Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα Λεωνίδας Κραλίδης 1ο Πρότυπο Πειραματικό Θεσσαλονίκης τμήμα Δ2 2013-2014
Τα πολιτεύματα στην αρχαϊκή Ελλάδα Τον παλιό καιρό, αρχηγός του κράτους ήταν ο Βασιλιάς. Καμιά φορά στο έργο του τον βοηθούσαν μερικοί ηλικιωμένοι άνθρωποι, που ξεχώριζαν για τη σοβαρότητά τους και την πείρα τους. Κάποιοι που είχαν πολλά κτήματα, οι άριστοι, όπως τους έλεγαν, παραμέρισαν τον βασιλιά και πήραν την εξουσία στα χέρια τους. Το πολίτευμα τότε έγινε αριστοκρατικό. Η ανάπτυξη του εμπορίου έδωσε την ευκαιρία σε αρκετούς ανθρώπους να πλουτίσουν.
Τα πολιτεύματα στην αρχαϊκή Ελλάδα (2) Οι πλούσιοι, νιώθοντας πιο ισχυροί, πέτυχαν να πάρουν την εξουσία από τους ευγενείς. Το πολίτευμα ονομάστηκε ολιγαρχικό, γιατί αυτοί που κυβερνούσαν ήταν λίγοι. Την άσχημη αυτή κατάσταση σε διάφορες πόλεις εκμεταλλεύτηκαν κάποιοι άνθρωποι που είχαν μεγάλες φιλοδοξίες. Κατάφεραν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του λάου και με τη βοήθειά του έγιναν τύραννοι. Οι αλλαγές συνεχίζονται και οι άνθρωποι αγωνίζονταν να ζήσουν καλύτερα. Στην Αθήνα σιγά σιγά έπαιρνε την εξουσία ο λαός. Το πολίτευμα γινόταν δημοκρατικό.
Η εξέλιξη των πολιτευμάτων στα αρχαϊκά χρόνια Τα πολιτεύματα στην αρχαϊκή Ελλάδα (3) Από την εικόνα 3 σελ. 21 Βασιλεία Αριστοκρατία Δημοκρατία Ολιγαρχία
Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο Πεισίστρατος γίνεται τύραννος. Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο Πεισίστρατος γίνεται τύραννος. Ο Σόλωνας χώρισε τους πολίτες σε τέσσερις τάξεις με βάση τα εισοδήματά τους και όχι την καταγωγή τους. Μ’ αυτόν τον τρόπο απέκτησαν δικαιώματα περισσότεροι πολίτες, αφού δεν έπαιρναν πια αξιώματα μόνο οι ευγενείς. Εκείνο που περισσότερο ήθελαν όμως οι αγρότες ήταν να ξαναμοιράσουν τα κτήματα. Αυτό δεν έγινε και η αναταραχή συνεχίστηκε. Την άσχημη αυτή κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Πεισίστρατος. Ήταν όμως τύραννος, κυβερνούσε δηλαδή χωρίς να δίνει λόγο σε κανέναν. Εκείνο που τον ένοιαζε περισσότερο ήταν το δικό του συμφέρον. Προτομή του Σόλωνα. (Νεάπολη, Εθνικό Μουσείο) (Εικόνα 2 σελ 41 του βιβλίου)
Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο Πεισίστρατος γίνεται τύραννος. (2) Οι νόμοι του Σόλωνα. Ο Πεισίστρατος γίνεται τύραννος. (2) Όταν πέθανε, άφησε την εξουσία στον γιο του τον Ιππία. Οι Αθηναίοι όμως δεν τον ήθελαν. Έκαναν επανάσταση αργότερα και τον έδιωξαν. Ο Ναός του Ολυμπίου Διός, που βρίσκεται στην Αθήνα, Θεμελιώθηκε από τον Πεισίστρατο (Εικόνα 1 σελ. 40 του βιβλίου)
