Δρ Μύρια Σιακαλλή Σύμβουλος Μαθηματικών Νοέμβριος 2008.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παγκόσμια Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση Απριλίου ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών.
Advertisements

Διαδίκτυο: ο νέος δρόμος Μιχάλης Βαφόπουλος,
Πληροφορικη Γ’ Γυμνασιου
Αξιολόγηση ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμός.
Ας διοργανώσουμε ένα πάρτι...
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟ ΤΟ
Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO MicroWorlds Pro
Πανασέτη Στέφανη Σκαρπάρη Παρασκευή
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
ΣΧΠ102 To σχολικό περιβάλλον και η οργάνωση του στο Δημοτικό Σχολείο Στέλιος Ορφανός Χειμερινό Εξάμηνο 2009.
ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμος Μαθήματα.
15ο ΕΠΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β' ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ (PROJECT) ΘΕΜΑ: “ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΦΗΒΩΝ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ” ΜΑΪΟΣ 2012 ΜΑΘΗΤΕΣ Α' ΤΑΞΗΣ: ΚΥΡΙΑΚΟΥΔΗΣ ΒΥΡΩΝ,
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ.
« Ερευνώ και ανακαλύπτω Ε΄ δημοτικού» Κουκούλης Παράσχος 1 ο δημ. Σχολ. Αγ. Δημητρίου
Μαθηματικά Ε΄ Δημοτικού Είδη προβλημάτων στην κλασματική μονάδα
της Μαρίας-Ζωής Φουντοπούλου
ΞΑΝΘΗ 2013, 2ο ΣΕΚ ΞΑΝΘΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΗΣ : ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΤΙΔΗΣ Μαθηματικός.
Χρήση και αξιοποίηση των ΤΠΕ κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση Δρ. Σάλτας Βασίλειος, Ιωαννίδου Ευφροσύνη Τμήμα.
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΠΑΠΑΡΓΥΡΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΡΟΣ MSc ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΕ11 ΠΕΛΛΑΣ - ΠΙΕΡΙΑΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Εισαγωγή στην έννοια του Αλγόριθμου και τον Προγραμματισμό 1.1 Τι είναι ‘πρόβλημα’ 1.2 Τι είναι ‘Αλγόριθμος’
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Αξιολόγηση ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμός.
Προβλήματα πολλαπλασιαστικών δομών
2.1 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ.
Α.Π.Θ. Π.Τ.Δ.Ε. Π.Μ.Σ Επιστήμες της Αγωγής-Κατεύθυνση Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες Διερεύνηση εφαρμογής.
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εισαγωγή στις Βασικές Έννοιες Πληροφορικής
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
5. Χαρακτηρισμός των μαθηματικών γνώσεων των μαθητών.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο ΚΕΦ. 1-ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΑΕΠΠ.
Επιμέλεια: Πουλημένου Ελένη
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
1ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Α.Π.Θ ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΑΣΑΚΗΣ Ε΄2
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΕΘΕΙ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ! ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΈΝΑ ΧΡΩΜΑ ΑΤΟΥ, ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΦΙΤ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΜΠΑΙΚΤΗ.
Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ § 2.2 Άρρητοι αριθμοί (σελ. 45)
1ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης
Φυσική Α΄ Γυμνασίου Στόχοι και μέσα
Έργα ΜοντελοποίησηΈργα Μαθήματα A αξιολόγηση Αναστοχασμός.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Θανάσης Θεοφιλόπουλος
Δημιουργικότητα & Μαθηματικά
Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες Φύλλο Εργασίας 2 ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθ. Βελέντζας ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης.
1. 2 Τι είναι αλγόριθμος; 1. 3 Ιδιότητες ενός αλγορίθμου 1
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Διδακτική Μαθηματικών Ι
Διδακτική Μαθηματικών Ι
Διδακτική Μαθηματικών Ι 9 Απριλίου 2014 Μάθημα 4 ο -5 ο Επίλυση προβλήματος ( συνέχεια )
Θερινό σχολείο Εκπαιδευτική Ρομποτική και διδακτική στις Φυσικές Επιστήμες, στην Πληροφορική και την Υπολογιστική Επιστήμη, τα Μαθηματικά και την Επιστήμη.
Δειγματική διδασκαλία Κεφ. 15: Αναγωγή στην κλασματική δεκαδική μονάδα
Διδακτική της Πληροφορικής
Ξέρουμε από τα προηγούμενα:
ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Δύο πρωτότυπα προβλήματα από το σχολικό βιβλίο της Ά Γυμνασίου
Πρωτότυπα προβλήματα Κατσανού Μαρία.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
8 16 Τη φράση από τα 16 χρωματίσαμε τα 8 τη γράφουμε…
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Οι σημαντικότερες εναλλακτικές ιδέες
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
8 16 Τη φράση από τα 16 χρωματίσαμε τα 8 τη γράφουμε…
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δρ Μύρια Σιακαλλή Σύμβουλος Μαθηματικών Νοέμβριος 2008

