Απολείπειν ο θεός Αντώνιον

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ!
Advertisements

1 Δορυφορικό 2 ης ομάδας. 2 Είσαι στη μέση του μαθήματος και βλέπεις...  έναν μαθητή να βγαίνει από την αίθουσα διδασκαλίας,  δύο μαθητές να μιλούν.
ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Κ.Π Καβάφης Ένας σημαντικός Έλληνας ποιητής.
Ιωάννα Παπαβασιλείου-Χαραλαμπάκη
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Οι ιστοσελίδες ως πηγές πληροφόρησης και η αξιοπιστία τους
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Οι Φιλόσοφοι της αρχαίας Ιωνίας
ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια. Μετά τον θάνατο του πατέρα του η οικογένεια του εγκαταστάθηκε στην Αγγλία.
Αναζήτηση στο διαδίκτυο Για να μπούμε στον κόσμο του διαδικτύου, θα πρέπει να ξέρουμε ποια πόρτα να κτυπήσουμε!
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Εισαγωγή στο σενάριο   Τι είναι το σενάριο. Α. H τέχνη του να σκέφτεσαι σε εικόνες. -Προ-σχεδιο της τελικής ταινίας Β.Στο σενάριο δεν μπορείς να περιγράψεις.
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
ΣΠΟΥΔΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ
Βιωματικές Δράσεις 2 ο Γυμνάσιο Καλλίπολης
1.1 Τίτλος Διδακτικής Πρακτικής «Ψυχική Υγεία – Διαπροσωπικές σχέσεις»
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
Κωνσταντίνος Καβάφης.
«ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΗ ΑΘΩΟΤΗΤΑ» Βιβλιοθήκη Ζαγοράς Βιβλιοθήκη Ζαγοράς Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2011 Δευτέρα 28 Νοεμβρίου :00 μμ 12:00 μμ Το Πολυμέρειο Λύκειο.
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
project: οψεις της ψυχολογιας
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΩΜΑ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ
Σεμπάστιαν Πίλαρτζικ Θάνος Κανέλλος Τζαβέλας Νέστορας
Εργαστήριο δημιουργικής γραφής-Ποίηση.
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΕΙΔΟΣ: Ποίημα ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Κ. Π. Καβάφης ΤΙΤΛΟΣ: «Όσο Μπορείς» Το ποίημα γράφτηκε το 1913 και ανήκει στην κατηγορία των διδακτικών-παραινετικών.
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
Η σκηνή στον κινηματογράφο
6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο Μίλα, μη φοβάσαι! Το υλικό είναι από την ιστοσελίδα
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
ΘΥΜΗΣΟΥ ΣΩΜΑ ΑΠΌ ΤΟΝ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ!!!.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 – Κεφάλαιο 7: Υπηρεσίες Αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό Λέξεις Κλειδιά: Διεύθυνση Ιστοσελίδας (URL), Θεματικοί Κατάλογοι, Λέξεις Κλειδιά (Key.
Κ.Π. Καβάφης “Όσο μπορείς”.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Κωνσταντίνος Καβάφης Ο Κωνσταντίνος Καβάφης γεννήθηκε στις 29 Απριλίου 1863 στην Αλεξάνδρεια, όπου οι γονείς του, εγκαταστάθηκαν εγκαταλείποντας.
Panos filologos.  συμβολισμός  διδακτικός τόνος  θεατρικότητα  λεπτή ειρωνεία  ρεαλισμός  αίσθηση του τραγικού  στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
Αφήγηση αφήγηση.
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΒΑΦΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Κων/νος Καβάφης Διαθεματική εργασία Λογοτεχνίας Σταυρούλα Μαγουλά
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Ομηρικά έπη: Ιλιάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Λαδόπουλος Γεώργιος – Θεολόγος του 2ου Γυμνασίου Ευκαρπίας
Project ΘΕΜΑ: Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ ΑΠΟ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ, ΤΡΑΓΙΚΟΥΣ ΠΟΙΗΤΕΣ, ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΑΛΛΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ Ιωάννα Κομνηνού.
Έλενα Βότση, Βαλίνα Διαμαντή
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
45 μαθήματα ζωής Norvegija – Šiaurės pašvaistė Music: snowdream
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Απολείπειν ο θεός Αντώνιον Κ. Π. Καβάφης πρόταση για διδασκαλία του ποιήματος Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ

