Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου
Another Brick in the Wall v=M_bvT-DGcWw When we grew up and went to school, there were certain teachers who would hurt the children anyway they could by pouring their derision upon anything we did exposing any weakness however carefully hidden by the kids.
Όλοι Ίσοι
Διαφορε- τικότητα Χρώμα Καταγωγή Γλώσσα Θρησκεία Αναπηρία
Διαφορετικότητα: Απόψεις εκπαιδευτικών Δεδομένα από: Hajisoteriou, C. (2009) Inching towards Interculturalism: a Trajectory Study of Cypriot Multicultural Educational Policy in the Context of the European Union, Unpublished PhD Thesis, University of Cambridge.
Σκοπός της Έρευνας Διερεύνηση της Κυπριακής Πολ/κής Πολιτικής Διερεύνηση της Πολ/κής Πολιτικής σε Σχολικό Επίπεδο Διερεύνηση της Πολ/κής Πολιτικής στο Επίπεδο της Τάξης
Εκπαιδευτικός - Λευκωσία «Τώρα θα μπορούσα να σου πω οτιδήποτε είναι διαφορετικό από μένα γιατί έχω σαν μέτρο υποτίθεται τον εαυτό μου. Ο καθένας θεωρεί κάτι διαφορετικό, κάτι που είναι διαφορετικό με μέτρο σύγκρισης τον εαυτό του. Αλλά διαφορετικότητα δεν εννοώ απαραίτητα την πολιτισμική διαφορά. Δηλαδή διαφορετικό ας πούμε και λόγω οικονομικών λόγων και λόγω γλώσσας και λόγω θρησκείας και λόγω διαφορετικής εθνικότητας. Αλλά πάντα έχουμε μέτρο σύγκρισης τον εαυτό μας ή κάτι που είναι οικείο σε μας».
«Για μένα το ότι ο Σιακόλας κι εγώ είμαστε διαφορετικοί, κατάλαβες; Δεν έχει να κάνει μόνο με πρότυπα ζωής ή διασκέδασης. Έχει να κάνει με κάτι άλλο. Ή ακόμα με το ότι εγώ είμαι δασκάλα και ο άλλος είναι επιχειρηματίας. Ή να μην το πάρουμε από θέμα λεφτά, να κρατήσουμε ότι κερδίζουμε τον ίδιο μισθό. Αλλά σε μια άλλη δουλειά πάλι δημιουργά, υπάρχει διαφορετικότητα...Ναι είναι τούτο όμως που σου είπα πριν ότι πάντα ο καθένας το κάτι διαφορετικό το ορίζει με βάση τον εαυτό του. Δηλαδή εσύ ή για παράδειγμα μια φίλη σου οικονομικά μπορεί να είναι το ίδιο, ο ίδιος τύπος οικογένειας, ο ίδιος πολιτισμός, αλλά το ότι κάνει μια άλλη δουλειά σε κάποια φάση φαίνεται αυτό. Δηλαδή στο ότι αν βρεθείς σε μια παρέα που με τους άλλους μιλά τούτα τα θέματα και εγώ δεν μπορώ να συμμετέχω, δεν φαίνεται η διαφορετικότητα της στο θέμα δουλειάς εκείνη τη στιγμή; Φαίνεται. Άρα αν εγώ αποκλείουμε από εκείνη την παρέα λόγω του ότι είμαι διαφορετική στο θέμα επάγγελμα».
Εκπαιδευτικός - Πάφος «Διαφορές στη γλώσσα, στην παράδοσή τους, στα ήθη τους, στον τρόπο που μεγαλώνουν. Διαφορές μάλλον στη γλώσσα και στον τρόπο που μεγαλώνουν».
Εκπαιδευτικός - Αμμόχωστος «Η καταγωγή από πολιτισμικές μειονότητες και οι νέοι τύποι οικογένειας είναι διαφορετικότητα σίγουρα στην Κύπρο γιατί βλέπουμε τώρα ότι υπάρχουν πάρα πολλά παιδιά που είναι από χωρισμένες οικογένειες. Έχουμε παιδιά που μεγαλώνουν μόνο με τη μαμά ή τον μπαμπά και σίγουρα θέλουν πολλή στήριξη τούτα τα μωρά όχι μόνο εμείς βλέπουμε τη διαφορετικότητα, κάποιοι πιστεύουν ότι είναι μόνο η εθνότητα ενώ είναι εντελώς διαφορετικό. Ακόμα και το ότι διαφορετικά πρότυπα ζωής σίγουρα επηρεάζουν, διατροφή, η ένδυση σίγουρα και τούτο οφείλεται και στην οικονομική προέλευση του κάθε παιδιού».
