Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός, 05-06-07.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
… ΚΑΙ… …και εσωτερική στάση.
Advertisements

ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΝΟΥ –ΨΥΧΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Βασικεσ αρχεσ επικοινωνιακησ αγωγήσ
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Περιβαλλοντική εργασία
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ RELEASE ‘‘Towards Achieving Self Regulated Learning as a Core in Teachers” In-Service Training in Cyprus Δημοτικό Σχολείο Άγιος Σπυρίδωνας.
Δημοτικό Σχολείο Βραχναιίκων Σχολικό Έτος
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα :1.Γνωριμία με την Κύπρο μας μέσα από εικονικό υλικό
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
Έλενα Αναγνωστοπούλου
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
31 Μαρτίου 2015 ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1 ΤΥΠΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΜ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Α.Π.Θ. – ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΚΑΤΗΓΟΡΗΜΑΤΙΚΟΣ ΛΟΓΙΣΜΟΣ Ι Για τον προτασιακό.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
Designed by TheTemplateMart.com Η ζωή γύρω μας Κοινό σκεπτικό των ενοτήτων.
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Εισαγωγή Σχεδιασμός μιας ΒΔ ανάλυση ποιας πληροφορίας και της σχέσης ανάμεσα στα στοιχεία της περιγραφή.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ.  Η σημερινό διάλεξη είναι μια μορφή εισαγωγής στο υποχρεωτικό μάθημα ‘ Βασικές αρχές Ανθρωπογεωγραφίας ’  Αλλά τι είναι η ανθρωπογεωγραφία.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΤΙΜΗΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΧΡΟΝΟ ΤΟΥΣ Δήμητρα Σκιάνη Νίνα Καλύβα Μαργαρίτα Δουκάκη Άννα.
Τρόποι ζωής και επαγγέλματα Δημοτικό Σχολείο ………. Στ΄ τάξη Μάιος 2008.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Λεξικολογία Ενότητα 6: Εννοιακές σχέσεις (υπωνυμία, μερωνυμία, συνωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Λεξικολογία Ενότητα 8: Εννοιακές σχέσεις (ομωνυμία, παρωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 «Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Κωφούς και Βαρήκοους Μαθητές»
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Διεύθυνσης Π.Ε. Χανίων Αγωγή Υγείας: « Ο Ευτύχης ταξιδεύει» 2/ΘΕΣΙΟ ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΒΑΜΟΥ σχ. έτος
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Βασικες Εννοιες Φυσικης Βασιλης Κολλιας Βασικές Εννοιες Φυσικής _ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Επιμέλεια: Γιώργος Ζαφειριάδης. Τι είναι πρόβλημα; Πρόβλημα είναι μία κατάσταση, η οποία: 1. Χρήζει αντιμετώπισης 2. Απαιτεί λύση Η λύση δεν είναι γνωστή,
Είναι άδικο: M ία π ροσέγγιση της έννοιας της αδικίας μέσα από μια αφήγηση Νηπιαγωγός : Αμαλία Παππά 10 ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Θήβας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 2η Θεματική ενότητα Μεθοδολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ερμηνευτική προσέγγιση
Η σύνδεση των παραγράφων (6ο μάθημα)
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Γραφή μετρήσεων με σημαντικά ψηφία
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
Πληροφορική και νέες τεχνολογίες
Κυκλοφοριακή Αγωγή Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχε το σχολείο μας (Ειδικό Κωφών & βαρήκοων Ιωαννίνων), καθώς και το Ειδικό Τυφλών Ιωαννίνων.
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
ΤΟΜΕΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Επιστημονικοί τομείς χωρίζονται σε :
Εργασία της μαθήτριας Άννας Μαρίας της τάξης ΣΤ
ΚΟΡΙΝΘΟΣ Μανώλης Δ`1.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
Σημειολογία και σχεδιασμός
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Εισαγωγικά... ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός, Οκτωβρίου 2007 Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός, Οκτωβρίου 2007

Μέρος Πέμπτο: Συστημική Γλωσσολογία 4: Σημασιολογία

Σημασιολογία σημασιολογική βάση σημασιολογικές σχέσεις σημασιολογική δομή σημασιολογικοί ρόλοι λεξικογραφία

Σημασιολογία: Ορισμοί Σημαντική: αυτή που αφορά στην σημασία, στο νόημα Σημασιολογία είναι μελέτη των σημασιών Η σημασιολογία εξετάζει τις σχέσεις των σημασιών των γλωσσικών σημείων Η σημασιολογία είναι η βάση για την λεξικολογία και την λεξικογραφία

Σημασιολογική βάση έννοια σημασία αναφορά δηλωτική συνυποδηλωτική περικειμενική σε άτομα σε τάξεις

Έννοια: Σημασία + Αναφορά ΑΝΔΡΑΣ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΗΜΑΣΙΑΣΗΜΑΣΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑΑΝΑΦΟΡΑ

Είδη σημασίας: Δηλωτική σημασία: Είναι η σταθερή κύρια σημασία ενός γλωσσικού σημείου. Συνυποδηλωτική σημασία: Είναι η δευτερεύουσα σημασία ενός γλωσσικού σημείου, που σχετίζεται με την βιωματική στάση των ομιλητών. Περικειμενική σημασία: Είναι η περικειμενικά εξαρτώμενη σημασία ενός γλωσσικού σημείου και σχετίζεται με την χρήση της γλώσσας.