Απολείπειν ο θεός Aντώνιον Σαν έξαφνα, ώρα μεσάνυχτ’, ακουσθεί αόρατος θίασος να περνά με μουσικές εξαίσιες, με φωνές— την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανωφέλετα θρηνήσεις. Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που φεύγει. Προ πάντων να μη γελασθείς, μην πεις πως ήταν ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου· μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς. Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι, πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο, κι άκουσε με συγκίνησιν, αλλ’ όχι με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα, ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους, τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου, κι αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που χάνεις. (Από τα Ποιήματα 1897-1933, Ίκαρος 1984)

α. Στόχοι: Οι μαθητές στο τέλος της ενότητας να είναι σε θέση: Να γνωρίζουν το περιεχόμενο και το γενικό νόημα του ποιήματος. Να αποκωδικοποιούν τα σύμβολα και τα διαχρονικά μηνύματά του. Να διαπιστώσουν τον προτρεπτικό/παραινετικό χαρακτήρα της καβαφικής ποίησης μελετώντας το συγκεκριμένο ποίημα, με τη χρήση του β΄ενικού προσώπου και να εντοπίζουν τα βασικά γνωρίσματα της καβαφικής ποιητικής (διδακτισμός/ λιτή και ιδιότυπη γλώσσα/στιχουργική ελευθερία/ σκεπτικισμός). Να ασκηθούν στη συνανάγνωση και στη διεκπεραίωση εργασιών μέσα από τη μελέτη και άλλων ποιημάτων του Κ.Π.Καβάφη. Να απολαύσουν το κείμενο και να είναι σε θέση να αξιολογούν τις αρετές του.

β. Πορεία διδασκαλίας 1η διδακτική περίοδος Δημιουργία κλίματος δεκτικότητας: Μουσική υπόκρουση και προβολή εικόνων σχετικών με τη θεματική του ποιήματος. Σενάριο/Πρόβλεψη(διαφ.2,3,4). Ανάγνωση του ποιήματος από το διδάσκοντα ή ομαδική απαγγελία (θεατρικό αναλόγιο). Πρώτες σκέψεις των μαθητών: Συμφωνία των χρωμάτων και των ήχων. Το νοηματικό πλαίσιο του ποιήματος με τη μέθοδο της «σκυταλοδρομίας». Προβολή εικόνων σχετικών με το δημιουργό ή και της ταινίας «Το σπίτι του Κ.Π.Καβάφη», παραγωγή Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου. Ανάθεση εργασίας για τα σπίτι: Nα γράψετε διήγημα με αφορμή το ποίημα που γνωρίσατε σήμερα (250-300 λέξεις).

Plutarch’s Lives, Antony(75), Λονδίνο ΧΙ, Heinemann 1959,308 Το θεματικό υπόβαθρο: Από πού αντλείται και σε τι αναφέρεται ο τίτλος του ποιήματος; Σε ποιο ιστορικό γεγονός αναφέρεται το ποίημα; «Εν ταύτη τη νυκτί, μεσούσης σχεδόν, εν ησυχία και κατηφεία της πόλεως δια φόβον και προσδοκίαν του μέλλοντος ούσης, αιφνίδιον οργάνων τε παντοδαπών εμμελείς τινας φωνάς ακουσθήναι και βοήν όχλου μετά ευασμών και πηδήσεων σατυρικών, ώσπερ θιάσου τινός ουκ αθορύβως εξελαύνοντος είναι δια την ορμήν ομού τι διά της πόλεως μέσης επί την πύλην έξω την τετραμμένην προς τους πολεμίους και ταύτην τον θόρυβον εκπεσείν πλείστον γενόμενον. Εδόκει δε τοις αναλογιζομένοις το σημείον απολείπειν ο θεός Αντώνιον, ω μάλιστα συνεξομοιών και συνοικειών εαυτόν διετέλεσεν» Plutarch’s Lives, Antony(75), Λονδίνο ΧΙ, Heinemann 1959,308

