Κεφ.15 Τακτικεσ επιτυχιασ στο σχολείο Στο κεφάλαιο αυτό: Εργαλεία και στρατηγικές για τη βελτίωση του δυσλεκτικού παιδιού στο σχολικό περιβάλλον Ωραία Γεωργιάδου Ειρήνη Στεφανή Δ.Σ Ακροποτάμου
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ Συζήτηση με το παιδί και καταγραφή ερωτημάτων Να είστε έγκαιρα στις συναντήσεις Να ακούτε προσεκτικά, ήρεμα και ψύχραιμα τους δασκάλους και τους ειδικούς Ζητήστε να σας πουν πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας στο σπίτι
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Γραμμές επικοινωνίας με το δάσκαλο: Τακτικές συναντήσεις με το δάσκαλο Τηλεφωνική επικοινωνία Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου Συμμετοχή/βοήθεια στις σχολικές δραστηριότητες
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ Ξεφυλλίστε το βιβλίο μαζί του και συζητήστε γι’ αυτό. Διάβασμα 2 φορές του κειμένου από το παιδί και μετά να προσπαθήσει να πει την περίληψη με δικά του λόγια. Διάβασμα 3η φορά. Δώστε του χρόνο για το διάβασμα και να γίνεται σε μικρές δόσεις. Να φτιάξει ένα κατάλογο με τους χαρακτήρες που συναντά. Αυτοκόλλητες σημειώσεις. Μικρό χαρτόνι για να καλύπτει το υπόλοιπο κείμενο. Δείτε αν υπάρχει ταινία βασισμένη στο βιβλίο.
ΠΟΛΥΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΑ ΜΕΣΑ Κάλυψη ατομικών αναγκών χρησιμοποιώντας και άλλες αισθήσεις (αφή, ακοή): Γραφή με πλαστικό μπουκάλι (κέτσαπ, μουστάρδα, αφρό) Γραφή σε χρωματιστή άμμο ή αλάτι Κατασκευή λέξεων με ξύλινα γράμματα, τουβλάκια, πλαστελίνη ή παζλ
ΒΟΗΘΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΤΗ ΧΡΟΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ Διαβάστε, ακούστε το βιβλίο από κασέτα και δείτε τη σχετική ταινία. Χρήση εικονογραφημένων σχεδιαγραμμάτων . Χρονοδιάγραμμα. Παλιά περιοδικά και φωτογραφίες σχετικά με το θέμα.
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧ. ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ (Δ’-ΣΤ’) Εξηγήστε με λίγα λόγια την υπόθεση της ιστορίας. Εξήγηση των λέξεων που δεν ξέρει. Συζήτηση για την πλοκή και τους νέους χαρακτήρες που εμφανίζονται.
ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΡΑΠΤΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Οι οδηγίες να είναι σαφείς και να προσπαθήσει να τις πει προφορικά. Η εργασία να γίνει με βήματα. Χρήση υπολογιστή χρησιμοποιώντας ορθογράφο. Συνεργασία με συμμαθητή για διορθώσεις. Για παρουσίαση βιβλίου να έχει στη διάθεσή του (αν υπάρχει) και την κινηματογραφική εκδοχή.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ Ενημέρωση του δασκάλου για τη δυσκολία στην ορθογραφία. Ταξινόμηση λέξεων με κριτήριο (θέμα, κατάληξη, κ.λ.π.). Αίσθηση της αφής (άμμο, πηλό). Γραφή στον αέρα. Κατάλογο με τις λέξεις που κάνει συχνά λάθος. Χρήση έγχρωμων μαρκαδόρων στα σημεία που κάνει λάθος. Χρήση ηλεκτρονικού ορθογράφου. Κουτί ορθογραφίας.
