ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ:2011-12 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ.ΕΤΟΣ:2011-12 ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ, ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΔΙΔΑΧΘΕΙΣΑ ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ ΕΝ ΕΤΕΙ 441 π.Χ. ΤΑΞΗ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΧΘΕΙΣΑ ΕΝ ΣΠΑΡΤΗ, ΕΝ ΕΤΕΙ 2012 μ. Χ. ΤΕΤΑΡΤΗ, 8 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2012, ΏΡΑ 11.30 π.μ. Στο Μουσικό Σχολείο Σπάρτης Μαθητές: Κατερίνα Βλαχοδημητράκου, Άγγελος Γαλάτας, Δήμητρα Έρη, Νίκος Καλομοίρης, Σαράντος Παινέσης, Παναγιώτα Συράγα, Βικέντιος Τσαρπαλής. Διδάσκουσα -Φιλόλογος: Αγγελική Αργειτάκου
Δομή β΄ επεισοδίου: στιχ.: 384-581 Α΄ μέρος: Στιχ.:384-440 (από μετάφραση):ο φύλακας φέρνει την Αντιγόνη δέσμια και αφηγείται τη σύλληψή της. Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο)στιχ.: 441-581 α)στιχ.: 441-455 Η σύγκρουση των δύο κόσμων... Σχέδιο μαθήματος 1. /Φ. Ε. 1 β)στιχ.:456-470: Οι θνητοί απολογούνται στους θεούς. Τα επιχειρήματα … Σχέδιο μαθήματος 2/Φ.Ε:2 γ)στιχ.471-485: «Αλλ’ έχει δύναμη η εξουσία…ιδίως προς τους …δούλους» Σχέδιο μαθήματος 3. Φ.Ε.:3 δ)στιχ:486-501: H Αντιγόνη κι η αδελφή της δε θα γλυτώσουν απ’ το θάνατο… Σχέδιο μαθήματος 4. Φ.Ε:4 ε)στιχ.:502-516:Ο τύραννος μπορεί να λέει και να κάνει ό,τι θέλει.Σχέδιο 5. Φ.Ε:5 στ)στιχ.: 517-530: Ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν. Σχέδιο 6. Φ.Ε.:6 ζ)στιχ.:531-560: η Ισμήνη στον αγώνα των λόγων με τον Κρέοντα- την Αντιγόνη η)στιχ: 561-573: Ο Κρέων κατά των συγγενικών δεσμών. Ισμήνη- Αντιγόνη; θ)στιχ.:574-581:Και ο χορός είναι αμήχανος μπροστά στην «ύβριν».
Β΄επεισόδιο, β΄μέρος: (από το πρωτότυπο) στιχ.: 441-581 Υποφορά Β΄επεισόδιο, β΄μέρος: (από το πρωτότυπο) στιχ.: 441-581 α)στιχ.: 441-455 Η σύγκρουση δύο κόσμων. Σχέδιο μαθήματος 1. /Φ. Ε. 1
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ ά μέρος. Σχέδιο μαθήματος Η σύγκρουση δύο κόσμων Ημερομηνία: 7-2-2012 Διδάσκουσα: Αγγελική Αργειτάκου Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 72, στιχ. 441-455 Στόχοι της ενότητας:- Να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον των μαθητών στο κύριο θέμα της τραγωδίας, που είναι, πέρα από την παρουσίαση των γεγονότων και πράξεων, η ηθική διαφορά των ηρώων στην οφειλόμενη τιμή προς τους νεκρούς. -Να εμβαθύνουν στην τραγικότητα των προσώπων, που προκύπτει από την προσωπική τους βούληση και επιλογή. -Ν’ ανακαλύψουν πίσω από τους διαλόγους τη στάση του Σοφοκλή απέναντι στην αξία των θεϊκών νόμων και στη συνακόλουθη ευσέβεια των ανθρώπων, την οποία θεωρεί ως δείγμα σωφροσύνης. -Ν’ εμβαθύνουν στη σημασία των λέξεων και εκφράσεων μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα, που λειτουργούν υπαινικτικά για την υπηρέτηση των μεγάλων νοημάτων και των κατά ποιόν στοιχείων, του μύθου, του ήθους, της διάνοιας και της λέξης. Πορεία διδασκαλίας: Αφόρμηση από την «περιπέτεια» που προκύπτει από τη χαρά του φύλακα γιατί έσωσε τον εαυτό του στη σκληρή αντιμετώπιση