Εισαγωγή στους Υ/Η Αναστάσιος Κούτλας Πέμπτη 16/10/2012
Περιεχόμενα •Γενικά για το εργαστήριο ▫Τι θα κάνουμε ▫Βαθμοί και εξετάσεις •Σήμερα ▫Μέρος Ι – Ο υπολογιστής Αρχιτεκτονική Βασικές λειτουργίες περιβάλλοντος Συστήματα αρχείων Εφαρμογές ▫Μέρος ΙΙ - Διαδίκτυο Αξιολόγηση πληροφορίας Αναγνώριση πληροφορίας Αναζήτηση πληροφορίας Χρήση πληροφορίας
Τι θα κάνουμε •Εισαγωγή στους Υ/Η ▫Πέμπτες – – •Μάθημα/Εργαστήριο ▫Πρακτική εφαρμογή των γνώσεων της θεωρίας ▫Εμβάθυνση σε συγκεκριμένα αντικείμενα ενδιαφέροντος ▫Κάθε εργαστήριο θα έχει μία μικρή άσκηση στο τέλος •Πληροφορίες για το μάθημα ▫Σελίδα μαθήματος ▫ μαθήματος –
Βαθμοί και εξετάσεις •Μικρές ασκήσεις ▫Στο τέλος κάθε μαθήματος ▫Θα πραγματοποιούνται στο μάθημα ▫15% στην τελική βαθμολογία •Ενδιάμεσες ασκήσεις ▫Στο τέλος κάθε ενότητας (~ ανά 2 εβδομάδες) ▫Θα έχετε μία εβδομάδα να τις κάνετε και θα τις στέλνετε με ▫35% στην τελική βαθμολογία •Τελική εξέταση ▫Στην εξεταστατική ▫50% στην τελική βαθμολογία
αρχιτεκτονική, βασικές λειτουργίες περιβάλλοντος, συστήματα αρχείων, εφαρμογές
Αρχιτεκτονική υπολογιστών [1/2]
Αρχιτεκτονική υπολογιστών [2/2] •Ποια υποσυστήματα είναι απαραίτητα για την λειτουργία του υπολογιστή; ▫Που αποθηκεύονται τα δεδομένα; •Ποια η διαφορά αποθηκευτικού χώρου και μνήμης; •Γιατί μπορώ και μπαίνω στο διαδίκτυο από διαφορετικούς υπολογιστές; •Τι είναι ο προσωπικός υπολογιστής;
Βασικές λειτουργίες περιβάλλοντος •Ένας άδειος υπολογιστής δεν μπορεί να κάνει και πολλά πράγματα •Θα πρέπει να έχει ▫Λειτουργικό σύστημα (ποιο είναι;) ▫Δεδομένα (τι είναι;) •Γενική χρήση περιβάλλοντος ▫Γραφικό περιβάλλον ▫Σύστημα αρχείων ▫Εφαρμογές
Σύστημα αρχείων •Τι είναι τα συστήματα αρχείων •Διάρθρωση πληροφορίας ▫Κατάλογοι, αρχεία & συντομεύσεις •Παράδειγμα ▫Δημιουργήστε έναν κατάλογο «Πελάτες» και έναν κατάλογο «Πωλήσεις» ▫Που θα τον δημιουργήσετε; ▫Πως θα τον δημιουργήσετε; •Συντομεύσεις ▫Δημιουργήστε μία συντόμευση από τον έναν κατάλογο στον άλλο ▫Τι μας βοηθά;
Εφαρμογές •Γιατί οι εφαρμογές είναι διαφορετικές από τα δεδομένα; •Ποιο σκοπό επιτέλλουν οι εφαρμογές και ποιο σκοπό τα δεδομένα •Αναφέρατε κάποια παραδείγματα εφαρμογών •Διαχωρίστε τα δεδομένα κάθε εφαρμογής •Στο εργαστήριο θα δούμε κάποιες ειδικές εφαρμογές ▫Εφαρμογές γραφείου (κειμενογράφους, λογιστικά φύλλα, παρουσιάσεις) ▫Φυλλομετρητές
Αναζήτηση πληροφορίας, αξιολόγηση πληροφορίας, μηχανές αναζήτησης
Διαδίκτυο •Χρήση ▫Έρευνα πληροφορίας ▫Αξιολόγηση πληροφορίας ▫Χρήση πληροφορίας για αποφάσεις •Δυσκολίες ▫Αξιολόγηση – ελλιπείς πληροφορίες ή να μην πιστεύουμε ότι διαβάζουμε ▫Εξακρίβωση – αδυναμία να ξεχωρίσουμε μεταξύ διαφορετικών τύπων πληροφοριών ▫Αναζήτηση – ικανότητα να ψάχνουμε και να βρίσκουμε τις πληροφορίες που μας ενδιαφέρουν ▫Αντιγραφή – κατανόηση της χρήσης της πληροφορίας σε δικά μας κείμενα, αναφορές και εργασίες
