Ορεστιάδα 20/6/2013 Διδάσκοντας λογοτεχνία….............τρόποι για την προσέγγιση του κειμένου και την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Θεμελιώδη Στοιχεία για Ατομική & Επαγγελματική Ανάπτυξη Τραγέα Γιώτα, Φυσικοθεραπεύτρια ΜSc (Pain Management)
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΔΙΑΤΥΠΩΣΗΣ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Προσέγγιση του πεζού κειμένου - Διδακτικές επιλογές Τα ίδια κείμενα, εξεταζόμενα σε σχέση με τις αξίες που παρουσιάζονται σ’ αυτά, κατατάσσονται σε κείμενα.
Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών Μάθημα «Διοίκηση Επιχειρήσεων» Παρασκευή 18 Ιανουαρίου Εισαγωγή στην τεχνική της παρουσίασης.
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Γεωρ. Λασκαράκης Εισήγηση με θέμα
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Κριτική ανάγνωση κειμένων
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Δραματική Ποίηση Σοφοκλέους Αντιγόνη
Σεμινάρια Επιθεωρητών Φιλολογικών Μαθημάτων Φεβρουάριος – Μάρτιος 2012 Σόνια Κούμουρου, Σύμβουλος Λογοτεχνίας Βασιλική Σελιώτη, Φιλόλογος, Γραφείο Α.Π.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Τι άλλαξε στα νέα αναλυτικά προγράμματα;. Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Βασικοί άξονες του νέου Αναλυτικού Προγράμματος Ένα συνεκτικό.
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
ΕΝΝΟΙΕΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Ι Μάθημα 1 ο Διδάσκει : Βασίλης Τσελφές.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΠερIληψη Α. Προετοιμασία
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Παραγωγή γραπτού λόγου στο Λύκειο
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ.
«Αρχαία ελληνική γραμματεία: Ομήρου Οδύσσεια»
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
ΝΕΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΛΥΚΕΙΟ
Δημιουργία σεναρίου.
Η στροφή στον αναγνώστη
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Προσχολική Παιδαγωγική
Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας «Αξίες Ζωής στην Εκπαίδευση»
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ορεστιάδα 20/6/2013 Διδάσκοντας λογοτεχνία… τρόποι για την προσέγγιση του κειμένου και την παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.

Σκοπός της διδασκαλίας της λογοτεχνίας-Πρόγραμμα Σπουδών Οι μαθητές-τριες: ● Να κατανοήσουν καλύτερα και να απολαύσουν το κείμενο μέσα από την παρατήρηση, την επεξεργασία, τη διερεύνηση, την ανταλλαγή αναγνωστικής ευαισθησίας και πείρας. ● Να ασκηθούν στην ανάγνωση κειμένων, ώστε να καταστούν επαρκείς και με κριτική συνείδηση αναγνώστες. ● Να ευαισθητοποιηθούν σε καίρια θέματα- προβλήματα του ανθρώπου και της κοινωνικής ζωής του. ● Να γνωρίσουν μορφές και αξίες πολιτισμού που συνδέονται τόσο με τη ζωή, την παράδοση και τη φυσιογνωμία του έθνους όσο και με το ευρύτερο πολιτισμικό περιβάλλον στην ευρωπαϊκή ή την οικουμενική του διάσταση. ● Να είναι σε θέση να εκφράζουν, προφορικά ή γραπτά την αναγνωστική του πρόσληψη, να σχολιάζει και να αξιολογεί τεκμηριώνοντας στο κείμενο την άποψή του.

Για την ανάγνωση: …Κι έτσι ανακάλυψε την παράδοξη ιδιότητα της ανάγνωσης, που είναι να μας βγάζει από τον κόσμο, για να μπορέσουμε να βρούμε το νόημά του. « Το διάβασμα: ανάσταση του Λαζάρου_ ν΄ ανασηκώνεις την πλάκα των λέξεων». …Δεν είμαστε οι αγγελιοφόροι του βιβλίου, αλλά οι ορκισμένοι φύλακες ενός ναού του οποίου εκθειάζουμε τα θαύματα με λόγια που του κλείνουν τις πύλες: «Πρέπει να διαβάζετε! Πρέπει να διαβάζετε!»

Γιατί επιλέγουμε ένα λογοτεχνικό βιβλίο-ένα κείμενο: ● για το θέμα του ● για την οπτική του γωνία ● για τη θέση του μέσα στην εθνική λογοτεχνική παράδοση ● για τους ανθρώπινους χαρακτήρες του ● για τη συνάφεια με κάποιο άλλο μάθημα- γνωστικό αντικείμενο ● για τη γλωσσική του ιδιομορφία ● για το συγγραφέα του ● γιατί είναι δύσκολο για τους μαθητές μας ● γιατί είναι εύκολο για τους μαθητές μας.

Θα χαρτογραφήσουμε την προσέγγιση του κειμένου: ΒΟΥΒΟΣ ΡΟΛΟΣ (ΗΒΗ ΜΕΛΕΑΓΡΟΥ)

Βασικά βήματα διδακτικής πορείας: ● Αξιολόγηση του κειμένου ● Επιλογή εποπτείας ● Διατύπωση διδακτικών στόχων ● Προσέγγιση του κειμένου (Δημιουργία μαθησιακής ετοιμότητας, επαφή με το κείμενο) ● Επεξεργασία: νοηματική (το τι του κειμένου) εκφραστική (το πώς) εκφραστική (το πώς) (το γιατί) (το γιατί) ● Ασκήσεις: στη γραμματική της λέξης, της πρότασης, του κειμένου ● Προφορική και Γραπτή έκφραση