ΦΤΙΑΞΤΕ ΤΟ “ΚΟΥΤΙ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ” Στόχος: Αποτύπωση παραστάσεων έτσι ώστε να ανακαλεί την ορθογραφία των λέξεων Βρείτε ένα αρκετά ευρύχωρο κουτί. Ψέξτε φωτογραφίες, εικόνες από περιοδικά ή εφημερίδες και αντικείμενα, που αντιστοιχούν στις λέξεις. Ασχοληθείτε περισσότερο με τις λέξεις που δυσκολεύεται.
ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣ Άσκηση με λίγα δεδομένα Λύνετε μαζί τις ασκήσεις Ανάλυση του προβλήματος σε μικρότερα Πολυαισθητηριακοί μέθοδοι(βώλοι, κέρματα. Εκπαιδευτικά παιχνίδια Κομπιουτεράκι Τετραγωνισμένο ή μιλιμετρέ χαρτί Έλεγχος ασκήσεων Αρκετή εξάσκηση
Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΟΣ Να του παρέχεται επιπλέον χρόνος Δυνατότητα προφορικής εξέτασης Να του δίνονται οδηγίες Δυνατότητα για κομπιουτεράκι Δυνατότητα επανεξέτασης Με το παιδί να συζητάτε τα λάθη που έκανε Πρόβες διαγωνίσματος στο σπίτι. Θα αυξηθεί η αυτοπεποίθησή του και θα μειωθεί το άγχος του
Σημειωσεισ Χρήση κασετόφωνου στη διάρκεια του μαθήματος Σημειώσεις δασκάλου ή άλλου συμμαθητή Φωτοαντίγραφα συμμαθητή του Διόρθωση με στυλό με μελάνι που σβήνει Έλεγχος τετραδίου απ’ τους δασκάλους Να κάθεται στα πρώτα θρανία κοντά στον πίνακα Χρήση post it για συμπληρωματικές σημειώσεις Χρήση τετραδίου με μεγαλύτερο διάστιχο Έλεγχος και ταξινόμηση των σημειώσεων Χρήση λέξεων-κλειδιά στο περιθώριο Να δακτυλογραφεί στον Η/Υ τις σημειώσεις του
Οδηγιεσ Να επαναλαμβάνει τις οδηγίες που ακούει Να ελέγχουν οι δάσκαλοι αν αντιγράφει σωστά Να γράφει ο δάσκαλος τις οδηγίες στο τετράδιο Να κάθεται στα μπροστινά θρανία Επαναφορά προσοχής “θέλω να με κοιτάζεις στα μάτια” Να ζητάει βοήθεια από τους δασκάλους Χρήση χρωμάτων
Οργανωση γραφειου Ορισμός συγκεκριμένης ημέρας οργάνωσης του γραφείου Ορισμός συγκεκριμένης ημέρας οργάνωσης του γραφείου Φωτογραφία με το οργανωμένο γραφείο σε εμφανές σημείο Τακτοποίηση βιβλίων και τετραδίων με τον ιδιο τρόπο Χρήση έγχρωμων καλυμμάτων στα βιβλία Χρηστική κασετίνα
Προθεσμιεσ για ολοκληρωση των εργασιων Διαγράμματα στόχων Υπενθύμιση ημερομηνιών παράδοσης της εργασίας Μεγάλο ημερολόγιο με τις εργασίες του Να ολοκληρώνει την εργασία του πριν την ημερομηνία παράδοσης
Προσανατολισμοσ στο σχολειο Σχεδιάγραμμα σχολείου με έγχρωμα βέλη Να ζητάει βοήθεια απ’ οποιονδήποτε
Σχεσεισ με τουσ συμμαθητεσ Να είναι ειλικρινής απέναντι στους άλλους για τη μαθησιακή του δυσκολία Να κάθεται δίπλα σ’ ένα φίλο του Οι παρατηρήσεις του δασκάλου να γίνονται κατ’ ιδίαν
Δυσλεκτικο παιδι και ανωτατη εκπαιδευση Ενημέρωση και συνεργασία με το σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού Βοήθεια στη συμπλήρωση μηχανογραφικού