της αλήθειας για την Αντιγόνη. - Ανάγνωση του νέου αποσπάσματος 441-455. Χωρισμός σε δύο μέρη, σύμφωνα με τη δομή του διαλόγου: α)στο πρώτο μέρος της σύντομης ανάκρισης (441-449). Ο διάλογος εδώ βασίζεται σε στιχομυθίες και αντιλαβές, περιορίζεται στην εξωτερική εικόνα του σώματος και του ύφους, προαναγγέλλει τη μεγάλη και αναπόφευκτη σύγκρουση μέσω της επανάληψης των ρημάτων και φημί δράσαι κούκ απαρνούμαι και της έμφασης στην συνειδητή επιλογή της μετωπικής σύγκρουσης. β) στον «αγωνιστικό» διάλογο των στίχων 450-455 και 456-470, όπου η Αντιγόνη «οικοδομεί» το ήθος και τη διάνοιά της, αναπτύσσοντας το σκεπτικό και τα επιχειρήματα για την πράξη της. -Αναλυτική ερμηνευτική προσέγγιση κατά τμήματα: Αίρονται οι βασικές δυσκολίες μέσω και των σχολίων του βιβλίου. Επισημαίνουμε τα βασικά: φης, μη δεδρακέναι, και την έμφαση που επιτυγχάνεται με την υποφορά- ανθυποφορά- απάντηση (και φημί κούκ απαρνούμαι) , οι σκηνοθετικές οδηγίες που δίνονται μέσω της εικόνας του σώματος της Αντιγόνης, εικόνας, που δημιουργεί αντιφατικές προσδοκίες για τον Κρέοντα και προκαλεί την τραγική ειρωνεία. Επανάληψη, επίσης, υποφορά, στο «ήδησθα» και «ήιδη», καθώς και η έμφαση των συνδέσμων «και» στην αρχή της πρότασης. (τέλος της «σύντομης ανάκρισης») - Στον «αγωνιστικό λόγο» της Αντιγόνης 450-455 παρατηρούμε ότι αποφεύγεται η εστίαση σε προσωπική αιτιολόγηση, (αδελφική αγάπη) αλλά η πράξη συνδέεται άμεσα με τις μεγάλες, σταθερές και πανάρχαιες θεϊκές εντολές, που αποτελούν τα άγραφο δίκαιο. Άμεσα συνδέεται η πράξη της ταφής με το Δία και τη Δίκη. Ο Αριστοτελικός ορισμός περί «πράξεως σπουδαίας και τελείας» έχει βρει την εφαρμογή του τέλεια. Η κοσμική, ανθρώπινη εντολή φαντάζει μικρή και ασήμαντη. Η αντίθεση είναι εντολές θνητού έναντι εντολών θεών. Η εισαγωγή στη σύγκρουση αναδεικνύει τη σφοδρότητά της. (455) -Επισημαίνονται τα στοιχεία της λέξης: 443, 448:υποφορά 446 σχήμα εκ παραλλήλου, 445: μεταφορά 446 πλεονασμός, 455: παρομοίωση. -Ανακεφαλαίωση, ώστε να αναδειχθεί το ήθος των προσώπων και οι διαστάσεις της τραγικότητάς τους. -Ασκήσεις ανοικτού και κλειστού τύπου:1) Όταν η Αντιγόνη οδηγείται στον Κρέοντα έχει σκυμμένο το κεφάλι. Πώς εξηγείτε τη στάση του σώματός της, όπως τη σκηνοθετεί ο Σοφοκλής και ποιες προσδοκίες γεννώνται και γιατί στον Κρέοντα; 2)Πώς ματαιώνεται κάθε προσδοκία του Κρέοντα μέσ’ απ’ τα λόγια της Αντιγόνης; Να επιβεβαιώσετε το περιεχόμενο τωνπαρακάτω προτάσεων σημειώνοντας Χ στο αντίστοιχο τετάγωνο με βάση το στίχο 443. Με τη φράση της αυτή η Αντιγόνη: α)Αρνείται ότι παραβίασε την εντολή του Κρέοντα; Β) Απαντά με θάρρος στον Κρέοντα. Γ) Αρνείται να απαντήσει στον Κρέοντα δ) Αναλαμβάνει τις ευθύνες της πράξης της. Ε)Αποδεικνύει την γενναιότητα του χαρακτήρα της. Να αιτιολογήσετε μια σωστή κατά τη γνώμη σας πρόταση. Ασκήσεις κλειστού τύπου για τις γραμματικές, συντακτικές και ετυμολογικές παρατηρήσεις δίνονται στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας, που έχει δοθεί στους μαθητές κατά την παράδοση του μαθήματος. Τελική άσκηση: Να μεταφραστεί το κείμενο.
