4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
Σχολικό έτος 2012-2013 Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Κώτση Ελένη Μαθητές/τριες: Ζυγούρη Μαριάννα Καλούτση Θεοδώρα Κωνσταντάρα Μυρτώ Μάνου Άννα Μπρανίκας Γιώργος
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αντανάκλαση του πόθου για μάθηση. Πρώτες πηγές για την εκπαίδευση των αρχαίων Ελλήνων τα ομηρικά έπη - Αντανάκλαση του πόθου για μάθηση. Διάκριση κοινωνικών τάξεων: Παιδιά λαού: Πατέρας: ανατροφή αγοριών Μητέρα: ανατροφή κοριτσιών Παιδιά αριστοκρατικής τάξης: Εκπαίδευση από σοφούς Κενταύρους Εξάσκηση ρητορείας, ανδρείας, μετριοφροσύνης, φιλοξενίας, εγκράτειας με σκοπό την χρηστή συμπεριφορά Το Ομηρικό εκπαιδευτικό ιδεώδες Πνευματική και ψυχική ολοκλήρωση του ατόμου –απόκτηση εμπειριών. Να καταστεί ο νέος << Πρήκτηρ έργων, ρήτηρ λόγων >>
Η ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αγόρια: 7-11 ετών αρχίζει μια αυστηρή και πειθαρχημένη εκπαίδευση που περιλαμβάνει: Γυμναστική Τρέξιμο Πέταγμα ακοντίου και δίσκου Λιτό φαγητό Ελαφρύ ντύσιμο Ίδιο ένδυμα χειμώνα-καλοκαίρι Από το 12ο έτος και μετά συνεχίζεται η σκληρή εκπαίδευση: Ζουν σε στρατώνες υφιστάμενοι σε δοκιμασίες, όπως μαστιγώσεις. Εκμάθηση μουσικής και χορού. Από το 20ο έως το 30ο έτος γινόταν η στρατιωτική εκπαίδευση και μετά το στάδιο αυτό επιτρεπόταν ο γάμος. Κορίτσια: ανάλογη εκπαίδευση με των αγοριών, χωρίς όμως την αντίστοιχη σκληρότητα και αυστηρότητα. Περιλαμβάνει: Αθλητικές δραστηριότητες Δυνατότητα συμμετοχής σε δημόσιους συναγωνισμούς Μουσική, χορό, τραγούδι
Η ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Αγόρια Οι γονείς ήταν υποχρεωμένοι να πληρώσουν κάποιο δάσκαλο που θα αναλάμβανε την αγωγή των παιδιών τους. Οι ανήλικοι λάμβαναν τη βασική τους εκπαίδευση από τρεις δασκάλους: Τον παιδαγωγό-γραμματιστή ο οποίος αναλάμβανε να διδάξει στα παιδιά ανάγνωση, γραφή και αριθμητική. Το χοροδιδάσκαλο ο οποίος δίδασκε μουσική, χορό, τραγούδι και ποίηση (μερικές φορές υπήρχε διαφορετικός δάσκαλος για το χορό και τη μουσική). Τον παιδοτρίβη-γυμναστή εκείνος στην παλαίστρα αναλάμβανε τη σωστή άσκηση των παιδιών και την καλλιέργεια του σώματός του. Η ανώτερη μόρφωση των νέων (μετά το 14ο έτος της ηλικίας τους) περιλάμβανε τη διδασκαλία μαθηματικών και γεωμετρίας, φυσική, αστρονομία, ρητορική, φιλοσοφία και διάφορες τέχνες. Η εκπαίδευση αυτή γινόταν σε ανώτερες σχολές όπως για παράδειγμα το Λύκειο του Αριστοτέλη. Κορίτσια Έμεναν στο σπίτι και η μητέρα τους τα δίδασκε ανάγνωση, γραφή, χορό και την οικοκυρική τέχνη.
ΤΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΕΩΔΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΗ ΕΠΟΧΗ ΣΠΑΡΤΗ Στόχος η δημιουργία μιας πόλης ηρώων. Διαμόρφωση προσηλωμένων πολιτών στην πατρίδα. Υποταγή αφοσιωμένων πολεμιστών στην πατρίδα ακόμα και με θυσία. Διάπλαση ενός ενιαίου τύπου πολιτών που θα χαρακτηρίζονται από πλήρη ομοιομορφία. ΑΘΗΝΑ Διαμόρφωση πολιτών ικανών να ασκήσουν την εξουσία και να διαχειριστούν τις δημόσιες υποθέσεις. Πολιτική αρετή που κατακτάται μέσω της πνευματικής καλλιέργειας. Εξισορρόπηση ανάμεσα στην άσκηση του σώματος και στην καλλιέργεια του πνεύματος.
Η ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Στοιχειώδης εκπαίδευση 7-14 ετών Γραμματιστής: ανάγνωση, απομνημόνευση, αριθμητική , γραφή Κιθαριστής :μουσική, τραγούδι, χορός Παιδοτρίβης: γυμναστική, κανόνες υγιεινής, ιατρική ⇨Ίσοι όροι και για τα δύο φύλα. γυμναστική Μέση εκπαίδευση 14-18 ετών Αριθμητική Αστρονομία Γεωμετρία Γραμματική Διαλεκτική Μουσική Ρητορική
ΤΑ ΙΔΕΩΔΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ανώτατη εκπαίδευση (νέοι και έφηβοι) Κατευθύνσεις: Επιστημονική Ρητορική Φιλοσοφική Αστρονομία Πολιτικός λόγος Ηθική Γεωγραφία Δικανικός λόγος Λογική Γραμματική Επιδεικτικός λόγος Φυσική Ιατρική Μαθηματικά Φιλολογία Φυσική Συνδυασμός πνευματικής και αισθητικής καλλιέργειας με την αθλητική αγωγή. Τρόπος ζωής βασισμένος σε ηθικές αξίες. Παιδεία - πολυτιμότερο αγαθό. Διατήρηση ελληνικότητας, ηθών και τρόπο ζωής σε περίπτωση απομάκρυνσης από την πατρίδα. ΤΑ ΙΔΕΩΔΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΟMOIΟΤΗΤΕΣ ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗΣ – ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Συνδυασμός πνευματικής και αισθητικής καλλιέργειας με την αθλητική αγωγή ως τρόπου ζωής βασισμένου σε ηθικές αξίες. Η φοίτηση υποχρεωτική ,χωρίς διάκριση στα δύο φύλα. Η ανώτατη εκπαίδευση ταυτίζεται με τα σημερινά πανεπιστήμια. Τέλος, τα μαθήματα που διδάσκονται στα σχολεία είναι ίδια.
Η Σχολή των Αθηνών (Ραφαήλ Σάντι)