Η έννοια της Ορθοδοξίας Ορθή δόξα, ορθή πίστη στο Θεό. Η βιωμένη πίστη της Εκκλησίας από την εποχή των Αποστόλων στην Αποκάλυψη του Θεού, που έγινε μέσω του Ιησού Χριστού. Αυτή την πίστη τη ζει κανείς σε κάθε τοπική σύναξη που τελείται η θεία Ευχαριστία.
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΙΣΜΟΣ Πρώτο σχίσμα: 863 Οριστικό σχίσμα: 1054
ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ Ορθόδοξη εκκλησία: Μέσω της Συνόδου (Οικουμενικής), το σύνολο των επισκόπων λαμβάνει αποφάσεις και διοικεί. Ρωμαιοκαθολικοί: Ο Επίσκοπος (Πάπας) Ρώμης θεωρείται διάδοχος του Πέτρου. Έχει το αλάθητο και έχει τον απόλυτο ρόλο στη λήψη αποφάσεων σε κάθε Σύνοδο Επισκόπων.
ΤΟ ΑΛΑΘΗΤΟ ΤΟΥ ΠΑΠΑ: Η 20ή Σύνοδος του Βατικανού κήρυξε τον πάπα αλάθητο, «υπερ- φυσικό θείο ον», «κεφαλή της ορατής εκκλησίας», «τοποτηρητή του Χριστού επί της γης». Το αλάθητο στην Ορθοδοξία το έχουν μόνον οι Οικουμενικές Σύνοδοι και εφόσον οι αποφάσεις τους γίνουν δεκτές από την εκκλη- σιαστική συνείδηση των πιστών. Η Εκκλησία έχει μία μόνο Κεφαλή: τον Χριστό.
ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ Εκπορεύεται μόνον εκ του Πατρός, το παρα- λαμβάνει ο Υιός και το διαχέει στην Εκκλησία Ο Κύριος λέει για το Άγιο Πνεύμα ότι «παρά τοῦ Πατρός ἐκπορεύεται» (Ἰωαν. ιε΄, 26) FILIOQUE( =Το Αγιο Πνεύμα εκπορεύεται και εκ του Υιού). Οι παπικοί προσέθεσαν αυθαίρετα την έκφρα-ση αυτή στο Σύμβολο της Πίστεως τον 9ο αι.
H ΠΑΡΑΔΟΣΗ TOY ΠΑΠΑ Filioque Άσπιλη σύλληψη της Θεοτόκου - ολόσωμη μετάστασή της στον ουρανό. Θεωρούν την Παναγία θεά. Καθαρτήριο Πυρ Τέλεση του μυστηρίου του βαπτίσματος με ραντισμό. Τέλεση του μυστηρίου του Χρίσματος στο 12ο έτος ή κατ’ ανάγκη στο 7ο. Μέχρι τότε δεν κοινωνούν τα παιδιά. Πλήρης αγαμία ιερέων Χρησιμοποίηση για τη Θεία Κοινωνία αζύμου ψωμιού και όχι κρασιού.
Η ΑΣΠΙΛΗ ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ Οι παπικοί πιστεύουν ότι η Θεοτόκος γεννήθηκε υπερφυσικά, χωρίς προπατορικό αμάρτημα. (Μαριολατρεία) Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ γεννήθηκε, όπως όλοι οι άνθρωποι με το προ- πατορικό αμάρτημα. Αγιάστηκε όμως και εξαλείφθηκε απ’ αυτήν την ημέρα του Ευαγγελισμού.
ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ δεν υπάρχει μετάνοια. Ο άνθρωπος σώζεται ή όχι ανάλογα με τη ζωή του στη γη. Η άπειρη αγάπη του Θεού μας συγχωρεί όταν μετανοούμε ειλι-κρινά και εξομολογού-μαστε. ΤΟ ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟ ΠΥΡ Το 1000 μ. Χ. οι παπικοί διατύπωσαν την άποψη ότι ο άνθρωπος που του λείπουν καλά έργα, μετά το θάνατο περνά από ένα καμίνι φωτιάς για χρονικό διάστημα ανάλογο με τις αμαρτίες του, και μετά απ’ αυτό δικαιώνεται.
