1 Στο συγκεκριμένο φυλλάδιο ο Κώστας Λάππας αναφέρεται στην εκπαίδευση των σχολείων από το 1770 έως το 1821. Οι φωτογραφίες που εμπλουτίζουν τα κείμενα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ι. Καραγιάννης,Σχ. Σύμβουλος ΠΕ03 Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ. Παρουσίαση του νέου Νόμου για τα ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. Μια πρώτη.
Advertisements

Η διαστρέβλωση της ιστορίας και ο αντικομουνισμός στην εκπαίδευση.
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Επιμόρφωση Β΄ επιπέδου στην παιδαγωγική αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Νότα Σεφερλή
Ο ρόλος των Μαθηματικών στο Νέο Γενικό Λύκειο και ΕΠΑ.Λ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΡΑΜΑΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ.
Προτεινόμενες αλλαγές στο Λύκειο
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
ΚΕΣΥΠ ΧΑΝΙΩΝ Υπεύθυνοι : Μπαουράκη Αντωνία Μαρτίκας Δημήτρης
Σκοταράς Νικόλαος, Σχ. Σύμβουλος ΠΕ12, Δρ. Ε.Μ.Π Ιστοσελίδα :
ΝΕΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (Σύμφωνα με το νόμο 4186/ ) ΚΕ.ΣΥ.Π. Ηρακλείου Δρ. Αντωνίου Θεόδωρος.
της Μαρίας-Ζωής Φουντοπούλου
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Page  1 Ο.Παλιάτσου Γαλλική Επανάσταση 1 ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας.
1 Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Λάουρα Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
ΠΟΝΤΟΣ - ΣΜΥΡΝΗ.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Συστήματα Στήριξης Αποφάσεων Η Διαδικτυακή Εφαρμογή ESOG
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
Η χρήση των Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών Α΄ Λυκείου
Προγράμματα σπουδών Α΄,Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Α΄ Λυκείου 9 μαθήματα - 33 ώρες διδασκαλίας (κοινό πρόγραμμα) + 1 μάθημα επιλογής (από 4 μαθήματα) – 2 ώρες.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας & Βιβλιοθηκονομίας Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επιστήμη της Πληροφορίας: Διοίκηση & Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Καλώς ήρθατε στο Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
Η Τράπεζα Θεμάτων στο Νέο Λύκειο Δρ. Δημήτριος Σισιαρίδης Διευθυντής στο 1 ο ΕΠΑ. Λ Ελευθερούπολης.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Εκπαιδευτικός Φιλόλογος
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ. Φιλοσοφική Σχολή ΑΠΘ Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
1ο γενικο λυκειο μαρκοπουλου
Στατιστική Ι Παράδοση 9 Ο Δείκτης Συσχέτισης.
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
1 Παρουσίαση της Φιλοσοφίας των Πρακτικών Ασκήσεων στο ΤΕΠΑΕΣ ΠΕΡΣΑ ΦΩΚΙΑΛΗ Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Επιστ. Υπεύθυνη Προγράμματος Πρακτικής Άσκησης ΤΕΠΑΕΣ.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Άλλο μόρφωση και άλλο παιδία και αγωγή
ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΟΥ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών. 2012Π.Μ.Σ. - Τμήμα Θεάτρου - Α.Π.Θ.2 Η θεατρική παράσταση: ιστορία, θεωρία και πρακτική Λειτουργεί από.
Επιμόρφωση Εκπ/κών στη χρήση και την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία.
Θέμα : « Στα χνάρια των Πορφυρογένηδων στον τόπο και στο χρόνο»
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Διδακτική Πληροφορικής
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
«Η ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ιστορική εξέλιξη Παιδαγωγικής Επιστήμης Διεθνής παιδαγωγική σκέψη και πράξη Πρώτες παιδαγωγικές αντιλήψεις: φιλόσοφοι, θεολόγοι Διαμόρφωση καθαρά παιδαγωγικής.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ ( )  α. Πλαίσιο διαμόρφωσης Τι είναι ο διαφωτισμός 
Η αναγεννησιακή παιδεία
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
Γενικό Λύκειο και ΕΠΑΛ.
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4327/2015.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
2η επιμορφωτική συνάντηση 27 Φεβρουαρίου 2014
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Στο συγκεκριμένο φυλλάδιο ο Κώστας Λάππας αναφέρεται στην εκπαίδευση των σχολείων από το 1770 έως το Οι φωτογραφίες που εμπλουτίζουν τα κείμενα με τις επεξηγήσεις που δίνουν, κάνουν πιο ενδιαφέρουσες αλλά και πιο κατανοητές τις πληροφορίες που μας παρέχει το φυλλάδιο.

