Το «Θέατρο» του Ρεαλισμού: από τον Balzac στον Márquez

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποιοτικη αναλυςη δεδομενων
Advertisements

Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑΣ Προς μία ποιητική της αφήγησης
Ο Κλέφτης Ποδηλάτων (1948) του Βιτόριο Ντε Σίκα
προς τιμήν του Αρχιμήδη
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
HENRI MATISSE
Ο Goya, ο Beethoven και ο Ρομαντισμοσ. .
Tο θέατρο στο μεσαίωνα…
Gustave Flaubert – «Ο μάρτυρας του ύφους»
Κεφάλαιο 1ο Ανάλυση Προβλήματος.
Νέα Αθηναϊκή Σχολή
Χ. Βαμβούρη, σχ. Σύμβουλος ΠΕ02 Δράμας Δράμα 27/11/
Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Θουκυδίδης Ἀθηναῖος (c. 455 – 399 π.Χ.).
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Αρχές οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων 1.3 Η Επιχείρηση ως Κοινωνική Οργάνωση.
Κοινωνικές και πολιτικές διαστάσεις της βιομηχανικής επανάστασης
Η σκηνή στον κινηματογράφο
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ β’ λυκείου Μεγάλοι ποιητές της γενιάς του 1880, του Γ.Ροϊλού (στο μέσον ο Παλαμάς)
Η Ζωγραφική του 20ου αιώνα
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Κολοκοτρώνης και Μακρυγιάννης
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
Μυθιστόρημα Romance: μεσαιωνική λέξη σήμαινε τις νέες γλώσσες roman:αποδόθηκε από τον Κοραή ως «μυθιστορία»
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
ΧΟΡΟΣ ΕΚΦΡΑΣΗ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΟΣ
 Ο όρος « μοντερνισμός » αρχικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα και αναπτύχθηκε πλήρως στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.
ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ. Την κατάληξη –ισμός, την συναντούμε σε πολλές λέξεις όπως ρατσισμός, Βουδισμός,παραλογισμός κ.α.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
Εργασία στο μάθημα της Γλώσσας Μαρία Φώτη Νίκος Μυλωνάς Φανταστικό ταξίδι στην Γαλλία την περίοδο του Διαφωτισμού.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
ΠΡΑΚΤΙΚΟΓΡΑΦΙΑ Μεταπτυχιακή φοιτήτρια: Ξυλά Βασιλική ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Κοινωνιοδυναμική Συμβουλευτική (ΚΣ) για τη Σταδιοδρομία.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
3ΣΕ1 Syllabus μαθήματος.
Πεζογραφία 2 [19ος αιώνας]
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Ιστορία του γυναικείου κινήματος
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΓΟΡΑΣ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Ερευνητική Εργασία Θέμα: ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ: Η ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ, ΤΟ ΝΗΣΙ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΕΤΚΟΓΛΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΣ Α2’ 2Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Α) Κριτική Θεωρία.
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ ΤΑΞΗ Ε’
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
Σταχτομαζώχτρες.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Η δυτική ζωγραφική από τον 14ο αιώνα έως τον 18ο αιώνα
Η ΩΡΙΜΑΝΣΗ ΤΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Η δυτική ζωγραφική τον 14ο -18ο αιώνα
Οπτική γλώσσα ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ-ΑΦΙΣΑ
Νέα Αθηναϊκή σχολή ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ και ΝΑΤΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
LOVE STORY Το Γαλλικό περιοδικό "Le magazine des voyages de pêche" στην 56th έκδοση του έφερε στο φως της δημοσιότητας μια απίστευτη ιστορία αγάπης.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το «Θέατρο» του Ρεαλισμού: από τον Balzac στον Márquez Ο ρεαλισμός στην παγκόσμια πεζογραφία (19ος – 20ός αιώνας)

Εισαγωγή Βιομηχανική κοινωνία Θετικισμός (πίστη στην αέναη βελτίωση των γενικών όρων ζωής δια του ορθού λόγου) Ο Άνθρωπος μέσα και απέναντι στον Κόσμο: τάση για κατανόηση του κόσμου στην ολότητά του, ερμηνεία του, καθυπόταξη και εκμετάλλευση αυτού Ο Άνθρωπος μέσα στον άνθρωπο και απέναντί του: τάση για κατανόηση του Ανθρώπου στην ολότητά του, ερμηνεία του και εμπέδωση της ανωτερότητάς του