Β΄επεισόδιο, β΄μέρος: (από το πρωτότυπο) στιχ.: 441-581 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ ά μέρος. Φύλλο εργασίας Η σύγκρουση δύο κόσμων Ονοματεπώνυμο :……………………………………… Ημερομηνία:…………… Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 72, στιχ. 441-455 Παρατηρήσεις: 1. Να γράψετε τη μετάφραση του αποσπάσματος (Δίνονται σκηνοθετικές οδηγίες στο τμήμα; Τι είδους διάλογο έχουμε; Δομή των «αγωνιστικών λόγων») 2. α. Να σχολιάσετε το ύφος του Κρέοντα και τη στάση του απέναντι στην Αντιγόνη, καθώς και την αντίδραση της Αντιγόνης. (τις προσδοκίες του από την αντίδρασή της και τις αρχικές του σκέψεις για την αντιμετώπισή τους) .............................................................................................................................................................................. β. Με ποια επιχειρήματα η Αντιγόνη υποστηρίζει την πράξη της;. .............................................................................................................................................................................. 3. μὴ δεδρακέναι – σεαυτόν – κηρυχθέντα - ἐμφανῆ- σθένειν: συντακτική αναγνώρηση. 4. α. κομίζοις - ὥρισεν: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση στον ίδιο χρόνο και πρόσωπο. β. τοιούσδε νόμους - κηρύγματα: να κλιθούν στον αριθμό που βρίσκονται. .............................................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................................. γ) δρᾶσαι - ὁ κηρύξας: να γίνει χρονική αντικατάσταση στον ίδιο τύπο 5. α) συντόμως - ἄγραπτος - ἀσφαλής: ετυμολογία λέξεων β) Βρείτε στο κείμενο συνώνυμα των παρακάτω ομάδων: α) λέγω, φάσκω, φράζω, β) πράττω, ποιῶ, ἐργάζομαι, γ) βαδίζω, πορεύομαι, ἔρχομαι, δ) βιόω-ῶ: ................................................................. γ) Δώσετε την ερμηνεία των παρακάτω λέξεων που παράγονται από λέξεις του κειμένου: α) φημί > άφατος, αφασία, φήμη, β) κομίζω > κόμιστρο, διακομιδή, γ)οἴομαι > οιηματίας, δ) φαίνω > φάση, αναφανδόν. .............................. Ερωτήσεις ανοικτού τύπου: -«την νεύουσαν ες πέδον κάρα»: Πώς εξηγείτε τη στάση της Αντιγόνης και πώς την αντιλαμβάνεται ο Κρέων; Τι επιδιώκει να μάθει με τις ερωτήσεις του ο Κρέοντας από την Αντιγόνη και σε τι αποσκοπεί μ’ αυτή την ανάκριση; Στις φιλοσοφικές αντιλήψεις της εποχής του σχετικά με την υπεροχή του γραπτού ή άγραφου νόμου ο Σοφοκλής υπερασπίζεται ποια θέση; Χαρακτηρίζεται ο Σοφοκλής «προοδευτικός» ή «συντηρητικός» απ’ τη θέση του αυτή; Β΄επεισόδιο, β΄μέρος: (από το πρωτότυπο) στιχ.: 441-581 α)στιχ.: 441-455 Η σύγκρουση δύο κόσμων. Σχέδιο μαθήματος 1. /Φ. Ε. 1
Οι άγραφοι νόμοι υπερτερούν των γραπτών.Τα επιχειρήματα… Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο)στιχ.: 441-581 β)υποενότητα: στιχ.:456-470: Οι άγραφοι νόμοι υπερτερούν των γραπτών.Τα επιχειρήματα… Σχέδιο μαθήματος 2/Φ.Ε:2 Υπογραμμίζω: επιχείρημα 1ο: 456-8 Επιχείρημα 2ο: 459 Επιχείρημα 3ο: 460-1 Επιχείρημα 4ο: 463-5 Επιχείρημα 5ο: 466-8 Επιχείρημα 6ο: 469-70
