ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΝΔΟΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αρχές της επικοινωνίας Δεξιότητες επικοινωνίας απαραίτητες στην επικοινωνία με τους ασθενείς / χρήστες υπηρεσιών παράγοντες που προάγουν ή εμποδίζουν την επικοινωνία Ικανότητα να εφαρμόζονται οι αρχές της επικοινωνίας στην ενδοεπαγγελματική εκπαίδευση
Η ανταλλαγή πληροφοριών για κοινωνικούς, προσωπικούς και επαγγελματικούς λόγους ΄΄Η διαδικασία μέσω της οποίας στέλνει κάποιος ένα μήνυμα, το οποίο έχει επίδραση σε κάποιον άλλο΄΄( O”Sullivan, 1994).
Καταγράψτε ποια είναι η πρώτη δεκάδα με δεξιότητες / προσόντα που κάνει ένα πρόσωπο αποτελεσματικό στην επικοινωνία. Στη συνέχεια, γράψτε γιατί νομίζετε ότι η δεξιότητες / προσόντα είναι στην πρώτη δεκάδα; Σχόλια για τους συμμαθητές / καθηγητές σας.
Είδη επικοινωνίας
γραπτός προφορικός λόγος Τόνος της φωνής Ταχύτητα ομιλίας
Σωματική επαφή και άγγιγμα Βλεμματική επαφή Εκφράσεις του προσώπου Γλώσσα του σώματος / στάση του σώματος Προσεκτική ακρόαση Σύμβολα και εικόνες Μυρωδιά Όρια Χειρονομίες
Στις ομάδες σας Κάθε ομάδα ΘΑ πάρει 20 καλαμάκια Ορίσατε 1 αρχηγό, 1 παρατηρητή και οι υπόλοιποι εργάτες Τι σημαίνει για εσάς επικοινωνία ? Επιστροφή για συζήτηση
Θόρυβοι Θερμοκρασία Φωτισμός Συνεχείς διακοπές Χρονικοί περιορισμοί
Ιατρική ορολογία Έντονα συναισθήματα (φόβος, πόνος) Γλώσσα, πολιτιστικές διαφορές Προκαταλήψεις Όγκος πληροφοριών Μειωμένη αντίληψη λόγω ασθένειας Προσωπικότητα Ο ασθενής μπορεί να έχει αισθητικό έλλειμμα (Ακοή, όραση, έλλειψη κίνησης, αίσθησης και ομιλίας).
Σύγχυση Παραλείψεις στην πιστή τήρηση της θεραπείας Δυσαρέσκεια από την πλευρά του ασθενού ς
Παροχή, λήψη και ανταλλαγή πληροφοριών Επιρροή ή πειθώ Δημιουργία και διατήρηση σχέσεων Λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων Αντίληψη της έννοιας των λέξεων και των εμπειριών Ικανότητα έκφρασης Δημιουργία σωματικού, συναισθηματικού και πνευματικού ερεθίσματος Αποφυγή λαθών / παράπονα Ενίσχυση της βελτίωσης παροχής υπηρεσιών σε ασθενείς
Η δομή αυτής της επικοινωνίας σε κάθε κλινική συνέντευξη μπορεί να περιγραφεί με την πεντάβαθμη τεχνική ΄΄CLASS΄΄. C Context : περιλαμβάνει το φυσικό πλαίσιο (setting) μέσα στο οποίο γίνεται η συνέντευξη (π.χ. γραφείο, θάλαμος ασθενούς, διάταξη του χώρου, διάταξη των ατόμων που παραβρίσκονται κ.ά. ) L Listening skills : αναφέρεται σε δεξιότητες καλής ακρόασης (π.χ. τήρηση σιωπής, όταν μιλάει ο ασθενής, επανάληψη της τελευταίας λέξης του ασθενούς κ.ά.) Α Acknowledgement : πρόκειται για την αναγνώριση των συναισθημάτων του ασθενούς και την περαιτέρω μελέτη τους S Strategy : περιλαμβάνει τις πληροφορίες που δίνουμε στον ασθενή S Summary: σύντομη αναφορά των βασικότερων θεμάτων της συζήτησης που προηγήθηκε.
