Management - Στρατηγική Κώστας Γαλανάκης Διδάκτορας Μηχανικός Συστημάτων Καινοτομίας και Σχεδίασης & Ανάπτυξης Νέων Προϊόντων
Τι είναι η Στρατηγική Αναφέρεται σε σημαντικά θέματα, μακροπρόθεσμα ή πρώτης προτεραιότητας, με σαφή όμως χρονικό ορίζοντα Είναι ένας ‘χάρτης πορείας’ που δείχνει που θέλετε να πάτε και πως σκοπεύετε να φτάσετε εκεί Δεν σας λέει πώς να ‘οδηγήσετε’ ή πώς να αντιμετωπίσετε μικροπροβλήματα Κ. Γαλανάκης 2006
Μια Επιχείρηση σκοπεύει Να προσφέρει το ΣΩΣΤΟ ΠΡΟΪΟΝ στο ΣΩΣΤΟ ΤΟΠΟ τη ΣΩΣΤΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΣΤΙΓΜΗ και στο ΣΩΣΤΟ ΚΟΣΤΟΣ Κ. Γαλανάκης 2006
Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα Στο σημερινό διεθνοποιημένο περιβάλλον υπάρχει μια συνεχώς αυξανόμενη πεποίθηση, ότι καθένας και οπουδήποτε έχουν πρόσβαση στους ίδιους πόρους, περιλαμβανομένων των νέων τεχνολογιών. Είναι η διαχείριση αυτών των πόρων που προσφέρει τη δυνατότητα για την απόκτηση πλεονεκτήματος έναντι του ανταγωνισμού. Ποιο είναι το ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα; Κ. Γαλανάκης 2006
Τα βήματα για την σχεδίαση της στρατηγικής Εξέταση κεντρικού στόχου, οράματος, αποστολής, ιδιαίτερων ικανοτήτων, ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και SWOT Ανάλυση χαρτοφυλακίου εργασιών Ανάπτυξη εκτελεστικού σχεδίου για την επιχείρηση Ανάλυση χαρτοφυλακίου προϊόντων Ανάπτυξη επιχειρηματικής στρατηγικής Ανάπτυξη στρατηγικών ανά τμήμα Καθορισμός απαιτήσεων σε ανθρώπινους πόρους Καθορισμός στρατηγικών στόχων Ανάπτυξη εκτελεστικού σχεδίου για τα τμήματα Τεκμηρίωση στρατηγικής και εκτελεστικού σχεδίου Κοστολόγηση σχεδίου Κ. Γαλανάκης 2006
Το εξωτερικό σας περιβάλλον Ποιοι είναι, ποιο κομμάτι της αγοράς καταλαμβάνουν, αδυναμίες & που υπερτερούν Ποιοι είναι, ποιους θεωρούν ως ανταγωνιστές σας, πως & ποιοι παίρνουν αποφάσεις, ποιος επιλέγει τα χαρακτηριστικά Τι απαιτήσεις έχετε, που θα τους βρείτε, σε ποια ποιότητα Τι απαιτήσεις έχετε, που θα τους βρείτε, σε ποια ποιότητα Παγκόσμιες, εθνικές, τοπικές οικονομικές και πολιτικές επιρροές … εργατικά συνδικάτα … πράσινο λόμπι … άλλες ομάδες πίεσης … ΜΜΕ … Προμηθευτές: Πρώτες ύλες, συστατικά, αγαθά και υπηρεσίες ΕΣΕΙΣ Ανταγωνιστές Δίοδοι στην Αγορά: Διανομείς, μεταπωλητές προστιθέμενης αξίας, ανεξάρτητοι πωλητές υπηρεσιών, κλπ Πελάτες Δυνητικοί πελάτες Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα Εθνικό ή τοπικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, κίνητρα, πολιτική και παράγοντες που βάζουν εμπόδια πχ φορολογία, νομοθεσία κλπ. Ομάδες πίεσης, παγκοσμιοποίηση, internet Κ. Γαλανάκης 2006
Διαφορετικές προσεγγίσεις της Στρατηγικής Κλασική: Βασιζόμενη στην στρατιωτική λογική. Η κορυφή αποφασίζει, η απόφαση μεταφέρεται από επίπεδο σε επίπεδο και οι «στρατιώτες» εκτελούν τις αποφάσεις όπως πρέπει. Εξέλιξη: Βασιζόμενη στην μεταφορά της βιολογικής εξέλιξης, όπου η αγορά παρομοιάζεται με την ζούγκλα. Η αγορά είναι πολύ περίπλοκη και απρόβλεπτη. Άρα η στρατηγική εξαρτάται από την αγορά και εμείς απλώς μπορούμε να προσπαθήσουμε την βραχυπρόθεσμη