2 Αρχικά σημειώνονται οι αλλαγές στην εκπαίδευση που είναι συνέπεια των μεταβολών της ελληνικής κοινωνίας στα τέλη του 18ου αιώνα λόγω της ανόδου της εμπορικής τάξης, των ιδεών του Διαφωτισμού και της ανάπτυξης Εθνικής ιδεολογίας. Σύμφωνα με τις αλλαγές αυτές ο αριθμός σχολείων και μαθητών αυξάνεται, τα προγράμματα σπουδών και οι διδακτικές μέθοδοι εκσυγχρονίζονται ενώ περιορίζεται η εξάρτηση της εκπαίδευσης από την Εκκλησία.

3 Την περίοδο της Τουρκοκρατίας υπήρχαν δύο τύποι σχολείων: ένα κατώτερο, το σχολείο των κοινών γραμμάτων που προσέφερε στοιχειώδεις γνώσεις ανάγνωσης, γραφής κι αριθμητικής κι ένα μέσου επιπέδου, το σχολείο των ελληνικών μαθημάτων: Σε αυτό διδάσκονται κυρίως αρχαία ελληνικά γράμματα και κάποιες φορές στοιχεία φιλοσοφίας κι επιστημών.

4 Η ονοματολογία των σχολείων ποικίλλει. Έτσι έχουμε: «σχολείον των κοινών γραμμάτων», «κοινόν σχολείον» καθώς και« σχολείον των ιερών γραμμάτων» λόγω των εκκλησιαστικών βιβλίων που χρησιμοποιούνται. Αντίστοιχα έχουμε «σχολείον των ελληνικών μαθημάτων», «Ελληνικό σχολείον», «Ελληνική σχολή», «Μουσείον», «Ελληνομουσείον», «Ακαδημία», «Γυμνάσιον» όπως ονομάζονται οι σχολές της Σμύρνης και της Χίου «Λύκειο» σαν την ηγεμονική σχολή του Βουκουρεστίου «Ουνιβερσιτά» και «Πανδιδακτήριο» κάτι αντίστοιχο του Πανεπιστημίου για τις σχολές της Χίου και των Μηλέων του Πηλίου.

5 Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το «σχολείο των κοινών γραμμάτων» δεν έχει θεσμική υπόσταση κι οποιοσδήποτε με στοιχειώδη έστω εγγραμματοσύνη, μπορούσε να διδάξει γραφή κι ανάγνωση. Τέλη του 18ου αιώνα δημιουργούνται δίπλα στα σχολεία ελληνικών μαθημάτων και κατώτερα σχολεία υπό την επίβλεψη ενός «παιδαγωγού». Η δομή ενός «κοινού σχολείου» ήταν απλή. Ένας δάσκαλος, ο ιερέας αλλά και όποιος γνώριζε ανάγνωση και γραφή, αναλάμβανε να διδάξει τα πρώτα γράμματα κυρίως σε αγόρια ή σε ένα πολύ μικρό αριθμό κοριτσιών. Μικτή φοίτηση υπήρχε σε ορισμένα σχολεία παροικιακού ελληνισμού καθώς και στη Χίο.

