Προγράμματα αναφοράς - Αξιοποίηση της εγκυκλοπαίδειας Κλιμάκιο Πληροφορικής Σεπτέμβριος 2005
Προγράμματα αναφοράς - Χαρακτηριστικά Στα προγράμματα αναφοράς περιλαμβάνονται προγράμματα όπως εγκυκλοπαίδειες γενικού και ειδικού περιεχομένου και λεξικά γι’ αυτό και μπορούν να αξιοποιηθούν σε πολλά μαθήματα του ΑΠ Αποτελούν τεράστιες βάσεις πληροφοριών οι οποίες ενισχύονται από τη χρήση πολυμεσικών στοιχείων (εικόνες, ήχοι, βίντεο) Χρησιμοποιούνται σε ποικιλία δραστηριοτήτων όπως: Εποπτικοποίησης διδασκαλίας (με την προβολή βίντεο, εικόνων) Διεξαγωγή μικρών εργασιών – project Διερευνήσεις Αξιοποίηση των πολυμεσικών στοιχείων σε ατομικές ή ομαδικές παρουσιάσεις Καλλιεργούν την ικανότητα επεξεργασίας της πληροφορίας (εξεύρεση, ερμηνεία, ανάλυση, σύνθεση, αξιολόγηση)
Κατά τη διαδικασία αναζήτησης πληροφοριών είναι καλό να λαμβάνονται υπόψη οι ακόλουθες αρχές: Η αναζήτηση μπορεί να γίνεται με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά αξιοποιώντας τα διάφορα εργαλεία αναζήτησης που υπάρχουν στην εγκυκλοπαίδεια (π.χ. θεματικές κατηγορίες, γεωγραφικός άτλαντας, απλή αναζήτηση). Η αναζήτηση πρέπει να γίνεται εφόσον τα παιδιά έχουν ξεκάθαρο στόχο / ερώτημα στο μυαλό τους. Στα αρχικά στάδια η αναζήτηση πρέπει να είναι καθοδηγημένη από το δάσκαλο, στη συνέχεια όμως οι μαθητές θα πρέπει να θέτουν τα δικά τους ερωτήματα. Οι πληροφορίες που συλλέγονται θα πρέπει να τυγχάνουν κάποιας επεξεργασίας. Η αναζήτηση και η εύρεση πληροφορίας δεν θα πρέπει να αποτελούν τον τελικό στόχο. Αρχές αναζήτησης πληροφοριών
Αξιοποίηση των πληροφοριών από τη Γεννάδειο Εγκυκλοπαίδεις Οι πληροφορίες που θα εξευρεθούν μπορούν να αξιοποιηθούν με τους ακόλουθους τρόπους: Εκτύπωση και αξιοποίηση σε γραπτές εργασίες ως πηγή πληροφοριών Παράδειγμα: Τα παιδιά μελετούν στο μάθημα της Γεωγραφίας τη ζωή των αρχαίων Αιγυπτίων. Ο ΗΥ μπορεί να αποτελέσει ένα σταθμό εργασίας από τον οποίο τα παιδιά θα περάσουν σε ομάδες για να συλλέξουν πληροφορίες.
Ηλεκτρονική επεξεργασία των πληροφοριών στο λήμμα, ή στον επεξεργαστή κειμένου που υπάρχει ενσωματωμένος στην εγκυκλοπαίδεια Περίληψη Εξαγωγή των κύριων σημείων ενός κειμένου (π.χ. Δημιουργία μιας σύντομης βιογραφίας Σύνθεση πληροφοριών από άλλα λήμματα ή άλλες έντυπες πηγές Απλοποίηση του κειμένου Σύγκριση πληροφοριών από διαφορετικά λήμματα Δημιουργία παρουσιάσεων με βάση τις πληροφορίες που έχουν συλλέξει από τα σχετικά λήμματα Δημιουργία εννοιολογικών χαρτών ή αναδιαμόρφωση των χαρτών που έχουν δημιουργηθεί στο στάδιο της ιδεοθύελλας πριν τη διαδικασία αναζήτησης