επιβίωσή μας. Βήμα-Βήμα: Βασιζόμενη στο ότι ούτε η αγορά ή ο οργανισμός είναι προβλέψιμοι για να σχεδιάσουμε μια στρατηγική. Απλώς αντιμετωπίζουμε βήμα βήμα τις καταστάσεις που εμφανίζονται. Συστημική: Βασιζόμενη στο ότι ο λογικός σχεδιασμός είναι απαραίτητος, αλλά αυτός πρέπει να ανταποκρίνεται και στο ευρύτερο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον της επιχείρησης. Η στρατηγική είναι κάτι εξελίξιμο και πρέπει συνεχώς να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες. Κ. Γαλανάκης 2006
Στρατηγική προϊόντος κατά Porter Στρατηγική πρωτοπορίας κόστους. ...ο χαμηλής-τιμής παραγωγός στον κλάδο δραστηριοτήτων... Στρατηγική διαφοροποίησης. ...μοναδικός στον κλάδο που προσφέρει κάποια χαρακτηριστικά που εκτιμούνται από τους καταναλωτές... Στρατηγική εστίασης. ...εστιάζει σε ένα μικρό κομμάτι της αγοράς που κανείς άλλος δεν προσεγγίζει... Κ. Γαλανάκης 2006
Παραδοσιακή Στρατηγική Κόστους Διαφοροποίησης Χαμηλή τιμή Υβριδική Χαμηλή τιμή / προστιθέμενη αξία Μοιραία αποτυχημένες Εστιασμένη διαφοροποίηση Προστιθέμενη αξία Τιμή Χαμηλή Υψηλή Κ. Γαλανάκης 2006
Εξέλιξη Στρατηγικής Εταιρειών New Corporate Strategy: The most for less cost in the least time Cost Strategies Quality Techno- logy/ Innovation Customer Focus Time Compression High Low Old New Level of Development Κ. Γαλανάκης 2006
Η σύγχρονη στρατηγική Στρατηγική τοποθέτηση σχετικά με το προϊόν, διεργασίες και τεχνολογίες σε αντιδιαστολή με την αντίστοιχη τοποθέτηση των ανταγωνιστών. Στρατηγική τεχνολογική διαδρομή παίρνοντας ρίσκα στις νέες εξελίξεις και αναζητώντας νέες ευκαιρίες στην αγορά ανάλογα με το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που έχει. Στρατηγικές οργανωτικές διαδικασίες ώστε να δημιουργήσει νέα γνώση και ολοκλήρωση μεταξύ των διαφόρων διεργασιών και τμημάτων της. …και τα κάνουμε όλα αυτά γρηγορότερα από τους ανταγωνιστές μας… Κ. Γαλανάκης 2006
Life Cycle shortened by Επιπτώσεις του Χρόνου Revenue depressed by Competitive Price erosion Revenue Costs Time 6 Months late = -33% Life Cycle shortened by New Technology Market Segmentation 9% over budget = -22% New product Development Costs Operational Costs Start-up Costs Κ. Γαλανάκης 2006
Μείωση του χρόνου στην αλυσίδα Συμπίεση της αλυσίδας Αύξηση της αξίας Αύξηση του κόστους Αποθεματικά πρώτων υλών Παραγωγή Αποθεματικά τελικού προϊόντος Μεταφορά Τοπικό αποθεματικό Κύκλος παραγγελίας πελάτη Κ. Γαλανάκης 2006
Άλλες Στρατηγικές Ανάπτυξης Ενδογενής Ανάπτυξη Συγχωνεύσεις, Εξαγορές Κοινή Ανάπτυξη & Στρατηγικές συμμαχίες Κ. Γαλανάκης 2006
‘Εσωτερική’ στρατηγική
Μοντέλο Porter ΚΕΡΔΟΣ Υποδομές της Εταιρείας Διαχείριση Ανθρωπίνων Πόρων Τεχνολογικές Εξελίξεις Προμήθειες Εισερχόμενα Logistics Εξερχόμενα Διαδικασίες Service Πωλήσεις & Marketing ΚΕΡΔΟΣ Κύριες Δραστηριότητες Υποστηρικτικές Δραστηριότητες Κ. Γαλανάκης 2006
Στοιχεία της Στρατηγικής των Λειτουργιών της επιχείρησης Supply Chain Structure Process Facilities Capacity Materials Management Organisation Human Resource Management Quality Management Information Management Κ. Γαλανάκης 2006