 Aξιοποίηση των ΤΠΕ  Μέθοδος «Πρότζεκτ» (Project)  Διαθεματική προσέγγιση  Προβλήματα της καθημερινής ζωής (Real life problems)  Ανοιχτά προβλήματα (Open-ended problems)

Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών  Geometer’s Sketchpad  Euclidraw  Excel  Logo

H Mέθοδος «Project»  «Το πάρτι»

Διαθεματική Προσέγγιση  Γλώσσα Στ΄ Δημοτικού: Ενότητα 1: Διοργάνωση εκδρομής  Γεωγραφία: Κλίμακα

Επίλυση προβλήματος  Τα παιδιά απαντούν σε σχολικά μαθηματικά λεκτικά προβλήματα αγνοώντας την κατάσταση της καθημερινής πραγματικότητας που περιγράφεται στο κείμενο των προβλημάτων.  Παράδειγμα: «Σε ένα κοπάδι υπάρχουν 125 πρόβατα και 5 σκυλιά. Πόσο χρονών είναι ο βοσκός;» (Greer, 1997)

Επίλυση προβλήματος  Το φαινόμενο αυτό οφείλεται:  στο χαρακτήρα των λεκτικών προβλημάτων  στο κλίμα της τάξης  στη φύση της εκπαίδευσης  όχι σε γνωστικές ελλείψεις των παιδιών

Επίλυση προβλήματος  Διδακτικό Συμβόλαιο

Επίλυση προβλήματος  «Ο κύριος Κώστας, ο χασάπης, είχε 26 κιλά κρέας στο κρεοπωλείο του και παράγγειλε ακόμα 10 κιλά. Πόσο κρέας έχει τώρα;»  Σχόλιο: Το κρέας που έχει παραγγείλει δε θα φτάσει έγκαιρα στο κρεοπωλείο και όταν φτάσει μερικά από τα 26 κιλά θα έχουν ήδη πωληθεί.

Επίλυση προβλήματος  «Υπάρχουν 26 πρόβατα και 10 κατσίκια σε ένα πλοίο. Πόσο χρονών είναι ο καπετάνιος;»  Σχόλιο: Αγόραζε ένα ζώο κάθε χρόνο από τον καιρό που γεννήθηκε για να ξέρει κάθε χρόνο πόσο χρονών είναι.  Οι προφορικές περιγραφές των καταστάσεων εξαρτώνται από σιωπηρούς κανόνες ερμηνείας και από ποικιλία υποθέσεων.

Επίλυση προβλήματος  Προβλήματα με περιττά ή ελλειπή δεδομένα  Προβλήματα που απαιτούν κατά προσέγγιση υπολογισμό  Προβλήματα διαδικασίας που λύνονται με την εφαρμογή κάποιας στρατηγικής  Ανοιχτά προβλήματα (open-ended problems)  Προβλήματα της καθημερινής ζωής (real life problems)

Προβλήματα της καθημερινής ζωής

Πρόβλημα με τους «Φίλους»  «Ο Κώστας και ο Γιάννης θα κάνουν κοινό πάρτι. Ο Κώστας έχει 5 φίλους και ο Γιάννης έχει 6 φίλους. Προσκαλούν όλους τους φίλους τους. Όλοι οι φίλοι είναι στο πάρτι. Πόσοι φίλοι είναι στο πάρτι;»  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση:  5+6 = 11 Οι μαθητές θεωρούν δεδομένο ότι ο Κώστας και ο Γιάννης δεν έχουν κοινούς φίλους.  Ρεαλιστικές απαντήσεις:  Δε γνωρίζω γιατί ο Κώστας και ο Γιάννης ίσως έχουν κοινούς φίλους.  Πρέπει να συμπεριλάβω τον Κώστα και τον Γιάννη;

Πρόβλημα με τις «Σανίδες ξύλου»  «Ο Στέλιος αγόρασε 4 σανίδες ξύλου που η καθεμιά είχε μήκος 2,5 m. Πόσες σανίδες μήκους 1 m μπορεί να κόψει από τις σανίδες που αγόρασε;» (Kaelen, 1992)  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 4x2,5=10 m άρα 10 σανίδες  Ρεαλιστικές απαντήσεις: Μπορεί να κόψει 8 σανίδες. Θα περισσέψουν 4 κομμάτια μήκους 0,5 m το καθένα.

Πρόβλημα με τη «Θερμοκρασία»  «Ποια θα είναι η θερμοκρασία του νερού αν σε ένα δοχείο χύσουμε 1 λίτρο νερού με θερμοκρασία 80 ⁰ και 1 λίτρο νερού με θερμοκρασία 40 ⁰ ;»  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 80 ⁰ + 40 ⁰ = 120 ⁰  Ρεαλιστικές απαντήσεις:  80 ⁰ + 40 ⁰ = 120 ⁰ 120 ⁰ : 2 = 60 ⁰  Δεν ξέρω. Πρέπει να είναι κάτι ανάμεσα στις δύο θερμοκρασίες.

