Διάλεξη 3η Ψυχοκινητική Ανάπτυξη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
Advertisements

Εργοθεραπευτική Παρέμβαση σε Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Κοκαρίδας Δημήτρης Μέλος Ε.Ε.ΔΙ.Π. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Τεχνικές για την ανάλυση της κίνησης και την αξιολόγηση της μάθησης
Σχεδιασμός προγραμμάτων ενδυνάμωσης στις αναπτυξιακές ηλικίες
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Βλάχος Φίλιππος & Παπαδημητρίου Άρτεμις Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Διάλεξη 11η Αποκλίσεις Σπονδυλικής Στήλης
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ - ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Διάλεξη 10η Διαταραχές Αισθητηρίων
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΠΕΤΟΣΦΑΙΡΙΣΗ ΚΜ: 305 ΠΑΤΣΙΑΟΥΡΑΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ 208, Διάλεξη 12
Φυσιολογική Κίνηση: Εισαγωγή
Ικανότητες και δεξιότητες.
Η ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Διάλεξη 13η Πολιομυελίτιδα - Ακρωτηριασμοί
Διάλεξη 4η Νοητική Υστέρηση
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΑLZHEIMER
ΤΜΗΜΑ Γ΄ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΑΣ ΕΠΑΛ
Το Φύλο και ο Εγκέφαλος. Σχέδιο φυλετικής διαφοροποίησης Ένα γονίδιο μεταστρέφει την αρχική ανάπτυξη του γεννητικού αδένα από θηλυκό σε αρσενικό ΧΧ 
Διάλεξη 1η Εισαγωγή Στην Ειδική Φυσική Αγωγή: Ορισμοί, Έννοιες
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
KM ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Διάλεξη 1
KM Διάλεξη 4 Η συνεισφορά των αισθήσεων στην καλύτερη απόδοση Eλιζάνα Πολλάτου επικ.καθ. Τ.Ε.Φ.Α.Α Π.Θ.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Σχημα-εικονα σωματοσ.
KINHTIKH ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ
ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΣΧΟΛΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ Εργαστήριο Προσαρμοσμένης Κινητικής Δραστηριότητας/ Αναπτυξιακών.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ “ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ” Κίνηση, επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές.
ΣΟΥΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για Παιδιά με Αναπηρίες.
Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 4: Κινητική Ανάπτυξη στην Παιδική Ηλικία Βασιλική Ρήγα Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med, PhD.
Το παιδί θα είναι σε κάθε περίπτωση από τους πρώτους που θα απολαμβάνουν προστασία και περίθαλψη. ΑΡΧΗ ΟΓΔΟΗ Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του παιδιού 1959.
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω.
Είναι η κινητική ικανότητα του ατόμου να αντιδρά γρήγορα σε ένα ερέθισμα και να εκτελεί κυκλικές ή άκυκλες κινήσεις με τη μεγαλύτερη δυνατή κινητική ταχύτητα.
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
Δ ΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ – 2 η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ «ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ» ΜΑΡΙΑ.
ΚΙΝΗΣΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Ο ΑΘΛΗΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΘΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ.
Φάσεις της κινητικής ανάπτυξης  Συνήθως χωρίζονται βάσει της χρονολογικής ηλικίας. Αυτό όμως δεν είναι επαρκές γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται και οι παράμετροι:
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Δήμητρα Κουτσούκη, Καθηγήτρια Ασωνίτου Κατερίνα, ΕΔΙΠ
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 5: Κινητικός έλεγχος –Αισθητηριακές πληροφορίες
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Έγκαιρη Παρέμβαση για Παιδιά με Ειδικές Ανάγκες ή Παράγοντες Κινδύνου
Κινητική Μάθηση Ενότητα 7: Ατομικές διαφορές και κινητικές ικανότητες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου. ΟΡΙΣΜΟΣ Εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη αλλά μεταβλητή διαταραχή της κινητικότητας και των στάσεων του σώματος,
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΙΔΩΝ - ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ - ΕΦΗΒΩΝ
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διάλεξη 3η Ψυχοκινητική Ανάπτυξη ΕΠΕΑΕΚ: ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ, ΠΘ – ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ Διάλεξη 3η Ψυχοκινητική Ανάπτυξη Κοκαρίδας Δημήτριος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΤΕΦΑΑ, Τρίκαλα

Ψυχοκινητική Ανάπτυξη Η ψυχοκινητική ανάπτυξη που αφορά την εξελικτική ιεραρχία εμφάνισης δεξιοτήτων για να φθάσει ο οργανισμός στην πληρότητα: Δεν είναι ίδια σε κάθε παιδί. Εξαρτάται από την αλληλεπίδραση τόσο της ωρίμανσης του νευρικού συστήματος όσο και την επίδραση του περιβάλλοντος.

