Ο ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ!
Advertisements

Ο Τριαδικός Θεός Οι γιορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
ΘΕΜΑ: «Ερωτικοί μύθοι» και «Η θέση της γυναίκας στην αρχαία Ελλάδα»
Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
Μαρία Βανδουλάκη Αντριάνα Ντίνι Άννα Παπαβενετίου
Η Α Ρ Χ Α Ι Α Ε Λ Λ Η Ν Ι Κ Η Θ Ρ Η Σ Κ Ε Ι Α
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Ορισμος ευθανασιας Σύμφωνα με την ετυμολογία της λέξης, ευθανασία σημαίνει το καλώς θνήσκειν . Ο όρος ευθανασία είναι αντιδάνειο από την αγγλική γλώσσα.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
γ. ΗΣΙΟΔΟΥ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ η. ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ, ΚΩΜΩΔΙΕΣ κ.α.
Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Δ΄
Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου
Αττική Κωμωδία.
Η 9 η από τις 12 Προτροπές Να είμαι Αυτοκυρίαρχος.
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
32. Ο Ινδουϊσμός (Α’) Σελίδες
Η γιορτή της μητέρας Η γιορτή της μητέρας ή ημέρα της μητέρας είναι κινητή εορτή προς τιμήν της μητέρας και γιορτάζεται κάθε χρόνο την δεύτερη Κυριακή.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
ΟΙ ΜΟΥΣΕΣ.
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
ΑΘΕΪΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ Ο Ινδουισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη θρησκεία του κόσμου σε αριθμό πιστών με περίπου ένα δισεκατομμύριο πιστούς, από τους οποίους οι περισσότεροι.
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Ταοϊσμoσ Κωστασ τογαντζισ Γ'3.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Η Βούληση του Ανθρώπου για Διάκριση και Δύναμη
Η ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ Η ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία Ενότητα Γ : Μύθος και θρησκεία. Β: Μυστήρια Μάθημα 6 ο : «Η Δήμητρα, η Περσεφόνη και τα Ελευσίνια.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ Η ΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ: ΟΠΤΙΚΗ-ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΦΑΣΗ Ή ΦΡΑΣΤΙΚΗ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ;
ΟΙ 12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ. ΔΙΑΣ Ο πατέρας των Θεών και ο σπουδαιότερος από αυτούς. Θεός των καιρικών φαινομένων, προστάτης των ξένων, της οικογένειας.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΑΛΙΦΤΗΡΑ ΙΩΑΝΝΑ
Ένταξη χωρίς πίστη; Διαστάσεις του θρησκευτικού φαινομένου στην Ελλάδα
ΤΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
8. Χριστούγεννα, η γιορτή της ενανθρώπησης του Θεού
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Θρησκευτικά Γ Γυμνασίου
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
Λατρεία των ζώων Γκάργκαλης Δημήτρης Καρανικόλας Βασίλης
Τάξη Β’1 Καθηγήτρια: Ερυφιάδου Αναστασία
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Η Ιστορία της μάσκας Η μάσκα δεν γνωρίζει σύνορα και κάθε λαός της δίνει τη δική του ερμηνεία και τη χρησιμοποιεί σύμφωνα με τις παραδόσεις του. Η μάσκα.
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟΣ

Α) ΠΑΣΧΟΥΣΕΣ ΘΕΟΤΗΤΗΤΕΣ Η΄ ΘΕΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΥΠΟΚΕΙΝΤΑΙ ΣΕ ΜΕΤΑΒΟΛΗ ΑΠΟΥΣΙΑ - ΠΑΡΟΥΣΙΑ

Β) ΜΥΣΤΙΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΟΣΟΦΙΑ

Δίπλα στη δημόσια λατρεία υπάρχουν ομάδες αποκλίνουσες ή περιθωριακές που δηλώνουν διαφορετικές θρησκευτικές πεποιθήσεις. Ορισμένες ενσωματώθηκαν πλήρως ή μερικώς στην επίσημη λατρεία της πόλεως, αλλά παρέμειναν ξένες προς αυτή. Επιδίωξαν μια πιο στενή και προσωπική επαφή με τους θεούς και τη μακάρια αθανασία.

