Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου Συνάντηση 4η
Παιδαγωγική Πολιτισμικής Συνάφειας Στοιχεία από διαφορετικές κουλτούρες πρέπει να εισάγονται στο Α.Π. και στην ύλη όλων των μαθημάτων. Οι εμπειρίες των μαθητών ‘νομιμοποιούνται’ καθώς γίνονται μέρος του Α.Π. Όλοι οι μαθητές μπορούν να γευθούν τη σχολική επιτυχία.
Διατήρηση σχέσεων συνεργασίας με τους μαθητές, τους γονείς και την κοινότητα. Επίδειξη ‘συνδετικότητας’ με τους μαθητές. Κοινή η διαδικασία απόκτησης της γνώσης μεταξύ δασκάλων και μαθητών. Υποβοήθηση των μαθητών για κατανόηση των δεσμών μεταξύ κοινοτικών, εθνικών, υπερεθνικών ταυτοτήτων.
Δικτύωση Σχολείου Σχολείο Οικογένεια Κοινότητα
Δραστηριότητα Αφού συζητήσετε στην ομάδα προτείνετε τρόπους για τη διασφάλιση της συνεργασίας μεταξύ οικογένειας, κοινότητας και σχολείου.
Οικογένεια, Κοινότητα και Σχολείο Σεμινάρια για γονείς Προς κατανόηση της ανάπτυξης του παιδιού και του εφήβου Δίνεται η ευκαιρία στους γονείς να μοιραστούν την κουλτούρα και τα έθιμά τους με το σχολείο των παιδιών τους (2) Ενημέρωση γονέων Σχετικά με τα σχολικά προγράμματα Σχετικά με την πρόοδο των παιδιών τους
(3) Εθελοντικές δραστηριότητες Με σκοπό την προετοιμασία των γονεών για να στηρίξουν τους δασκάλους, τους μαθητές και τους διευθύνοντες. Πώς; Γονείς ως ακροατήριο για τις παρουσιάσεις των μαθητών ή για σχολικούς εορτασμούς. ‘Δωμάτια γονεών’ ή ‘Κέντρα γονέων’: Δραστηριότητες πέραν της σχολικής τάξης. (4) Δραστηριότητες για μάθηση στο σπίτι Εμπλοκή των γονέων στην κατ’ οίκον εργασία των παιδιών τους.
(5) Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων - Εκπροσώπηση των γονέων στις σχολικές επιτροπές και συμβούλια Οι γονείς αυτοί πρέπει να εκπαιδευτούν προκειμένου να προσεγγίζουν όλες τις οικογένειες τις οποίες αντιπροσωπεύουν. (6) Συνεργασία με την κοινότητα - Ενημέρωση των γονέων για τα προγράμματα και τις υπηρεσίες που παρέχει η κοινότητά τους, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν τους ίδιους, αλλά και τα παιδιά τους.
Προτεινόμενες Δραστηριότητες Συζήτηση στην τάξη Εξατομικευμένη διδασκαλία Ομαδοσυνεργατική μέθοδος Παιδαγωγικές δραστηριότητες
Βλαντιμίρ και Αλί Οδηγίες: Ζήτησε από τα άτομα να καθίσουν σε κύκλο Χρόνος: 30 λεπτά Μέγεθος ομάδας: 8-10 Υλικά: Μπάλα, σημειωματάριο και στυλό, flip chart και μαρκαδόρος Οδηγίες: Ζήτησε από τα άτομα να καθίσουν σε κύκλο Ζήτησε από κάποιον/α να γίνει ο/η παρατηρητής. Εξήγησέ του/της ότι πρέπει να καθίσει έξω από τον κύκλο και να καταγράψει την ιστορία που θα δημιουργηθεί.
3. Εξήγησε στην υπόλοιπη ομάδα ότι μαζί θα δημιουργήσουν μια ‘συνεργατική’ ιστορία. Για το σκοπό αυτό θα χρησιμοποιήσουν μια μπάλα. 4. Ξεκινάς λέγοντας: «Αυτή είναι η ιστορία του Βλαντιμίρ, ενός νεαρού άντρα από τη Ρωσία» και δίνεις τη μπάλα σε ένα άλλο μέλος της ομάδας και τον/την καλείς να συνεχίσει την ιστορία με μία ή δύο προτάσεις και μετά να δώσει την μπάλα σε κάποιον άλλο/η κ.ο.κ.
5. Μετά από 10 λεπτά ξαναζήτα την μπάλα και πες: «Ο Βλαντιμίρ ξέρει τον Αλί, ένα αγόρι από τη Συρία, ο οποίος έχει κι αυτός τη δική του ιστορία» και πέρασε την μπάλα σε κάποιον άλλον/η στον κύκλο ζητώντας τους να εξιστορίσουν την ιστορία του Αλί. 6. Μετά από 15 λεπτά τελείωσε τη δραστηριότητα. Ζήτησε από τον παρατηρητή να διαβάσει τις σημειώσεις του. 7. Συζήτηση.