Παράγοντες Επίδρασης Ατομικοί Παράγοντες Ο δείκτης νοημοσύνης του παιδιού. Το επίπεδο κινητικών ικανοτήτων. Ικανότητα κοινωνικής προσαρμογής. Ψυχολογική-συναισθηματική κατάσταση. Η ύπαρξη ή όχι αισθητηριακών διαταραχών, προβλημάτων στάσης σώματος και άλλων προβλημάτων υγείας.

Παράγοντες Επίδρασης Περιβαλλοντικοί Παράγοντες Το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο της οικογένειας. Η επιθυμία των γονέων για συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς. Η ύπαρξη υλικοτεχνικής υποδομής και η παροχή υπηρεσιών υποστήριξης. Ο βαθμός συνεργασίας των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων για τη διαμόρφωση του προγράμματος του παιδιού.

Στάδια Της Ανθρώπινης Ανάπτυξης Γονιμοποίηση Ενδομήτρια ζωή 1ο τρ.: έμβρυο. 2ο-3ο τρ.: κύημα Νεογνική ηλικία 0-30 ημερών Βρεφική ηλικία 1-12 μηνών Νηπιακή ηλικία 1-3 χρόνων Παιδική ηλικία 3-10 χρ.: κορίτσια. 3-12χρ.: αγόρια Προεφηβική ηλικία 10-12 χρ.: κορίτσια. 12-14 χρ.: αγόρια Εφηβική ηλικία 12-18 χρ.: κορίτσια. 14-20 χρ.: αγόρια Ώριμη ηλικία >18 χρ.: κορίτσια. >20 χρ.: αγόρια

Τομείς Ανάπτυξης Συναισθηματικός Γνωστικός Κινητικός Κινητικός

Θεωρίες Ψυχοκινητικής Ανάπτυξης Θεωρία του Piaget. Θεωρία του Gesel (ωρίμανση Κ.Ν.Σ.) Ψυχοαναλυτική Θεωρία. Ηθολογική θεωρία.

Ψυχοκινητική ανάπτυξη Piaget: Ωρίμανση Κ.Ν.Σ. Εμπειρία Κοινωνικοποίηση Εξισορρόπηση & αυτορύθμιση

Βασικές Λεωφόροι Μάθησης

Στάδια Ψυχοκινητικής Αγωγής Σωματογνωσία. Γνωριμία του σώματος με το χώρο. Ισορροπία. Πλευρικότητα. Προσανατολισμός του σώματος στο χώρο. Γνωριμία και έλεγχος της αναπνοής.

Κίνηση Κίνηση είναι η διαδικασία με την οποία μέσω της ωρίμανσης και εκπαίδευσης το άτομο αποκτά την ικανότητα χρησιμοποίησης του σώματός του.

Κινητική Εξέλιξη Η κινητική εξέλιξη είναι μία διαδικασία απόκτησης κινητικών προτύπων (βάδισμα, τρέξιμο, άλματα, ρίψεις, σύλληψη μπάλας, λάκτισμα) που αρχίζει από την στιγμή της γέννησης με τις αντανακλαστικές κινήσεις και συνεχίζεται σ’ όλη την διάρκεια της ζωής, με την απόκτηση πολλαπλών και σύνθετων κινητικών δεξιοτήτων.

Προϋποθέσεις Κινητικής Εξέλιξης Φυσιολογικό νευρικό σύστημα. Φυσιολογική νοημοσύνη. Όραση. Ακοή. Οπτικοκινητική αντίληψη (συνέργια ματιού-χεριού, ματιού- ποδιού). Αντίληψη της εικόνας του σώματος στο χώρο.

Κανόνες Κινητικής Εξέλιξης Όσον αφορά την φυσική ωρίμανση, από το κεφάλι προς τα κάτω άκρα, και από το κέντρο του σώματος προς την περιφέρεια. Όσον αφορά την λειτουργικότητα των κινήσεων, η επίτευξη των ίδιων κινήσεων από την αριστερή αλλά και την δεξιά πλευρά του σώματος. Ο κινητικός έλεγχος επιτυγχάνεται σταδιακά από τον έλεγχο μεγάλων μυϊκών ομάδων (περπάτημα, τρέξιμο) στον έλεγχο εξειδικευμένων μυϊκών ομάδων (χειρισμός αντικειμένων).

