Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Τσικαλάκη Ιωάννα Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ
Η σχολική βία και ο εκφοβισμός (Bullying)
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Γονιός : Ένα επάγγελμα χωρίς προετοιμασία Ειρήνη Κορδερά Ψυχολόγος - Παιδοψυχολόγος.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
Στόχοι επίτευξης στη φυσική αγωγή και τη φυσική δραστηριότητα
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
Η ειδική αγωγή στο σχολείο της γενικής εκπαίδευσης
Αποδόσεις αιτίων.
Προβλήματα εφηβείας και διαχείριση κρίσεων στο σχολείο
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Επικ. Καθηγητής Ψυχοπαθολογίας & Ε.Α.
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
«Ο Θησαυρός της Εφηβείας» «Αντιμετωπίζοντας τα Παιδιά με Διαφορετικότητα (με Μαθησιακές Δυσκολίες)» Τζίνα Γ. Θανοπούλου, M.A., Ed.M. Harvard University.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Μαθησιακές Δυσκολίες Μάθημα: Εισαγωγή στην Επιστήμη της Ειδικής Αγωγής Διδάσκουσα: Β. Λαμπροπούλου.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
Συχνότητα και κατηγορίες των μαθησιακών δυσκολιών.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Σχολική επίδοση και μειονότητες
εκπαιδευτικη μεταβαση
«Ανάπτυξη υποστηρικτικών δομών για την Ένταξη και Συμπερίληψη στην Εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Μετατροπή του.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Βασικός στόχος της παρέμβασης:
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΑΝΕΤΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΟΥ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών από Εκπαιδευτικούς στο Σχολείο
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας

Ορολογία /αιτιολογία μαθησιακών δυσκολιών Ορολογία (σύγχυση) Μαθησιακές δυσκολίες Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες Δυσκολίες μάθησης Ο όρος Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι αυτός που συνηθίζεται για την συγκεκριμένη κατηγορία. Ο όρος Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες είναι πιο γενικός παρόλο που χρησιμοποιείται επίσης

Αιτιολογία: οι ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ (Ε.Μ.Δ.) Δεν οφείλονται σε ψυχολογικούς, κοινωνικούς και οικογενειακούς παράγοντες Δεν οφείλονται σε ελλιπή προετοιμασία /μαθησιακή υποστήριξη, σε χαμηλό Δ.Ν. Υποστηρίζεται ότι οφείλονται σε ενδογενείς νευροφυσιολογικούς παράγοντες (νευροφυσιολογικές δυσλειτουργίες) (π.χ. ελλιπής φωνολογική αποκωδικοποίηση, προβλήματα οπτικής -χωρικής αντίληψης, δυσλειτουργίες στη βραχύχρονη μνήμη, έλλειψη ενεργοποίησης πεδίων της γλώσσας στον εγκέφαλο, κλπ.) Δεν γνωρίζουμε εάν οι νευροφυσιολογικοί παράγοντες οφείλονται σε γενετικούς λόγους αυτό που χαρακτηρίζει τις Ε.Μ.Δ. είναι ένα ΧΑΣΜΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΙΤΥΧΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥΣ που έχουν τελικά στο σχολείο

Οι (αποκαλούμενες γενικά) Δυσκολίες μάθησης ή Δυσκολίες στη μάθηση διαφέρουν από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, συνιστούν συνήθως συσσώρευση μαθησιακών κενών και οφείλονται κυρίως σε εξωγενείς παράγοντες: ψυχολογικούς, κοινωνικούς, οικογενειακούς έλλειψη προετοιμασίας /επαρκούς γονικής υποστήριξης /κινήτρων, ελλιπούς κατανόησης προβλήματα ενσωμάτωσης στο σχολείο (προβλήματα με το δάσκαλο της τάξης /με συμμαθητές /θυματοποίηση κοκ.) κακής διδασκαλίας, ίσως και χαμηλού Δ.Ν.

Επιδημιολογικά στοιχεία Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες και οι Δυσκολίες στη Μάθηση: κύρια αιτία παραπομπής στα Τμήματα Ένταξης (50-60% παιδιών που παραπέμπονται) Αγόρια /κορίτσια: 3/1 Εντοπίζονται από το δάσκαλο και αφορούν αποκλειστικά την ακαδημαϊκή λειτουργία του παιδιού Λόγω έλλειψης κατάλληλης αντιμετώπισης πολλά παιδιά με Μ.Δ. εγκαταλείπουν το σχολείο ή έχουν κακή ακαδημαϊκή, καθώς και μειωμένη επαγγελματική εξέλιξη

Μορφές /είδη ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (Ε.Μ.Δ.) Δυσλεξία Δυσαναγνωσία (αναγνωστικές δυσκολίες) Δυσαριθμία Δυσορθογραφία Δυσγραφία

