ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ (ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ) Δρ. Απόστολος Κατωπόδης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ01
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ Κατευθυνόμενη συμπεριφορά με σκοπό: Σωματική βλάβη με σκοπό: Σωματική βλάβη Ψυχική βλάβη ((Στο χώρο του σχολείου εκφράζεται σαν βία, εκφοβισμός ,θυματοποίηση.
Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΛΗΨΗ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΟΠΤΙΚΗΣ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΑ ΘΕΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΟΠΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΠΟΙΝΩΝ(( η έσχατη λύση))
ΠΡΟΛΗΨΗ
ΠΡΟΛΗΨΗ ΠΡΟΛΗΨΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΑΞΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΣΧΕΣΕΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ
ΠΡΟΛΗΨΗ σε επίπεδο κοινωνίας ΠΡΟΛΗΨΗ σε επίπεδο κοινωνίας ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΧΟΛΕΣ ΓΟΝΕΩΝ ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
ΠΡΟΛΗΨΗ σε επίπεδο οικογένειας ΠΡΟΛΗΨΗ σε επίπεδο οικογένειας ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ , ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΘΕΣΗ ΟΡΙΩΝ ΣΤΟΧΕΥΜΕΝΕΣ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΕΞΩΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΠΡΟΛΗΨΗ σε επίπεδο σχολείου ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ / ΜΑΘΗΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΚΛΙΜΑ ΤΑΞΗΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ «ΕΜΠΝΕΕΙ» ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΣΑΦΗ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΤΑΣΕΩΝ /ΑΞΙΩΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΑΘΗΤΗ Ο εκπαιδευτικός ασκεί συμβουλευτικό έργο(συνειδητά ή ασυνείδητα Γνήσιες σχέσεις εκπαιδευτικού –μαθητή αυξάνουν τις πιθανότητες ν’ απευθυνθεί σ’ αυτόν για κάποιο πρόβλημα. Διακριτική αντιμετώπιση μικροπροβλημάτων από τον εκπαιδευτικό –αποφυγή στιγματισμού- αποφυγή παραπομπής σε «ειδικούς»
ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΑΘΗΤΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΜΑΘΗΤΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ : «μπαίνοντας» στη θέση του άλλου χωρίς να ταυτίζεσαι με το πρόβλημα ΓΝΗΣΙΟΤΗΤΑ: συμφωνία εσωτερικών βιωμάτων, εξωτερικής συμπεριφοράς ,λεκτικών , μη λεκτικών μηνυμάτων ΑΠΟΔΟΧΗ ΑΝΕΥ ΟΡΩΝ : ο μαθητής που αισθάνεται ότι είναι αποδεκτός αποδέχεται ο ίδιος και πιστεύει στον εαυτό του…ΔΕΝ ΟΔΗΓΕΙΤΑΙ ΣΕ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΝΤΟΛΕΣ—ΔΙΑΤΑΓΕΣ ΑΠΕΙΛΕΣ/ΑΝΑΚΡΙΣΗ «ΚΗΡΥΓΜΑ» ΚΡΙΣΕΙΣ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΤΑΠΕΙΝΩΣΕΙΣ ΘΕΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΘΕΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΠΙΘΥΜΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΘΕΤΙΚΗ ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΕΠΙΒΡΑΒΕΥΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ
ΛΟΓΙΑ ΕΝΘΑΡΥΝΣΗΣ Μπράβο Καλά Ωραία Άριστα Τέλεια Σωστά Ακριβώς Υπέροχα ΛΟΓΙΑ ΕΝΘΑΡΥΝΣΗΣ Μπράβο Καλά Ωραία Άριστα Τέλεια Σωστά Ακριβώς Υπέροχα Καταπληκτικά Πολύ καλά Συνέχισε έτσι Πολύ καλύτερα Είσαι τέλειος Έτσι μπράβο Βελτιώνεσαι Καλή ιδέα Καλή δουλειά Συνέχισε την προσπάθεια Βελτιώνεσαι στο… Τώρα το βρήκες Επέδειξες μεγάλη υπευθυνότητα όταν… Εκτιμώ τον τρόπο που… Είσαι καταπληκτικός στο… Έχεις πολύ καλή μνήμη Το έκανες πολύ καλά Μου αρέσει ο τρόπος που…
ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΟΥ «ΕΜΠΝΕΕΙ» «Να ανοιχτεί το σχολείο στην κοινωνία με έναν τρόπο τέτοιο που ) να γίνεται πόλος συσπείρωσης είτε με βιβλιοθήκες, είτε με δραστηριότητες, είτε με εκδρομές, είτε με σεμινάρια και τέτοιες διαδικασίες. Να λειτουργήσει ως πυρήνας που θα σταθεί ουσιαστικά στον χώρο όπου λειτουργεί, συσπειρωτικά και απελευθερωμένα ταυτόχρονα (...) Θα (ήθελα να υπάρξει ένα σχολειό, όπου ο μαθητής όχι να μην θέλει να έρχεται, αλλά να μην θέλει να φεύγει». ( ( Διευθυντής Γυμνασίου)) ΠΗΓΗ:ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ, «Αξιολόγηση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»,ερευνητικό πρόγραμμα ,2007
ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΣΑΦΗ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΣΑΦΗ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗ ΣΚΥΛΛΑ ΤΗΣ ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΧΑΡΥΒΔΗ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΩΣ» (Freud 1932)
ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΣΑΦΗ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΣΑΦΗ ΟΡΙΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΤΥΠΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΣΑΦΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΜΕΝΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΕΠΙΔΙΩΚΕΤΑΙ Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΩΣΤΕ ΟΙ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ ((σύναψη προσωπικού συμβολαίου) ΕΠΙΒΑΛΛΕΤΑΙ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΟΥ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΣΥΝΘΗΚΗ: Η ΣΤΑΘΕΡΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ( π.χ. τήρηση ωραρίου)
«ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ» ΣΤΑΣΕΩΝ /ΑΞΙΩΝ «ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ» ΣΤΑΣΕΩΝ /ΑΞΙΩΝ Το σχολείο οφείλει να προωθεί τη «διδασκαλία» στάσεων και αξιών με έμφαση ΣΤΟ ΔΙΠΤΥΧΟ, ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ –ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΑΞΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, ΤΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟΥ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΣΤΗΝ ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Ανακάλυψη της συναισθηματικής ταυτότητας ΣΤΟΧΟΙ: Ανακάλυψη της συναισθηματικής ταυτότητας Ενδυνάμωση της αυτοεκτίμησης Βελτίωση της αυτοεικόνας.
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΞΑΡΤΗΣΗ Skinner1968 Θετική ενίσχυση αμοιβή- έπαινος,προνόμια,ευθύνες Αρνητική ενίσχυση –απαλλαγή από δυσάρεστες καταστάσεις ,διακοπή τιμωρίας Συστηματική αγνόηση-μη ενίσχυση ΑΠΟΣΒΕΣΗ Χρήση λογικών συνεπειών. Dreikurs
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Εστιάζουμε στη δόμηση της επιθυμητής συμπεριφοράς. Η εφαρμογή της ενίσχυσης πρέπει να είναι συστηματική και άμεση. Οι ποινές οδηγούν σε βραχυπρόθεσμα και προσωρινά αποτελέσματα.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΜΙΜΗΣΗΣ ΠΡΟΤΥΠΟΥ(Bandura) Πρότυπο ο εκπαιδευτικός ή ο συμμαθητής ΜΕΘΟΔΟΣ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ((Meichenbaum 1977) ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΥΣΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ –ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΥ Ενσυνείδητος έλεγχος συμπεριφοράς ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΥΤΟΒΕΒΑΙΩΣΗΣ Συστηματική εξάσκηση σε κοινωνικές συμπεριφορές
