Ασφάλεια στο Διαδίκτυο 1ο Δημοτικό Σχολείο πόλεως Ρόδου – Τμήμα ΣΤ2 Συντονίστρια εργασίας: Ηλιάνα Γιαννούση – ΠΕ20 Ρόδος Ιούνιος 2012
Γιατί να ασχοληθούμε με αυτό το θέμα στο σχολείο;
Γιατί τα παιδιά έχουν απορίες: Για την χρήση του διαδικτύου Για τους κινδύνους του διαδικτύου Για την προστασία τους στο διαδίκτυο Γιατί τα παιδιά & οι γονείς θεωρούν δεδομένη την ασφάλεια και την ανωνυμία στο διαδίκτυο Γιατί, επιτέλους, υπάρχουν εκπομπές και διαφημίσεις στην τηλεόραση σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Αλλά, και πάλι, τα παιδιά χρειάζονται καθοδήγηση… Αφέλεια, δεδομένο και ασφαλές το διαδίκτυο
Επιπλέον…
30% εξ αυτών κάνουν διαδικτυακούς φίλους που δεν έχουν ξανασυναντήσει 50% των παιδιών 11-16 ετών “βρίσκουν πιο εύκολο να είναι ο εαυτός τους στο διαδίκτυο” 30% εξ αυτών κάνουν διαδικτυακούς φίλους που δεν έχουν ξανασυναντήσει 9% έχουν συναντήσει κάποιον άγνωστο που γνώρισαν στο διαδίκτυο 12% των παιδιών έχουν παρενοχληθεί στο διαδίκτυο αλλά δεν το ανέφεραν Τα μισά παιδιά που έχουν παρενοχληθεί στο διαδίκτυο έχουν παρενοχληθεί και πρόσωπο προς πρόσωπο και οι μισοί που παρενοχλούν τους άλλους έχουν και οι ίδιοι παρενοχληθεί Η Ελλάδα είναι χώρα χαμηλής χρήσης και χαμηλού κινδύνου
88 λεπτά ημερησίως δαπανούν τα παιδιά 9-16 ετών στο διαδίκτυο 118 λεπτά δαπανούν τα παιδιά ηλικίας 15-16 ετών 58 λεπτά δαπανούν τα παιδιά ηλικίας 9-10 ετών Πανευρωπαϊκή έρευνα: EU Kids Online, Σεπτέμβριος 2011
Σκοπός Να γνωρίσουν τα παιδιά την έννοια και την σημασία της ασφάλειας στο διαδίκτυο
Διδακτικοί Στόχοι Σκέψη Αναγνώριση Προβληματισμός Απόρριψη Αυτοπροστασία Αποφυγή κινδύνων Δημιουργία σκεπτόμενων χρηστών του διαδικτύου
Θέματα που μελετήθηκαν Τι είδους κίνδυνοι υπάρχουν; Από πού προέρχονται οι κίνδυνοι; Από ποιους κινδυνεύουν τα παιδιά; Μέτρα ασφαλείας και προστασίας
Δραστηριότητες Διάρκεια: 10 εβδομάδες Δραστηριότητες Διάρκεια: 10 εβδομάδες Εντοπισμός των απόψεων και των γνώσεων των μαθητών σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο Προβολή σχετικών βίντεο Έρευνα κειμένων στο Διαδίκτυο Συγκέντρωση χρήσιμων ιστοσελίδων και βίντεο Ερωτηματολόγιο από τους μαθητές του σχολείου Τηλεδιάσκεψη με το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Δημιουργία παρουσίασης
Ερωτηματολόγιο
Συνοπτικά Αποτελέσματα Ερωτηματολογίων (1/3) Συμμετείχαν: 84 παιδιά 9-12 ετών Χρήση Η/Υ (ανεξαρτήτως αν μπαίνουν στο διαδίκτυο): 90% 1-2 ώρες ημερησίως στον Η/Υ Κύρια ενασχόληση: παιχνίδια
Συνοπτικά Αποτελέσματα Ερωτηματολογίων (2/3) 81% μπαίνουν στο διαδίκτυο 0,5-1 ώρα ημερησίως Κύρια ενασχόληση: Παιχνίδια Εργασίες Βίντεο, τραγούδια FACEBOOK 45% των παιδιών είναι μόνα τους όταν μπαίνουν στο διαδίκτυο. Γιατί; Οι γονείς έχουν δουλειές Οι γονείς τα εμπιστεύονται
Συνοπτικά Αποτελέσματα Ερωτηματολογίων (3/3) Πηγή πληροφόρησης για την ασφάλεια στο διαδίκτυο: Σχολείο Γονείς Φίλοι Κανείς
Τηλεδιάσκεψη με το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (1/2) Σύντομη παρουσίαση για την ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο από τα στελέχη του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
Τηλεδιάσκεψη με το Σώμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (2/2) Ερωτήσεις παιδιών Δόθηκε η δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων από τα παιδιά. Απαντήσεις έδωσε ο κ. Σφακιανάκης, Διευθυντής του Σώματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος
Τι άλλαξε στη χρήση του διαδικτύου από τους μαθητές Μαθητές ανέφεραν πως αφαίρεσαν τα προσωπικά τους στοιχεία, φωτογραφίες κλπ από ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης ή παιχνιδιών Επίσης, διέγραψαν από φίλους “αγνώστους” ανήλικους ή ενήλικες Οι μαθητές γνωρίζουν πλέον την επιλογή “Report Abuse” σε διάφορες ιστοσελίδες και ξέρουν πότε και πώς να την χρησιμοποιούν. Αρκετοί από αυτούς ανέφεραν πως ήδη την εντόπισαν σε ιστοσελίδες που επισκέπτονται -Απάντηση ερωτηματολογίου από τα παιδιά του τμήματος που εκπόνησε την εργασία για να δούμε τι άλλαξε στην συμπεριφορά τους κατά τη χρήση του διαδικτύου
Σύντομα Συμπεράσματα Ιδιαίτερο ενδιαφέρον των μαθητών για θέματα που αφορούν το διαδίκτυο (είτε το χρησιμοποιούν στο σπίτι είτε όχι) Άγνοια ή ημιμάθεια των παιδιών και γονιών σχετικά με τους κινδύνους του διαδικτύου Αίσθηση των παιδιών πως είναι “ασφαλή” πίσω από την οθόνη του υπολογιστή τους Αίσθηση των γονέων πως τα παιδιά τους είναι “ασφαλή” πίσω από την οθόνη του υπολογιστή τους Πολύωρη και ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά (με ή χωρίς την έγκριση των γονέων) Καταχώρηση από τα παιδιά προσωπικών δεδομένων (παρά το μικρό ποσοστό)
Δυσκολίες Μη εξοικείωση των μαθητών με το θέμα Διαπραγμάτευση “ευαίσθητων” θεμάτων Π.χ. παιδική πορνογραφία Συντονισμός ομάδων λόγω πληθώρας θεμάτων και μαθητών Ερμηνεία της παρουσίασης της τηλεδιάσκεψης και των ερωτήσεων που υποβλήθηκαν Αποκωδικοποίηση ερωτηματολογίου Στατιστική και ποιοτική ανάλυση πληροφοριών