Τα παιχνίδια στην αρχαία Ελλάδα και τα παραδοσιακά παιχνίδια Ομάδα του project: Παπαδά Μαρία Μαρκούδη Αντωνία Αιτζή Αλεξάνδρα Πολυχρονιάδου Πασχαλία
Η Αξία του παιχνιδιού: Το παιχνίδι συμβάλει στην τελειοποίηση του ανθρώπου. Αναπτύσει τη συντροφικότητα, ασκεί το σώμα, καλλιεργεί το πνεύμα, μαθαίνει τα παιδιά να υπακούουν σε νόμους.
Γνώμες αρχαίων ελλήνων ιστορικών και φιλοσόφων Πλάτωνας: Τα παιδιά θα πρέπει να παίζουν ότι θέλουν αλλά θα πρέπει να έχουν μια κατεύθυνση ώστε να προσανατολίζονται για το μέλλον. Αριστοτέλης: Οι γονείς θα πρέπει να δίνουν πρωτότυπα παιχνίδια στα παιδιά ώστε να ασχολούνται αλλά να αναπτύσσεται και η δημιουργική φαντασία τους Ιπποκράτης: Συμβούλευε τους μεγάλους να αθλούνται ώστε να διατηρούν τη φόρμα τους και τους μικρούς για να παίζουν. Πολυδεύκης: Μέσα από τα έργα του φανερώνει την αντίληψη του πως τα αγόρια θα πρέπει να παίζουν διαφορετικά παιχνίδια από τα κορίτσια.
Παιχνίδια που έπαιζαν στην Αρχαία Ελλάδα και τα παίζουν και σήμερα. Αιώρα Πετροπόλεμος Ακινιτίνδα Σφαίρα Αμπάριζα Σχοινάκι Ασκωλιασμός Σχοινοφιλίνδα Αστραγαλισμός Χαλκή μνεία ή ψιλαφίνδα Βασιλίνδα Διελκυστίνδα Γρίφος Κρικηλασία Χόκει Κριπτίδα Μοσκίνδα Κώνος Ποδόσφαιρο Πέταυρον Τίλια
Η θέση του παιχνιδιού στο Βυζάντιο Χρησιμοποιούσαν το παιχνίδι από συνήθεια και για τη δημιουργία ανθρώπινων χαρακτήρων. Στην εκπαίδευση δεν υπήρχε φυσική αγωγή διότι η εκπαίδευση ήταν εκκλησιαστική. Ενώ και πάλι διαχωρίζονται τα αγόρια στις αλάνες και τα κορίτσια στα σπίτια παίζοντας διάφορα παιχνίδια. Η θέση του παιχνιδιού στην τουρκοκρατία Τα παιδιά συνήθιζαν να παίζουν παιχνίδια τα οποία είχαν προέλευση αρχαιοελληνική ,Βυζαντινή και άλλων εθνικοτήτων. Ο χώρος που τα έπαιζαν ήταν το αλώνι. Για πρώτη φορά δημιουργούνται υπαίθρια παιχνίδια και για τα κορίτσια.
Η θέση του παιχνιδιού στην νεότερη Ελλάδα Τα παιχνίδια έπαιξαν σπουδαίο ρόλο. Τα χρόνια της κατοχής ήταν πολύ δύσκολα. Με το παιχνίδι τα παιδιά ζούσαν ελεύθερα για όσο διαρκούσε αυτό. Τα γέμιζε θάρρος και αυτοπεποίθηση. Αργότερα μεταπολεμικά παρόλο τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν κατάφερναν με τη πρώτη ευκαιρία να ξεκόψουν από τη δουλειά και να παίξουν στις αλάνες. Έπειτα τα χρόνια γινόντουσαν όλο και πιο εύκολα και το παιχνίδι έμπαινε όλο και περισσότερο στη ζωή των παιδιών.
Παραδοσιακά παιχνίδια: Κουτσό Πεταλούδα Κορόιδο μακριά γαϊδούρα κορόνα γράμματα σβούρα κυνηγητό αγαλματάκια τζαμί σχοινάκι μαντήλι γύρω γύρω όλοι δεν περνάς κυρά Μαρία τόπι μπάλα η μικρή Ελένη κουτσό τσουβαλοδρομίες περνάει περνάει η μέλισσα πούντο πούντο το δαχτυλίδι πετροπόλεμος κολοκυθιά χιονοπόλεμος
Συνέντευξη Τι παιχνίδια παίζατε στην παιδική σας ηλικία? Στην παιδική μου ηλικία παίζαμε κυρίως ομαδικά παιχνίδια, σε αντίθεση με τα ατομικά που ήταν ελάχιστα. παίζαμε κρυφτό, που αποτελούνταν από τρία παιδία και πάνω, ένα παιδί έπειτα από κληρώσει με κλειστά μάτια μετρούσε ως το 20. Κατά τη διάρκεια του μετρήματος τα υπόλοιπα παιδιά έβρισκαν κρυψώνα. Όταν τέλειωνε το μέτρημα αυτός που μετρούσε ψάχνει να βρει τα υπόλοιπα παιδιά και όποιον βρει πρώτο στον επόμενο γύρο θα μετρούσε εκείνος. Άλλο παιχνίδι είναι το κουτσό στo όποιο σχεδίαζες με μια κεραμίδα κάτω στον δρόμο οχτώ κουτάκια και πηδούσες σε αυτά. Επίσης ένα άλλο παιχνίδι των παιδικών μου χρονών είναι τα σκατέλυα ή αλλιώς τσάμι στο όποιο χωριζόντουσαν σε ομάδες τραβού- σαν μια γραμμή στην μέση και εκεί πάνω τοποθετούσαμε μια πυραμίδα από κεραμίδια μετά ένας προσπαθούσε με την μπάλα να ρίξει τα κεραμυδια, μετα γρήγορα έπρεπε να τα ξαναβάλει στην θέση τους, πριν τον πετύχει ο αντίπαλος με την μπάλα, έπρεπε να κάνουν το ίδιο όλοι οι παίκτες της ομάδας για να τελειώσει το παιχνίδι. Τέλος, παίζαμε και τα σαρακιαστώ το όποιο παιχνίδι μπορούσες να το πεις και ατομικό και ομαδικό. Σε αυτό το παιχνίδι είχες μια βέργα και ένας άλλος είχε ένα μικρό ξύλο που το κρατούσε στον αέρα και ο άλλος με την βέργα το βαρούσε προσπαθώντας να το στείλει όσο ποιο μακριά μπορεί για να βγει ο νικητής.
Πηγές: ίντερνετ και βιβλία ΤΕΛΟΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!!!!!!