Προεκτάσεις Υποκατηγορίες: -ιστορικός ρεαλισμός -κοινωνικός ρεαλισμός -ψυχολογικός ρεαλισμός -ηθογραφικός ρεαλισμός (ελληνική ιδιαιτερότητα) -νατουραλισμός

Χαρακτηριστικά Καταγραφή θεμάτων της αντικειμενικής πραγματικότητας, όπως αυτή προσλαμβάνεται από τρίτο πρόσωπο, χωρίς υποκειμενική προσέγγιση, αλλά, αντικειμενικά, υπό το πρίσμα του εμπειρισμού (κυριαρχία των αισθήσεων: πραγματικότητα είναι ό,τι καταγράφουν και αντιλαμβάνονται οι αισθήσεις, τίποτε άλλο)

Χαρακτηριστικά 2 Η πραγματικότητα προσλαμβάνεται ως οντολογικώς ανεξάρτητη από τα γνωστικά σχήματα, τη γλωσσική λειτουργία, τις πεποιθήσεις του ανθρώπου και έτσι την αναπαράγει ο λογοτέχνης με πιστότητα. Ο ρεαλισμός θεωρεί ότι η πραγματικότητα νοείται μόνο μέσω των αισθήσεων (Thomas Reid, συνεχιστής Descartes, Locke – Διαφωτισμού)

Χαρακτηριστικά 3 Ο ρεαλισμός ξεκίνησε από τη Γαλλία μετά την Επανάσταση του 1848. Οι πρώτοι ρεαλιστές λογοτέχνες στράφηκαν εναντίον του Ρομαντισμού που κυριαρχούσε στην καλλιτεχνική ζωή της Γαλλίας και της Ευρώπης στα τέλη του 18ου και στις αρχές του 19ου αιώνα. Ο Ρε αντιτάχθηκε στον υπερβολικό συναισθηματισμό του Ρο. Αλήθεια και ακρίβεια ήταν οι πρωτεύοντες στόχοι του. Στη ζωγραφική έγιναν δημοφιλή θέματα που αναπαριστούν το πλαίσιο ζωής στη Βιομηχανική Εποχή, υπό την επίδραση της νέας τέχνης της φωτογραφίας References Morris, Pam (2003). Realism. London: Routledge. ISBN [[Special:BookSources/04152229383|04152229383]]. Watt, Ian (1957). The Rise of the Novel: Studies in Defoe, Richardson and Fielding. Berkeley: University of California Press.

Α. Honoré de Balzac (1799-1850)

Πρωτοπόρος του Ρεαλισμού Επίδραση ρομαντικής πεζογραφίας (sir Walter Scott) Εμμονή στην εξονυχιστική λεπτομέρεια για την αναπαράσταση εμψύχων (ανθρώπων) και αψύχων (πραγμάτων), διότι δι’ αυτής εκείνα γίνονται πληρέστερα κατανοητά (Στον Πρόλογο του Scènes de la Vie privée, edn. 1, γράφει: «Ο συγγραφέας ακλόνητα πιστεύει ότι οι λεπτομέρειες αναδεικνύουν την αξία των πραγμάτων») Πληθώρα λεπτομερειών τοπίων, σκηνικού, ενδυμασίας, πραγμάτων δίνουν πνοή ζωής στους χαρακτήρες (εκτεινόμενη για πολλές σσ.) Προάγγελος Νατουραλισμού

