Θεατρικό εργαστήρι βασισμένο στο δημοτικό τραγούδι «ο Μενούσης»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τίτλος Εργασίας: "Ο σκαντζόχοιρος,η χελώνα,η αράχνη και η μέλισσα»
Advertisements

Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Μάθημα Αγγλικής Γλώσσας 3ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου
Ερευνητική Εργασία Πως εργαζόμαστε κατά τις ομαδικές εργασίες;  Πρώτα από όλα, το κάθε μέλος της ομάδας αναλαμβάνει έναν ρόλο. Μα ποιοι είναι αυτοί οι.
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Έχεις δύο επιλογές! από το
Γνωριμία με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
Μια ιστορία για δύο βότσαλα Πάνω σε φωτογραφίες της Κίνας!
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ
Διαφορετικότητα 4ο Δημοτικό Σχολείο Ελληνικού Ομάδα: Δανάη Φαλέκα
Λέμε ΌΧΙ Στο Σχολικό Εκφοβισμό
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
2ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας Η θάλασσα ως πηγή έμπνευσης στον πολιτισμό της Ελλάδας και της Ευρώπης.
Οι μαθήτριες Ε΄ Δημοτικού Σταυρίνα Άννα. Μια φορά και έναν καιρό στο σχολείο των κοντοπόδαρων καθώς παίζανε μπάλα εμφανίστηκε ένας μακροπόδαρος που τον.
Χοροί Κώστας κ. – Γιάννης Φ..
Στάση Βροχοσταλίδων (συνέχεια)
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Το εἶναι και το φαίνεσθαι στην Ελένη του Ευριπίδη
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
Πολιτιστικό Πρόγραμμα
Μια βόλτα στο θέατρο Σπύρος Ρουμελιώτης Α’3.
Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Προαγωγής Υγείας Σχολική Χρονιά Δημοτικό Σχολείο Αγίου Στυλιανού Λακατάμειας.
ΓΟΥΛΑ ΜΑΡΙΑ ΔΑΣΚΑΛΑ 1ου ΔΗΜ. ΣΧ. ΜΟΥΡΙΚΙΟΥ
ΙΛΙΑΔΑ ΔΙΑΛΟΓΟΣ.
ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ… ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΚΖ.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Η Φιλία στη ζωή μας»
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
Γαβρά Παρασκευή 5602 Ζιώγα Στέλλα 5742 Κόλια Ηλιάνα 5650
« ένα άλλο πιθανό … τέλος ». Την κρίσιμη μέρα τύλιξε τα παπούτσια, τα πήρε στο σπίτι και τα έκρυψε. Προς το απόγευμα έβαλε τα καλά του, ετοιμάστηκε και.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
ΜΠΑΤΖΙΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Α.Μ Φοιτήτρια ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής στο Μ.Π.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση ː «Πρόληψη- Παρέμβαση- Αποκατάσταση» Μάθημα ː.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
ΤΟ ΑΣΧΗΜΟΠΑΠΟ σε νέες περιπέτειες
Μελέτη Περίπτωσης 1 Παραπομπή από γονείς Παιδί 4,6 ετών
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
ΥΠΟΘΕΜΑ 6 ΕΥΤΥΧΙΑ Σημεία συλλογισμού για την ευτυχία:
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
«Αυτοαντίληψη, επικοινωνία και συνεργατικότητα στο σχολικό περιβάλλον»
Η δύναμη της εικόνας Σήμερα γιορτάζουμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου με θέμα «Γίνε η αλλαγή: Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο»
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
5o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΜΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Βασίλης Κ. Λευτέρης Μ . Γκόρικ Χ.
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Η σταγόνα μας η όμορφη, έκανε πολλά ταξίδια, για να φτάσει ως εδώ,……η σταγονούλα μας ξαφνιάστηκε όταν Βρέθηκε σε μια πανέμορφη λιμνούλα.
Κρυστα ρακαλλιδου.
Στόχος: να αναπτύξουν την δημιουργική φαντασία ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: φτιάχνοντας ένα δικό μας τραγούδι για την ειρήνη παίξαμε θεατρικό παιχνίδι όπου εμψυχώσαμε.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Κώστας κ. – Γιάννης Φ. Χοροί. Καλαματιανό Δημοφιλέστατος δημοτικός χορός ( που λέγεται και ίσος ή συρτός ) με πανάρχαιες ελληνικές ρίζες. Άγνωστος είναι.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
To Teach Curricular Subjects
Θεατρικές δραστηριότητες και τεχνικές
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
44ο Νηπιαγωγείο Πατρών
2 ο Νηπιαγωγείο Δεμενίκων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεατρικό εργαστήρι βασισμένο στο δημοτικό τραγούδι «ο Μενούσης» Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ Θεάτρου

