ΑΣΠΑΙΤΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ : ΕΥΡΕΝΙΑΔΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΜΑΘΗΜΑ : ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ II ENOTHTA : ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΚΠΟΜΠΗΣ ΡΥΠΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΚΠΟΜΠΗΣ ΡΥΠΩΝ ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΝΑΘΥΜΙΑΣΕΩΝ ΑΠO ΤΟ ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΤΩΝ ΚΑΥΣΑΕΡΙΩΝ (EGR) ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΘΕΤΙΚΟΥ ΕΞΑΕΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΣΤΡΟΦΑΛΟΘΑΛΑΜΟΥ (PCV) ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΑΕΡΑ (SLS)
ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΙ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΙΣ ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ
ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΤΗ Ο ΚΕΡΑΜΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ Ή ΜΕΤΑΛΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ Ο ΚΕΡΑΜΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ Ή ΜΕΤΑΛΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ Η ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΣΤΡΩΣΗ (Wash-coat) Η ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΑ ΕΝΕΡΓΟΣ ΣΤΡΩΣΗ
ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ ΜΕ ΜΕΤΑΛΛΙΚΟ ΦΟΡΕΑ ΠΥΡΙΤΙΚΑ ΑΛΑΤΑ ΜΑΓΝΗΣΙΟΥ –ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ ΚΥΚΛΙΚΗ ΔΙΑΤΟΜΗ Ή ΟΒΑΛ ΔΙΑΥΛΟΙ ΕΠΙΧΡΙΣΜΕΝΟΙ ΜΕ ΠΟΡΩΔΗ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΕΠΙΣΤΡΩΣΗ ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΟΣ ΣΤΡΩΣΗ (ΠΛΑΤΙΝΑ –ΡΟΔΙΟ – ΠΑΛΛΑΔΙΟ) 2gr
ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ Με τους καταλύτες προσπαθούμε να μετατρέψουμε τα μονοξείδια του άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου ( CO, NOx) σε αβλαβή αέρια. Οι υδρογονάνθρακες που αποτελούν την βενζίνη πρέπει να καούν πλήρως, ώστε τα καυσαέρια που βγαίνουν από την εξάτμιση να είναι διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και νερό (Η2Ο).
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΤΗ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Δομή του Καταλύτη Υλικά κατασκευής 1.Κεραμικό ή μεταλλικό στοιχείο 2.Στρώμα αλουμίνας (Οξείδιο του αλουμινίου ΑΙ2 Ο3) 3.Λευκόχρυσος Pt (πλατίνα) 4. Ρόδιο Rh
Κατασκευαστικά δεδομένα Καταλυτών Κατηγορίες Καταλυτών 1. Ως προς την δομή του Μονής Κλίνης Διπλής Κλίνης 2. Ως προς το υλικό κατασκευής Κεραμικοί Μεταλλικοί
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΟΞΕΙΔΩΤΙΚΟΥ ΚΑΤΑΛΥΤΗ Η αδυναμία του να επιδράσει σε ένα τρίτο βλαβερό αέριο, που περιέχουν τα καυσαέρια των αυτοκινήτων, τα οξείδια του αζώτου. Η ανάγκη να υπάρχει πρόσθετη παροχή αέρα στην περιοχή του καταλύτη για να μπορεί να ολοκληρωθεί η οξείδωση. Ο αέρας αυτός συνήθως στέλνεται στο κέλυφος του καταλυτικού μετατροπέα από μια ειδική αντλία αέρα.
ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΑΣ Μετατρέπουν τους επιβλαβής ρύπους ( CH, CO, Nox ) σε αβλαβή αέρια ( H2O, CO2,N2 ).
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΤΑΛΥΤΗ
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΑΤΑΛΥΤΗ
Μέτρα προστασίας του καταλύτη Χρησιμοποιούμε μόνο αμόλυβδη βενζίνη. Δεν σπρώχνουμε το αυτοκίνητο για να πάρει εμπρός. Δεν παρκάρουμε κάτω από ξερά χόρτα γιατί υπάρχει κίνδυνος πυρκαγιάς. Σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ προκαλεί κακή ανάφλεξη. Να μην φτάνει άκαυστο μείγμα αέρα καυσίμου έως τον καταλύτη γιατί αν καεί εκεί θα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας σε 1100 με 1200 βαθμούς και συνεπώς λιώσιμο του καταλύτη
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ
Καταλυτικός Μετατροπέας (Καταλύτης) Ρύποι που παράγονται από την καύση των Μ.Ε.Κ Άκαυστοι Υδρογονάνθρακες HC Μονοξείδιο του Άνθρακα CO Οξείδια του Αζώτου ΝΟχ Μετατροπή των ρύπων της καύσης σε: Υδρατμούς Η2Ο Διοξείδιο του Άνθρακα C02 Άζωτο Ν2
Λ > 1 ΦΤΩΧΟ ΜΕΙΓΜΑ
Μετατροπή των Ρύπων από τον Καταλύτη Χημικές αντιδράσεις που γίνονται από τον Καταλύτη Οξειδωτική αντίδραση (από τον λευκόχρυσο Pt) Έχουμε ένωση καυσαερίων με το οξυγόνο και μετατροπή: Υδρογονανθράκων HC σε Υδρατμούς H2O και Μονοξειδίου του Άνθρακα CO σε Διοξείδιο του Άνθρακα CO2 Αναγωγική αντίδραση (από το ρόδιο Rh) Έχουμε αφαίρεση οξυγόνου από τις ενώσεις με το Άζωτο και μετατροπή: Οξειδίων του Αζώτου NOx σε Άζωτο Ν2