Γενικά χαρακτηριστικά που αφορούν τις Ε.Μ. Δ. Γενικά χαρακτηριστικά που αφορούν τις Ε.Μ. Δ. Τα παιδιά με Ε. Μ.Δ. έχουν χαμηλότερες επιδόσεις από την ικανότητα της ηλικίας τους Τα παιδιά με Ε. Μ.Δ. παρά τις αδυναμίες τους διατηρούν πολλές άλλες δεξιότητες /ικανότητες Πολλά παιδιά με Μ.Δ. είναι συγχρόνως χαρισματικά Οι Μ.Θ. συνήθως αναγνωρίζονται από το δάσκαλο, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πρώιμες ενδείξεις Οι μαθητές με Ε. Μ.Δ. τείνουν να αποκρύπτουν τις δυσκολίες /αδυναμίες τους Η τυπική διάγνωση γίνεται μετά τη 2α-3η Δημοτικού (μέσω του ΚΕΔΔΥ μετά από παραπομπή του συμβούλου με τη σύμφωνη γνώμη των γονέων) Η πρόγνωση για την εξέλιξη των Ε. Μ.Δ. δεν είναι καλή όταν δεν διασφαλίζεται μία έγκαιρη και συστηματική παρέμβαση

Γενικά ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά Δεν υφίσταται ένα συγκεκριμένο προφίλ παιδιών με Μ.Δ. Τα έντονα αισθήματα ματαίωσης και η ακαδημαϊκή αποτυχία αποτελούν τα δύο βασικά κοινά ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά των παιδιών με Ε.Μ.Δ. Τείνουν να αποδίδουν τις αποτυχίες τους στην αδυναμία /βλακεία τους ή στην κακή τύχη Όταν ο εκπαιδευτικός δεν είναι ενήμερος για τη ιδιαίτερη φύση /προέλευση των Ε. Μ.Δ. τείνει να απορρίπτει /επικρίνει αυτά τα παιδιά Πολλά παιδιά με Ε.Μ.Δ. έχουν προβλήματα στην ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων Συχνά τα παιδιά αυτά δεν είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις κοινωνικές απαιτήσεις των σχέσεων

Γενικά ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά (συν.) Χαμηλή αυτοεικόνα Χαμηλή αυτοπεποίθηση Έλλειψη αντοχής στις ματαιώσεις Υπερευαισθησία Αρνητικά συναισθήματα /καταθλιπτικές τάσεις Αρνητικές στάσεις /αντιδραστικότητα απέναντι σε εκπαιδευτικούς Συμπεριφορικά προβλήματα Συμπεριφορικές εκρήξεις

Γενικά ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά (συν.) Ελλιπής ανάπτυξη διαπροσωπικών /κοινωνικών δεξιοτήτων Τάσεις απομόνωσης /μοναξιάς Συχνά ερμηνεύουν αρνητικά τα κοινωνικά ερεθίσματα Συχνά πέφτουν θύματα απόρριψης, αποκλεισμού από τις μαθησιακές και κοινωνικές διαδικασίες /δραστηριότητες Θύματα εκφοβισμών και συστηματικών επιθετικών ενεργειών από συμμαθητές Κατάθλιψη /αντικοινωνικές τάσεις (εφηβεία)

Παρεμβάσεις στο πλαίσιο του της Τάξης και του Σχολείου Εντοπισμός από το δάσκαλο (προϋποθέτει τη επιμόρφωση /γνώση /ευαισθητοποίηση από την πλευρά των εκπαιδευτικών) Πρόωρη έγκυρη (εξειδικευμένη) διάγνωση (αργότερο μέχρι τέλος 2ας Δημοτικού) Εξειδικευμένη Μαθησιακή Υποστήριξη (τμήμα ένταξης /ή εκτός σχολείου) Ψυχολογική υποστήριξη από το δάσκαλο της τάξης (ενίσχυση, επιβράβευση /αλλαγή θέσης –προσπάθεια καταπολέμησης της απομόνωσης)

Συνεργασία του δασκάλου με το δάσκαλο του τμήματος ένταξης για τη διαμόρφωση της ύλης διαφοροποιημένη /εξατομικευμένη / προσωποποιημένη διδασκαλία Συμμετοχή σε ψυχοπαιδαγωγικά προγράμματα για την ενίσχυση της αυτοεικόνας και την ανάπτυξη διαπροσωπικών δεξιοτήτων Εξατομικευμένη συμβουλευτική υποστήριξη παιδιού και γονέων, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο Η συνεργασία όλων των ειδικών μεταξύ τους, καθώς και μεταξύ σχολείου και γονέων είναι απαραίτητη Στόχος είναι να αναπτύξει το παιδί τις μαθησιακές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες που μπορεί και να βρει μια θέση /ένα ρόλο /μία ταυτότητα στο πλαίσιο της τάξης και της οικογένειας.