρακτηριστικά Βασικά χαρακτηριστικά απουσία δράματος & έκστασης – ήσυχες μορφές, χαρμολύπη & ήπια συναισθήματα