Παραδείγματα στα είδη σημασίας ΥΠΑΚΟΗ δηλωτική: „σεβασμός“, συνυποδηλωτική: „δουλοπρέπεια“, περικειμενική: ΧΘΕΣ ΑΝΝΑ ΠΑΡΑΚΛΗΣΗ-δεξιά, ΔΕΙΚΤΗΣ-δεξιά ΥΠΑΚΟΗ ΓΙΑ-εγώ (μόνο: „σεβασμός“) υπηρεσία δηλωτική: „εργασία“, „διατεταγμένο έργο“, συνυποδηλωτική: „δουλεία“, περικειμενική: Ο υπάλληλος αποχώρησε από την ενεργό υπηρεσία (μόνο: „εργασία“) ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ

Είδη αναφοράς: Αναφορά σε άτομα: Είναι συγκεκριμένη αναφορά και δείχνει την σχέση με μία ατομική οντότητα. Παράδειγμα: Η γάτα μου η Νίνα Αναφορά σε τάξεις: Είναι αφηρημένη αναφορά και δείχνει την σχέση με τάξεις ατομικών οντοτήτων. Παράδειγμα: Γάτα (ως προσηγορικό όνομα)

Προσοχή! Να μην μπερδεύουμε! Ο πλανήτης Αφροδίτη ΑυγερινόςΑποσπερίτης 2 διαφορετικές σημασίες που έχουν την ίδια αναφορά!!!!

Σημασιολογικές σχέσεις ομωνυμία πολυσημία συνωνυμία αντωνυμία υπωνυμία αντιθετική κλιμακούμενη αναστρεπτική

ΟΜΩΝΥΜΙΑ: Νοημ.: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ/ΣΥΛΛΗΨΗ Ομιλ.: κάψα (ζέστη) / κάψα (σφαιρικό κάλυμμα) ΠΟΛΥΣΗΜΙΑ: Νοημ.: ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ Ομιλ.: πηγαίνω ΣΥΝΩΝΥΜΙΑ: Νοημ.: ΑΝΘΡΩΠΟΣ/ΑΤΟΜΟ Ομιλ.: τελειώνω/περατώνω ΑΝΤΩΝΥΜΙΑ: ζωή/θάνατος (αντιθετική) καυτό/ζεστό/χλιαρό/δροσερό/ κρύο/παγωμένο (κλιμακούμενη) γονείς/τέκνα (αναστρεπτική) ΥΠΩΝΥΜΙΑ: βακτήρια, ιοί, μύκητες, φυτά, ζώα: υπώνυμα στα έμβια όντα (υπερώνυμο) Παραδείγματα

Σημασιολογική δομή σημασιολογικά πεδία σημασιακή δομή σήματα σημήματα

Σημασιολογικά πεδία: Παραδείγματα Τα νοήματα ΔΟΣΗ: ΜΗΤΕΡΑ ΔΩΡΟ εγώ-ΒΙΒΛΙΟ-ΔΟΣΗ-δεξιά /... εγώ-ΜΠΟΥΚΕΤΟ-ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ-ΔΟΣΗ-δεξιά /... εγώ-ΒΑΖΟ-ΔΟΣΗ-δεξιά κτλ. αλλά όχι: *ΜΗΤΕΡΑ ΔΩΡΟ εγώ-ΕΠΙΣΚΕΨΗ-δεξιά Τα ρήματα βάδισης: Ο φίλος μου πηγαίνει/βαδίζει/περπατάει/τρέχει στον κήπο. αλλά όχι: *Ο φίλος μου κολυμπάει στον κήπο. ΝΟΗΜΑ- ΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ- ΜΕΝΗ

Σημασιακή δομή: Παραδείγματα „έμβιο“ „ανθρώπινο“ „θηλυκό“ „ενήλικο“ Σ Η Μ Α Τ Α Σ Η Μ Η Μ Α „γυναίκα“

Σημασιολογικοί ρόλοι ποιητικό αίτιο (δράστης) μέσον/όργανο βιώνων αποδέκτης πάσχων θέμα (πράγμα) ερέθισμα προορισμός προέλευση (πηγή) τόπος

Λεξικογραφία από την μορφή στην σημασία από την σημασία στην μορφή συνδυασμός

Παραδείγματα λεξικών Από την μορφή στην σημασία: „Τί σημαίνει αυτό;“ (γενικά μονόγλωσσα λεξικά) Από την σημασία στην μορφή: „Πώς νοηματίζω/λέγω/ γράφω αυτό;“ (εικονογραφημένα λεξικά και εννοιολογικά λεξικά) Συνδυασμένος τρόπος (τεχνικά λεξικά, δίγλωσσα λεξικά)

Το πρόβλημα της λεξικογραφίας με παράδειγμα ένα „γενικό“ λεξικό της ελληνικής γλώσσας Το λεξιλόγιο είναι ένα ανοιχτό σύνολο. Υπάρχουν πολλές λέξεις που χρησιμοποιούνται μόνο σε ορισμένες περιστάσεις. Υπάρχουν εκατομμύρια ονομασίες για έμβια όντα, ουσίες, ορυκτά, ουράνια σώματα και τεχνικές έννοιες. Λοιπόν: Πίσω από την ετοιμασία ενός λεξικού κρύβονται πολλοί συμβιβασμοί, σιωπηρές αποδοχές και αυθαίρετες αποφάσεις...

Λεξικολογία και λεξικογραφία Η λεξικολογία είναι θεωρητική. Η λεξικολογία μελετά το λεξιλόγιο των γλωσσών και προτείνει τρόπους ανάλυσης και ερμηνείας του. Η λεξικογραφία είναι πρακτική. Η λεξικογραφία ασχολείται με την κατάστρωση και την διαμόρφωση των διαφόρων λεξικών, ανάλογα με τις ανάγκες και σύμφωνα με τα συμπεράσματα της λεξικολογίας.