Προσεκτική ακρόαση του ασθενούς Ακρίβεια πληροφοριών Η σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας Ενθάρρυνση για υποβολή ερωτήσεων Κατανόηση των πληροφοριών Ενσυναίσθηση Μη άσκηση κριτικής
Διατύπωση ανοιχτών ερωτήσεων, που μπορούν να απαντηθούν με οποιονδήποτε τρόπο και όχι μονολεκτικά (π.χ. ΄΄Πώς είστε; ΄΄ ΄΄Πώς σας έκανε να αισθανθείτε;΄΄) Διευκόλυνση της συζήτησης : α. τήρηση σιωπής, όταν μιλάει ο ασθενής και κυρίως όταν εκφράζεται συναισθηματικά, β. νεύματα, χαμόγελο ή αναφορά φράσεων που δείχνουν στον ασθενή ότι τον παρακολουθούμε (π.χ. ΄΄καταλαβαίνω΄΄, γ. επανάληψη μιας λέξης – κλειδί, της τελευταίας πρότασης του ασθενούς, δ. ενίσχυση της συζήτησης με προτροπές (π.χ. ΄΄Θα θέλατε να μου πείτε περισσότερα γύρω από το θέμα
Τήρηση ουδετερότητας: καλό είναι να αποφεύγονται σχόλια που κατευθύνουν και προκαταλαμβάνουν τη συζήτηση Διευκρινίσεις καλό είναι να κάνουμε σαφές καθετί από τα λεγόμενα του ασθενούς που δεν μας είναι ξεκάθαρο (π.χ. ΄΄ Λοιπόν, αν κατάλαβα καλά, αυτό που λέτε είναι….΄΄, ΄΄Εννοείτε ότι….΄΄). Αποφυγή παρεμβάσεων ή διακοπών (π.χ. τηλέφωνο)
‘ Είναι μια διαδικασία που περιλαμβάνει την έκφραση ευαισθησίας στα συναισθήματα του άλλου ατόμου τα οποία υπόκεινται σε αλλαγή και τη συναισθηματική ΄΄σύνδεση ΄΄ με το άλλο άτομο’, (Rogers, 1951, 1957). Zω στη ζωή του άλλου, για λίγο χρονικό διάστημα Κατανόηση Αποφυγή κριτικής Ασφάλεια Άνεση Όχι συμπάθεια, οίκτο, λύπη
Βελτίωση Αξιολόγησης Διαδικασία αποκατάστασης Ακολουθούν τις θεραπευτικές οδηγίες
Συζήτηση Κατανόηση / ορολογία Ελευθερία λόγου / έκφρασης Ιση μεταχείριση στην ακρόαση Άνετα, χαλαροί Όχι κατάχρηση εξουσίας
Πόσο καλά συνεργαζόμαστε? Συμβάλλουν όλοι? Πόσο αποτελεσματικά καθοδηγείται η ομάδα? Πόσο καλοί είμαστε στην ανάλυση των προβλημάτων? Πόσο αποφασιστικοί είμαστε? Πόσο καλοί είμαστε στην ανάληψη δράσης? Επικεντρωνόμαστε σε θέματα προτεραιότητας?
Ανησυχία / διαφορά Ένταση Διαμάχη Σύγκρουση Κατώφλι βίας Πόλεμος
Άκουσε τον κριτή (μην ετοιμάζεις αντεπίθεση) Μη γίνεσαι αμυντικός Μην αντεπιτίθεσαι επικρίνοντας τον κριτή Καθυστέρησε την αντίδραση σου, μέτρα ως το 10, πάρε βαθιά ανάσα Εξήγησε στον άλλο τα κίνητρα σου Παραδέξου τα λάθη σου Διασκεδάστε με τις αποτυχίες
Χαλάρωσε Ξεκαθάρισε τις προσδοκίες σου Κάνε ερωτήσεις / άκουσε απαντήσεις Σεβασμός Δες τη θετική πλευρά
Berry,D. ( 2007). Health communication: theory and practice Maidenhead: Open University Press DiMatteo, R. M. Martin, R. L. (2006). Εισαγωγή στην ψυχολογία της υγείας, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Maguire, P. & Pitceathly, C. (2002). Key Communication Skills and how to acquire them. BMJ, 325, Link to Communication Skills Test