2η διδακτική περίοδος Ανάλυση του ποιήματος Ανακοίνωση της εργασίας των μαθητών και αξιολόγηση των απαντήσεων. Στην ανάλυση θα καλυφθούν οι ακόλουθοι θεματικοί άξονες: * Η υποβλητικότητα του ποιήματος και το πώς αυτή επιτυγχάνεται. * Η θεατρικότητα * Τα σύμβολα * Η μεταβλητότητα της τύχης * Η αξιοπρέπεια μπροστά στη συμφορά * Η στάση επιφυλακής και ετοιμότητας * Η συμφιλίωση με την αναγκαιότητα * Η αισθητική απόλαυση της κάθε στιγμής * Η ευγνωμοσύνη για όσα πρόσφερε η ζωή στον καθένα από μας.

3η διδακτική περίοδος Εργαστηριακή ενασχόληση Οι μαθητές κατανέμονται σε ομάδες και βρίσκουν θεματικές και εκφραστικές αντιστοιχίες με άλλα ποιήματα του Κ.Π.Καβάφη, όπως: - «Το τέλος του Αντωνίου» - «Μάρτιαι Ειδοί» - «Τρώες» - «Τελειωμένα» Προβολή της ταινίας «Κ.Π.Καβάφης: Εγκλεισμός και Παγίδευση», παραγωγή Παιδαγ. Ινστ. Κύπρου.

Είδος: Διδακτικό - Φιλοσοφικό ποίημα (το έντονα προτρεπτικό ύφος και η διδακτική διάθεση …το απομακρύνουν από την ιστορική του διάσταση και το προσεγγίζουν στην κατηγορία των φιλοσοφικών-διδακτικών ποιημάτων» (Ο Σχολικός Καβάφης, εκδ. Δελφοί, Αθήνα 1994, σ.281) ------------------------ Στόχος του ποιητή: «Ο Καβάφης δεν εζήτησε να μετουσιώσει ποιητικά τα μεγάλα πρόσωπα και τα μεγάλα γεγονότα της ελληνικής ιστορίας. Έκανε την αντίθετη δουλειά. Ζήτησε να αναστήσει και τα πιο άγνωστα πρόσωπα…στην πορεία του ιστορικού γίγνεσθαι. Και τα έκανε σύμβολα της σκοτεινής ζωής που υπάρχει παντού και πάντα κατά ένα τρόπο ανάλογο. Τους έδωσε σημασία όχι ηρωική, αλλά ανθρώπινη. Γι’ αυτό και διάλεξε τα θέματά του από την εποχή της παρακμής – θέματα φθοράς και ματαιότητας της ζωής και της σκέψης. Κι όσα πρόσωπα και πράγματα είχανε καθεαυτά κάποιαν ιστορική σημασία, τα «ερμήνεψε» διαφορετικά απ’ ό,τι η «επίσημη» ιστορία τα ερμηνεύει». Κ.Βάρναλης, π. Ο Φιλόλογος. τ. Γ΄, τχ 11-12, Οκτ.1977, σ.182

Δομή: Το ποίημα χωρίζεται σε δύο μέρη: το πρώτο εισάγει το θέμα της ήττας και του αναπόφευκτου τέλους που έρχεται μοιραία. το δεύτερο μέρος αναπτύσσει το μοτίβο μιας ψύχραιμης αποδοχής των γεγονότων, χωρίς παρακλητικές ικεσίες και αυταπάτες. Αφηγηματική τεχνική: Ο αφηγητής είναι παρών στο δωμάτιο του ήρωά του. Είναι παντογνώστης, ένα alter ego του ήρωα που πλησιάζει το τέλος του. Με αμεσότητα και ρεαλισμό απευθύνεται στο β΄ενικό πρόσωπο στον ήρωα και στον αναγνώστη.

Σαν έξαφνα, ώρα μεσάνυχτ’, ακουσθεί αόρατος θίασος να περνά με μουσικές εξαίσιες, με φωνές— την τύχη σου που ενδίδει πια, τα έργα σου που απέτυχαν, τα σχέδια της ζωής σου που βγήκαν όλα πλάνες, μη ανωφέλετα θρηνήσεις.

