To Διαδίκτυο ως πηγή πληροφοριών Ενότητα 3
Πλεονεκτήματα σε επίπεδο πηγών ► Υπάρχει πληθώρα πληροφοριών (που περιλαµβάνουν µεγάλο εύρος από media). ► Οι µαθητές καθίστανται «ερευνητές πληροφοριών» λόγω της εύκολης πρόσβασης σε δεδοµένα. ► Οι µηχανές αναζήτησης είναι γρήγορες, αποτελεσµατικές κι εύκολες στη χρήση τους.
Πλεονεκτήματα σε επίπεδο κοινωνίας ► ∆υνατότητα άµεσης σύνδεσης µε µέρη και ανθρώπους. ► Παγκόσµια διάχυση της πληροφορίας. ► Κίνητρο να µοιραστούν οι µαθητές online τη δουλειά τους µε άλλους οπουδήποτε.
Πλεονεκτήματα ► Ευκολότερη κατανόηση πληροφοριών με τη χρήση εικονιστικών αναπαραστάσεων. ► Περισσότερος έλεγχος µάθησης από µέρους των µαθητών (εποικοδοµητισµός) αφού από µόνοι τους ανακαλύπτουν, παρά βλέπουν και αποµνηµονεύουν.
Επιφυλάξεις – Επισημάνσεις σε επίπεδο πηγών ► Υπερφόρτωση πληροφορίας. ► Επιτακτική η ανάγκη ποιοτικού ελέγχου. ► Αποτελέσματα αναζήτησης με βάση εμπορικά και οικονομικά κριτήρια. ► Ανεπαρκής έλεγχος εκπαίδευσης για αποτελεσματική χρήση μηχανών. ► Προβλήματα χρήσης πηγών λόγω προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων. ► Πρέπει οι μαθητές να ασκηθούν στην εκμετάλλευση, την κριτική σύνθεση και όχι στην απλή παράθεσή τους. ► Ευαισθητοποίηση στους κανόνες του νέου τρόπου επικοινωνίας «netiquette».
Επιφυλάξεις – Επισημάνσεις σε επίπεδο κοινωνίας ► Η ταχύτητα επικρατεί της ποιότητας. ► Κίνδυνος χάσματος μεταξύ αυτώ που έχουν και αυτών που δεν έχουν πρόσβαση στην πληροφορία. ► Θέματα πνευματικών δικαιωμάτων
Επιφυλάξεις – Επισημάνσεις ► Είναι πολύ εύκολο να θεωρηθεί ότι έχοντας μια επιφανεική γνώση αυτό συνεπάγεται πραγματική κατανόηση. ► Είναι πολύ εύκολο να παρερμηνευθούν δεδομένα που βρίσκονται σε μορφή γραφικών. ► Δημιουργείται μια τάση προς την τακτική «κάνε κλικ και μάντεψε» παρά σκέψου πρώτα.
Τεχνικές αναζήτησης Χρήση αρχειοκαταλόγων
Τεχνικές αναζήτησης Χρήση μηχανών αναζήτησης
Τεχνικές αναζήτησης Χρήση μεταμηχανών αναζήτησης
Παράμετροι αποτελεσματικής αναζήτησης ► Για τον προσδιορισμό βοηθά να θέσουμε ερωτήματα: α) Ποιος είναι αυτός που αναζητών, β) πού βρίσκεται, γ) πότε συνέβη, δ) πώς συνέβη, ε) γιατί. ► Οι κεντρικές λέξεις κλειδιά πρέπει να είναι ουσιαστικές. ► Οι λέξεις κλειδιά πρέπει να εκφράζουν με σαφήνεια την αναζητούμενη πληροφορία. ► Πολλές φορές η χρήση συνωνύμων καλύπτει τις απαιτήσεις μιας αναζήτησης. ► Χρήση φράσεων όπου απαιτείται (πχ. «εν τούτω νίκα»). ► Αναζήτηση με βάση τελεστές (AND, OR, NOT) ► Προσοχή στην ορθογραφία. ► Χρήση περιορισμένων λέξεων – κλειδιά (6 έως 8 το πολύ). ► Χρήση φίλτρων όταν περιορίζεται η έρευνα σε πολύ συγκεκριμένη κατεύθυνση (απόληξη του URL: com, gov, net, edu…)
Δραστηριότητα Χρησιμοποιείστε μια μηχανή αναζήτησης για να αντλήσετε πληροφορίες για το μύθο της αρχαίας Ατλαντίδας χρησιμοποιώντας ως λέξη κλειδί: ► α) τη λέξη «Ατλαντίδα» ► β) τις λέξεις «Ήπειρος Ατλαντίδας» ► γ) τη λέξη «Ατλαντίδα» χωρίς τις λέξεις «αποστολή», «ταινία», «φιλμ»
Δραστηριότητα Διαλέξτε έναν όρο και κάνετε μια σχετική αναζήτηση χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα δύο διαφορετικές μηχανές αναζήτησης. ► α) Συγκρίνετε τα αποτελέσματα ► β) Δώστε πιθανές ερμηνείες για το διαφορετικό αριθμό αποτελεσμάτων και για τη διαφορετική σειρά με την οποία εμφανίζονται.