6 Η διδασκαλία ήταν ομοιόμορφη σε όλα τα σχολεία. Άρχιζε με τα «πινακίδια» και συνεχίζονταν με τη «φυλλάδα» δηλαδή ένα βιβλιαράκι με τον τίτλο «Χρήσιμος Παιδαγωγία», την «Οκτώηχο», «το ψαλτήρι» και «τον Απόστολο». Το γράψιμο ήταν μία ξεχωριστή διαδικασία. Διδασκόταν μετά την ανάγνωση αλλά δεν έφθαναν, όλοι οι μαθητές ως το στάδιο αυτό γιατί τα κείμενα ήταν δυσνόητα, οι μέθοδοι αρχαϊκές με αποτέλεσμα η μάθηση να γίνεται επίπονη και η φοίτηση μακρόχρονη. Καινοτομία αποτελεί η έκδοση των πρώτων μοντέρνων Αλφαβηταρίων στα τέλη του 18ου αιώνα, με νέες μεθόδους και απλά κείμενα σε κατανοητή γλώσσα.

7 Σημαντικότερη όμως καινοτομία και επαναστατική μέθοδο, αποτελεί η αλληλοδιδακτική μέθοδος. Σύμφωνα με αυτή το 1819 οι μαθητές των ανωτέρων τάξεων δίδασκαν αυτούς των κατωτέρων, έτσι ώστε να πετυχαίνεται οικονομία χρόνου και χρήματος. Η αμοιβή των δασκάλων ήταν αρκετά χαμηλή έτσι σ’ αυτήν περιλαμβάνονταν κι ορισμένες εισφορές όπως τα «δευτεριάτικα», η πληρωμή του φόρου «χαράτσι» του δασκάλου και η προσφορά τοπικών προϊόντων και δώρων στις μεγάλες γιορτές.

8 Ολοκληρώνοντας σχετικά με τη κατώτερη εκπαίδευση πρέπει να σημειώσουμε ότι ήταν πολύ πιο εκτεταμένη απ’ όσο θεωρείται συνήθως κι ότι έπαιξε ουσιαστικό ρόλο στον αλφαβητισμό του ελληνισμού.

9 Ακολουθούν μαρτυρίες του Γεωργίου Ψύλλα, εκδότη και πολιτικού και του Ερμάννου Λούντζη ιστορικού σχετικές με τα πρώτα γράμματα που διδάχθηκαν και στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο «σχολείο των ελληνικών μαθημάτων» ή «φροντιστήριο».

10 Στον τύπο αυτό ανήκουν η Πατριαρχική Σχολή της Κωνσταντινούπολης κι άλλες που ιδρύονται από τα μέσα του 17ου αιώνα με την επιχορήγηση πλουσίων εμπόρων. Κύριος σκοπός του σχολείου αυτού της μέσης εκπαίδευσης είναι η εξοικείωση με την αρχαία ελληνική γλώσσα. Η προσέγγιση των αρχαίων κειμένων είναι φορμαλιστική δηλαδή δεν ενδιαφέρει το περιεχόμενο αλλά η απλή ερμηνεία του κειμένου. Αυτή γίνεται με τη λεγόμενη «ψυχαγωγική» μέθοδο κατά την οποία αποδίδεται κάθε λέξη του πρωτοτύπου με συνώνυμε λέξεις της νεοελληνικής.

11 Άλλο βασικό χαρακτηριστικό του σχολείου είναι ο προσανατολισμός του προς την αριστοτελική φιλοσοφία που εισήγαγε ο Θεόφιλος Κορυδαλέας, με τα ερμηνευτικά του υπομνήματα στον Αριστοτέλη, γραμμένα σε αυστηρά αρχαΐζουσα γλώσσα.

12 Παρόλο λοιπόν που ο «κορυδαλισμός» ένα σύστημα νεωτερικό που υποστήριζε το χωρισμό της φιλοσοφίας από τη θεολογία κι οδηγούσε στην εκκοσμίκευση της παιδείας, γνώρισε μεγάλη διάδοση σφραγίζοντας την εκπαίδευση για μεγάλο χρονικό διάστημα, στο 18ο αιώνα θα κατακτήσει συνώνυμο του σχολαστικισμού και θα θεωρηθεί αιτία στασιμότητα της ελληνικής εκπαίδευσης.