Έναρξη: In media res Ώρα μεσάνυχτα: Το τέλος και η αρχή μυστηριακή ατμόσφαιρα, υποβλητικότητα. Πρόσωπα: Ο εξαιρετικός αλλά αποτυχημένος ήρωας που συνειδητοποιεί το τέλος του και ο αφηγητής. Αόρατος θίασος: σουρεαλισμός/ο πρότερος λαμπρός αλλά αποτυχημένος βίος. α΄ προτροπή: αχρείαστος ο θρήνος για το επερχόμενο τέλος. Ενδείξεις του τέλους/ της ήττας: το πέρασμα του πρότερου βίου με τη μορφή θιάσου/ η μουσική/ η τύχη που ενδίδει/ τα έργα που απέτυχαν/τα σχέδια της ζωής ήταν μάταια. Αισθήσεις: όραση / ακοή

Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που φεύγει.

β΄προτροπή: αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια («συμβολίζει τη ζωή του καθενός που έπεσε από τα μεγάλα όνειρά του και γκρεμίστηκε και το ποίημα είναι ακριβώς στο λεπτό που σημαίνει το γκρέμισμα ή ακριβώς πάνω στο γκρέμισμα, τόσο όσο χρειάζεται για να συνειδητοποιήσει η ψυχή τι μεγαλεία είχε και τι έχασε…Το ποίημα είναι ένα ηρωικό μέσα στην πτώση του ποίημα»,Ο. Βότση, «Λίγα για τον Καβάφη», «Μέρες του ποιητή Κ.Π.Καβάφη, «Πενήντα Χρόνια από το θάνατό του», Τετράδια Ευθύνης 19, Αθήνα 1983, σ. 32. με ετοιμότητα / θάρρος Κατάσταση: φεύγει η ζωή, επομένως δεν υπάρχει επιστροφή.

Προ πάντων να μη γελασθείς, μην πεις πως ήταν ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου· μάταιες ελπίδες τέτοιες μην καταδεχθείς.

γ΄ προτροπή: Μην γελασθείς, μην πεις πως ήταν ένα όνειρο, πως απατήθηκεν η ακοή σου, μην καταδεχθείς μάταιες ελπίδες = η στωική στάση μπροστά στο τέλος, αξιόπρεπη αποδοχή της ήττας. «Η ήττα δεν μπορούσε να εκφρασθεί με πιο υψηλό και συγκινημένο τρόπο όσο στο ποίημα αυτό…Το αίσθημα της ήττας είναι τυλιγμένο σε μια μουσική αχλύ, μ’ έναν πέπλο εντονότατης συγκίνησης που πάει να σπάσει. Με τέχνη υψηλή και οδυνηρή βίωση, με τι μυθικό τρόπο εκφράζει εδώ ο Καβάφης τη ζωή και τις υπέρτατες προσπάθειες του ανθρώπου!...», Ο. Βότση, ο.π. Φωτογραφία και βιογραφικό σημείωμα του Kαβάφη από το "Hμερολόγιον 1899" του Δρακόπουλου.

Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι, πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο, Σαν έτοιμος από καιρό, σα θαρραλέος, σαν που ταιριάζει σε που αξιώθηκες μια τέτοια πόλι, πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο,

δ΄ προτροπή: Πλησίασε σταθερά προς το παράθυρο «Το παράθυρο λειτουργεί εδώ ως οθόνη στην οποία θα «προβληθεί» η ζωή που φεύγει, ενώ ο ήρωας θεωρούσε τους τέσσερις τοίχους της κάμαράς του ασφαλές καταφύγιο. Είναι αυτό που συνδέει τον έγκλειστο με το έξω. Έτσι, η ασφάλεια του μέσα χώρου απειλείται από αυτά που θα δει ο ήρωας πλησιάζοντας το παράθυρο. Συνειδητοποιεί πως η αυτοπαγίδευση, ο ηθελημένος εγκλεισμός δεν του πρόσφεραν την προστασία που ανέμενε». Σ. Αντωνέλλος, «Καβαφικές Κάμαρες, Εγκλεισμός και Παγίδευση», Λευκωσία 2003, σ.45.

