ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
ΟΜΑΔΑ Γ’ ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ ΝΙΚΟΣ ΣΚΟΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ ΑΚΗΣ (συντονιστής) ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ (υπεύθυνη Η/Υ) ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ ΜΑΡΙΛΕΝΑ (γραμματέας)
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ Ποια η θέση της σύγχρονης γυναίκας? 1) στον επαγγελματικό τομέα 2) στην οικογένεια 3) στην κοινωνία
ΠοΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΗΣ? Η ισχνή παρουσία των γυναικών σε συγκεκριμένους επαγγελματικούς τομείς μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το φαινόμενο του κοινωνικού ρατσισμού βρίσκεται στο ζενίθ κι εκδηλώνεται με ποικίλα σεξιστικά σχόλια εις βάρος των γυναικών. Ανεργία: 54% των ανέργων είναι γυναίκες ενώ περισσότερο από 80% των γυναικών εργάζονται με ημιαπασχόληση!! Χαμηλή γυναικεία εκπροσώπηση στις σφαίρες της απόφασης, της ισχύος και της στρατηγικής. Χαρακτηριστικά 84% των βουλευτών του κόσμου είναι άνδρες. Οι γυναίκες συνεχίζουν να είναι υποβαθμισμένες στην πολιτική ζωή. Η αναλογία των γυναικών ανάμεσα στους δημάρχους, για παράδειγμα, είναι μόλις 10,9 %.
ΓΙΑΤΙ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΑΛΑΝΙΖΕΤΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΤΗΣ ΖΩΗ? Στο χώρο της εργασίας, οι γυναίκες κατηγορούνται όταν αποκτούν παιδί, γιατί είναι απαραίτητο να απουσιάσουν για κάποιο χρονικό διάστημα. Η καριέρα τους είναι συχνά παρεμποδιζόμενη. Ωστόσο, υπάρχουν νόμοι που προασπίζουν τα δικαιώματα των γυναικών, όπως για παράδειγμα, απαγορεύουν στον εργοδότη να απολύσει εγκυμονούσα εργαζόμενη.
ΠΟΙΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ? ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΜΕΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΟΥ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ? Υπολογίζεται ότι οι γυναίκες ασχολούνται με την οικοκυρική σε ποσοστό 70% και με τα γονεϊκά ζητήματα κατά 60% . Κατά μέσο όρο, οι άνδρες δεν αφιερώνουν παρά μόνο 14 λεπτά στην κουζίνα ημερησίως, 11 λεπτά στο νοικοκυριό και 8 λεπτά στο πλύσιμο πιάτων και ρούχων, σε αντίθεση με τα 29, 37, 28 λεπτά αντίστοιχα των γυναικών. Οι άνδρες θεωρούν ότι κάποιες δουλειές όπως το πλύσιμο των ρούχων και το ξεσκόνισμα ανήκουν αποκλειστικά στον γυναικείο τομέα. Ουσιαστικά, δηλαδή η γυναίκα εξασκεί ένα δεύτερο επάγγελμα στο οικογενειακό πλαίσιο το οποίο όμως δεν αναγνωρίζεται όντας αόρατο.
ΠΟΙΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ? ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ? Χρονολογείται το 1968, αλλά επιλέγουμε να δηλώνουμε μια άλλη ημερομηνία πιο συμβολική την 26 Αύγουστου του 1970, τότε που μια ομάδα γυναικών κατέθεσε λουλούδια στην χήρα του άγνωστου στρατιώτη δηλώνοντας ‘’πιο άγνωστη κι από τον άγνωστο στρατιώτη : η γυναίκα του! ’’
ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ Ακόμη ένα φλέγον ζήτημα για τη γυναίκα υπήρξε ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΤΗΝ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ Η μητρότητα είναι ένα καταξιωμένο δικαίωμα και βασικός θεσμός των κοινωνιών. Ωστόσο όσον αφορά τις γυναίκες, το δικαίωμα στην αντισύλληψη θεωρείται ένα από τα βασικότερα αποκτήματα του φεμινισμού. Μερικά χρόνια μετά την νομοθέτηση της αντισύλληψης το 1967, στης 5 Απριλίου του 1971, 343 γυναίκες δηλώνουν υπέρ της αποποινικοποίησης της άμβλωσης. Το 1975 η εκούσια διακοπή της εγκυμοσύνης νομιμοποιείται συμφώνα με το νόμο της Simone Weil, πλέον η γυναίκα έχει το δικαίωμα να αποφασίζει, να προγραμματίζει την μητρότητα και η αναπαραγωγή δεν είναι πλέον προορισμός της αλλά επιλογή της.
Πραξιακο διαγραμμα της οικογενειασ ΕΥΕΡΓΕΤΗΣ ΕΥΕΡΓΕΤΟΥΜΕΝΟΣ Άνδρας, Γυναίκα Το ζευγάρι, τα παιδιά, η κοινωνία ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ (ΔΡΩΝ ΠΡΟΣΩΠΟ) Τα μέλη της οικογένειας ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Η δημιουργία της οικογένειας Η ανατροφή των παιδιών Η μετάδοση αξιών, εθίμων και παραδόσεων Η υγιής συμβίωση, η κοινωνικοποίηση, οι συναισθηματικές και υλικές ανάγκες ΒΟΗΘΟΙ: οι οικογένειες του ζεύγους, το ζευγάρι, οι φίλοι, οι συγγενείς ΑΝΑΣΤΑΛΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ: οικονομικοί, κοινωνικοί, πολιτισμικοί και ηθικοί παράγοντες
Κλείνοντας συμπεραίνουμε ότι… Μέχρι πολύ πρόσφατα η γυναίκα ήταν περιορισμένη στην εστία, οι μόνες της ενασχολήσεις ήταν οι οικιακές δουλειές, η φροντίδα της οικογενείας, η ανατροφή των παιδιών και οι διασκεδάσεις περιορίζονταν στο σπίτι, για παράδειγμα το κέντημα. Δεν είχε δικαιώματα να ψηφίσει και να ψηφιστεί, δεν είχε πρόσβαση στην εκπαίδευση και μεταχειριζόταν σαν αντικείμενο. Το δικαίωμα του «εκλέγειν» και του «εκλέγεσθαι» γίνεται κτήμα των γυναικών μόλις το 1945. Όσον αφορά τον γάμο είχε παρατηρηθεί ότι αποτελούσε μια απλή συμφωνία ανάμεσα στον πατέρα της και στον υποψήφιο γαμπρό, με βασικό κριτήριο την προίκα.
Βιβλιογραφια Υλικό από το Prepadelf B2 Υλικό από το αρχείο της ΝΕΤ Υλικό από το C1 vers C2, εκδόσεις Roboly (επεξεργασία και μετάφραση κειμένων: Σταυροπούλου Δήμητρα & Στεφανίδου Μαριλένα)
Μεθοδοι εργασιασ Μελέτη και σύγκριση των κειμένων Παρακολούθηση βίντεο σχετικά με το θέμα και καταγραφή των σημαντικών σημείων