Ήρωες Οι ήρωές του είναι κάθε είδους καθημερινοί τύποι: ο ευγενής στρατιώτης, ο απατεώνας επιχειρηματίας, ο περήφανος εργάτης, ο ατρόμητος κατάσκοπος, η πλανεύτρα ερωμένη (συχνά με την πιο σκοτεινή πλευρά τους) Ο Balzac εξισορροπούσε την απόσταση μεταξύ αληθινού ανθρώπου και ανθρώπινου τύπου Οι ήρωές του είναι ακατάβλητοι μαχητές της ζωής, οι οποίοι συχνά νικιούνται, αλλά ποτέ δεν παραδίνονται. Επιδεικνύουν αδάμαστη μαχητικότητα (ο Balzac εβίωσε μία ζωή συνεχών κοινωνικών, οικογενειακών, προσωπικών αγώνων) Κινητήριοι άξονες της ζωής είναι το χρήμα, η κοινωνική θέση και η προσωπική φιλοδοξία Συνέγραψε πλήθος μυθιστορημάτων με τίτλους τα ονόματα των πρωταγωνιστών (π.χ. Eugénie Grandet, Louis Lambert, Le Père Goriot κ.ά.) και τα συμπεριέλαβε σε μία ενιαία εκδοτική προσπάθεια υπό τον τίτλο Ανθρώπινη Κωμωδία.

Χώρος Πόλη (Παρίσι): κυριαρχεί στην πεζογραφία του ως ο κύριος χώρος δράσης του ανθρώπου. Οι λεπτομέρειες είναι εξαντλητικές, πληθωρικές και εμφατικές. Μοτίβο στο έργο του αποτελεί ο νέος που καταφθάνει στο Π. για να φτιάξει την τύχη του (ο B. κινούνταν incognito ανάμεσα στα πλήθη της πρωτεύουσας για να πραγματοποιήσει τις παρατηρήσεις του επί της ανθρωπίνης φύσεως και του αστικού τοπίου) Ύπαιθρος: ταξίδευε συχνά σε μέρη που ήθελε να περιγράψει, παρατηρώντας τα αυτοπροσώπως και κρατώντας αναλυτικές σημειώσεις

Legacy Εισηγητής αναδρομικής αφήγησης (illumination retrospective κατά Poust) Επιδράσεις σε Flaubert, Henry James, Proust Αποδοχή από κριτικούς όλων των τάσεων Μεταφορά πολλών έργων του στο θέατρο και στο σινεμά

References Bertault, Philippe (1963). Balzac and The Human Comedy. English version by Richard Monges. New York: NYU Press. OCLC 344556 Brooks, Peter (2005). Realist Vision. New Haven: Yale University Press. ISBN 0-300-10680-7 Helm, W. H. (1905). Aspects of Balzac. London: Eveleigh Nash. OCLC 2321317 James, Henry (1878). French Poets and Novelists. New York: Grosset & Dunlap. OCLC 339000 James, Henry (1914). Notes on Novelists. New York: Charles Scribner's Sons. OCLC 679102 Lehan, Richard (2005). Realism and Naturalism. Madison: The University of Wisconsin Press. ISBN 0-299-20870-2 Leone, Giuseppe (1999). "Honoré de Balzac, una creatività "sempre recidiva, mai stanca" - Con lui il romanzo s'è fatto uomo", su "Ricorditi di me...", in "Lecco 2000", Lecco, febbraio 1999 (French) Lotte, Fernand (1952). Dictionnaire biographique des personnages fictifs de la comédie humaine. Paris: Corti. ISBN 0-320-05184-6 Prendergast, Christopher (1978). Balzac: Fiction and Melodrama. London: Edward Arnold Ltd. ISBN 0-7131-5969-3 Pritchett, V. S. (1973). Balzac. New York: Alfred A. Knopf Inc. ISBN 0-394-48357-X Proust, Marcel (1994). Against Sainte-Beuve and Other Essays. Harmondsworth: Penguin Books. ISBN 0-14-018525-9 Robb, Graham (1994). Balzac: A Biography. New York: W. W. Norton & Company. ISBN 0-393-03679-0 Rogers, Samuel (1953). Balzac & The Novel. New York: Octagon Books. LCCN 75-76005 Saintsbury, George (1901). "Honoré de Balzac". The Works of Honoré de Balzac (Vol. I, pp. vii–xivi). Philadelphia: Avil Publishing Company. OCLC 6314807 Saintsbury, George Edward Bateman (1911). "Balzac, Honore de." The Encyclopædia Britannica (11th ed., Vol. 3). New York: Encyclopædia Britannica, Inc. Wikisource Stowe, William W (1983). "Systematic Realism". In Honoré de Balzac. Edited by Harold Bloom. Philadelphia: Chelsea House Publishers. ISBN 0-7910-7042-5 Zweig, Stefan (1946). Balzac New York, Viking Press. OCLC 342322