Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
TO ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Διαγνωστικοί αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς μαθητών με αναπηρία και ειδικές μαθησιακές ανάγκες είναι τα: ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης Διάγνωσης.
Χ. Σκαλούμπακας – Αν. Κατσούγκρη
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
Oι μικροϋπολογιστές στις σχολικές τάξεις Οι εκπαιδευτικές ταινίεςΟπτικοί δίσκοι «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ»
(Specific Reading retardation).
Η διαδικασία της αξιολόγησης
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού DT Trainer
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Οι γνώσεις των μικρών παιδιών για την ανάγνωση
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ-ΜΟΥΡΚΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της Α΄ γραφής & ανάγνωσης
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
Η δημιουργία εικονογραφημένων παιδικών βιβλίων από τα ίδια τα παιδιά στο Τμήμα Ένταξης ΜΑΡΙΝΑ ΛΟΥΑΡΗ Υ π. Διδάκτωρ ΠΤΔΕ Πανε π ιστήμιο Θεσσαλίας ΜΑΡΙΤΑ.
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
Ο Γραμματισμός στην Προσχ. Εκπ/ση
Εκπαίδευση σταδιοδρομίας στο ελληνικό δημοτικό σχολείο
Νέα μάθηση Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Μαθητές με Δυσλεξία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Σεμινάριο Καβάλας.
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 5. Πολυγραμματισμοί
Ο συλλογικός τόμος «Γλωσσική Παιδεία»
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Διαχείριση Σχολικής Τάξης
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στην Προσχολική Εκπαίδευση
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Ένας Χρόνος ΠΕΑΠ Επίκουρη Καθηγήτρια Ευδοκία Καραβά
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Ανίχνευση Μαθησιακών Δυσκολιών από Εκπαιδευτικούς στο Σχολείο
ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας
Μουσική Δημιουργικότητα και Κινηματογράφος στο Δημοτικό Σχολείο Μαρίνα Λίτου 6ο Δημοτικό Σχολείο Αλεξάνδρειας Ημαθίας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Φάκελος υλικού (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ. Το προφίλ των μαθητών με Μ.Δ. σε ένα τεστ ελέγχου του βαθμού κατάκτησης της γραφο-φωνολογικής αντιστοιχίας. Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ. Αγγελική Δαβάζογλου, Καθηγήτρια Ειδικής Παιδαγωγικής του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.

Ο πρώτος χρόνος της τυπικής διδασκαλίας της ανάγνωσης και γραφής στο Δημοτικό Σχολείο έχει ως στόχο την κατάκτηση της γραφο-φωνολογικής αντιστοιχίας, έτσι, ώστε, οι μικροί μαθητές να αποκωδικοποιούν όλους τους πιθανούς συνδυασμούς γραφημάτων. Εντούτοις, ακόμη και μετά από δύο επιπλέον έτη διδασκαλίας οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή δυσκολεύονται στην ανάγνωση και τη γραφή λέξεων με ορισμένα σύμφωνα και συμφωνικά συμπλέγματα.

Ιστορική αναδρομή η γραφή ως μνημονική διαδικασία Ιστορική αναδρομή η γραφή ως μνημονική διαδικασία Κατά τη δεκαετία του 60 η μελέτη της κατάκτησης της γραφής δέχθηκε επιρροές από την έρευνα στην ανάπτυξη της μνήμης και των μνημονικών τεχνικών. Βασική υπόθεση είναι η θεώρηση των λέξεων ως σειρές από οπτικά ερεθίσματα που πρέπει να απομνημονευθούν. Η επίδραση της θέσης των γραμμάτων στην γραφή των λέξεων, είναι μια από τις προβλέψεις που επιβεβαιώνονται και εμπειρικά ( Kooi, Schutz, & Baker, 1965). Τα λάθη στη γραφή περιγράφονται ως αντικαταστάσεις αντιμεταθέσεις και παραλήψεις.

Ιστορική αναδρομή ο αναδυόμενος γραμματισμός και η επίδραση της φωνολογίας Ο Gharles Raed ( 1971, 1975, 1986) με τις μελέτες του στον αναδυόμενο γραμματισμό κάνει τις πρώτες επισημάνσεις για την επίδραση της φωνολογίας στην κατάκτηση της γραφής. Η αποτύπωση των λέξεων αντανακλά τις γνώσεις των παιδιών για το φωνολογικό σύστημα ( π.χ. Troubles chribles). Παρόμοια ήταν και τα συμπεράσματα της Treiman ( 1993), που αφορούσαν παρατήρηση σε τάξη και πειραματικό έλεγχο ( Cassar & Treiman 1997, Reece & Treiman 2001).

Oι φωνολογικές λειτουργίες και η γραφή Η MacCormack ( 1995 ) ερεύνησε την επίδραση της φωνολογικής λειτουργίας στη γραφή των παιδιών περιγράφοντας τα λάθη τους σύμφωνα με τις φωνολογικές διαδικασίες που παρατηρούνται κατά τον προφορικό λόγο στην απόκτηση της μητρικής γλώσσας. Κατάληξε πως τα λάθη των παιδιών είναι παρόμοια με αυτά που παρατηρούνται στον προφορικό λόγο.

Σκοπός της παρούσας έρευνας Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η περιγραφή του αναγνωστικού προφίλ των πρώιμων αναγνωστών και των φωνολογικών διαδικασιών που αντικατοπτρίζονται στα λάθη κατά τη γραφή μεμονομένων λέξεων.

Ταυτότητα παρούσας έρευνας Περιγραφή δείγματος Συνολικά 22 παιδιά μαθητές της α και της β τάξης αξιολογήθηκαν στο τέλος της σχολικής χρονιάς προκειμένου να διεγνώσθη η τυχόν ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών. Οι μαθητές περιγράφονταν από τους εκπαιδευτικούς ως άτομα με δυσκολίες στην κατάκτηση της ανάγνωσης και της γραφής. Είχαν Δ.Ν.>90. Δύο δείκτες φωνολογικής επίγνωσης < 70ο εκατοστημόριο στο ΑΘΗΝΑ τεστ. Η αναγνωστική ικανότητα σύμφωνα με το τεστ της Τάφα 85<.

Υλικό αξιολόγησης Δημιουργήθηκαν δύο λίστες ανάγνωσης και γραφής μεμονομένων λέξεων που περιέχουν όλους τα φωνήματα, τα αλλόφωνα και τα συμπλέγματα της ελληνικής γλώσσας.

Αξιολόγηση των λαθών Εμπροσθοποίηση: k p Οπισθοποίηση: f θ Ηχηροποίηση: p b Στιγμιοποίηση: v p Επένθηση: mn mon Έκπτωση α'φων.:γl l Έκπτωση β'φων.: dr d

Αντικατάσταση φωνήεντος: o u Παράλειψη τελικού –ς: τέλο Παράλειψη φωνήεντος : Επίδραση φωνολογίας : ανγκούρι Προσθήκη φωνήματος ; μεηλί Προσθήκη συλλαβής:αχαχαλαδι Παράλληψη συλλαβής :ιποταμος Αναγραμματισμός :κουπμα

Ποσοστά επί τοις % των συστημικών λαθών

Μη συστημικά λάθη