Το υπνοδωμάτιο του Καβάφη στο σπίτι της οδού Λέψιους 10

κι άκουσε με συγκίνησιν, αλλ’ όχι με των δειλών τα παρακάλια και παράπονα, ως τελευταία απόλαυσι τους ήχους, τα εξαίσια όργανα του μυστικού θιάσου, κι αποχαιρέτα την, την Aλεξάνδρεια που χάνεις.

ε΄ προτροπή: Μπορείς να συγκινηθείς, είναι ανθρώπινο. Όχι παρακάλια και παράπονα για επιβράδυνση του τέλους. Δες όσα αξιώθηκες να ζήσεις. Αποχαιρέτα τη ζωή που χάνεις. «Η κίνηση του ήρωα προς το παράθυρο έχει, όπως και όλο το ποίημα, έντονη θεατρικότητα. Μοιάζει με το βηματισμό του μελλοθάνατου προς το ικρίωμα. Οι παραινέσεις τελειώνουν και η συναισθηματική φόρτιση του έγκλειστου πρέπει να είναι μετρημένη. Απαιτείται ψύχραιμη αποδοχή του τέλους και δύναμη ψυχής για να αποχαιρετήσει την υψηλή ζωή που του δόθηκε η ευκαιρία να ζήσει». Σ. Αντωνέλλος, ο.π.

«Για τον Καβάφη, πάντως, η Αλεξάνδρεια είναι ένα πλάσμα αγαπημένο…Ο Καβάφης αγάπησε με πάθος τούτη τη μεγάλη πολιτεία, την πολυτάραχη και πολυθόρυβη, την πλούσια και φτωχή, την τόσο απασχολημένη από τις δουλειές και τις απολαύσεις της, ώστε να μην προλαβαίνει να συλλογιστεί το κονιορτοποιημένο παρελθόν της… Τούτος ο αστός (ο Καβάφης)…εκεί αξιώθηκε, με τον τρόπο του, τη δική του «αμίμητη» ζωή. Ο εαυτός του είναι τον οποίο παραινεί διαμέσου του Αντωνίου». Μ. Γιουρσενάρ, «Κριτική παρουσίαση του Κ.Π.Καβάφη», μτφ. Γ.Π.Σαββίδη, εκδ. Χατζηνικολή, σσ 43-46

Θέματα για συζήτηση: Πώς σχετίζεται στο ποίημα ο θεός με τον αόρατο θίασο και την Αλεξάνδρεια; 1.«Κι ως ένα σημείο αυτήν ακριβώς τη θεϊκή ιδιότητα της Αλεξάνδρειας είχε κατά νου ο Καβάφης στο «Απολείπειν ο θεός Αντώνιον», όταν έβαλε την ίδια την πόλη στη θέση του Διόνυσου του Πλούταρχου και του Ηρακλή και του Σαίξπηρ, σαν το θεό που εγκαταλείπει τον Αντώνιο τη στιγμή της έσχατης ήττας του στο Άκτιο, και δήλωσε την αποχώρηση του θεού με το άξαφνο πέρασμα του αόρατου μουσικού θιάσου. Το ποίημα αφήνει να εννοηθεί πως η Αλεξάνδρεια είχε πάντα τη θεϊκή δύναμη να συναρπάζει με ποιητικές συλλήψεις της ίδιας του νου των θνητών, ή έστω εκείνων που η πόλη τους θεωρεί άξιους να δεχτούν αυτό το θείο δώρο. Το δώρο όμως αυτό, όπως δίνεται, μπορεί και να παρθεί πίσω…» Εd. Keely, «Η Καβαφική Αλεξάνδρεια», εκδ. Ίκαρος, Αθήνα 1996, σσ.17 και 42.

