Ιστορία του ρεμπέτικου τραγουδιού Ελένη Κουλούμπαρδου Βίκυ Παπακωνσταντίνου Θάνος Στραβοσκούφης Βερόνικα Τιλιγαδά
Περιεχόμενα Προϊστορία 1834-19001900-1922 (πρώτη περίοδος)1922-1934 (δεύτερη περίοδος)1934- 1940 (τρίτη περίοδος)1941-1946 (η εποχή της κατοχής)1946-1955 (μετακατοχική περίοδος)1974- 1987 (μεταπολιτευτική περίοδος)Το ρεμπέτικο τραγούδι στην Αμερική
Προϊστορία 1834-1900 Μουρμούρικα: τα πρώτα ρεμπέτικα ακούσματα που σημειώνονται στις φυλακές του Μεντρεσέ(1834). Γιαλάδικα: τα πρωτορεμπέτικα(1900), πήραν το όνομα τους από την επαναλαμβανόμενη λέξη γιαλελέλι
1900-1922 (πρώτη περίοδος) Το ρεμπέτικο επηρεάζεται από τα τραγούδια της Κων/πολης και της Σμύρνης.Εμφανίζονται τα Καφέ Αμάν στα οποία και αναπτύσσεται το ρεμπέτικο τραγούδi.Θέμα των τραγουδιών είναι η αγάπη, ο έρωτας αλλά και τα ναρκωτκά και οι φυλακές.Κυριαρχεί ο αυτοσχεδιασμός, τα ταξίμια ανατολικής προέλευσης και τα ντουζένια (είδος κουρδίσματος). Οι ζεϊμπέκικοι και οι χασάπικοι χοροί έχουν την κυριαρχία.
1922-1934 (δεύτερη περίοδος) Έρχονται στην Ελλάδα μικρασιατικοί πληθυσμοί και μεταφέρουν τις δικές τους μουσικές παραδόσεις.Το ρεμπέτικο περνά από τις μάγκικες παρέες στα καφενεία της προσφυγιάς. Εξάπλωση του ρεμπέτικου τραγουδιού σε όλα τα κοινωνικά στρώματα ακόμα και στα αριστοκρατικά.
1934-1940 (τρίτη περίοδος) Κυριαρχία των πειραιώτικων ρεμπέτικων τραγουδιών.Εμφάνιση του Μάρκου Βαμβακάρη,Μιχαήλ Γενίτσαρη.Πρωτοεμφανίζεται η ρεμπέτικη ορχήστα με το όνομα «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς».Το 1937 επί Μεταξά δέχεται ένα κανόνα λογοκρισίας με αφορμή το τραγούδι του Παναγιώτη Τούντα «Η Βαρβάρα».
1941-1946 (η εποχή της κατοχής) Γράφονται πολλά ρεμπέτικα με αφορμή τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και τη Κατοχή. Τονώνουν τον ηρωισμό των στρατιωτών και χαρακτηρίζονται από έντονο εθνικιστικό πνεύμα.Το θέμα τους είναι η πείνα, ο μόχθος και ο ηρωισμός του λαού. Κυρίαρχος της εποχής ο Μιχάλης Γενίτσαρης. Γνωστά τραγούδια τα: ‘θα σαλτάρω’, ο ‘Μαυραγορίτης’ του Γενίτσαρη, ‘Χαιδάρι’, του Βαμβακάρη, ‘Ο μπλόκος της Κοκκινιάς’, του Τούντα, ‘Του Κυριάκου το γαιδούρι’, του Μπαγιαντέρα κ.ά
1946-1955 (μετακατοχική περίοδος) Κυριαρχούν ο Βασίλης Τσιτσάνης, ο Γιάννης Παπαϊωάννου, Μανώλης Χιώτης.Εισαγωγή της γυναικείας φωνής στην ορχήστρα και αύξηση των μπουζουκιών. Η φιλοσοφική σχολή της Αθήνας βγάζει, το 1954, ψήφιση εναντίων του ρεμπέτικου τραγουδιού, στο οποίο συμφωνούσαν και η Ακαδημία Αθηνών και η Λαογραφική Εταιρεία.
1974-1987(μεταπολιτευτική περίοδος) Στο προσκήνιο εμφανίζονται ο Αγάθωνας Ιακωβίδης, ο Στέλιος Βαμβακάρης, ο Μπάμπης Γκολές.Την ίδια εποχή σκηνοθετείται η ταινία του Κώστα Φέρρη με θέμα την ζωή της ερμηνεύτριας Μαρίκας Νίνου. Τον Φεβρουάριο του 1983 προβλήθηκε «Το Μινόρε της Αυγής» ένα σήριαλ στο οποίο φαίνεται η ζωή των ρεμπετών την εποχή του Μεσοπολέμου.
Το ρεμπέτικο τραγούδι στην Αμερική Μεταφορά ελληνικών παραδόσεων σε Αμερική εξαιτίας της μετανάστευσης, ηχογράφιση ρεμπέτικων λαϊκών τραγουδιών(παραδοσιακά, ρεμπέτικα, αμανέδες και σμυρνέικα)Κιθάρα: κυρίως μουσικό όργανο