Ανάλυση Εσωτερικών Συνθηκών Λειτουργίας Στην παραπάνω τουριστική μονάδα διατυπώστε: Το όραμα της επιχείρησης Την γενική στρατηγική της επιχείρησης Την στρατηγική τοποθέτησης του προϊόντος Την στρατηγική τεχνολογική διαδρομή Τις στρατηγικές οργανωτικές διαδικασίες Την στρατηγική ανάπτυξης. Κ. Γαλανάκης 2006
Γνώση των χαρακτηριστικών των προϊόντων και της αγοράς
Κύκλος ζωής τεχνολογίας Κ. Γαλανάκης 2006
Κύκλος ζωής ενός προϊόντος Ζήτηση Χρόνος Εισαγωγή Ανάπτυξη Ωρίμανση Πτώση Κ. Γαλανάκης 2006
Κύκλος ζωής προϊόντος Volume/ Profit Introduction Decline Maturity Saturation Growth Time Sales volume New product profit Profit margins Κ. Γαλανάκης 2006
Ανάλυση Ζήτησης - Χωρητικότητας Στην παραπάνω τουριστική μονάδα: Προσδιορίστε τα χαρακτηριστικά της ζήτησης Σε ποιο στάδιο του κύκλου ζωής βρίσκεται το προϊόν που προσφέρετε (τουριστική υπηρεσία); Προσδιορίστε την χωρητικότητα της μονάδας (με ποιοτικούς χαρακτηρισμούς, π.χ. πολύ μεγάλη τύπου block, κ.ο.κ) Κ. Γαλανάκης 2006
Στρατηγική Μάρκετινγκ Στρατηγική Ανάλυση Εσωτερική Ανάλυση Εξωτερική Ανάλυση Στόχοι και Στρατηγική της επιχείρησης Δήλωση Αποστολής (Mission Statement) Ρυθμός ανάπτυξης Στόχοι Κέρδους Κύκλος εργασιών Εικόνα (Image) Στρατηγικό πλάνο Μάρκετινγκ Παραγωγή Χρηματοδότηση Ε&Α Δυνατά σημεία (Strengths) και Αδυναμίες (Weaknesses) Ικανότητες παραγωγής Χρηματοδοτικές πηγές Μερίδιο της αγοράς Γραμμές παραγωγής Ικανότητες Ε&Α Πελατειακή βάση Καθιερωμένη πίστη των πελατών Ομάδα διοίκησης Ανθρώπινο δυναμικό Κανάλια διανομής Πωλήσεις και Υπηρεσίες Ανάλυση της Αγοράς Συνολικό μέγεθος Μέγεθος κύριων τμημάτων Θέση ανταγωνιστών Ανάγκες πελατών Ελαστικότητες Διαδικασίες αγοράς Μεταφορά κόστους Εμπόδια εισαγωγής και εξόδου Πληροφόρηση απαιτήσεων και προσδοκίες Ανάλυση του Περιβάλλοντος Οικονομικοί παράγοντες Τεχνολογικοί παράγοντες Νομικοί παράγοντες Δημογραφικοί παράγοντες Επιχειρηματικές τάσεις Κοινωνικές τάσεις Διαθεσιμότητα πόρων και προμηθειών Διεθνής παράγοντας Στρατηγική Μάρκετινγκ Επιλογή Τμήματος της Αγοράς Τμηματοποίηση και Στοχοθέτηση Διαφοροποίηση προϊόντος Τιμολογιακή προσέγγιση Πολιτική προώθησης (Promotional Mix) Επιλογή Διανομέα και Διοίκησης Επίπεδο υπηρεσιών (Logistics) Υποστήριξη πωλήσεων Μετά την πώληση υποστήριξη Κ. Γαλανάκης 2006
Ανάλυση SWOT Εσωτερική Ανάλυση Δυνατότητες (Strengths) Αδυναμίες (Weaknesses) Εξωτερική Ανάλυση Ευκαιρίες (Opportunities) Απειλές (Threats) Κ. Γαλανάκης 2006
Δημιουργία νέων ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων Με βάση την στρατηγική σας σχεδιάστε νέες υπηρεσίες/προϊόντα για την τουριστική μονάδα σας ώστε να ανταποκριθείτε στις νέες υπηρεσίες του ανταγωνισμού Κ. Γαλανάκης 2006
Συμπεράσματα Αναγνώρισε τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της εταιρείας Αναγνώρισε το στάδιο ζωής του προϊόντος Σχεδίασε κατάλληλη στρατηγική Οργανώστε την επιχείρηση κατάλληλα ώστε να ανταποκρίνεται γρήγορα στις αλλαγές Εμπιστευτείτε τα στελέχη σας Παρακολούθησε την εξέλιξη όποιας αλλαγής και συνέχισε να αλλάζεις Κ. Γαλανάκης 2006