Αξιολόγηση πληροφορίας [1/3] •Ότι διαβάζετε δεν είναι απαραίτητα αληθές •Σημαντικό να καταλάβουμε είναι ▫Ποιος είναι ο συγγραφέας του κειμένου ▫Ποια είναι η διεύθυνση της σελίδας (url) και τι μπορεί να μας αποκαλύψει ▫Ποιος είναι ο σκοπός της σελίδας •Επιβεβαίωση πληροφορίας από τρίτες πηγές •Ακρίβεια της πληροφορίας •Χρονική αξία της πληροφορίας
Αξιολόγηση πληροφορίας [2/3] •Ποιες από αυτές τις σελίδες περιέχουν σωστές πληροφορίες που μπορείτε να αξιοποιήσετε; ▫ tmlhttp:// tml ▫ ▫ ▫ ▫ ▫ ▫ ▫ ▫
Αξιολόγηση πληροφορίας [3/3] •
Αναγνώριση πληροφορίας •Ιστολόγια, διαφημιστικές καταχωρίσεις, αρθρογραφία, απόψεις •Πως μπορούμε να ξεχωρίζουμε τι είναι πληροφορία και τι είναι άποψη; ▫Ποιος είναι υπεύθυνος για την πληροφορία ▫Η διεύθυνση ή κάποια άλλη παράμετρος μας δίνει παραπάνω πληροφορίες ▫Μπορούμε να καταλάβουμε κάτι από το συγγραφέα σχετικά με την πληροφορία; •Google search: «Υγραέριο καύσιμο»Υγραέριο καύσιμο ▫Ποιες διαφορετικούς τύπους πληροφορίας μπορείτε να αναγνωρίσετε
Άσκηση 1 • ?formkey=dFN2alNIbnBBQ0pxWnU2VkFxOXU 0RGc6MQhttps://docs.google.com/spreadsheet/viewform ?formkey=dFN2alNIbnBBQ0pxWnU2VkFxOXU 0RGc6MQ
Αναζήτηση πληροφορίας [1/3] •Στο διαδίκτυο μπορούμε με 4 τρόπους να βρούμε πληροφορίες ▫Να ξέρουμε που να κοιτάξουμε (ΤΚ – σελίδα ταχυδρομείου) ▫Σε καταλόγους (directories – dmoz.org, dir.yahoo.com) ▫Σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες-καταλόγους (βιβλιοθήκες για αναζήτηση βιβλίων) ▫Σε μηχανές αναζήτησης (Google, Yahoo)
Αναζήτηση πληροφορίας [2/3] •Πως μπορώ να βρω την τιμή της μετοχής του facebook; ▫Ίσως στο facebook; ▫Σε ιστοσελίδες εξειδικευμένες για ανάλυση μετοχών; ▫Στο Google; •Που μπορώ να βρω πληροφορίες για τα «Εκατό χρόνια μοναξιάς» ▫Τι τύπους πληροφορίας βρίσκω; •Που μπορώ να βρω πληροφορίες για την καινούργια ταινία του James Bond;
Αναζήτηση πληροφορίας [3/3] •Οι μηχανές αναζήτησης είναι ένας εξελιγμένος τρόπος αναζήτησης πληροφορίας ▫Γίνονται όλο και εξυπνότερες ▫Δεν είναι αλάνθαστες ▫Εξαρτώνται από το να ρωτάτε τα σωστά πράγματα •Αν δεν ξέρετε τίποτα για ταινίες βρείτε 2-3 καλές ιστοσελίδες στις οποίες μπορείτε να ενημερώνεστε
Χρήση πληροφορίας [1/2] •Η χρήση της πληροφορίας που βρίσκουμε από άλλους δεν απαγορεύεται αλλά θα πρέπει να γίνεται σωστά •Έχετε μία εργασία για αύριο στην «Εναλλακτική Ιατρική» ▫Δεν την έχετε αρχίσει ακόμα ▫Τι κάνετε/Τι δεν κάνετε •Πως αναφέρουμε μία πηγή στα δικά μας γραπτά; ▫Υπάρχουν πολλά συστήματα στην διεθνή βιβλιογραφία ▫«Εναλλακτική Ιατρική», Βικιπαίδεια, [προσπ. 17/11/2012]
Χρήση πληροφορίας [2/2] •Εάν είχατε αντιγράψει το κείμενο; ▫ •Γράψτε ο καθένας σωστά τις αναφορές για τα παρακάτω άρθρα ▫ sociology/article/?aid=479791http:// sociology/article/?aid= ▫