13 Το πρώτο μισό του 18ου αιώνα αρχίζουν προσπάθειες για την ανανέωση των σπουδών. Η αυθεντία του Αριστοτέλη αμφισβητείται και εισάγονται στα μαθήματα οι θετικές επιστήμες και η φιλοσοφία κατά το σύστημα των «νεωτέρων».

14 Οι λόγιοι του νεοελληνικού διαφωτισμού επιχειρούν αλλαγές στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και φέρνουν νέο πνεύμα στην εκπαίδευση. Το πνεύμα αυτό εκφράζουν ο Ευγένιος Βούλγαρης, ο Ιώσηπος Μοισιόδαξ και ο Δημήτριος Καταρτζής που επιδιώκουν ένα σχολείο απαλλαγμένο από το σχολαστικισμό που θα δίνει έμφαση στη διδασκαλία των επιστημών εφαρμόζοντας σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους.

15 Η πραγματική όμως εκπαιδευτική ανανέωση θα έρθει αρχές 19ου με τον Κοραή που στρέφεται στα θέματα της νεοελληνικής παιδείας με την ευρύτερη έννοια του όρου. Δίνει εθνική διάσταση και προοπτική στην υπόθεση της παιδείας και αναδεικνύει την εκπαίδευση σε εθνική υπόθεση.

16 Για τον Κοραή η παιδεία συνδέεται με το όραμα της αναγέννησης της Ελλάδας. Οι εκπαιδευτικές ιδέες του βρίσκουν ισχυρά κοινωνικά στηρίγματα σε κύκλους διανοουμένων κι εμπόρων αλλά και σε περιοδικά όπως ο Λόγιος Ερμής.

17 Είναι πλέον φανερό ότι κάτω από την επίδραση της κοραϊκής διδασκαλίας και γενικότερα των ιδεών του νεοελληνικού Διαφωτισμού, η ελληνική εκπαίδευση μπαίνει σε νέα φάση. Σχολεία μέσου ή ανώτερου επιπέδου που δίνουν έμφαση στην αρχαία ελληνική φιλολογία, τις επιστήμες, τη φιλοσοφία και τα γενικά μαθήματα και υιοθετούν σύγχρονες διδακτικές μεθόδους, ιδρύοντας στις Κυδωνίες, τα Ιωάννινα, τη Σμύρνη, τη Χίο αλλά και στην Αθήνα.

18 Το ανανεωτικό πνεύμα της εποχής δεν αφήνει ανέπαφη ούτε την Πατριαρχική σχολή της Κων/πολης. Τις σχετικές προσπάθειες ενθαρρύνει το περιοδικό Λόγιος Ερμής επαινώντας τους ιδρυτές και χορηγούς. Ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά των σχολείων της εποχής είναι ότι ιδρύονται κυρίως σε αστικά κέντρα από κοινότητες και εμπόρους που αναλαμβάνουν και την οικονομική τους υποστήριξη.

19 Τα σχολεία που ιδρύονται από ιδιώτες έχουν συνήθως προσωποπαγή χαρακτήρα ενώ αυτά που ιδρύονται από κοινότητες ή διάφορες εταιρείας έχουν επιτρόπους που διορίζονται από τα σώματα αυτά και σε αυτά λογοδοτούν.

20 Άλλο χαρακτηριστικό των μεγαλύτερων κυρίως σχολείων είναι ότι έρχονται να υποκαταστήσουν άλλα παλαιότερα παραδοσιακού τύπου σχολεία που βρίσκονται σε παρακμή ή να λειτουργήσουν παράλληλα προς εκείνα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ανταγωνισμών και ιδεολογικών συγκρούσεων όπως στην περίπτωση του Φιλολογικού Γυμνασίου Σμύρνης με την Ευαγγελική Σχολή.

21 Για την αντιμετώπιση των αναγκών στέγασης των νέων σχολείων έπρεπε να βρεθεί ένα κατάλληλο οίκημα ή να χτιστεί ένα καινούργιο. Σε όλα τα σχολεία της εποχής προβλέπεται και χώρος για βιβλιοθήκη που γίνεται κάποτε και χώρος μουσείου όπως στις Μηλιές του Πηλίου.