Αναπτυσσόμενες κοινωνίες Εξαφανίζεται υπό τη σκιά του μοντερνισμού και της βιομηχανοποίησης Προωθεί εθνική αντιπαλότητα και διαμάχη και οδηγεί στη Βαλκανικοποίηση της κοινωνίας Εθνικότητα
Οι στόχοι της κοινωνίας και η δέσμευση στα δημοκρατικά ιδεώδη προωθούνται μέσα από την κοινωνικοποίηση των ατόμων σε μία κοινή κουλτούρα. Εθνικές μικρο-ομάδες με χαρακτηριστικά που παρεμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των ατόμων στην κοινή κουλτούρα είναι ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΣ. Διδακτικά μέσα και μέθοδοι προσαρμόζονται σε ένα κοινό μαθησιακό στιλ που απορρέει από την επικρατούσα κουλτούρα. ΚΡΙΤΙΚΗ;
Η διαφορετικότητα υπάρχει μεταξύ διαφορετικών μειονοτικών ομάδων οι οποίες διαχωρίζονται με βάση τις γλωσσικές, θρησκευτικές και φυλετικές τους καταβολές. (Gundara, 2000) Θεσμικός Πλουραλισμός
Οι επίσημες μειονότητες μια χώρας αναγνωρίζονται με βάση το σύνταγμα του κράτους. Δείκτες αναγνώρισης της κάθε μειονότητας αποτελούν οι θρησκευτικοί οργανισμοί, οι εκπαιδευτικοί θεσμοί και τα ΜΜΕ που έχει ιδρύσει η ίδια η μεινότητα. Κριτική;
Θεσμικό Πλαίσιο Προστασίας των Εθνικών Μειονοτήτων (Συμβούλιο της Ευρώπης, 1995) Απομάκρυνση των κρατών-μελών από πολιτικές αφομοίωσης των ατόμων που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες. Εκπαιδευτικά μέτρα για την προώθηση των μειονοτικών πολιτισμών, γλωσσών και θρησκειών από την πλειοψηφία.
Το Κυπριακό Σύνταγμα του 1960 αναγνωρίζει 3 θρησκευτικές μειονότητες: Αρμένιοι, Λατίνοι, Μαρωνίτες. Κύπριοι Πολίτες ΜαρωνίτεςΑρμένιοιΛατίνοι Πληθυσμός867,8004,8002, % επί του Συνολικού Πληθυσμού 0.6%0.3%0.1%
Εστιάζει στην εφαρμογή των ιδεολογιών και των θεσμών της κοινωνίας μέσα σε πολυπολιτισμικά σχολεία (Banks, 1988). Κριτική: - Η αυτονομία πολιτισμικών ομάδων μέσα σε πολυπολιτισμικά πλαίσια δύναται να οδηγήσει στην διάκρισή τους. - Ο διαχωρισμός αυτός δύναται να επιφέρει την ηγεμονία κάποιων ομάδων έναντι άλλων.
Κάθε εθνική ομάδα έχει το δικό της μαθησιακό στιλ. Οι διδακτικές πρακτικές πρέπει να εναρμονίζονται με τους γνωστικούς και μαθησιακούς μηχανισμούς της κάθε ομάδας. Το Α.Π. πρέπει να αντικατοπτρίζει την πολιτισμική ιστορία, τις εμπειρίες και τα ιδανικά της κάθε ομάδας.
Πολυπολιτισμική Ιδεολογία Κριτική στον Πολιτισμικό Πλουραλισμό: - Υπερβάλλει στη σημασία της εθνικής ομάδας στην κοινωνικοποίηση του ατόμου. Η κοινωνικοποίηση των ατόμων επηρεάζεται τόσο από την κουλτούρα της εθνικής τους ομάδας, αλλά και από έναν ‘κοινό πολιτισμό’. Πώς; Σχολείο, ΜΜΕ, δικαστήρια, τεχνολογία
Εθνική Ταυτότητα Κουλτούρα της χώρας υποδοχής Ταυτότητα δομημένη από το ίδιο το άτομο
Angelides, P., Stylianou, T. and Leigh, J. (2003) ‘Forging a Multicultural Education Ethos in Cyprus: Reflections on Policy and Practice’, Intercultural Education, 14(1), pp Banks, J. A. (1988) Multiethnic Education. Theory and Practice. Second Edition, Newton, MA: Allyn and Bacon. Gundara, J. S. (2000) Interculturalism, Education and Inclusion, London: Paul Chapman Publishing Ltd.