Αγορά Πετρελαιοειδών 10 Μαΐου, 2004
1 Περιεχόμενα Διεθνής Αγορά Πετρελαιοειδών — Βιομηχανία Πετρελαίου — Τιμές Αργού και προϊόντων Πετρελαίου Αγορά Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης — Διαμόρφωση τιμής πρατηρίου — Διαμόρφωση τιμών διυλιστηρίου — Φόροι - Δασμοί — Περιθώρια εταιριών εμπορίας και πρατηρίων — Τιμές πριν από φόρους και δασμούς
2 Βιομηχανία Πετρελαίου Η αλυσίδα της αγοράς πετρελαίου περιλαμβάνει τον τομέα παραγωγής αργού (upstream) και τον τομέα διύλισης και εμπορίας προϊόντων (downstream). Mία περαιτέρω ανάλυση της αγοράς πετρελαίου παρουσιάζεται στο διάγραμμα. Παραγωγή Πετρελαίου Αγορές ΑργούΣύστημα ΔιύλισηςΑγορές Προϊόντων Ημερήσια παραγωγή 78 εκατομμύρια βαρέλια Το 35% της παραγωγής προέρχεται από τις χώρες του ΟΠΕΚ Το 60% της παραγωγής διακινείται και καταναλώνεται σε τρίτες χώρες Μακροχρόνια συμβόλαια Spot Αγορά Futuresσε χρηματιστήρια Λονδίνου, Νέας Υόρκης, Σιγκαπούρης Μάλλον άκαμπτο σύστημα προσφοράς προϊόντων (σχεδόν σταθερέςπαραγωγέςπροϊόντων) Οικονομικά που είναι συνάρτηση των «διεθνών περιθωρίων» Επενδύσεις, που εξαρτώνται από τις προδιαγραφές (πχAuto Oil 1 & 2) Έντονα ανταγωνιστικές αλληλοεπηρεαζόμενες «τοπικές» αγορές (Med, NWE, USA, Asia) Έντονος ανταγωνισμός σεBunkersκαιAviation Τιμές που καθορίζονται από τα «τοπικά ισοζύγια»
3 Παράγοντες που επηρεάζουν τις διεθνείς αργού Η γενικότερη πολιτική του ΟΠΕΚ από το 1999 για εφαρμογή μεγαλύτερης πειθαρχίας στην τήρηση των ποσοστώσεων παραγωγής από τα κράτη μέλη του οργανισμού με στόχο τη διατήρηση των τιμών στο εύρος των $22-$28 ανά βαρέλι Η μείωση της παραγωγής του αργού από τον ΟΠΕΚ στο τέλος Μαρτίου κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως, στα 23.5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως Η διακηρυγμένη πρόθεση ορισμένων μελών του ΟΠΕΚ (π.χ. Βενεζουέλα) για αύξηση του εύρους της τιμής του αργού κατά $2 ανά βαρέλι (στα $24-$30 ανά βαρέλι) Η συνεχιζόμενη πολιτική αστάθεια σε πολλές χώρες της Μέσης Ανατολής που δημιουργεί φόβους διακοπών εφοδιασμού της αγοράς Η διατήρηση της ισοτιμίας €/$ σε υψηλά επίπεδα Η αυξημένη ζήτηση από την ΝΑ Ασία (κυρίως Κίνα) που απορροφά μεγάλες ποσότητες αργού
4 Διεθνείς Τιμές Αργού,
5 Διεθνείς Τιμές Αργού,
6 Διεθνείς Τιμές Αργού, 2000 – 2004
7 Παράγοντες που επηρεάζουν τις διεθνείς τιμές προϊόντων Οι παράγοντες που έχουν οδηγήσει σε ανοδική πορεία τις τιμές από τις αρχές του 2004, αλλά κυρίως από τις αρχές Απριλίου είναι: — Η αυξημένη ζήτηση βενζίνης νέων βελτιωμένων προδιαγραφών για τις ΗΠΑ που οδήγησε σε προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς της λόγω της ανάγκης διαχείρισης περισσότερων ποιοτήτων βενζίνης και οριακής επάρκειας δυναμικότητας διύλισης στις ΗΠΑ. — Η αυξημένη ζήτηση βενζίνης σε χώρες της ΝΑ Ασίας (Κίνα, Ινδία, Κορέα) που από εξαγωγείς βενζίνης έγιναν εισαγωγείς — Η διακοπή λειτουργίας – για