ΑμεΑ & Εκπαίδευση Βιβλιοθηκονόμων στην Ελλάδα Χαρούλη Μαρία Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης haroulimaria@gmail.com Δρ. Βασιλακάκη Ευγενία evevasilak@gmail.com
Όρος ΑμεΑ (Άτομα με Αναπηρίες) Άτομα με ειδικές ανάγκες και ικανότητες Διακρίνονται από ανεπάρκεια και ανικανότητα εκτέλεσης συγκεκριμένων εργασιών
ΑμεΑ και Βιβλιοθήκες Πρόοδος σε κάποια επίπεδα (υλικοτεχνική υποδομή-υποστηρικτικές υπηρεσίες). Όμως, Ημιτελής εξέλιξη: μη ολοκληρωμένη προσπάθεια σχεδόν ανύπαρκτη εκπαιδευτική κατάρτιση βιβλιοθηκονόμων για την εξυπηρέτηση ΑμεΑ
Βιβλιοθηκονομική Εκπαίδευση για Εξυπηρέτηση ΑμεΑ Σύμφωνα με ALA: όλοι οι πτυχιούχοι βιβλιοθηκονόμοι πρέπει να είναι άρτια εκπαιδευμένοι για την εξυπηρέτηση ΑμεΑ. Πανεπιστημιακά προγράμματα με ανάλογα μαθήματα και κατευθύνσεις Εκπαιδευτικά σεμινάρια για συνεχή επιμόρφωση.
Βιβλιοθηκονομική Εκπαίδευση για Εξυπηρέτηση ΑμεΑ εκτός συνόρων ( Ι ) ΗΠΑ, ΣΚΑΝΔΙΝΑΒΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ, ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ, ΝΟΡΒΗΓΙΑ, ΡΩΣΙΑ, ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ, ΓΛΑΣΚΟΒΗ, ΙΑΠΩΝΙΑ, ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ διαθέτουν νομοθετικήπολιτική για την ισότιμη πρόσβαση των ΑμεΑ στην πληροφορία ( υψηλό επίπεδο αναπτυξης).
Βιβλιοθηκονομική Εκπαίδευση για Εξυπηρέτηση ΑμεΑ εκτός συνόρων (ΙΙ) ΚΕΝΥΑ, ΚΟΡΕΑ, ΚΙΝΑ, ΑΙΘΙΟΠΙΑ, ΙΝΔΙΑ Ανυπαρξία νομοθετικού πλαισίου. Επίπεδο βιβλιοθηκών και βιβλιοθηκονομικής εκπαίδευσης χαμηλό.
Βιβλιοθηκονομική Εκπαίδευση για Εξυπηρέτηση ΑμεΑ στην Ελλάδα Μικρή ιστορία στον συγκεκριμένο τομέα (σχεδόν από της αρχές του 1990). Αξιόλογα βήματα προς την εξέλιξη στον τομέα της εξυπηρέτησης ΑμεΑ (παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιων) κύρια χαρακτηριστικά: προχειρότητα, ευκαιριακές λύσεις
Ανάλυση ερωτηματολογίου ( Ι ) Σκοπός της έρευνας: η καταγραφή του επιπέδου και της αποτελεσματικότητας των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών προς την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ. Έρευνα: αποστολή ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου σε 40 ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, δηλ. σε 300 εργαζόμενους ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών.
Ανάλυση ερωτηματολογίου ( ΙΙ ) Ερωτηματολόγιο: 2 ενότητες Ενότητα α΄: τίτλος – εισαγωγικό σημείωμα – σκοπός & στόχοι
Ανάλυση ερωτηματολογίου ( ΙΙΙ ) Ενότητα β΄: i. Ερωτήσεις δημογραφικού και γενικού περιεχομένου και ενδιαφέροντος ii. Προσπάθεια καταγραφής της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. iii. Διερεύνηση επιπέδου εκπαιδευτικής κατάρτισης.
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( Ι ) Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( Ι ) Προφίλ μέσου βιβλιοθηκονόμου: Γυναίκα ηλικίας 40-45 ετών Κάτοχος πανεπιστημιακού πτυχίου Βιβλι/νομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. 92% απασχολείται σε περισσότερες από μία θέσεις.
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( ΙI ) Πόσα χρόνια εργάζονται ως επαγγελματίες βιβλιοθηκονόμοι;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( ΙII ) Πόσα χρόνια εργάζονται ως βιβλιοθηκονόμοι στην παρούσα βιβλιοθήκη;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( ΙV ) Σε ποιό γεωγραφικό διαμέρισμα ανήκει η ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( V ) Πόσους χρήστες, κατά προσέγγιση έχει η βιβλιοθήκη;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( VI ) Έχει αυξηθεί η χρήση της βιβλιοθήκης από ΑμεΑ τα τελευταία χρόνια;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( VII ) Η βιβλιοθήκη σας έχει ειδικές υπηρεσίες για ΑμεΑ;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( VIIΙ ) Tι υπηρεσίες ακριβώς;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( ΙΧ ) Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( ΙΧ ) Λόγοι μη κατοχής ειδικών υπηρεσιών: α. οικονομικοί (35%) β. ποσοστό επισκεψημότητας ΑμεΑ πολύ μικρό(59,5%) γ. Αδιαφορία διοίκησης (5,5%)
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( Χ ) Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( Χ ) Έχετε λάβει εκπαίδευση για εξυπηρέτηση ΑμεΑ;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( ΧI ) Τί είδους εκπαίδευση;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( XII ) Έχετε εκπαιδευτεί για όλες τις ειδικές υπηρεσίες που κατέχει η βιβλιοθήκη;
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( XIII ) 45% δεν αισθάνεται καλά εκπαιδευμένο, σχετικώς. 35% δεν έχει καμία εξοικείωση στις ειδικές υπηρεσίες 20% δηλώνει πως μπορεί να κάνει “μέτρια” χρήση αυτών.
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( XIV)
Ανάλυση ερωτηματολογίου - Αποτελέσματα ( V ) Άποψη βιβλιοθηκονόμων: ανάγκη βελτίωση υπηρεσιών με οργανωμένες προσπάθειες συνεχής εκπαίδευση των βιβλιοθηκονόμων προσαρμογή στις νέες ανάγκες σωστή ενημέρωση του κοινού για το τι ειδικές υπηρεσίες υπάρχουν στη βιβλιοθήκη
Συμπεράσματα - Επίλογος Απαραίτητη η προσαρμογή των βιβλιοθηκών στις ανάγκες όλων Επιτακτική ανάγκη για ολοκληρωμένη και συνεχιζόμενη εκπαίδευση Η γνώση και η πληροφόρηση των ΑμεΑ είναι δικαίωμα ΟΛΩΝ και όχι προνόμιο ΛΙΓΩΝ.