2.«Το «Απολείπειν ο θεός Αντώνιον» προβάλλει μια θεόμορφη εικόνα της Αλεξάνδρειας, που συχνά παίρνει τη θέση του Διονύσου σα θεότητα κυρίαρχη στον τελευταίο κόσμο του Αντωνίου, σαν το μεγαλύτερο δώρο που αξιώθηκε να γνωρίσει και συνάμα σαν η μεγαλύτερη απώλεια την ώρα της τελευταίας ήττας».Еd. Keely, ο.π. 3. «…ο Αντώνιος θαρρείς πως βλέπει να απομακρύνεται, όχι ο προστάτης θεός του όπως στον Πλούταρχο, αλλά η πολιτεία την οποία αγάπησε περισσότερο ίσως και από όσο την Κλεοπάτρα». Μ. Γιουρσενάρ, ο.π.

Ποια είναι τα διαδοχικά στάδια που καλείται ο ήρωας του ποιήματος να περάσει για να φτάσει στο «τέλος», σύμφωνα με τις προτροπές του Κ.Π.Καβάφη; Ρεαλισμός, πεζολογία, αντιρομαντισμός είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά της καβαφικής ποιητικής. Ποια από αυτά εντοπίσατε στο ποίημα; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας σχολιάζοντας συγκεκριμένους στίχους. «Η παντοκρατορία της ακοής στην ποίηση του Καβάφη είναι τέτοια ώστε κάθε ήχος, κάθε φωνή, κάθε άγνωστος ψίθυρος, αποκτούν ορατές διαστάσεις». Να δικαιολογήσετε τη θέση αυτή με αναφορές που θα κάνετε σε συγκεκριμένους στίχους του ποιήματος. Στην ποίηση του Κ. Π. Καβάφη, σημαντική θέση κατέχουν τα επίθετα. Να τα εντοπίσετε και να σχολιάσετε τη σημασία τους στο ποίημα «Απολείπειν ο θεός Αντώνιον». Σύμφωνα με τον Ι.Μ.Παναγιωτόπουλο, τα επίθετα στο έργο του Κ.Π.Καβάφη χωρίζονται σε πέντε χώρους: του ωραίου, του υψηλού, του άσχημου, του ταπεινού και των χρωμάτων.

Στο θέμα του νικημένου ανθρώπου ο Κ. Π Στο θέμα του νικημένου ανθρώπου ο Κ.Π.Καβάφης έδωσε μιαν άλλη διάσταση. Να σχολιάσετε τη θέση αυτή με αναφορές στο ποίημα. Ποια σημασία έχει για τον ποιητικό μύθο το γεγονός ότι ο αόρατος θίασος ακούγεται να περνά «ώρα μεσάνυχτα»; Πώς φαντάζεστε το χώρο στον οποίο βρίσκεται ο τραγικός ήρωας καθώς διαδραματίζονται όλα όσα αναφέρονται στο ποίημα; Ποια είναι η συμβολική λειτουργία του παράθυρου; Πώς διαφοροποιεί το νόημα του ποιήματος η αντικατάσταση του ρήματος «φεύγει»(στ.8) από το ρήμα «χάνεις»(στ.19); Aπολείπειν ο θεός Αντώνιον Κ.Π.Καβάφης

Προσπάθησε να αναζητήσεις πληροφορίες σχετικά με τον ποιητή Κ. Π Προσπάθησε να αναζητήσεις πληροφορίες σχετικά με τον ποιητή Κ.Π. Καβάφη και το έργο του στο διαδίκτυο. Αν ανοίξεις τον Internet Explorer και στο πεδίο "Διεύθυνση" (Address) πληκτρολογήσεις τη διεύθυνση μιας μηχανής αναζήτησης (π.χ. www.google.com.gr - www.alltheweb.com - www.altavista.com - www.yahoo.com - www.in.gr), όταν εμφανιστεί ο δικτυακός τόπος της μηχανής αναζήτησης, μπορείς στο πεδίο αναζήτησης να πληκτρολογήσεις το επίθετο του ποιητή. Τα αποτελέσματα που θα σου επιστραφούν μπορεί να φτάνουν και τις 20 χιλιάδες (ανάλογα με τον όρο που πληκτρολόγησες στο πεδίο αναζήτησης, π.χ. "Καβάφης", "Cavafy", "Kavafy" ή "Kavafis").