ΜΕΘΟΔΟΣ ΜΙΜΗΣΗΣ ΠΡΟΤΥΠΟΥ(Bandura) ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΜΙΜΗΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΖΩΝΤΑΝΩΝ Ή ΣΥΜΒΟΛΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ . Τα πρότυπα εμφανίζουν συμπεριφορές που θέλουμε να γίνουν αντικείμενο μίμησης.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΛΕΚΤΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗΣ Ο δάσκαλος πρότυπο μίμησης Το παιδί εκτελεί με καθοδήγηση Το παιδί περιγράφει μεγαλόφωνα σκέψεις και ενέργειες Το παιδί ψιθυρίζει σκέψεις και ενέργειες Αυτοενίσχυση Αυτοαξιολόγηση
ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΥΤΟΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΥΤΟΒΕΒΑΙΩΣΗΣ το παιδί μαθαίνει να εξωτερικεύει τα συναισθήματα του εξασκείται στη σωστή μιμητική συμπεριφορά (μαθαίνει να φέρνει αντιρρήσεις χωρίς θυμό μαθαίνει να εκφράζει την προσωπική του γνώμη μαθαίνει να αποδέχεται τον έπαινο δηλ. να μην τα χάνει όταν το επευφημούν μαθαίνει να εξασκεί αυθόρμητη συμπεριφορά σε καταστάσεις που θεωρούνται κρίσιμες, παίζοντας διάφορους ρόλους
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΓΝΩΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως πρότυπο προς μίμηση. Οι προσδοκίες του εκπαιδευτικού επηρεάζουν το μαθητή .ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΕΚΠΛΗΡΟΥΜΕΝΗΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΑΣ Ή ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΠΥΓΜΑΛΙΩΝΑ. Η ενεργοποίηση εσωτερικών κινήτρων είναι βασικός παράγοντας ρύθμισης της συμπεριφοράς. Πρέπει να αντισταθμίζονται τα πρότυπα που προβάλλονται από τα ΜΜΕ.
ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΓΝΩΡΙΣΜΑΤΑ Εστίαση στην αλλαγή της προβληματικής κατάστασης Διατύπωση πολλών και διαφορετικών ερμηνειών Οικοδόμηση πάνω στα θετικά στοιχεία-στις δυνάμεις του ατόμου Συναισθηματική ανοχή και ευρύτητα αντιλήψεων Συνεργατική οπτική στην αντιμετώπιση του προβλήματος Αντιμετώπιση των πτυχών του προβλήματος που δίνουν δυνατότητες βίωσης επιτυχίας Οι οικοσυστημικές μέθοδοι μπορούν να γίνουν κτήμα καθενός χωρίς να χρειάζονται ειδικές γνώσεις. Μπορούν να λειτουργήσουν παράλληλα με άλλες μεθόδους.
ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές είναι στοιχεία ενός οικοσυστήματος –τάξης και επηρεάζονται από τις σχέσεις που επικρατούν σ’αυτήν. Η προβληματική συμπεριφορά είναι μόνο ένα μέρος της σταθερής μορφής αλληλεπιδράσεων. Κάθε άποψη έχει τη δική της αλήθεια.
ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Όταν θέλω ν’ αλλάξει κάτι πρέπει ν’ αλλάξω κάτι. ΤΕΧΝΙΚΕΣ Σκέφτομαι το πρόβλημα διαφορετικά απ’ ότι ως τώρα. ΑΝΑΠΛΑΙΣΙΩΣΗ Αναζητώ θετικά κίνητρα στις προβληματικές συμπεριφορές .ΘΕΤΙΚΗ ΥΠΟΔΗΛΩΣΗ ΚΙΝΗΤΡΩΝ Επηρεάζω έμμεσα το πρόβλημα. Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑΣ
ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Όταν θέλω ν’ αλλάξει κάτι πρέπει ν’ αλλάξω κάτι. Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΕΡΚΟΠΟΡΤΑΣ Επηρεάζω έμμεσα το πρόβλημα. Ανεύρεση των μη-προβληματικών στοιχείων του οικοσυστήματος, στο οποίο ανήκει το άτομο με την προβληματική συμπεριφορά. Εντοπισμός μερικών πιθανών θετικών στοιχείων ή συμπεριφορών του προβληματικού ατόμου. Επιλογή μιας θετικής πλευράς ή συμπεριφοράς του ατόμου. Σχεδιασμός του τρόπου διατύπωσης ενός θετικού σχολίου για τη θετική πλευρά ή συμπεριφορά. Έκφραση του θετικού σχολίου. ΑΠΌ ΤΟ:ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ, Α.ΚΑΛΑΝΤΖΗ-ΑΖΙΖΙ , ΕΛΛΗΝΙΚΑ Γ ΡΑΜΜΑΤΑ.