Η ουσία μιας τέτοιας διαδικασίας Η  ουσία  μιας  τέτοιας  διαδικασίας  Το Θεατρικό Παιχνίδι βοηθά ιδιαίτερα στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού, διότι είναι υποχρεωμένο να επικοινωνήσει, να εκφραστεί με λέξεις και να εκφράσει τα συναισθήματά του, τις γνώσεις του, τις κινήσεις του, καθώς επίσης να γνωρίσει καλύτερα το σώμα του και να μάθει να λειτουργεί στο χώρο σε σχέση μ’ αυτό.  Του δίνεται επίσης η ευκαιρία να ασκηθεί στην παραγωγή κειμένων, προφορικών και γραπτών.  Επιδιώκει να βοηθήσει το παιδί να ανακαλύψει και να εκφράσει τις δημιουργικές του ικανότητες, να βελτιώσει τις σχέσεις του με τους άλλους μαθητές, αλλά και γενικότερα με το κοινωνικό περιβάλλον.  Βοηθάει επίσης το παιδί να αναπτύξει πρωτοβουλίες και ελευθερία στην έκφρασή του, να ενθαρρυνθεί στην παρατήρηση, να βρίσκει μόνο του λύσεις για τα προβλήματά του, να βελτιώσει το λεξιλόγιο και την έκφρασή του.

Στόχοι: Η γνωριμία της ομάδας με το δημοτικό τραγούδι και τη θεματική του. Ο εντοπισμός των θεατρικών στοιχείων που το διέπουν. Η συνεργασία της ομάδας και η ανταλλαγή απόψεων. Η θεατρική αναπάραστασή του (ανάθεση ρόλων/σκηνοθεσία). Η ελεύθερη και δημιουργική έκφραση της ομάδας. Απελευθέρωση Κοινωνικοποίηση Αισθητική Παιδεία

Βηματολόγιο: Η ομάδα σε κύκλο (γνωριμία των μελών) Κίνηση στο χώρο (ελεύθερη/καθοδηγούμενη) Πληροφορίες για το τραγούδι Άκουσμα του τραγουδιού / - - διαφοροποίηση της κίνησης Τεχνική Ανάγνωση Ρυθμική ανάγνωση Συζήτηση (σκηνικές εικόνες/ρόλοι) Αναπαράσταση

Δημιουργία κλίματος δεκτικότητας: - Παρατηρήστε τις εικόνες που ακολουθούν. -Φτιάξτε τη δική σας ιστορία

Αφηγηθείτε την ιστορία σας στην ομάδα.

Μενούσης, ο λεβέντης της Ηπείρου Ο Μενούση. Ο Μενούσης, δάσκαλος σε ένα χωριό της Θεσσαλίας, συγκρούεται με τον Τούρκο Ρεσούλ Αγά για την καρδιά της Αναστασάς. Ο Μενούσης παντρεύεται μυστικά την κοπέλα και ο Ρεσούλ προσπαθεί ανεπιτυχώς να κάψει το σχολείο του. Οι δύο άντρες θα συγκρουστούν και ο Μενούσης θα σκοτώσει τον Ρεσούλ, ο οποίος λίγο πριν πεθάνει θα μάθει ότι είναι ο χαμένος αδερφός του Μενούση.