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ β΄ μέρος. Σχέδιο μαθήματος Οι άγραφοι νόμοι υπερτερούν των γραπτών. Τα επιχειρήματα… Ημερομηνία: 8-2-2012 Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 74, στιχ. 456-470 Στόχοι του μαθήματος: Στόχοι της ενότητας:- Να επικεντρωθεί το ενδιαφέρον των μαθητών στο κύριο θέμα της τραγωδίας, που είναι, η επιχειρηματολογία- αιτιολόγηση της πράξης της ταφής ως , η ηθική διαφορά των ηρώων στην οφειλόμενη τιμή προς τους νεκρούς. -Να εμβαθύνουν στην τραγικότητα της Αντιγόνης, που προκύπτει από την προσωπική της βούληση και επιλογή. Να θαυμάσουν το ήθος και τη γενναιότητα του φρονήματός της , την οικοδόμηση των σκέψεών της από τις πιο σημαντικές- καθολικές προς τις ατομικές προσωπικές -Ν’ ανακαλύψουν τη στάση του Σοφοκλή απέναντι στην αξία των θεϊκών νόμων και στη συνακόλουθη ευσέβεια των ανθρώπων, την οποία θεωρεί ως δείγμα σωφροσύνης. -Ν’ εμβαθύνουν στη σημασία των λέξεων και εκφράσεων μέσα από συγκεκριμένα παραδείγματα, που λειτουργούν υπαινικτικά για την υπηρέτηση των μεγάλων νοημάτων και των κατά ποιόν στοιχείων, του μύθου, του ήθους, της διάνοιας και της λέξης. Αφόρμηση: Σύνδεση με την προηγούμενη εισαγωγή στην επιχειρηματολογία της Αντιγόνης, όπου η σύγκρουση τοποθετείται ανάμεσα σε θεούς και τη Δίκη και τον θνητό (άρα, υποδεέστερο) Κρέοντα. Ανάθεση στην ανάγνωση σε μαθητές υποδυομένους τους ρόλους και τη μετάφραση των λόγων τους. --Ανάγνωση της νέας ενότητας από τον καθηγητή. Διαλεύκανση, διασάφηση των δυσκολιών με βάση και τα λεξικολογικά σχόλια του βιβλίου- στην αιτιολογική μετοχή «δείσασα» και τη σημασία της υποβάθμισης της απολογίας της προς τον Κρέοντα μέσω του φόβου, που συνεπάγεται την υπεράσπιση της απολογίας της μπροστά στη Δίκη στους θεούς. Έμφαση στο «θανουμένη» ως κατηγορηματικής μετοχής, στο «κέρδος» που αιτιολογείται από τις αλλεπάλληλες συμφορές της Αντιγόνης. Μετατόπιση από το επίπεδο των θεών στον προσωπικό της «μόρο». Έμφαση στην επανάληψη του θέματος του άλγους στο ουσιαστικό και ρήμα 465,468.- Επισήμανση στην ειρωνεία «μώρω», «μωρίαν», που επιβεβαιώνει την περιφρόνησή της προς τον Κρέονται και τις εντολές του απαξιώνοντάς τες ηθικά. -Ανακεφαλαίωση στα επιχειρήματα: 450-455: 1)Οι ανθρώπινοι νόμοι είναι υποδεέστεροι μπροστά στους άγραφους, σταθερούς θεϊκούς. 2)456-7:Οι θεϊκοί νόμοι είναι αιώνιοι. 3)458-460: Αξίζει να σεβαστεί κανείς τους θεϊκούς νόμους, ακόμη κι αν έχουν τίμημα τον θάνατο. 3)461-2: Κέρδος λογαριάζεται ο πρόωρος, αλλά τιμημένος θάνατός της από μια βασανισμένη ζωή.4)465-467: Άλγος θα προκαλούσε η ανοχή του νεκρού αδελφού της, ατάφου. 5)469-470: Μόνο ένας μωρός θα χαρακτήριζε την πράξη της μωρά. Επισήμανση του πάθους, της τόλμης της, της βεβαιότητάς της για μια μεταθανάτια συνέχιση της ζωής μέσω των αξιών, ώστε να αποκαλυφθεί και η υποστήριξη του ήθους και την διάνοιας αυτής από το Σοφοκλή. Είναι η καρδιά της τραγωδίας σ’ αυτούς τους στίχους και η επαλήθευση του Αριστοτελικού ορισμού (…περί πράξεως σπουδαίας και τελείας..) Η λειτουργία του ελέους και του φόβου στους ακροατές φθάνει στο κορυφαίο σημείο του, γι αυτό και ο χορός θα σχολιάσει την κορύφωση της αναμέτρησης με τα διφορούμενα επόμενα λόγια του. Ασκήσεις: Όπως στο φύλλο εργασίας. Επιλογή των ανοικτού και κλειστού τύπου.π.χ. τη διαμόρφωη της Αντιγόνης, ως συμβόλου στη μεταγενέστερή της τέχνη και η χρήση των επιχειρημάτων της με φιλοσοφική, πολιτική ή καλλιτεχνική δύναμη. Ο καθηγητής μπορεί να μιλήσει για την Αντιγόνη του Ανούιγ, του Μπρέχτ ή τη χρήση του συμβόλου της από τον Χέντελ, τους πολιτικούς σε δύσκολες καταστάσεις, τραγούδια νεότερα ελληνικά κλπ. .Μια κλειστού τύπου: Να συνδέσετε τις λέξεις της στήλης Α με την απόδοσή τους στα νέα ελληνικά στη στήλη Β. (Δύο λέξεις περισσεύουν) Στήλη Α: 1. αλγύνομαι,2ασφαλής, 3μόρος, 4.δείσασα 5. μέλλω 6. μωρία Στήλη Β: α.σταθερός, β)θάνατος, γ) θλίβομαι, δ)ανοησία, ε)αφοβία, ζ) λύπη, η)φόβος, θ)σκοπεύω…
