Διδάσκοντας Μαθηματικά σε μαθητές με χαμηλή επίδοση Εισήγηση στο πλαίσιο της ΠΔΣ Εισηγητής:Δρ.Απόστολος Χατζηγεωργίου
Περίληψη της εισήγησης... ... με λίγα λόγια, περισσότερο χιούμορ και πολλά σκίτσα.
(με σκίτσα δανεισμένα από το Clipart) Οι ‘Αδύνατοι’ μαθητές μας στα μαθηματικά Μια παλιά, γνωστή αλλά πάντα επίκαιρη ιστορία (με σκίτσα δανεισμένα από το Clipart)
Οι αδύνατοι μαθητές μας.... ...συνήθως δεν βρίσκονται στο επίκεντρο της προσοχής μας, όλοι μας όμως κάποτε τους έχουμε συναντήσει και μας έχουν απασχολήσει.
Συνήθως δεν τα καταφέρνουν στα μαθηματικά και το ξέρουν και οι ίδιοι.... 2ημχσυνψ (χ+ψ)3
αλλά δεν δείχνουν πρόθυμοι να εργαστούν ή δεν το αντέχουν
Ο χρόνος δεν τους φτάνει για να τελειώσουν τη δουλειά τους...
... και όταν αποφασίσουν να εργαστούν κάνουν πολλά λάθη!!!
Αισθάνονται σαν φυλακισμένοι στην τάξη μας...
... και οι τάσεις φυγής τους (πνευματικής ή σωματικής) είναι φανερές
Αισθάνονται μειονεκτικά απέναντι στους άλλους αν και πολλές φορές δεν το δείχνουν (ή προσπαθούν να δείξουν το αντίθετο!!)
Αισθάνονται ότι απειλούνται από το ‘εκπαιδευτικό σύστημα’, δηλαδή και από εμάς!
Αδιαφορία για τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δείχνουν αδιαφορία για το μάθημα
Προτιμούν να μένουν ‘αόρατοι’ στην τάξη...
...άλλοι όμως κάνουν πολύ αισθητή την παρουσία τους.
Ορισμένοι δείχνουν ότι ‘υποτάσσονται και μας υπακούουν’ (κάνουν το ‘κοινωνικά αποδεκτό’, δηλαδή ‘μας δουλεύουν’).
Πάντως είναι βέβαιο ότι κλείνουν τα αυτιά τους στις παρατηρήσεις μας.
Ό,τι και να εξωτερικεύουν, μέσα τους αισθάνονται απογοήτευση.
Το αυτοσυναίσθημά τους είναι πολύ χαμηλό.
Όμως όλοι οι μαθητές, ανεξάρτητα από τις ιδιαιτερότητές τους έχουν τα ΙΔΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Πρέπει να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να έχουν επιτυχίες στο χώρο των μαθηματικών και στο σχολείο γενικότερα. Αυτή άλλωστε είναι η δουλειά μας.
Δεν υπάρχουν έτοιμες απαντήσεις για το ποια μέθοδος είναι η καλύτερη. Θα χρειαστεί να ψάξουμε με προσοχή για να βρούμε την πλέον κατάλληλη.
Υπάρχουν βέβαια μερικές βασικές αρχές: Μην τους αντιμετωπίζετε σαν ‘ανώνυμο πλήθος’, σα να είναι όλοι ίδιοι, κάτω από την ‘ταμπέλα’ «Αδύνατοι στα Μαθηματικά»... [Αδύνατοι στα Μαθηματικά]
... αλλά ‘αφουγκραστείτε’ με προσοχή τα προβλήματα του καθενός, μελετείστε τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητές τους πριν σχεδιάσετε το μάθημά σας για εξατομικευμένη διδασκαλία.
Να θυμάστε ... ότι τα μαθήματά σας δεν πρέπει να έχουν ως στόχο την αποστήθιση «μαγικών συνταγών», που δίνουν αμέσως κάποια ‘ικανοποιητικά αποτελέσματα’, που όμως γρήγορα ξεχνιούνται....
με μικρά και σταθερά βήματα.... ....αλλά τη μεθοδική άσκησή τους στη ‘μαθηματική σκέψη’, με μικρά και σταθερά βήματα....
... μέσα από παραδείγματα και εφαρμογές που θα βρίσκονται στο χώρο των ενδιαφερόντων τους. Έτσι θα σας προσέχουν και θα έχουν και άμεσο ενδιαφέρον για την πορεία και το αποτέλεσμα της δουλειάς τους.
Επίσης ... Ποτέ και για κανένα λόγο δεν πρέπει να τους ‘συνθλίβουμε’, ως προσωπικότητες.
Να μην τους φορτώνουμε με πολλή δουλειά.
Προσπαθούμε να τους βοηθήσουμε να αντιληφθούν το λόγο της ‘αδυναμίας’ τους ...
...να βάλουν σε μια σειρά τις σκέψεις τους και τη δουλειά τους....
Να πιστέψουν ότι μπορούν να προσπαθούν και να τα καταφέρνουν μόνοι τους...
... αλλά και ότι η επιτυχημένη συνεργασία είναι ένας καλός τρόπος για να έχουν αποτέλεσμα στο έργο τους
Θα πρέπει να τους βοηθήσουμε να συμφιλιωθούν με το σχολικό περιβάλλον αλλά και με τους εαυτούς τους
Ίσως έτσι μπορέσουν να αγαπήσουν τα Μαθηματικά,
και να πιστέψουν ότι μπορούν να βάζουν υψηλούς στόχους και να αγωνίζονται ....
.... για να τους κατακτήσουν!!!
Να πιστέψουν ότι αυτοί κρατούν το κλειδί της επιτυχίας τους.
Ότι μπορούν και στο χώρο των Μαθηματικών να έχουν επιτυχίες!
Ας τους προσφέρουμε Κίνητρα για να εργαστούν (όχι κατ΄ανάγκη υλικά)
Ιδέες, πάνω στις οποίες θα εργαστούν (καθώς και τη βοήθειά μας!)
Ευχάριστο περιβάλλον εργασίας καθώς και περιθώρια για αυτενέργεια
Αναγνώριση των επιτυχιών τους (χωρίς όμως να χάνουμε την αίσθηση του μέτρου)
Έτσι θα έχουμε μεγαλύτερη πιθανότητα να επιτύχουμε τους στόχους μας ... (...και οι μαθητές μας τους δικούς τους)
Σας Εύχομαι Καλή Επιτυχία στο έργο σας