λόγους συντήρησης και κατασκευής νέων μονάδων παραγωγής βελτιωμένων προϊόντων προδιαγραφών 2005 – στα διυλιστήρια της Ευρώπης (υπολογίζεται ότι το 10% της διυλιστικής δυναμικότητας της Ευρώπης, που ανέρχεται σε 13.1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, είναι εκτός λειτουργίας τον Απρίλιο και το Μάϊο) — Η συνεχιζόμενη πολιτική αστάθεια σε πολλές χώρες της Μέσης Ανατολής που δημιουργεί φόβους διακοπών εφοδιασμού της αγοράς
8 Διεθνείς Τιμές Αμόλυβδης,
9 Διεθνείς Τιμές Αμόλυβδης, 2000 – 2004
10 Διεθνείς Τιμές Ντήζελ Κίνησης,
11 Διεθνείς Τιμές Ντήζελ Κίνησης,
12 Ισοτιμία Ευρώ – Δολαρίου
13 Ισοτιμία Ευρώ – Δολαρίου
Αγορά Ελλάδας και ΕΕ
15 Διαμόρφωση Τιμής Πρατηρίου Οι λιανικές τιμές των καυσίμων στα πρατήρια διαμορφώνονται ως το άθροισμα: Της τιμής πώλησης προϊόντων από τα διυλιστήρια, Των φόρων και δασμών, Των περιθωρίων εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων Οι τιμές διυλιστηρίου εξαρτώνται από την εξέλιξη των διεθνών δολαριακών τιμών των καυσίμων και της ισοτιμίας Ευρώ/Δολαρίου. Οι φόροι και δασμοί περιλαμβάνουν κυρίως τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και το Φ.Π.Α. Τα περιθώρια εμπορίας είναι συνάρτηση των συνθηκών του εγχώριου ανταγωνισμού
16 Διαμόρφωση Τιμής Πρατηρίου
17 Διαμόρφωση Τιμής Πρατηρίου
18 Τιμή Πρατηρίου στην Ελλάδα
19 Τιμή Πρατηρίου στην Ελλάδα
20 Σύγκριση τιμών πρατηρίου
21 Σύγκριση τιμών πρατηρίου
22 Σύγκριση τιμών πρατηρίου
23 Σύγκριση τιμών πρατηρίου
Διαμόρφωση Τιμών Διυλιστηρίου
25 Τιμή Διυλιστηρίου Οι τιμές διυλιστηρίου υπολογίζονται και μεταβάλλονται καθημερινά με βάση τις διεθνείς δολαριακές τιμές των προϊόντων στην περιοχή της Μεσογείου (πρακτικά στην Ιταλία) και την τρέχουσα ισοτιμία Ευρώ/Δολαρίου. Για τον υπολογισμό των εκάστοτε τρεχουσών τιμών λαμβάνεται ο μέσος όρος των τεσσάρων τελευταίων δημοσιεύσεων FOB PLATT’S και ο αντίστοιχος των ισοτιμιών EURO/USD. Στις προκύπτουσες τιμές προστίθεται μια σταθερή προσαύξηση που περιλαμβάνει το κόστος μεταφοράς, το κόστος τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας, τι κόστος διακίνησης και αποθήκευσης και διαμορφώνεται ώστε να είναι ανταγωνιστική με την τιμή εισαγωγής στην χώρα. Για το λόγο αυτό, οι τιμές που διαμορφώνονται στην Ελλάδα οφείλουν να είναι παραπλήσιες με τις τιμές που επικρατούν στην Ιταλία. Το σύστημα τιμολόγησης στην Ελλάδα παρακολουθεί άμεσα τις ανοδικές ή καθοδικές μεταβολές των διεθνών τιμών προϊόντων στη Μεσόγειο, και έχει παραμείνει σχεδόν αμετάβλητο από το 1992 μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια οι τιμές διυλιστηρίου στην Ελλάδα να έχουν μειωθεί σε σχέση με τις διεθνείς τιμές. Με την τρέχουσα ισοτιμία €/$ (1.20) η μεταβολή στις διεθνείς τιμές της βενζίνης ή του Ντήζελ κατά 100$/t ισοδυναμεί με μεταβολή της τελικής τιμής πρατηρίου κατά 6,3 λεπτά/λίτρο στις βενζίνες και 7,1 λεπτά/λίτρο στο ντήζελ.