«ουκ αλγύνομαι»… γιατί… ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-2012 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας - Αντιγόνη Β΄ Επεισόδιο, σκηνή Β΄ β΄μέρος Φύλλο εργασίας Ονοματεπώνυμο:……………………………………… Ημερομηνία:…………… Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 72-74, στιχ. 456-470 «ουκ αλγύνομαι»… γιατί… Παρατηρήσεις: 1 α. Με ποια επιχειρήματα η Αντιγόνη υποστηρίζει την πράξη της; Είναι ισχυρά; ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... β. Να σχολιάσετε την προσβολή της Αντιγόνης προς τον Κρέοντα. .................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................... .................................................. 2. ταῦτα (ζῇ) – τούτων – θανουμένη - κέρδος- τοῦ μόρου τυχεῖν: συντακτική αναγνώριση (στο βιβλίο). 3. α. προυκήρυξας - ἐφάνη: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση στον ίδιο χρόνο και πρόσωπο. ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... β. ὅστις – πολλοῖς κακοῖς - μητρός: να κλιθούν στον αριθμό που βρίσκονται. ................................................................................................................................................................................... .............................................................................................. γ) θανοῦμαι – τυχεῖν: να γίνει χρονική αντικατάσταση στον ίδιο τύπο ................................................................................................................................................................................... ............................................................................................. 4. α) μόρος < μείρομαι = παίρνω μερίδιο. Βρείτε άλλες συγγενείς ετυμολογικά λέξεις της ν.ε. .......................... β) δέδοικα (δέδια) = φοβάμαι. Με δύο από τις ομόρριζες λέξεις: δέος, άδεια, δειλός, δεινός, δεισιδαίμονας, σχηματίστε προτάσεις στα ν.ε……..............................................................................................................................................................………………………………………… γ) δοκέω-ῶ < δόξα, δόγμα, δόκιμος, αδόκητος - τυγχάνω < συνέντευξη, επίτευγμα, τυχόν: σχθματίστε δύο προτάσεις στα ν.ε. με τα παραπάνω ομόρριζα. ................................................................................................................................................................................... ........................................................................................... δ) ὀφλσκάνω: βρείτε 2-3 ομόρριζα στα ν.ε. ..................., ……………., …………… Ανοικτού τύπου: 456-7: Να σχολιάσετε τη σχετικότητα του χρόνου σε σχέση με τις ηθικές αξίες και τους άγραφους νόμους κατά το Σοφοκλή. Ποιες σκηνοθετικές οδηγίες θα δένατε στους ηθοποιούς που θα υποδύονταν τα δύο πρόσωπα της σκηνής; Πώς λειτούργησε η Αντιγόνη, ως σύμβολο στη μεταγενέστερή της Τέχνη; Θέατρο, Μουσική, Ζωγραφική ή στην Πολιτική, τη Φιλοσοφία κλπ.; Νομίζετε ότι ο Σοφοκλής είναι ένας συντηρητικός ή προοδευτικός ποιητής; . Να γράψετε τη μετάφραση του αποσπάσματος
Ο ήρωας γίνεται τραγικός «δι’ αμαρτίαν τινά»... Και ο Κρέων; Ο ήρωας γίνεται τραγικός «δι’ αμαρτίαν τινά»...
Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο) Υποενότητα γ: στιχ.:471-485
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ γ΄ μέρος. Ονοματεπώνυμο :……………………………………… Ημερομηνία:…………… Ο «δούλος» δεν πρέπει να υπερηφανεύεται… Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 74, στιχ. 471-485 Παρατηρήσεις: 1. Να γράψετε τη μετάφραση του αποσπάσματος. 2. α. Πώς χαρακτηρίζει ο Κρέων την Αντιγόνη και τι εκφραστικά μέσα χρησιμοποιεί; ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... ........................................................................................................................ β. Με ποια επιχειρήματα ο Κρέων υποστηρίζει την επιβολή τιμωρίας στην Αντιγόνη; ............................................................................................ ................................................................................................................................................................................... ............................................................................................ 3. πίπτειν – θραυσθέντα – δοῦλος - ὑβρίζειν - νόμους: συντακτική αναγνώριση. 4. α. εἰσίδοις - ἐστί: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση στον ίδιο χρόνο και πρόσωπο. ................................................................................................................................................................................... ............................................................................................. β. αὕτη - ὕβρις - ἀνήρ: να κλιθούν στον αριθμό που βρίσκονται. ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... γ) πίπτειν – φρονεῖν: να γίνει χρονική αντικατάσταση στον ίδιο τύπο 5. α) Να γράψετε 2 προτάσεις με τις ομόρριζες λέξεις του ῥαγέντα: ρωγμή, διαρρήκτης, ρηξικέλευθος, ρήξη. …................................................................................................................................................................................... β) ἴσθι – φρονήματα –ῥαγέντα - ἐξηπίστατο – δέδρακεν: από ποια ρήματα προέρχονται οι τύποι; ............................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... γ) ἀνατί: να ετυμολογήσετε τη λέξη δ) χαλινῷ: βρείτε 2 ομόρριζα, απλά ή σύνθετα, στα ν.ε. ............................................................................................................. ………………………………………………………………………..
Θέματα κριτικής στην πρόσληψη και παράσταση της Αντιγόνης...
Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο) Υποενότητα δ: στιχ.:486-501
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ δ΄ μέρος. Ονοματεπώνυμο :……………………………………… Ημερομηνία:…………… Φύλλο εργασίας Η Ισμήνη;…γιατί;… Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 76, στιχ. 486-501 Παρατηρήσεις: 1. Να γράψετε τη μετάφραση του αποσπάσματος 2. α. Να δικαιολογήσετε από το απόσπασμα ότι ο Κρέων περιφρονεί το συγγενικό δεσμό. ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................... β. Γιατί ο Κρέων κατηγορεί την Ισμήνη; Πού στηρίζει την κατηγορία (δείτε σχόλια βιβλίου, σ. 162-163); ................................................................................................................................................................................... ................................................................................................................................................................................... .................................................. 3. τοῦ Ζηνός – μόρου – λυσσῶςαν - ἤ κατακτεῖναι - ἀφανδάνοντα: συντακτική αναγνώριση (στο βιβλίο). 4. α. καλεῖτε - ἀρεσθείη: να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση στον ίδιο χρόνο και πρόσωπο. ……………………………………………………………………………… ......................................................................................................................................... β. παντός– φρενῶν – κλοπεύς - τι: να κλιθούν στον αριθμό που βρίσκονται. ................................................................................................................................................................................... ............................................................................................. γ) κακίστου – μεῖζον: Να γραφούν οι άλλοι βαθμοί των επιθέτων. 5. α) ἕρκειος: από το ἕρκος (= περίφραγμα, περίβολος) < εἴργω ή εἵργω = εμποδίζω. Ποια η σημασία των λέξεων: κάτεργα και κάθειρξη. ................................................................................................................................................................................... ................ β) ἀλύξετον - ᾑρῆσθαι – τεχνωμένων - ἑλών - ἔφυ: από ποια ρήματα προέρχονται οι τύποι;. …................................................................................................................................................................................... ............... γ) ἐπήβολον (ἐπήκοος, ὑπήκοος, ἐπήρεια) - ὁμαιμονεστέρα: να ετυμολογήσετε τις λέξεις ................................................................................................................................................................................... δ) Να σχηματίσετε παράγωγες λέξεις στα ν.ε. από τη λέξη ἡ φρήν (θέματα φρεν-, φρον-, π.χ. σώφρων, φροντίζω, φρενήρης ) και τη λέξη ἁλούς(ἁλίσκομαι, ἁλω-) .............................................................................................................................................................................