Το τραγούδι συναντάται στην Ήπειρο και είναι η πασίγνωστη ιστορία του Μενούση και της γυναίκας του. Είναι η εποχή της τουρκοκρατίας. Οι τρεις φίλοι, δύο έλληνες, ο Μενούσης κι ο Μπιρμπίλης, και ένας τούρκος, ο Ρεσούλ-Αγάς βρίσκονται στο κρασόπουλο, σε ένα ταβερνάκι δηλαδή, και γλεντούν. Πάνω στην κουβέντα, αρχίζουν και μιλούν για τις όμορφες γυναίκες. Ένας από την παρέα απευθύνεται στον Μενούση και του μιλά για τη γυναίκα και το πόσο όμορφη είναι. Την εποχή εκείνη το να γίνεται κουβέντα για μια γυναίκα σε μια αντροπαρέα και μάλιστα με υπονοούμενα για την ομορφιά της ήταν ό,τι πιο ατιμωτικό για την ίδια αλλά και για τον άντρα της. Η γυναίκα για να θεωρείται τίμια και όπως πρέπει σύμφωνα με τον ηθικό κώδικα της εποχής έπρεπε όχι μόνο να μην κυκλοφορεί η ίδια στον δρόμο άσκοπα και ασυνόδευτη, δίνοντας στόχο, αλλά και να μην κυκλοφορεί ούτε καν το όνομά της. Ο Μενούσης λοιπόν θιγμένος ρωτά να μάθει πού την είδε αυτός που του μιλούσε για εκείνην. Κι αυτός του απαντά πως την βρήκε στο πηγάδι να βγάζει νερό και όχι μόνο αυτό αλλά της μίλησε κι εκείνη του απάντησε, του έδωσε δηλαδή σημασία. (Σε άλλη παραλλαγή του τραγούδια η γυναίκα του Μενούση φέρεται να δέχεται να πλύνει το μαντήλι του αγνώστου, όταν αυτός της το ζητά). Ο Μενούσης, μη θέλοντας να πιστέψει όσα του λέει ο φίλος του, του ζητά να περιγράψει τι φορούσε η γυναίκα του. Κι αυτός το κάνει. Με θολωμένο μυαλό απ’ το κρασί, επιστρέφει σπίτι και την σκοτώνει. Το πρωί, όταν ξεμέθυσε και κατάλαβε το λάθος, ήταν πια αργά. Κι εκεί αρχίζει το μοιρολόι του για την όμορφη γυναίκα του…

Το τραγούδι Ο Μενούσης, ο Μπιρμπίλης κι ο Μεμέτ-Αγάς Στο κρασόπουλο πηγαίναν για να φαν’ να πιούν Κει που τρώγαν, κει που πίναν, κει που γλένταγαν κάποιος έπιασε κουβέντα για τις έμορφες - Όμορφη γυναίκα που ‘χεις βρε Μεμέτ-Αγά - Πού την είδες, που την ξέρεις και την μολογάς; - Ψες την είδα στο πηγάδι που ‘βγαζε νερό και της είπα δυο λογάκια και τα δέχτηκε - Αν την είδες κι αν την ξέρεις πες μας τι φορεί; - Ασημένιο μεσοφόρι και χρυσό πουλί. Ο Μενούσης μεθυσμένος πάει την έσφαξε. Το πρωί ξεμεθυσμένος πάει την έκλαιγε - Σήκω χήνα, σήκω πάπια, σήκω νερατζιά σήκω λούσου κι αρματώσου κι έμπα στο χορό Να σε δουν τα παλικάρια να μαραίνονται Να σε δω κι εγώ ο καημένος να σε χαίρομαι.

Αυτή την ιστορία ζήλιας, δωρική, δυνατή και τραγική, αφηγείται το πασίγνωστο δημοτικό τραγούδι του «Μενούση» που τραγουδιέται και χορεύεται σε όλη την Ελλάδα, από την Ήπειρο ως τη Θράκη, από το Βόρειο Αιγαίο ως το Ιόνιο και από την Πελοπόννησο ως τη Θεσσαλία. Τραγούδι τόσο δημοφιλές, που καταγράφονται διαφορετικές παραλλαγές του ακόμη και από το ίδιο χωριό, ο «Μενούσης» πέρασε στη σχολική μουσική εκπαίδευση, είναι ζωντανός στη λαϊκή παράδοση και επιβιώνει ακόμη.