Φάσεις Κινητικής Εξέλιξης Αντανακλαστικές κινήσεις (0-1 χρόνων). Στοιχειώδεις κινήσεις (1-2 χρονών). Βασικές κινήσεις (2-7 χρονών). Ειδικευμένες κινήσεις (7 χρόνων και άνω).

Gallahue,2002)

Αντανακλαστικές Κινήσεις Αντανακλαστικό Moro. Δαρβίνειο αντανακλαστικό. Αντανακλαστικό θηλασμού & αναζήτησης. Αντανακλαστικό Babinski. Αντανακλαστικό βάδισης. Ασύμμετρο αυχενικό αντανακλαστικό.

Στοιχειώδεις Κινήσεις (1-2 χρόνων) Τελική αναστολή των αντανακλαστικών κινήσεων τα οποία αντικαθίστανται από εκούσιες κινήσεις-αντιδράσεις. Εμφάνιση των στοιχειωδών κινήσεων σε προκαθορισμένη σειρά εμφάνισης (κάθισμα, μετακίνηση με τα 4 άκρα, κύλισμα του σώματος, όρθια στάση, βάδισμα, τρέξιμο). Διαφορά ως προς την χρονική τους εμφάνιση για το κάθε παιδί. Στην ηλικία των 2 χρόνων ανάπτυξη των ικανοτήτων που επιτρέπουν στο παιδί την έκφραση και την επικοινωνία με το περιβάλλον.

Βασικές Κινήσεις (2-7 Χρόνων) Οι βασικές κινήσεις χωρίζονται σε τρία στάδια: Το αρχικό στάδιο (2-3 χρόνων) όπου το παιδί κάνει την πρώτη του προφανή και σκόπιμη προσπάθεια εκτέλεσης των δεξιοτήτων αλλά λόγω έλλειψης εμπειρίας, η προσπάθεια αυτή χαρακτηρίζεται από γενικές, αδέξιες και χωρίς συναρμογή κινήσεις.

Βασικές Κινήσεις (2-7 Χρόνων) Το στοιχειώδες στάδιο (4-5 ετών). Μεταβατική περίοδος ανάμεσα στο αρχικό και ώριμο στάδιο όπου η συναρμογή και η ρυθμική εκτέλεση βελτιώνονται αλλά οι μυϊκές ομάδες που συμμετέχουν δεν έχουν εξειδικευτεί πλήρως. Το ώριμο στάδιο (6-7 χρονών). Ενσωμάτωση όλων των συστατικών στοιχείων του προτύπου κίνησης, δηλαδή κίνηση με καλή συναρμογή, κινητικό έλεγχο, ακρίβεια και σταθερότητα στην εκτέλεση της κίνησης.

Ειδικευμένες Κινήσεις (7 χρονών και άνω) Ειδικευμένες Κινήσεις (7 χρονών και άνω) Η φάση αυτή διαιρείται σε τρία στάδια: Μεταβατικό στάδιο (7-10 χρόνων). Εφαρμογή θεμελιωδών κινητικών προτύπων με ακρίβεια και έλεγχο για την εκτέλεση σύνθετων ασκήσεων. Στάδιο εφαρμογής (11-13 χρόνων). Επιλογή αθλήματος με βάση τις προηγούμενες επιτυχημένες εμπειρίες του παιδιού, τον τύπο του σώματος, και συναισθηματικούς, κοινωνικούς παράγοντες. Στάδιο δια βίου άσκησης (14 χρόνων και άνω). Υψηλό ενδιαφέρον για συγκεκριμένες δραστηριότητες σε ψυχαγωγικό και ανταγωνιστικό επίπεδο.

Θέματα Για Συζήτηση Αναζητήστε τεστ αξιολόγησης κινητικής ικανότητας παιδιών προσχολικής ηλικίας, χαμηλού κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος (μειονότητες) και παιδιών με προβλήματα στην κινητική ανάπτυξη.

Βιβλιογραφία Aγγελοπούλου - Σακαντάμη Ν. (2004). Αναπτυξιακές διαταραχές και χρόνιες μειονεξίες. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Gallahue, L.D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά. Μετ. Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α.University Studio Press. Θεσσαλονίκη. (σελ.29-46, 61-71, 156-164).