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Βάπτισμα Χρίσμα Θεία Ευχαριστία Ευχέλαιο
Βάπτισμα Βαπτίζω= βυθίζω Ο Κύριος έδωσε εντολή στους μαθητές του: «πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη, βαπτίζοντες αὐτούς εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος». Οι παπικοί τελούν το βάπτισμα δια ραντισμού.
Χρίσμα Στην Ορθοδοξία τα νήπια χρίονται αμέσως μετά το Βάπτισμα, γιατί στη βάπτιση του Κυρίου το Άγιο Πνεύμα κατήλθε αμέσως σ’ Αυτόν. Οι παπικοί το τελούν στο 12ο έτος της ηλικίας των παιδιών.
Θεία Ευχαριστία Ο Κύριος κατά τη βραδιά του Μυστικού Δείπνου είπε: «Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες», και όχι μόνον οι κληρικοί! Οι παπικοί από το 1200 μ.Χ. έπαυσαν να μεταδίδουν στους πιστούς και το Αίμα του Κυρίου, που λαμβάνουν μόνον οι κληρικοί.
Ευχέλαιο Στην Αγία Γραφή, ο αδελφόθεος Ιάκωβος λέει: «Ἀσθενεῖ τις ἐν ὑμῖν»; Τότε ας προσκαλέσει τους πρεσβυτέρους της Εκκλησίας να προσευχηθούν επάνω του και να τον αλείψουν με έλαιο επικαλούμενοι το όνομα του Κυρίου. Οι παπικοί το τελούν μόνο προ του θανάτου του ανθρώπου.
ΑΣΚΗΤΙΚΟΤΗΤΑ Ορθόδοξη εκκλησία: Δε χαρακτηρίζεται από την ασκητικότητα μόνο στη μοναστική ζωή αλλά και στη ζωή κάθε χριστιανού. Ο χριστιανός ασκεί τον εαυτό του για να δεχτεί το Χριστό. Η ψυχική αυτή προετοιμασία συνοδεύεται και με την προετοιμασία του σώματος (νηστεία και αγρυπνίες). Ρωμαιοκαθολικοί: Αναδείχθηκαν πολλοί αξιόλογοι ασκητές που οργανώθηκαν σε μοναχικά τάγματα και στράφηκαν σε κοινωνικό μορφωτικό ή ιεραποστολικό έργο. Ο άνθρωπος ταυτίζεται με τη Σταύρωση του Χριστού, προσπαθεί να Τον μιμηθεί και θυσιαζόμενος να προσφέρει αγάπη.
ΤΙΜΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ Ορθόδοξη εκκλησία: Οι ορθόδοξοι τιμούν τους αγίους, κάτι που αποτελεί συνέχεια της τιμής προς τους πρώτους μάρτυρες του Χριστιανισμού. Η αναγνώριση ενός αγίου ξεκινά αυθόρμητα από τον λαό. Τα άγια λείψανα προσκυνούνται και οι άγιοι αγιογραφούνται σε εικόνες. Ρωμαιοκαθολικοί: Δεν έχουν αγιογραφίες, παρά μόνο αγάλματα. Η ανακήρυξη ενός αγίου γίνεται με μια γραφειοκρατική διαδικασία που είναι ένα είδος δικαστηρίου.
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Ορθόδοξη εκκλησία: Η ορθόδοξη παράδοση χαρακτηρίζεται από την πνευματικότητα. Η ορθόδοξη ζωή είναι μια συνεχής οικοδόμηση του καινούργιου κόσμου. Ρωμαιοκαθολικοί: η ζωή της εκκλησίας εμφανίζεται είτε ως διαχείρηση κοινωνικού έργου είτε ως ψυχοθεραπευτική βοήθεια. Λείπει έμμεσα η προοπτική της Βασιλείας του Θεού.
Ο δούρειος ίππος του Παππισμού Ουνία Ο δούρειος ίππος του Παππισμού