Το «τι» του κειμένου Αξιοποίηση των στοιχείων υπερ-δομής του διηγήματος ως είδους και δομής του συγκεκριμένου κειμένου: 1. Η προσέγγιση με βάση τη «θεωρία του σχήματος»: κατανόηση της δομής του αφηγήματος με σημείο αναφοράς τη δράση του πρωταγωνιστή και τη σχέση του με τα άλλα πρόσωπα. Το συγκεκριμένο διήγημα με τις διαγραφόμενες σχέσεις πρωταγωνιστών- δευτεραγωνιστών στο πλαίσιο της απροσδιοριστίας του χώρου και των προσωπικών ταυτοτήτων, μετά την κατανόηση του κειμένου, επιτρέπει την ανάπτυξη προβληματισμών και τη σύνδεση του περιεχομένου με το σήμερα (π.χ. Ιαπωνία 2011). (Από τη Γραμματική της Φαντασίας: Παραμύθι σε υποχρεωτικό κλειδί). 1. Η προσέγγιση με βάση τη «θεωρία του σχήματος»: κατανόηση της δομής του αφηγήματος με σημείο αναφοράς τη δράση του πρωταγωνιστή και τη σχέση του με τα άλλα πρόσωπα. Το συγκεκριμένο διήγημα με τις διαγραφόμενες σχέσεις πρωταγωνιστών- δευτεραγωνιστών στο πλαίσιο της απροσδιοριστίας του χώρου και των προσωπικών ταυτοτήτων, μετά την κατανόηση του κειμένου, επιτρέπει την ανάπτυξη προβληματισμών και τη σύνδεση του περιεχομένου με το σήμερα (π.χ. Ιαπωνία 2011). (Από τη Γραμματική της Φαντασίας: Παραμύθι σε υποχρεωτικό κλειδί).

2.

5. Η «τράπουλα του Προπ….κάπως έτσι:

6. Η ΠΕΡΙΛΗΨΗ ● Με την αξιοποίηση των στοιχείων δομής: -Πού;-Πότε;-Ποιος-ποιοι; -Τι έκαναν; -Γιατί το έκαναν; -Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Η περίληψη που θα προκύψει σε ποιο κειμενικό είδος κατατάσσεται;

● Με την αξιοποίηση της ακροστιχίδας δομής: Βουβοί περίμεναν οι άνθρωποι. ΄Ολοι ήξεραν για τη δοκιμή του όπλου. Υπήρχε παντού ανησυχία. Βαριά ήταν και η καρδιά των παιδιών. Ο…………………………………………………………..Σ……………………………………………………………….Ρ…………………………………………………………………..Ο……………………………………………………………………….Λ……………………………………………………………………….Ο……………………………………………………………………………..Σ……………………………………………………………………………...

Το «πώς» του κειμένου 1. Εντοπισμός-αναγνώριση εκφραστικών μέσων. 2. Κατάτμηση του κειμένου σε παραγράφους. Διανομή του «πακέτου» στις ομάδες των μαθητών/τριών. Σύνθεση του κειμένου. Διατύπωση επιχειρημάτων για την επιλογή της σειράς. Αξιοποίηση των σχέσεων αλληλουχίας (χώρος, χρόνος, λογική αλληλουχία). Εντοπισμός συνεκτικών στοιχείων.

Το «τι» και το «πώς» του κειμένου 1. Δημιουργία-συμπλήρωση κενών στο κείμενο. 2. Συνέχεια-τέλος του διηγήματος ● ακολουθώντας το ύφος του κειμένου ● με τη μορφή της είδησης.

ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Τα «Δελτία ταυτότητας» των δρώντων προσώπων. 2. ● Η «αλφαβήτα» των συναισθημάτων ή ● Η «αλφαβήτα» για τους ήχους, τις μυρουδιές και τα χρώματα (πριν τη δοκιμή)

● Η «αλφαβήτα» για τους ήχους, τις μυρουδιές και τα χρώματα (μετά τη ματαίωση της δοκιμής) 3. Η «πέτρα στη λίμνη» με λέξεις-αξίες που προκύπτουν: ΕΙΡΗΝΗ, ΦΙΛΙΑ, ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ

3. Δημιουργία ποιήματος. Τεχνική των «αστερολέξεων». καταστροφικός βουβός δυνατός ειρηνικός φιλί γη ζωή ειρήνη γαλήνη

………………………………… …………………………………………………… καταστροφικός.…………………………………………………… ειρηνικός ……………………………………………………………………… ………………………………………………………………. γη ……………………………………………………………… ζωή ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………γαλήνη ……………………………………………………………καμίνι ……………………………………………………………………… …………………………

4. Το «δημιουργικό λάθος» ● Ο βουβός θόλος ● Ο βουβός Ρώσος …………………………. 5. Μετατροπή του κειμένου σε κόμικ. 6. Ανάγνωση άλλων λογοτεχνικών κειμένων.

π.χ. Δώσ’ μου το χέρι σου Κάτω από τα πόδια που πατάς στην άλλη άκρη της σφαίρας βρίσκεσαι, φίλε. Ο ήλιος σας ανατέλλει όταν σε μας προβάλλει το φεγγάρι. Δώσ’ μου το χέρι σου, αδερφικά μέσα στα έγκατα της γης να ενωθούνε. Να φτιάξουμε τον άξονα της γης. Να φτιάξουμε τον άξονα της συμπόνιας. Να στριφογυρίζει η σφαίρα να στριφογυρίζει ο κόσμος με μια δύναμη με μια έλξη που τη λένε ειρήνη που τη λένε γαλήνη. Έπειτα δώσ’ μου και τα δυο. ν’ αγκαλιάσουμε τη αγάπη ν’ αγκαλιάσουμε τον Πλανήτη να ζυγώσουμε το Θεό. Τάκης Ολύμπιος ΠΡΟΤΑΣΗ: ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ.