Slide 1 A Free sample background from www.powerpointbackgrounds.com © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΕΓΟΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Οι συγγραφείς της Π. Διαθήκης τι είδους άνθρωποι ήταν;
1.Η Ποικιλία των βιβλίων της Π. Διαθήκης 2.Πως και πότε γράφτηκαν τα βιβλία της Π. Διαθήκης.
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
Γιατί μελετούμε την Αγία γραφή;
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
ΕΙΝΑΙ ΑΡΑΓΕ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ;
LOGO Τμήμα Θεολογίας Α.Π.Θ. /Pages/default.aspx.
19. Η χριστιανική κοινότητα μέσα σ’ έναν πλουραλιστικό κόσμο
Από την Ιστορία στη Φιλοσοφία Ηθική και Πολιτική
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
Ιερουσαλήμ Από την μαθήτρια Υρώ Δάβου του Β 1’ Από τα παλαιότερα χρόνια μέχρι σήμερα...
Ο Χριςτος ως ςημειο αντιλεγομενο
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Παρασκευή-Ανδριάννα Μαρούτσου Α΄ Θρησκευτικά ΘΕ5: Η ιστορία του Αβραάμ: η μεγάλη κλίση,
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
26. Ευχέλαιο: Για την υγεία του σώματος και της ψυχής
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΗΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΜΑ: « ΑΝΑΤΟΛΙΚΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ»
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β1 Σχολικό έτος: Επιμέλεια: Ευαγγελία Ζιάκα.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Νικολαίδης Αθανάσιος Νικολαίδης Αθανάσιος Μαρτίνης Δημήτριος Μαρτίνης Δημήτριος Μιχαηλίδης Αθανάσιος Τάξη:Β3’ Μιχαηλίδης.
ΤΟΥ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΚΑΣΚΑΡΕΛΗ. ΓΕΝΙΚΑ Ημερομηνία εορτής: 03/09/2015. Τύπος εορτής: Σταθερή.
Εβραϊσμός και Ισλάμ Λεωνίδας Κ. 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης ΣΤ2 –
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
Επιστολή Παύλου προς Φιλήμονα Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β’2 Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Υπεύθυνος Καθηγητής:
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Ο μύθος στην Αγία Γραφή Εργασία προτζεκτ των μαθητών της Α’ Λυκείου, Κύρα Πασχάλη, Μανώλης Πασχάλης, Μιχάλης Τσανάκας.
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΝΗ ΜΠΑΛΩΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΝΤΟΥ Το θέμα της ομάδας μας ήταν να ερευνήσουμε.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ Παρασκευή Πυρπιρή A2 ΠΓΕΣΣ Κλασσική Μουσική
Ο ΙΗΣΟΥΣ ΚΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Θρησκείες Άννα Αργυροπούλου 1ο Π.Δ.Σ. Θεσ/νίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ.
Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α΄: ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Μυρσινη Ανδρινοπουλου Β1 25/2/2016.
Οικονόμου Γιώργος Γ’2 29/11/14 Θ.Ε.:2Η Θρησκευτικά
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος
Ένα κήρυγμα του Χριστού στη Ναζαρέτ με ξεχωριστή σημασία
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 5 ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΡΧΕΓΟΝΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ

Slide 2 A Free sample background from © 2003 By Default! Ας θυμηθούμε τα 4 φιλολογικά είδη εξιστόρησης της δραστηριότητας του Ιστορικού Ιησού α. Το πρώτο φιλολογικό είδος είναι οι συλλογές λογίων του Ιησού. β. Το δεύτερο φιλολογικό είδος είναι οι συλλογές θαυμάτων του Ιησού. γ. Το τρίτο φιλολογικό είδος είναι οι Αποκαλύψεις. δ. Ευαγγέλια. Το τέταρτο φιλολογικό είδος, σε αντίθεση με τα προηγούμενα, αποτελεί αποκλειστικό προϊόν του χριστιανικού κόσμου.

Slide 3 A Free sample background from © 2003 By Default! ΜΑΚΡΟΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΙΩΑΝΝΕΙΑΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ  H μακρο-ερμηνεία της Ιωάννειας γραμματείας αποτελεί το νέο στάδιο συνεπούς ενασχόλησης με τα κορυφαία θεολογικά έργα της αρχέγονης χριστιανικής κοινότητας.  Διακρίνεται τόσο από την κλασική επιστημονική ερμηνεία, όσο και με την παραδοσιακή (δηλ.«δογματική») πατερική εξηγητική.

Slide 4 A Free sample background from © 2003 By Default! Κατακτήσεις της εποχής της μικρο-ερμηνείας α) Οι πραγματικοί δημιουργοί της Κ.Δ. δεν είναι ούτε ο Παύλος, ούτε ο Ιωάννης, ούτε ο Λουκάς, αλλά οι μεταγενέστεροι θεολόγοι της Εκκλησίας (β) Η πολυμορφία των επί μέρους συστατικών της ιωάννειας γραμματείας οδήγησε στην αποδοχή ενός κανόνα εντός του κανόνα (γ) η δυναμική της αρχέγονης προφορικής παράδοσης καθιστά αναγκαίο, να ερμηνεύεται η ιωάννεια γραμματεία με βάση και τα αρχαία εξω- κανονικά κείμενα (Πηγή των Λογίων, Κατά Θωμάν Ευαγγέλιο, Ευαγγέλιο Πέτρου κ.ά).

Slide 5 A Free sample background from © 2003 By Default! Μακροερμηνεία: Μια «αλλαγή παραδείγματος» Στο παρελθόν η ερμηνεία του Δ΄Ευαγγελίου έμελλε να ακολουθήσει μια από τις εξής κατευθύνσεις: (α) να είναι ιστορική (μεγάλη πλειοψηφία των ερμηνευτών) (β) να είναι δυναμική συντηρητική (Stylianopoulos) (γ) να παραμείνει μη/ημι-κριτική, θεμελιοκρατική ή κανονικο-κριτική (Childs), (δ) να παραμείνει δογματική/ομολογιακή (Τρεμπέλας, Παναγόπουλος).

Slide 6 A Free sample background from © 2003 By Default! Μακροερμηνεία: Μια «αλλαγή παραδείγματος» 2 Στην μακρο-ερμηνεία: α) Δεν παραθεωρείται ο ιστορικός χαρακτήρας της Κ.Δ., αναγνωρίζονται όμως τα πεπερασμένα όρια της ιστορικής κριτικής β) Επιλέγεται ένας συνδυασμός ιστορικής και θεματικής προσέγγισης της θεολογίας του Ιω γ) Αναγνώριση των αρχέγονων ημι- ή & εξω- κανονικών παραδόσεων (ιδίως Q και κατά Θωμάν) θεωρούνται άκρως απαραίτητα. δ) Αναγνώριση της τεράστιας συμβολής των κοινωνικών επιστημών, που αναδεικνύουν την εσχατολογική όσο και τη λειτουργική διάσταση των απαρχών του χριστιανισμού.

Slide 7 A Free sample background from © 2003 By Default! Η Κ.Δ. από τη σκοπιά του τίτλου της, και οι έννοιες της νέας ηθικής, της νέας λατρείας και της νέας αφήγησης  Ο όρος «διαθήκη» (Ιερ. 31,31-34).  Η πρωτοτυπία και η ριζοσπαστικότητα του χριστιανικού κινήματος.  τρεις μορφές έκφρασης κάθε θρησκείας: 1. η ηθική 2. η λατρεία 3. η αφήγηση

Slide 8 A Free sample background from © 2003 By Default!  Μία νέα ηθική «γραμμένη όχι με μελάνι, αλλά το Πνεύμα του ζωντανού Θεού, όχι σε λίθινες πλάκες αλλά σε πλάκες των καρδιών των ανθρώπων» (Β΄ Κορ 3,3).  Μία νέα λατρεία: «τούτο το ποτήριον η καινή διαθήκη εστιν εν τω αίματί μου...εις την εμήν ανάμνησιν» (Α΄ Κορ 11,23-25).  Μια νέα αφήγηση (ή «μύθος», με την ουδέτερη έννοια της βασικής αφήγησης ενός δεδομένου θρησκευτικού συστήματος). Από την πρώτη κιόλας στιγμή που διαμορφώθηκε με διακριτό τρόπο το χριστιανικό κίνημα επήλθαν εκτεταμένες αλλαγές και στις τρεις αυτές μορφές έκφρασής του, συγκριτικά με την μητέρα θρησκεία.

Slide 9 A Free sample background from © 2003 By Default! Η γλωσσολογική προσέγγιση των απαρχών του Χριστιανισμού Είναι πολύ διαφωτιστικό να εξετάσει κανείς τον «διδάσκαλο της δικαιοσύνης» των Εσσαίων. Δύο είναι οι βασικές διαφορές μεταξύ των Εσσαίων και των Χριστιανών: Α. Μεταξύ των Εσσαίων οι αφηγήσεις της Παλαιάς Διαθήκης διηγούνταν εκ νέου. Οι χριστιανοί δεν θέλησαν να ανακυκλώσουν παλαιές αφηγήσεις, αλλά να δημιουργήσουν μια νέα ιστορία. Β. Οι Εσσαίοι διάβαζαν και παρήγαγαν αποκαλυπτικά κείμενα, τα οποία όμως απέδιδαν στις μεγάλες μορφές της Παλαιάς Διαθήκης. Οι νέες ιδέες προσφέρονταν ως παλαιές αποκαλύψεις.

Slide 10 A Free sample background from © 2003 By Default! Τα φιλολογικά πρότυπα των κειμένων της Καινής Διαθήκης 4 είναι τα φιλολογικά πρότυπα των κειμένων του της Κ.Δ.  Τα ευαγγέλια  Οι Επιστολές  Ιωάννης: Η σύνθεση των δύο παραδόσεων  Πράξεις - Αποκάλυψη

Slide 11 A Free sample background from © 2003 By Default! Συμπερασματικά  Οι φιλολογικές μορφές της Καινής Διαθήκης αποκαλύπτουν εναργέστατα τον χαρακτήρα των ομάδων που τις παρήγαγαν: ήταν ευσεβείς και αφοσιωμένες ομάδες προερχόμενες από τον ιουδαϊσμό, που είχαν όμως σκοπό να διεισδύσουν στον εξω-ιουδαϊκό κόσμο, μεταφέροντας το μήνυμα του διδασκάλου τους.  Γι’ αυτό και δανείστηκαν τις φιλολογικές μορφές του κατά ένα πρωτότυπο και ανεξάρτητο τρόπο.  Δεν είναι τυχαίο το γεγονός, ότι το κεντρικό σημείο όλων ανεξαιρέτως των κειμένων τους ήταν ένα και μοναδικό πρόσωπο: ο Ιησούς ο από Ναζαρέτ.  Ανέπτυξαν έντονη ιεραποστολική δραστηριότητα σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα την εποχή εκείνη μέσα επικοινωνίας.

Slide 12 A Free sample background from © 2003 By Default!  Επειδή, λοιπόν, τα δύο βασικά φιλολογικά είδη (επιστολές και ευαγγέλια/βίοι) δεν υπήρχαν στην Π.Δ., η φιλολογική τους παραγωγή ήταν αδύνατο να αποτελέσει συμπλήρωμα του ήδη υπάρχοντος κανόνα της Π.Δ.  Οι πρώτοι χριστιανοί ήταν πεπεισμένοι, ότι η Π.Δ, αν και αναγνωρίζονταν ως η Αγία Γραφή τους, δεν ήταν δεσμευτική γι’ αυτούς σε όλες της τις λεπτομέρειες. Από τα πρώτα κιόλας χρόνια οι εξ εθνών χριστιανοί δεν ήταν υποχρεωμένοι να ακολουθούν όλες τις πατροπαράδοτες λατρευτικές συνήθειες.  Έτσι η αρχαία χριστιανική κοινότητα εμφανίστηκε στο προσκήνιο ως ένα δυναμικό και επαναστατικό κίνημα εντός του ιουδαϊσμού.