26 Ανάλυση τιμής Διυλιστηρίου Οι τιμές του διυλιστηρίου εξαρτώνται κυρίως από το κόστος της πρώτης ύλης (αργό πετρέλαιο). Το καθαρό περιθώριο διύλισης είναι πολύ χαμηλό σε σχέση με τη συνολική τιμή του πρατηρίου (<1%).
27 Τιμές διυλιστηρίου, Βενζίνη Αμόλυβδη
28 Τιμές διυλιστηρίου, Ντήζελ Κίνησης
29 Φόροι - Δασμοί
30 Φόροι - Δασμοί Η φορολογική νομοθεσία προβλέπει τους παρακάτω φόρους και τέλη στα πετρελαιοειδή προϊόντα. Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) σύμφωνα με τις διατάξεις τους Νόμου 2127/93 «Εναρμόνιση προς το Κοινοτικό Δίκαιο του φορολογικού καθεστώτος των πετρελαιοειδών προϊόντων, αλκοόλης, αλκοολούχων ποτών και βιομηχανοποιημένων ποτών και άλλες διατάξεις». Οι συντελεστές του Ε.Φ.Κ. σε ευρώ/1000lt στην Ελλάδα είναι : Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία οι συντελεστές του Ε.Φ.Κ. Σε εθνικό επίπεδο δεν δύνανται να είναι μικρότεροι από :
31 Φόροι - Δασμοί Εισφορά ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών Από το άρθρο 19 του Ν. 3054/02 η εισφορά ορίζεται σε ποσοστό 1% στην προ εισφορών και φόρων αξία των πετρελαιοειδών προϊόντων Τέλος Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Ανέρχεται σε 0,16 ευρώ/1000lt Eιδικό Τέλος (Ν. 2093/92) Το Ειδικό Τέλος ανέρχεται σε 0,5% και υπολογίζεται επί του αθροίσματος της τιμής εκ διυλιστηρίου του Ε.Φ.Κ. του τέλους Ρ.Α.Ε. και της εισφοράς (1%). Φόρος Προστιθέμενης Αξίας Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 2093/92) ο συντελεστής ΦΠΑ ορίζεται σε 18% στην φορολογητέα αξία. Σημειώνεται ότι για τα νησιά Λέσβος, Χίος, Σάμος, Δωδεκάνησα, Κυκλάδες, Θάσος, Σαμοθράκη, Βόρειες Σποράδες, Σκύρος ο συντελεστής ΦΠΑ μειώνεται κατά 30%.
32 Φόροι - Δασμοί
33 Φόροι και δασμοί
34 Φόροι και δασμοί
35 Περιθώρια Εταιριών Εμπορίας & Πρατηρίων
36 Περιθώρια Κέρδους Εταιριών Εμπορίας & Πρατηρίων
37 Περιθώρια Κέρδους Εταιριών Εμπορίας & Πρατηρίων
Τιμές κατανάλωσης πριν από φόρους και δασμούς
39 Τιμές πριν από φόρους και δασμούς
40 Τιμές πριν από φόρους και δασμούς
41 Τιμές πριν από φόρους και δασμούς
42 Τιμές πριν από φόρους και δασμούς Στην Ελλάδα οι τιμές παρακολουθούν τις ανοδικές και καθοδικές τάσεις των διεθνών τιμών πιο άμεσα από ότι στην Ιταλία (που είναι η χώρα όπου πρακτικά καθορίζονται οι διεθνείς τιμές της Μεσογείου)
43 Τιμές πριν από φόρους και δασμούς
44 Τιμές πριν από φόρους και δασμούς Οι τιμές στην Ελλάδα είναι σημαντικά χαμηλότερες από ότι στην Ιταλία λόγω του ότι τα περιθώρια εμπορίας στην Ελλάδα διατηρούνται χαμηλότερα στο πετρέλαιο κίνησης (σε αντίθεση με τη βενζίνη)