Πρόβλημα με τα «Λεωφορεία»  «450 στρατιώτες θα μεταφερθούν με λεωφορεία στο χώρο εκπαίδευσής τους. Κάθε λεωφορείο μπορεί να μεταφέρει 36 στρατιώτες. Πόσα λεωφορεία θα χρειαστούν;» (Carpenter, Lindquist, Matthews, & Silver, 1983)  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 450 : 36 = 12,5 λεωφορεία  Ρεαλιστική απάντηση: Θα χρειαστούν 13 λεωφορεία αν δε θα χρησιμοποιηθεί κάποιο λεωφορείο 2 φορές.

Πρόβλημα με τον «Αγώνα δρόμου»  «Ο Γιάννης διανύει μία απόσταση 100 m σε 17΄΄. Αυτός είναι ο καλύτερός του χρόνος. Πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να διανύσει 1 km;» (Greer, 1993)  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 10x7=170, 2 λεπτά και 50 δευτερόλεπτα  Ρεαλιστική απάντηση: Δεν μπορώ να ξέρω εξαιτίας της κούρασης του αθλητή. Περίπου 3,5 λεπτά. Σίγουρα περισσότερο από 170 δευτερόλεπτα.

Πρόβλημα με τις «Διαδρομές»  «Ο Νίκος και η Αλίκη πηγαίνουν στο ίδιο σχολείο. Ο Νίκος κατοικεί σε απόσταση 17 km από το σχολείο και η Αλίκη σε απόσταση 8 km. Ποια είναι η απόσταση ανάμεσα στο σπίτι του Νίκου και της Αλίκης;» (Treffers & de Moor, 1990).  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: = – 8 = 9  Ρεαλιστική απάντηση: Δεν μπορώ να απαντήσω, γιατί η απόσταση από το σχολείο και η απόσταση ανάμεσα στα δύο σπίτια είναι σχετική.

Πρόβλημα με τα «Μπαλόνια»  «Ο παππούς έδωσε στα 4 εγγονάκια του ένα κουτί με 18 μπαλόνια για να τα μοιραστούν στα ίσα. Πόσα μπαλόνια θα πάρει το κάθε παιδί;» (Davis, 1989)  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 18 : 4 = 4,5 μπαλόνια για κάθε παιδί  Ρεαλιστική απάντηση: 4 μπαλόνια και θα περισσέψουν 2 μπαλόνια

Πρόβλημα με τις «Ηλικίες»  «Ο Μάριος γεννήθηκε το Τώρα είναι Πόσο χρονών είναι;» (Nelissen, 1987)  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: = 2008 Είναι 30 χρονών.  Ρεαλιστική απάντηση: Δεν μπορώ να ξέρω με ακρίβεια. 29 ή 30 χρονών.

Πρόβλημα με το «Σχοινί»  «Ένας κύριος χρειάζεται ένα σχοινί για να το απλώσει ανάμεσα σε δύο πασάλους που βρίσκονται σε απόσταση 12 m ο ένας από τον άλλο. Έχει μόνο κομμάτια σχοινιού μήκους 1,5 m το καθένα. Πόσα τέτοια κομμάτια θα χρειαστεί να δέσει για να έχει ένα σχοινί με το μήκος που χρειάζεται;» (Greer, 1993).  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 12:8=1,5 Θα χρειαστεί 8 κομμάτια σχοινί.  Ρεαλιστική απάντηση: Σίγουρα θα χρειαστεί περισσότερα από 8 κομμάτια.

Πρόβλημα με το «Δοχείο»  «Μια βρύση γεμίζει ένα δοχείο με σταθερό ρυθμό. Αν το ύψος του νερού είναι 4 cm μετά από 10΄΄, πόσο θα είναι το ύψος του μετά από 30΄΄;» (Greer, 1993)  Δίνεται το σχήμα ενός κωνικού δοχείου.  Αναμενόμενη μη-ρεαλιστική απάντηση: 3 x 4 = 12 cm  Ρεαλιστική απάντηση: Δεν μπορεί να δοθεί ακριβής απάντηση.

Ανοιχτά προβλήματα  Προβλήματα με περισσότερες από μία σωστές λύσεις.  Προβλήματα όπου η σωστή απάντηση μπορεί να βρεθεί με περισσότερο από έναν τρόπους.

Πλεονεκτήματα από τη χρήση ανοιχτών προβλημάτων 1. Οι μαθητές συμμετέχουν πιο ενεργά στο μάθημα και εκφράζουν τις ιδέες τους πιο ελεύθερα. 2. Οι μαθητές έχουν περισσότερες ευκαιρίες να συνθέσουν τις μαθηματικές τους γνώσεις και δεξιότητες. 3. Κάθε μαθητής μπορεί να ανταποκριθεί στο πρόβλημα με το δικό του / της τρόπο.

Πλεονεκτήματα από τη χρήση ανοιχτών προβλημάτων 4. Το μάθημα παρέχει στους μαθητές μια εμπειρία λογικής αιτιολόγησης. 5. Παρέχονται στους μαθητές πλούσιες εμπειρίες μέσα από την ικανοποίηση της ανακάλυψης και της είσπραξης της αποδοχής των συμμαθητών τους.