22 Ουσιαστικά, το περιεχόμενο και η έκταση του προγράμματος σπουδών εξαρτάται από τον αριθμό διδασκόντων και κυρίως από τις δυνατότητές τους. Αυτό που καθορίζει τα προγράμματα είναι η εισαγωγή σε μεγάλη κλίμακα επιστημονικών και γενικών μαθημάτων ξένων γλωσσών αλλά και μαθημάτων με πρακτική κατεύθυνση.

23 Η χρήση εποπτικών μέσων κι επιστημονικών οργάνων γενικεύεται και γίνεται απαραίτητο βοήθημα της επιστημονικής διδασκαλίας. Σημαντική καινοτομία αποτελεί η εκτεταμένη χρήση εντύπων σχολικών εγχειριδίων. Ο έλεγχος της προόδου γίνεται μέσα από σύστημα εξετάσεων που διαφέρει από σχολείο σε σχολείο.

24 Οι πιο συνηθισμένες ήταν οι δημόσιες που γίνονταν κάθε εξάμηνο ή μια φορά το χρόνο με συμμετοχή κοινού και είχαν τελετουργικό χαρακτήρα. Η διάρκεια των σπουδών εξαρτάται από τα διδασκόμενα μαθήματα. Στη δεύτερη δεκαετία του 19ου αιώνα ο θεσμός των θερινών διακοπών επεκτείνεται σε όλα τα σχολεία.

25 Οι δάσκαλοι που επανδρώνουν τα διάφορα σχολεία είναι ιερωμένοι που διατηρούν ως μία τυπική σχέση με την εκκλησία. Βρίσκονται πολύ πάνω από το μέσο όρο της εποχής. Ο μισθός του δασκάλου διαμορφώνεται με βάση τις ικανότητες και τη φήμη του. Πολλά σχολεία προτιμούν ένα κοσμικό δάσκαλο με καλές σπουδές αποκτημένες κατά προτίμηση στην Ευρώπη.

26 Ο αριθμός των μαθητών ενός σχολείου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το επίπεδο και τη φήμη του η οποία οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στους δασκάλους του. Οι μαθητές συχνά μετακινούνται από το ένα σχολείο στο άλλο για να συμπληρώνουν τις σπουδές τους ή για να ακούσουν ένα σπουδαίο δάσκαλο.

27 Η εκπαίδευση είναι δωρεάν, αν και το κόστος των σπουδών είναι αρκετά υψηλό για τους «ξένους» μαθητές που έχουν τα έξοδα της καθημερινής ζωής. Για τους φτωχούς μαθητές υπάρχει ο θεσμός των υποτροφιών.

28 Ανακεφαλαιώνοντας, βλέπουμε ότι οι προσπάθειες για την ανανέωση της εκπαίδευσης στις αρχές του 19ου αιώνα δεν υπήρξαν ανεμπόδιστες. Τα νεωτερικά σχολεία και οι δάσκαλοι τους βρέθηκαν μπροστά σε πολλά εμπόδια, όπως οι αρχαϊκές δομές του εκπαιδευτικού συστήματος και κυρίως η επίθεση των αντιδιαφωτιστών με την άμεση ή έμμεση υποστήριξη του Πατριαρχείου.

29 Η αντιδιαφωτιστική πολιτική του Πατριαρχείου είχε αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των «κοραϊκών» εκπαιδευτικών κέντρων. Πριν ακόμη λοιπόν ξεσπάσει η Επανάσταση τα νεωτερικά σχολεία είχαν δεχθεί ισχυρά πλήγματα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την μετέπειτα περίοδο να μην αντέξουν και να σβηστεί μαζί τους και το όραμα για μια σύγχρονη εκπαίδευση, βάση ανάπτυξης μιας ολοκληρωμένης προσωπικότητας με ελεύθερη σκέψη και εθνική συνείδηση.