Σχέδιο μαθήματος 486-501
Β΄ επεισόδιο Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο 441-581) Υποενότητα ε: στιχ.:502-516
ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ ε΄ μέρος. Ονοματεπώνυμο :……………………………………… Ημερομηνία:…………… Φύλλο εργασίας 502-516 Ο τύραννος μπορεί να λέει και να κάνει ό,τι θέλει… Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 76-78, στιχ. 502-516 Παρατηρήσεις: 1. Να γράψετε τη μετάφραση του αποσπάσματος 2. α. Ποιές κατηγορίες εναντίον της τυραννίας απευθύνει η Αντιγόνη στον Κρέοντα; ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ ................................................................. β. Με ποια επιχειρήματα προσπαθεί ο Κρέων να αποδείξει το «λάθος» στην πράξη της Αντιγόνης; ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ ............................. 3. τούτοις- πᾶσιν – πολλά – δρᾶν – σέβειν - ὅμαιμος, τῷ δυσσεβεῖ: συντακτική αναγνώριση 4. α. λέγοιτο - ἐγκλῂοι - : να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση στον ίδιο χρόνο και πρόσωπο. ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ β. γλῶσσαν – τυραννίς - χάριν: να κλιθούν στον αριθμό που βρίσκονται. ............................................................................................................................................................................ .......................................................................................................................................................................................................................................... γ) εὐκλεέστερον – πολλά – δυσσεβεῖ: Να γραφούν οι άλλοι βαθμοί των επιθέτων. ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ …………………………………………. 5. α) εὐκλεής – δυσσεβής - ὅμαιμος: να ετυμολογήσετε τις λέξεις ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ β) Βρείτε σύνθετες λέξεις με β’ συνθετικό ομόρριζο της λέξης : κτείνω: π.χ. παιδοκτόνος ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................ γ) Βρείτε 5 ομόρριζα στα ν.ε. των λέξεων: φύω, φρονῶ. ............................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................
Σχέδιο μαθήματος 502-516
Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο 441-581) Β΄ επεισόδιο Β΄μέρος:(από το πρωτότυπο 441-581) Υποενότητα στ: στιχ.:517-530
Ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν… ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ: 2011-12 Αρχαία Β’ Λυκείου, Γενικής Παιδείας – Αντιγόνη, Επεισόδιο Β΄ σκηνή β΄ στ΄ μέρος. Ονοματεπώνυμο :……………………………………… Ημερομηνία:…………… Φύλλο εργασίας στιχ: 517-530 Ούτοι συνέχθειν, αλλά συμφιλείν έφυν… Κείμενο: βλέπε σχολικό βιβλίο, σελ. 78, στιχ. 517-530 Παρατηρήσεις: 1. Να γράψετε τη μετάφραση του αποσπάσματος 2. α. Σε ποιο θέμα επικεντρώνεται στους στίχους αυτούς ο ποιητής μέσω της Αντιγόνης; ............................................................................................................................................................................ ................................................................................................................. β Σημ.: Θα ολοκληρωθεί με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας
Β΄επεισόδιο, β΄μέρος: (από το πρωτότυπο) στιχ.: 441-581 α)στιχ.: 531-560 Σχέδιο μαθήματος Φ. Ε. 531-560