Γνωριμία των μελών της ομάδας Ο καθένας λέει το όνομά του και μια λέξη με αφορμή το δημοτικό τραγούδι «Ο Μενούσης». Π.χ.: Γιώργος – φόνος Ο καθένας επαναλαμβάνει το όνομα του διπλανού του αλλά και τη λέξη που είχε πει με αφορμή το τραγούδι.

Κίνηση Περπατάμε στην πλατεία ενός χωριού. Απόγευμα. Περπατάμε στην πλατεία ενός χωριού. Απόγευμα. Χαιρετάμε όσους συναντάμε χωρίς να μιλήσουμε. Μια άσχημη είδηση για το φονικό μιας γυναίκας διαφοροποιεί την κίνησή μας. Καθόμαστε κυκλικά στην αυλή του σπιτιού της γυναίκας. Ανάγνωση του τραγουδιού/Συζήτηση

Αναγνώσεις: Τεχνική ανάγνωση: Κάθε μέλος της ομάδας διαβάζει ένα στίχο αργά, προσπαθώντας να εκφέρει σωστά κάθε λέξη. Ρυθμική ανάγνωση: Αναγνωρίζουμε το μέτρο/ το ρυθμό του τραγουδιού.

-Αξιολόγηση του δρώμενου Συζήτηση: Σκηνικές εικόνες Ρόλοι Σκηνοθετικές απόψεις - Αναπαράσταση -Αξιολόγηση του δρώμενου

Χώρος Πρόσωπα Σκηνικές εικόνες Κρασοπουλιό Χώρος Πρόσωπα Κρασοπουλιό Πηγάδι -Μενούσης/Μπιρμπίλης/Μεμέτ αγάς Σπίτι του Μεμέτ αγά - Μεμέτ Αγάς / η γυναίκα - Χωριανοί

Σκηνοθετικές προτάσεις – Ιδεοθύελλα Πώς φαντάζεστε τη σκηνή των τριών αντρών στο καφενείο; Τη σκηνή στη βρύση; Τη σκηνή στο σπίτι του ζευγαριού; Πώς θα θρηνούσε το χωριό για το γεγονός αυτό;

Αναπαράσταση Για τη θεατρική αναπαράσταση επιλέγουμε την άσκηση των «δωματίων». Σε τρεις διαφορετικούς χώρους της αίθουσας «παίζουμε» την ιστορία μας. Η άσκηση αυτή μας παρέχει τη δυνατότητα να συμμετάσχουν όλα τα μέλη της ομάδας. Με το χτύπημα των χεριών του εμψυχωτή «ζωντανεύουν» οι σκηνές και «παγώνουν» ανάλογα με την πορεία του δρώμενου.

Εναλλακτική πρόταση για την αναπαράσταση: Τα μέλη της ομάδας χωρίζονται σε δύο υποομάδες και εργάζονται ξεχωριστά για να αναπαραστήσουν τη δική τους ιδέα που εμπνεύστηκαν με αφορμή το δημοτικό τραγούδι. Ο εμψυχωτής επιβλέπει τις ομάδες και συμβουλεύει, όταν αυτό χρειάζεται.

Ακούστε μελοποιημένο το τραγούδι. Πώς μπορείτε να το αξιοποιήσετε κατά την αναπαράσταση ; (Ωδές, Β. Παπαθανασίου, Ειρήνη Παπά)

Το «παιχνίδι» τελειώνει εδώ… Συζητήστε τις εντυπώσεις σας, τα συναισθήματα που νιώσατε και τρόπους που θα μπορούσατε να σκεφτείτε για να φτιάξετε τα κοστούμια, τα σκηνικά και το φωτισμό της παράστασής σας.

μπράβο σε όλους!

τέλος