Αγαπητέ φίλε... Χρόνος: - Μέρος Α: 30 λεπτά - Μέρος Β: 15 λεπτά - Μέρος Γ: 30 λεπτά - Μέρος Δ: 45 λεπτά Οδηγίες: Μέρος Α: Ζήτησε από 2-3 συμμετέχοντες να γράψουν ένα γράμμα ο ένας στον άλλο για ένα συγκεκριμένο θέμα π.χ. Αδικία, προκατάληψη, το να είσαι μέλος μια μειονότητας
Τα γράμματα στο τέλος πρέπει να ζητούν από τον παραλήπτη να απαντήσει ένα ερώτημα. Π.χ. «Τι νομίζεις γι’ αυτό;», «Μπορείς να με βοηθήσεις με το θέμα αυτό;» Μέρος Β: Ζήτησε από τους συγραφείς να διαβάσουν τα γράμματα αυτά σε ολόκληρη την ομάδα. Μέρος Γ: Ζήτησε από τα άτομα στα οποία απευθύνονταν τα γράμματα να απαντήσουν σε αυτά. Μέρος Δ: Ζήτησε τους να διαβάσουν δυνατά τις απαντήσεις τους.
Ντόμινο Οδηγίες: Ζήτησε από ένα άτομο να ξεκινήσει τη δραστηριότητα με το να ανακοινώσει δύο χαρακτηριστικά του στην ομάδα, όπως: «Στην αριστερή μου πλευρά είμαι κορίτσι, στη δεξιά μου πλευρά έχω δύο αδελφούς». Μετά ζήτησε από κάποιον/α άλλον/η στην ομάδα που έχει κοινά χαρακτηριστικά να κρατήσει το δεξί ή αριστερό χέρι του ατόμου (ανάλογα με το ποια χαρ/κά είναι όμοια).
Μετά ζήτησε τους να προσθέσουν τα δικά τους χαρ/κά στην ελεύθερη τους πλευρά. Π.χ. «Στη δεξιά μου πλευρά είμαι κορίτσι, στα αριστερά μου έχω καστανά μάτια» 3. Προσπάθησε να λάβουν μέρος όλα τα μέλη της ομάδας ώστε στο τέλος να δημιουργηθεί ένας μεγάλος κύκλος όπου όλοι είναι ενωμένοι με κάποιον άλλον/η. 4. Αν συγκεκριμένα χαρ/κά δεν υπάρχουν σε κάποιον/α άλλον/η διαπραγματεύσου την αλλαγή του χαρ/κού αυτού με κάποιο άλλο.
Διαγωνισμός Ανεκδότων Προετοιμασία: Συγκέντρωσε διάφορα ανέκδοτα όπως: εναντίον πλουσίων, Ποντίων, χορτοφάγων, αναπήρων, πολιτικών, ξανθών, ομοφυλοφίλων, αλλοδαπών Ανέκδοτα για θέματα taboo Κινούμενα σχέδια Θα χρειαστείτε ένα καπέλο, ένα μεγάλο χαρτόνι και στυλό για να σημειώνετε τα σκορ
Οδηγίες: Γράψε αυτά τα ανέκδοτα σε χαρτάκια και ρίξτε τα στο καπέλο. Καθίστε όλοι σε κύκλο και περάστε το καπέλο. Ζητήστε να πάρουν όλοι ένα χαρτάκι και μετά ζητήστε τους να πουν δυνατά το ανέκδοτο στην υπόλοιπη ομάδα. Η υπόλοιπη ομάδα αξιολογεί το ανέκδοτο του δίνοντάς του ένα βαθμό από το 1-10. Σημείωσε τη βαθμολογία στο χαρτόνι. Συζήτηση στην τάξη.
Η Ιστορική Γραμμή Οδηγίες: Φτιάξε ένα ημερολόγιο χρονολογημένο από το 1500 μέχρι σήμερα στον πίνακα της τάξης. Ζήτησε από τον κάθε συμμετέχοντα να σκεφτεί 5 ιστορικές ημερομηνίες πολύ σημαντικές για τη χώρα ή την κουλτούρα τους και να γράψουν το όνομά των γεγονότων κάτω από τη χρονολογία στο ημερολόγιο.
3. Όταν όλοι γράψουν στο ημερολόγιο, ρώτησέ τους γιατί οι ημερομηνίες αυτές είναι σημαντικές, τι αντιπροσωπεύουν και γιατί τις επέλεξαν. 4. Ρώτησε τους συμμετέχοντες αν κάποιες ημερομηνίες τους κίνησαν το ενδιαφέρον ή αν υπήρχαν κάποιες ημερομηνίες κοινές για όλους. Αν κάποια γεγονότα είναι άγνωστα για κάποιους συμμετέχοντες τότε ζήτησε από αυτόν/ήν που κατέγραψε το γεγονός να το εξηγήσει περισσότερο. 5. Συζήτηση με όλη την τάξη.
Ευχαριστώ!