2. Έρευνα, Συλλογή πληροφοριών (ιστορικό μαθητή, συνέντευξη με μαθητή, ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 1. Εντοπισμός, καθορισμός και παρουσίαση του προβλήματος (Επιλογή θεωρίας) 2. Έρευνα, Συλλογή πληροφοριών (ιστορικό μαθητή, συνέντευξη με μαθητή, γονείς, ειδικούς κατά περίπτωση )
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 3. Περιγραφή της προβληματικής συμπεριφοράς - καταγραφή των ποιοτικών/ ποσοτικών στοιχείων( Είδος, κατηγορία, Συχνότητα / Ένταση εμφάνισης, Ανίχνευση ενισχυτών )
4. Ανάλυση του προβλήματος ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 4. Ανάλυση του προβλήματος Αίτια, παράγοντες επίδρασης, Συνθήκες εμφάνισης, Λειτουργικές σχέσεις Ρόλοι και εμπλοκή παραγόντων (σχολικών, οικογενειακών, ψυχολογικών, κοινωνικών)
5. Επεξεργασία ποιοτικών/ποσοτικών στοιχείων της ανάλυσης ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 5. Επεξεργασία ποιοτικών/ποσοτικών στοιχείων της ανάλυσης Διατύπωση εναλλακτικών υποθέσεων παρέμβασης Αξιολόγηση υποθέσεων, Επιλογή μορφής και διάρκειας παρέμβασης
6. Σχεδιασμός προγράμματος παρέμβασης (Επιλογή θεωρίας) ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 6. Σχεδιασμός προγράμματος παρέμβασης (Επιλογή θεωρίας) α. Κατηγορία: Διδακτική-μαθησιακή/ ψυχοπαιδαγωγική /οργανικο-διοικητική β. Καθορισμός: Σκοπού-στόχων-υποστόχων προγράμματος γ. Είδος/Κατεύθυνση παρέμβασης: Δόμηση/ ενίσχυση- Μείωση/ Απόσβεση δ. Επιλογή Μεθόδων, τεχνικών και ενισχυτών ε. Συνεργασία με φορείς, πρόσωπα
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ Εφαρμογή προγράμματος παρέμβασης / (Επιλογή θεωρίας) α. Κατηγορία: Διδακτική-μαθησιακή /ψυχοπαιδαγωγική /οργανικο-διοικητική β. Είδος/Κατεύθυνση παρέμβασης β1 Δόμηση/Ενίσχυση επιθυμητής συμπεριφοράς β2. Μείωση/Απόσβεση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς β3. Τροποποίηση/βελτίωση πλαισίου σχολείου, τάξης γ. Χρήση μέσων, τεχνικών, ενισχυτών δ. Συμφωνία με φορέα, πρόσωπα
8. Έλεγχος πορείας του προγράμματος παρέμβασης ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ 8. Έλεγχος πορείας του προγράμματος παρέμβασης Ανατροφοδότηση, Τροποποιήσεις, βελτιώσεις 9. Αξιολόγηση (με βάση τη θεωρητικές υποδείξεις) Σχεδιασμού, Πορείας, Διαδικασιών Μέσων, Τεχνικών, Συνεργασίας ,Αποτελέσματος
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