Ο Κλεισθένης θεμελιώνει τη δημοκρατία Ο Κλεισθένης, θέλοντας να σταματήσει τις συγκρούσεις στην πόλη, χώρισε τους πολίτες σε 10 φυλές. Τα μέλη κάθε φυλής προέρχονταν από όλες τις τάξεις της κοινωνίας. Όλοι είχαν ίσα δικαιώματα. Κάθε φυλή εξέλεγε έναν στρατηγό και πενήντα βουλευτές. Το παλιό Βουλευτήριο (αναπαράσταση) (Εικόνα 1 σελ. 42 του βιβλίου)
Ο Κλεισθένης θεμελιώνει τη δημοκρατία (2) Η βουλή των πεντακοσίων είχε ως έργο της να προετοιμάζει τα θέματα που θα συζητούνταν στην εκκλησία του δήμου. Στη συνέλευση αυτή έπαιρναν μέρος όλοι οι Αθηναίοι πολίτες. Εκεί ψήφιζαν τους νόμους, συζητούσαν και αποφάσιζαν για τα μεγάλα θέματα της Αθήνας. Όλοι μπορούσαν να πάρουν τον λόγο και να πουν την γνώμη τους. Οι Αθηναίοι όφειλαν πολλά στον Κλεισθένη, θεμελιωτή της δημοκρατίας. Το κοινοβούλιο σήμερα (Εικόνα 2 σελ. 43 από το βιβλίο)
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή Tην πιο μεγάλη δύναμη στην πόλη την είχε η εκκλησία του δήμου, στην οποία λάβαιναν μέρος όλοι οι ελεύθεροι πολίτες. Εκεί οι Αθηναίοι έπαιρναν τις πιο μεγάλες αποφάσεις. Μεγάλη εξουσία είχαν και οι 10 στρατηγοί που εκλέγονταν από τους πολίτες για έναν χρόνο. Ο Περικλής (Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή (2) Αυτοί φρόντιζαν για τον στρατό και τον στόλο και ήταν υπεύθυνοι για την ασφάλεια της πόλης. Οι κάτοικοι της Αττικής χωρίζονταν σε κατηγορίες. Αθηναίοι πολίτες θεωρούνταν στα χρόνια του Περικλή όσοι είχαν πατέρα και μητέρα που κατάγονταν από την Αθήνα. Αυτοί είχαν και τα περισσότερα δικαιώματα. Μέτοικοι ονομάζονταν οι ξένοι που είχαν εγκατασταθεί μόνιμα στην πόλη. Αυτοί συνήθως ασχολούνταν με το εμπόριο και πλήρωναν έναν φόρο (μετοίκιο) για την προστασία που τους πρόσφερε η πόλη. Στην Αθήνα ζούσαν και αρκετοί δούλοι που έκαναν όλες τις βαριές δουλειές.
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή (3) Ο Λόφος της Πνύκας ήταν ο χώρος όπου συνεδρίαζε η Εκκλησία του δήμου. Στην εικόνα φαίνεται το σημείο όπου στέκονταν όσοι μιλούσαν. (Εικόνα 1 σελ. 66 του βιβλίου)
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή (4) Ο ναός του Ηφαίστου, το γνωστό Θησείο. Εδώ κατέφευγαν πολλές φορές οι δούλοι ζητώντας βοήθεια από το θεό. (Εικόνα 2 σελ. 67 του βιβλίου)
ΠΗΓΕΣ: Ηλεκτρονικές πηγές: ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: www.pi-schools.gr (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) Εγκυκλοπαιδικές πηγές: ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: Ιστορία Δ’ Δημοτικού Στα αρχαία χρόνια ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» Σελίδες: 21, 22, 40, 41, 42, 43, 66, 67
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα Λεωνίδας Κραλίδης 1ο Πρότυπο Πειραματικό Θεσσαλονίκης τμήμα Δ2 2013-2014
Σας ευχαριστώ για την παρακολούθηση