Online Essentials Κίκα Χρυσοστόμου
Αποτελούνται από άτομα που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και επικοινωνούν. Τα άτομα αυτά όμως είναι γεωγραφικά διάσπαρτα. Μπορούν να δημιουργηθούν εικονικές κοινωνίες μέσω: 1.Διαδικτυακών Τόπων Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Networking Websites : π.χ. Facebook) 2.Διαδικτυακή Συνομιλία (Chat- π.χ. Yahoo Messenger) 3.Διαδικτυακά Φόρουμ (Internet Forums) 4.Δικτυακά Παιχνίδια (Online Computer Games) 5.Ηλεκτρονικές Συνδιασκέψεις (Web Conferencing)
Έκδοση και κοινή χρήση (sharing) περιεχομένου (κείμενο, φωτογραφίες, ήχοι, βίντεο κτλ). Ιστόχωροι: 1.Ιστολόγια (Blogs) 2.Μικρο-ιστολόγια (Microblogs) 3.Podcasts 4.Κοινή Χρήση Εικόνων (Image Sharing) 5.Κοινή Χρήση Ήχου (Audio Sharing) 6.Κοινή Χρήση Βίντεο (Video clip Sharing)
Ορισμός Καταλλήλων Μέτρων Διασφάλισης Προσωπικού Απορρήτου Περιορισμός Διαθέσιμων Προσωπικών Στοιχείων Χρήση Ιδιωτικών Μηνυμάτων Απενεργοποίηση Λειτουργίας Εντοπισμού Τοποθεσίας
Δυνατότητα επικοινωνίας σε πραγματικό χρόνο και διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ δύο συνομιλητών. Παραδείγματα: Windows Live Messenger, Yahoo Messenger κλπ. Πλεονεκτήματα: Ανταλλαγή αρχείων, συνομιλία μεταξύ περισσότερων από δύο άτομα, φωνητική συνομιλία, χρήση κάμερας ιστού (webcam) και αποθήκευση συνομιλίας.
Υπηρεσία που επιτρέπει την ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω ενός δικτύου κινητής τεχνολογίας. Ιδιαίτερα δημοφιλής λόγω της απλότητας της χρήσης και του χαμηλού κόστους ανταλλαγής μηνυμάτων. Για αποστολή πληκτρολογούμε απλά τον αριθμό τηλεφώνου του παραλήπτη. Σε περιόδους αιχμής ίσως να υπάρξει καθυστέρηση στην παραλαβή ενός μηνύματος.
Τρόπος αποστολής μηνυμάτων που περιλαμβάνουν περιεχόμενο πολυμέσων (εικόνες, βίντεο, ήχος) προς και από κινητά τηλέφωνα.
Υπηρεσία που επιτρέπει την αναμετάδοση ηχητικών σημάτων μέσω του Διαδικτύου. Τα ηχητικά σήματα μεταφέρονται σε μορφή συμπιεσμένου ψηφιακού ήχου. Βασικό Πλεονέκτημα: μειωμένο κόστος τηλεφωνημάτων Οι κλήσεις μέσω τερματικών VoIP είναι συνήθως δωρεάν (π.χ. Skype). Υπάρχει κόστος στις κλήσεις από τερματικό VoIP σε αριθμό τηλεφωνικού δικτύου. Άλλα πλεονεκτήματα: Δωρεάν υπηρεσίες, ασφαλείς κλήσεις, συνδυασμός με άλλες υπηρεσίες.
Διαδικτυακοί εθιμοτυπικοί κανόνες συμπεριφοράς (netiquette): 1.Το Θέμα (Subject) 2.Σύντομο και ουσιώδες περιεχόμενο 3.Χρήση Ορθογράφου 4.Σεβασμός προς άλλους χρήστες 5.Spam Aνεπιθύμητο ηλεκτρονικό μήνυμα (unsolicited ): Ηλεκτρονικό μήνυμα που αποστέλλεται μαζικά και ανεξέλεγκτα σε πολλές λίστες ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σε άτομα ή σε ομάδες συζήτησης.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (electronic mail – ) Μας επιτρέπει να αποστείλουμε και να παραλάβουμε ηλεκτρονικά μηνύματα. Δημοφιλής τρόπος επικοινωνίας τόσο στον επαγγελματικό τομέα όσο και για προσωπική επικοινωνία. Παραδείγματα προγραμμάτων-πελατών(client): Microsoft Outlook, Outlook Express κλπ.
