ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Ανατροφοδότηση /Μαρία Κωνσταντινίδου)
Ανατροφοδότηση στην Εκπαίδευση Πως οι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται την ανατροφοδότηση στην εκπαιδευτική διαδικασία; Σχολιάστε τη φράση «Οι δάσκαλοι ξέρουν καλά μόνο να κρίνουν…» Προβληματισμός/ Συζήτηση μέσω παραδειγμάτων κι εμπειριών
Τι είναι η Ανατροφοδότηση; Το πλήθος των πληροφοριών που δίνονται κατά τη διάρκεια ή μετά την εκτέλεση μιας οποιασδήποτε μαθησιακής δράσης. Έχει επιβεβαιωτικό ή/ και διορθωτικό ρόλο Επηρεάζει τη μάθηση
Ανατροφοδότηση Κατεύθυνση (ατομική, ομαδική) Σκοπό (αξιολογική, διορθωτική) Περιεχόμενο (ειδική, γενική) Τύπο (θετική, αρνητική ) Πλαίσιο (δεξιότητα, συμπεριφορά, γνώση)
Ανατροφοδότηση στη Βιωματική Εκπαίδευση Ποιους σκοπούς εξυπηρετεί; ( Γιατί; ) ωθεί την κατανόηση της μαθησιακής πορείας συμβάλλει στην οικοδόμηση της γνώσης ενισχύει την «απελευθερωτική» συμπεριφορά επαναπροσδιορίζει τους παράγοντες της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Ποιος ανατροφοδοτεί ποιον; Ανατροφοδότηση Εκπαιδευτικός Μαθητής Συμμαθητής
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ανατροφοδότηση…. Παρατηρεί & Καταγράφει Ενθαρρυντικός Υποστηρικτικός Φιλικός Διακριτικός Αφουγκράζεται Επικροτεί Τονίζει το θετικό
Ο ρόλος των μαθητών στην ανατροφοδότηση… Καθοριστικός για την εξέλιξη της διδακτικής διαδικασίας Διακριτικός Δίνουν την «πληροφορία» μόνο εφόσον θελήσουν Εκφράζονται με ειλικρίνεια, αμεσότητα κι αυθορμητισμό
Στη Βιωματική Εκπαίδευση σκοπός είναι να μπορούν οι μαθητές να εκτεθούν και να εκφραστούν ώστε να εξερευνήσουν νέες ικανότητες και να αποκτήσουν νέες δεξιότητες Επομένως, κατά την ανατροφοδότηση… Ο εκπαιδευτικός δεν αναζητά το «λάθος» για να το διορθώσει Αναγνωρίζει τις «εσωτερικές» δυνάμεις των μαθητών του και τις ενισχύει Δεν κρίνει Επιβραβεύει κι επαινεί
Πότε γίνεται η ανατροφοδότηση; Στο τέλος του μαθήματος…. Στο τέλος της δραστηριότητας…. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας…. Προβληματισμός των εκπαιδευτικών... Συζήτηση και τεκμηρίωση απόψεων ???
Με ποιους τρόπους γίνεται η ανατροφοδότηση (Πως;) Λεκτικοί και μη λεκτικοί Δομημένοι ή μη δομημένοι Με χρήση Τεχνών (χορός, ζωγραφική, πηλός, αυτόματη/δημιουργική γραφή) Με χρήση συμβόλων ή/και συμβολισμών Ποικίλοι τρόποι
Δραστηριότητες Ανατροφοδότησης… «Ζωγραφίζω το συναίσθημά μου!» «Το κρυφό μου ημερολόγιο!» «Γράμμα σ΄ ένα αγαπημένο μου πρόσωπο...» «Σου δίνω ένα δώρο!» «Αν ήσουν …τι θα ήσουν;»
Ενδεικτική Βιβλιογραφία Bilodeau, I. (1966). The effects of an instructional strategy with two schedules οf augmented KP feedback upon skill acquisition of a selected shooting task. Journal of Teaching in Physical Education, 11:47-58 Stuart, R., & Ratliffe, T. (2000). Keeping kids on task with crossgroup feedback. Strategies, 13(6): Pintrich P. R. & Schunk, D. H. (1996) Motivation in education: Theory, research, and applications, Merrill (Englewood Cliffs, N.J.) Jennings Sue (1998) Creative Drama in Groupwork, Winslow Press Ltd, UK Payne Helen (1995) Creative Movement & Dance in Groupwork, Winslow Press Ltd, UK Αρχοντάκη Ζ. & Φιλίππου Δ. (2003) «205 Βιωματικές Ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων», εκδ. Καστανιώτη, Αθήνα. Μπακιρτζής, Κ. (2005) Βιωματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην ψυχοπαιδαγωγική της επικοινωνίας, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 28, σελ Ματσαγγούρας Η. (2002) "Στρατηγικές Διδασκαλίας: Η Κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη", Gutenberg, Αθήνα