ΤΡΕΙΣ ΤΥΠΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΔΙΟΝΥΣΙΑΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΟΡΦΙΣΜΟΣ

ΤΑ ΕΛΕΥΣΙΝΙΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ Η Δήμητρα και η Κόρη – Περσεφόνη είναι οι δύο θεές που κυριαρχούν στον ελευσινιακό κύκλο. Ο άρχων βασιλεύς είχε την ευθύνη για το δημόσιο εορτασμό των Μεγάλων Μυστηρίων. Οι μεγάλες οικογένειες των Ευμολπιδών και των Κηρύκων ρύθμιζαν με διάταγμα τις λεπτομέρειες του εορτασμού και σύμφωνα με την παράδοση είχαν ιδιαίτερους δεσμούς με τις δύο θεές. Η μυστικότητα επιβαλλόταν μόνο όταν οι μύστες είχαν πλέον εισδύσει στα άδυτα του ναού και τότε τίποτα δεν επιτρεπόταν να διαρρεύσει προς τα έξω. Στην Ελευσίνα δεν υπήρξε καμία διδασκαλία ούτε κάποιο δόγμα.

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ Αριστοτέλης: «Εκείνοι που μυούνται δε χρειάζεται να διδαχθούν κάτι, αλλά να νιώσουν συγκινήσεις και να βρεθούν σε ορισμένη ψυχική διάθεση». Πλούταρχος: Αναφέρεται στην ψυχική κατάσταση των μυημένων που περνούν από την αγωνία στην έκσταση. Αυτή την εσωτερική ταραχή, την προκαλούσαν τα δρώμενα, δραματικές αναπαραστάσεις και μιμήσεις, τα λεγόμενα, τα λόγια που συνοδεύουν την τελετουργία και τα δεικνούμενα, τα πράγματα που επιδεικνύονται και εκτίθενται στη θεά. Είχαν σχέση με τα πάθη της Δήμητρας, με την κάθοδο της Κόρης στον κάτω κόσμο, με την τύχη των νεκρών στον Άδη.

Ομηρικός Ύμνος στη Δήμητρα: «Ευτυχισμένος όποιος θνητός είχε την τύχη το θέαμα να δει των μυστηρίων. Όποιος δεν είναι μυημένος, και δεν λαμβάνει μέρος σ’ αυτά, δεν έχει τέτοια μοίρα μετά θάνατον, στου κάτω κόσμου τα σκοτάδια». Δίχως ν’ απομακρύνονται από την παραδοσιακή εικόνα του Άδη, τα μυστήρια προσέφεραν την προοπτική μιας πιο ευτυχισμένης ζωής στον κάτω κόσμο.

ΜΥΣΤΗΣ Στο τέλος της μυητικής διαδικασίας, μετά την τελική φώτιση, ο πιστός είχε την αίσθηση πως είχε μεταμορφωθεί εσωτερικά. Συνδεδεμένος στο εξής με τις θεές με μια πιο προσωπική σχέση, είχε αναδειχθεί σε εκλεκτό, σε κάποιον που ήταν πλέον σίγουρος ότι σ’ αυτήν τη ζωή και στην άλλη θα είχε μια τύχη διαφορετική από την κοινή τύχη των θνητών. Μετά την επιστροφή όμως στο σπίτι του, στις οικογενειακές, επαγγελματικές, πολιτικές του δραστηριότητες, τίποτα δε διέκρινε τον μυημένο από αυτό που ήταν πριν. Δεν υπάρχει κανένα εξωτερικό σημάδι, κανένα σημείο αναγνώρισης ή κάποια αλλαγή έστω στον τρόπο ζωής.

Για την πολιτεία όμως που θέτει υπό την προστασία της τα μυστήρια, όπως και για τους πολίτες, μυημένους ή όχι, τίποτα δεν υπάρχει σ’ αυτά που ν’ αναγκάζει την επίσημη θρησκεία να μην τα αναγνωρίζει ως μέρος του εαυτού της.

ΔΙΟΝΥΣΟΣ Η λατρεία περιλαμβάνει τελετές και όργια, τις οποίες δεν έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν όσοι δεν έχουν χρισθεί βάκχοι. Ο γάμος της βασίλισσας, συζύγου του άρχοντος βασιλέως, με το Διόνυσο κατά τη γιορτή των Ανθεστηρίων αντιπροσωπεύει την επίσημη αναγνώριση, εκ μέρους της πόλεως, της θεϊκής υπόστασης του Διονύσου. Καθαγιάζει την ένωση της πολιτικής κοινότητας με το θεό, την ένταξή της στη συλλογική θρησκευτική τάξη. Η λατρεία του Διονύσου, αντίθετα με τα μυστήρια, δεν τοποθετείται δίπλα στην επίσημη θρησκεία της πόλεως ως προέκτασή της. Φανερώνει την επίσημη αναγνώριση μιας θρησκείας που δεν υπόκειται στην πόλη, την αμφισβητεί και την ξεπερνά. Εισάγει στο δημόσιο βίο θρησκευτικές πρακτικές που εμφανίζουν εκκεντρικά χαρακτηριστικά.

ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΟΡΙΩΝ Ο Διόνυσος ενσαρκώνει σύμφωνα με την επιτυχημένη διατύπωση του Louis Gernet, τη μορφή του Άλλου. Ο Διόνυσος αμφισβητεί την ανθρώπινη και κοινωνική τάξη. Αποκαλύπτει μια άλλη όψη του ιερού. Είναι πέρα απ’ όλες τις μορφές και όλους τους προσδιορισμούς, υιοθετεί όλες τις όψεις δίχως να κλείνεται σε καμία. Είναι πανταχού παρών, καθώς είναι συγχρόνως εδώ, αλλού ή πουθενά. Οι ξεκάθαρες αντιθέσεις ξεθωριάζουν, συγχέονται και η μία διεισδύει στην άλλη.

ΜΑΙΝΑΔΕΣ Όταν οι Μαινάδες του θιάσου καταλαμβάνονται από τη θεϊκή μανία, ο θεός κατέχει τον νου τους, εγκαθίσταται μέσα τους για να τις υποτάξει και να τις παρασύρει όπου αυτός θέλει. Μακριά από τα σπίτια τους, τις πόλεις και τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις, οι Μαινάδες παίζουν στα βουνά και στα δάση με τα φίδια, θηλάζουν τα νεογέννητα των άγριων ζώων και επιπλέον επιτίθενται σ’ αυτά και τα κατασπαράζουν (διασπαραγμός), για να τα φάνε στη συνέχεια ωμά (ωμοφαγία). Ο μαιναδισμός έχει δύο όψεις: α) Οι γυναίκες που πιστεύουν ότι κοινωνούν με το θεό και η μανία τις οδηγεί στην υπερβατική χαρά μιας στιγμιαίας φυγής προς ένα κόσμο όπως ήταν κατά τη χρυσή εποχή, όπου όλα τα ζώα ζούσαν μαζί αδελφωμένα, β) Οι γυναίκες της πόλης που αρνούνται το θεό και τις οποίες ο θεός θα τις τιμωρήσει για να τον δεχτούν, η μανία τις οδηγεί στη φρίκη και την τρέλα των πιο αποτρόπαιων εγκλημάτων.

ΔΕΙΝΟΤΑΤΟΣ – ΗΠΙΩΤΑΤΟΣ ΘΕΟΣ Η ισορροπία της πόλης απειλείται από το Διόνυσο και γι’ αυτό θα πρέπει να τον δεχτεί και να του εξασφαλίσει μια θέση στη δημόσια λατρεία δίπλα στους άλλους θεούς. Έτσι, θα πρέπει: Να καθιερώσει για τις γυναίκες στο πλαίσιο των επίσημων θεσμών ένα είδος ελεγχόμενης τελετουργικής μανίας. Να προωθήσει για τους άντρες μέσω του κρασιού και της μέθης την απόκλιση από τη φυσιολογική ροή των πραγμάτων. Να ιδρύσει το θέατρο, εκεί όπου πάνω στη σκηνή η φαντασίωση παίρνει σάρκα και οστά και ζωντανεύει, καθώς το φανταστικό παρουσιάζεται ως πραγματικό. ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΔΟΜΗΣ (VICTOR TURNER)

Σε καμία όμως περίπτωση ο Διόνυσος δεν έρχεται να εξαγγείλει μια καλύτερη τύχη στον άλλο κόσμο. Δεν παροτρύνει σε φυγή από τα εγκόσμια, δεν κηρύσσει τον αναχωρητισμό ούτε ισχυρίζεται ότι η ψυχή θα κερδίσει με μια ασκητική ζωή την αθανασία. Ο Διόνυσος διδάσκει ή αναγκάζει τους ανθρώπους να γίνουν διαφορετικοί από αυτό που κανονικά είναι. Ο θεός είναι παρών στην Ελευσίνα ήδη από τον 5ο αιώνα. Υπεισέρχεται υπό τη μορφή του Ίακχου, με τον οποίο ταυτίστηκε και του οποίου ο ρόλος είναι να ηγείται της πομπής από την Αθήνα στην Ελευσίνα.

ΟΡΦΙΣΜΟΣ Η πρώτη όψη του ορφισμού είναι μια παράδοση γραπτών κειμένων, ιερών βιβλίων. Ο πάπυρος του Δερβενίου αποδεικνύει ότι κυκλοφορούσαν κατά τον 5ο και αναμφίβολα ήδη από τον 6ο αιώνα, θεογονίες οι οποίες ήταν οπωσδήποτε γνωστές στους προσωκρατικούς φιλοσόφους και από τις οποίες φαίνεται ότι εμπνεύστηκε ο Εμπεδοκλής. Η ορφική λατρεία φαίνεται ότι έχει μια μορφή «δόγματος» που τη διαφοροποιεί τόσο από τα μυστήρια και τη διονυσιακή λατρεία, όσο και από την επίσημη λατρεία.