1.Ο αποστολέας συντάσσει το μήνυμα στον Πελάτη ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ( client) αναγράφοντας επίσης τη διεύθυνση του παραλήπτη. 2.Το πρόγραμμα (client) του αποστολέα επικοινωνεί με το Διακομιστή ( Server) του παραλήπτη, αποστέλλεται το μήνυμα και αποθηκεύεται στον Διακομιστή του παραλήπτη. 3.Όταν ο παραλήπτης ελέγξει εάν έχει καινούργια μηνύματα, ο διακομιστής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του αποστέλλει το καινούργιο μήνυμα.
Ηλεκτρονική διεύθυνση: Το άτομο που θα παραλάβει το μήνυμα Χωρίζει το 1 ο μέρος από το 3 ο Περιοχή ονόματος του εξυπηρετητή Περιέχει πληροφορίες του παραλήπτη Username
Αδυναμίες-Μειονεκτήματα: 1.Ανάγκη για συμβατότητα μεταξύ εφαρμογών στους υπολογιστές του αποστολέα και του παραλήπτη. 2.Μέγεθος του κιβωτίου εισερχόμενων μηνυμάτων (inbox) του παραλήπτη. 3.Κάποιοι οργανισμοί δεν επιτρέπουν την αποστολή ή παραλαβή μηνυμάτων με επισυνημμένα αρχεία κάποιου προκαθορισμένου τύπου. 4.Περιορισμός στο μέγεθος επισυναπτόμενων αρχείων που μπορούν να αποσταλούν και να παραληφθούν από τους χρήστες.
ΠεδίοΠεριγραφή Το: (Προς: ) Περιέχει την ηλεκτρονική διεύθυνση του παραλήπτη From: (Από: ) Η δική μας διεύθυνση Subject: (Θέμα: ) Σύντομη περιγραφή για το περιεχόμενο του μηνύματος Cc: (Κοινοποίηση) Διευθύνσεις επιπρόσθετων παραληπτών Bcc: (Ιδιαίτερη Κοινοποίηση: ) Τρόπος αποστολής ενός μηνύματος, κρατώντας κρυφή τη διεύθυνση κάποιων παραληπτών Attachments (Προσαρτήσεις) Επισύναψη αρχείων σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα (π.χ εικόνες, τραγούδια, βίντεο)
Ταχύτητα Κόστος Παγκόσμια πρόσβαση Ευκολία ή Βολικότητα Ασφάλεια και Αξιοπιστία
Κίνδυνοι: 1.Λήψη ανεπιθύμητων Μηνυμάτων (Spam) 2.Phising 3.Κίνδυνος μόλυνσης Ηλεκτρονικών Ιών
Λήψη ανεπιθύμητων Μηνυμάτων (Spam) Αποστολή ανεξέλεγκτης μαζικής ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (π.χ. για διαφημιστικούς σκοπούς). Είναι ενοχλητικά και αποτελούν κίνδυνο προσβολής του υπολογιστή από ιούς. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διάδοση άλλου κακόβουλου λογισμικού. Στόχος: η κλοπή στοιχείων, εξαπάτηση στη πληρωμή.
Ηλεκτρονικοί Ιοί (viruses): Είναι προγράμματα τα οποία αναπαράγουν τον εαυτό τους και εκτελούν κάποιες εντολές οι οποίες μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στον υπολογιστή. Προβλήματα: διαγραφή αρχείων, επιρροή στη λειτουργία του υπολογιστή. ΌΧΙ άνοιγμα μηνυμάτων από αγνώστους ΌΧΙ άνοιγμα επισυνημμένων αρχείων σε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα.Τα πιο επικίνδυνα είναι εκτελέσιμα αρχεία με κατάληξη.exe (executable files)
Phising: Είναι ηλεκτρονικά μηνύματα που θέλουν να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι το μήνυμα έχει αποσταλεί από κάποιο αξιόπιστο φορέα για να αποκτήσουν ευαίσθητες πληροφορίες (π.χ. ονόματα χρήστη, κωδικούς και αρ.πιστωτικών καρτών). Τα μηνύματα αυτά παροτρύνουν το χρήστη να ακολουθήσουν κάποιους υπερσυνδέσμους και να καταχωρήσουν κάποια προσωπικά δεδομένα. Μέτρo ασφαλείας: Firewalls