ΟΡΦΙΚΕΣ ΘΕΟΓΟΝΙΕΣ Αποτελούν τον αντίποδα της ησιόδειας παράδοσης. Στον Ησίοδο το θεϊκό σύμπαν συγκροτείται μέσα από μια γραμμική εξέλιξη που οδηγεί από την αταξία στην τάξη, από ένα αρχικό στάδιο σύγχυσης σε έναν κόσμο διακεκριμένο και ιεραρχημένο υπό την αδιασάλευτη εξουσία του Δία. Αντίθετα, στις ορφικές θεογονίες η Αρχή – το πρωταρχικό Αυγό ή η Νύχτα – εκπροσωπεί την τέλεια ενότητα, την πληρότητα ενός κλειστού συνόλου. Το Όν όμως φθείρεται στο μέτρο που η ενότητα διασπάται και διαλύεται για να γεννηθούν οι ξεχωριστές μορφές, τα χωριστά άτομα. Αυτόν τον κύκλο της διάσπασης πρέπει ν’ ακολουθεί ένας κύκλος επανασύνθεσης των μερών στην ενότητα του Όλου. Αυτό θα συμβεί την έκτη γενιά, με την έλευση του ορφικού Διονύσου, η βασιλεία του οποίου αντιπροσωπεύει την επιστροφή στο Εν, την επανάκτηση της χαμένης πληρότητας.

Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ «ΠΡΟΠΑΤΟΡΙΚΟΥ ΑΜΑΡΤΗΜΑΤΟΣ» Οι Τιτάνες διαμέλισαν και κατασπάραξαν το Διόνυσο. Ο Διόνυσος στη συνέχεια ανασυστάθηκε από την καρδιά του που παρέμεινε άθικτη. Οι Τιτάνες κατακεραυνώθηκαν από το Δία και μέσα από τις στάχτες τους γεννήθηκε το ανθρώπινο γένος. Γεννημένο από τις στάχτες των Τιτάνων που κατακεραυνώθηκαν, το ανθρώπινο γένος κουβαλάει μέσα του ως κληρονομιά του την ενοχή για το διαμελισμό του θεού (προπατορικό αμάρτημα). Ο ορφικός τρόπος ζωής υπαγορεύει αποχή από το κρέας, για να φύγει το μίασμα από την αιματηρή θυσία, που θυμίζει το ανόσιο γεύμα των Τιτάνων. Η χορτοφαγία αντιτίθεται σ’ αυτό ακριβώς που υπαινίσσεται η θυσία: την ύπαρξη ενός αγεφύρωτου χάσματος μεταξύ ανθρώπων και θεών, το οποίο επαληθεύεται ακόμα και στην τελετουργία που έχει ως στόχο την επικοινωνία τους.

ΣΩΤΗΡΙΑ Κάθε άνθρωπος έχοντας διαφυλάξει μέσα του ένα μέρος του Διονύσου, μπορεί και εκείνος να επιστρέψει στη χαμένη ενότητα, να ενωθεί με το θεό και να ξαναβρεί στον άλλο κόσμο μια ζωή ανάλογη με εκείνης της εποχής του χρυσού. Η προσωπική αναζήτηση της σωτηρίας τοποθετείται εκτός των ορίων της επίσημης θρησκείας της πόλεως. Ως πνευματικό κίνημα, ο ορφισμός εμφανίζεται ξένος προς την πόλη, τους θεσμούς και τις αξίες της.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ Η αρχαία ελληνική θρησκεία δε γνώρισε τη μορφή του «αναχωρητή». Η φιλοσοφία είναι εκείνη που μεταθέτοντας στο δικό της χώρο το θέμα της άσκησης, της ψυχικής κάθαρσης, της αθανασίας της ψυχής, ανέλαβε το έργο αυτό. Για το μαντείο των Δελφών, το γνώθι σαυτόν σήμαινε: «γνώριζε ότι δεν είσαι θεός και να μην κάνεις το λάθος να προσπαθείς να γίνεις». Για το Σωκράτη του Πλάτωνα, ο οποίος επαναλαμβάνει για λογαριασμό του το χρησμό, σημαίνει: «γνώρισε το θεό που είσαι μέσα σου εσύ ο ίδιος. Προσπάθησε να γίνεις, όσο είναι δυνατόν, ίδιος με το θεό».