Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΤΔΠΕ) «Πώς θα μειώσω τα σκουπίδια μου;» Αθ. Ιωάννου, Υπεύθυνος ΠΕ Δ΄ Διεύθυνσης Δ.Ε. Αθήνας
Για τον καλύτερο συντονισμό των προσπαθειών προώθησης της ΕAΑ η δεκαετία , με πρωτοβουλία της UNESCO, έχει ανακηρυχθεί ως «Δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη». Τα σχολικά έτη της Δεκαετίας Τα σχολικά έτη της Δεκαετίας χαρακτηρίζονται με θεματικό περιβαλλοντικό περιεχόμενο ως εξής: : Νερό – Γαλάζιος Πλανήτης : Καταναλωτισμός & Περιβάλλον : Δάσος – Πράσινος Πλανήτης : Γεωργία, Διατροφή & Ποιότητα Ζωής : Ενέργεια- Ανανεώσιμες Πηγές & Τοπικές Κοινωνίες : Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα : Υγεία & Παραγωγικές Διαδικασίες : Ανθρωπογενές Περιβάλλον & Αειφόρος Διαχείριση : Ενεργοί Πολίτες Η Δεκαετία της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη
To Θεματικό έτος και οι άλλοι άξονες ενδιαφέροντος Ο εθελοντισμός Τα δικαιώματα του παιδιού Η καταπολέμηση της ενδοσχολικής βίας Συμμετοχικές διαδικασίες- ενδυνάμωση δημοκρατικών θεσμών μπορούν να εντάσσονται ως ειδικοί στόχοι σε όλες τις σχολικές δραστηριότητες ανεξαρτήτως της θεματικής τους.
Η πρόταση … για όλα τα γούστα
Ανάδειξη της αειφορικής (ή μη) διαχείρισης που λαμβάνει υπόψη το περιβάλλον, την οικονομία, την κοινωνία και τη διακυβέρνηση. Άμεση σύνδεση με το θεματικό έτος. Άμεση σύνδεση με την τρέχουσα επικαιρότητα. Σχολιασμός περιβαλλοντικής ισότητας (στο χώρο και στο χρόνο). «Σύνδρομα» κοινωνικής απόρριψης – αποδοχής: ΝΙΜΒΥ (Not In My Back Yard) NOTE (Not Over There Either) LULU (Locally Unacceptable Land Use) BANANA (Build Absolutely Nothing Anywhere Near Anything) NOPE (Not On Planet Earth) Γιατί; «Οποιοδήποτε σύστημα διαχείρισης αποβλήτων για να γίνει αποδεκτό πρέπει να είναι περιβαλλοντικά αποτελεσματικό, οικονομικά πραγματοποιήσιμο και κοινωνικά αποδεκτό».
Γιατί; Διεπιστημονική προσέγγιση. Βιωματικός χαρακτήρας. Ύπαρξη προϋπάρχουσας γνώσης και εμπειρίας των μαθητών. Ακολουθείται η πορεία από το γενικό στο ειδικό. Προσαρμογή στη νοητική ηλικία και στο γνωστικό επίπεδο των μαθητών (ρύποι, ανακύκλωση, εξοικονόμηση φυσικών πόρων, εξοικονόμηση ενέργειας, Αξιολόγηση Κύκλου Ζωής). Σύνδεση σχολείου, οικογένειας και τοπικής κοινωνίας.
Γιατί; Σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου (Χημεία, Φυσική, Γεωγραφία, Οικιακή οικονομία, Αρχές περιβαλλοντικών επιστημών κ.ά. Σύγκριση των προσεγγίσεων bottom-up (συμμετοχικές διαδικασίες, κοινωνία των πολιτών) & top-down (διοικητικές διαδικασίες). Ανάδειξη δημοκρατικών και συμμετοχικών διαδικασιών. Εφαρμογή τεχνικών όπως: επίλυση προβλήματος, μελέτη περίπτωσης (case study), αντιπαράθεση επιχειρημάτων (debate), παιχνίδι ρόλων για την ανάδειξη των συγκρουσιακών καταστάσεων, των οικονομικών συμφερόντων αλλά και της ανάγκης για εύρεση συμβιβαστικών λύσεων κ.ά.
Πραγματοποίηση δραστηριοτήτων και ανάληψη δράσεων (σκέψου πλανητικά, σχεδίασε περιφερειακά, δράσε τοπικά). Πληθώρα πηγών και φορέων πληροφόρησης. Γιατί;
Η τοπική εκπαιδευτική δράση
Τοπικό Δίκτυο ΠΕ (1/4) Τίτλος «Πώς θα μειώσω τα σκουπίδια μου;» Σκοπός Να αποτελέσει πεδίο για γόνιμο προβληματισμό και ανταλλαγή ιδεών ανάμεσα στους μαθητές και εκπαιδευτικούς σχετικά με τρόπους και πρακτικές πρόληψης και μείωσης των απορριμμάτων. Οι περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις της πρόληψης και μείωσης των απορριμμάτων θα είναι κεντρικοί θεματικοί άξονες του δικτύου.
Ειδικότερες θεματικές ενότητες Τοπικό Δίκτυο ΠΕ (2/4)
Σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ’ Αθήνας: Τοπικό Δίκτυο ΠΕ (3/4) 2ο Γυμνάσιο Ελληνικού1ο Γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου 1ο ΕΠΑΛ Αργυρούπολης9ο Γυμνάσιο Καλλιθέας 2ο Γυμνάσιο Μοσχάτου6ο Γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου 2ο Γυμνάσιο Αργυρούπολης4ο Γυμνάσιο Αργυρούπολης Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Αγίου Δημητρίου Σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δ’ Αθήνας: 6ο Δ.Σ. Αργυρούπολης 10ο Δ.Σ. Γλυφάδας 11o Δ.Σ. Αγίου Δημητρίου 6ο Δ.Σ. Παλαιού Φαλήρου 3o Δ.Σ. Αλίμου7ο Δ.Σ. Αγίου Δημητρίου 3ο Δ.Σ. Παλαιού Φαλήρου
Εκπαιδευτικοί φορείς: η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δ’ Αθήνας η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δ’ Αθήνας το Τμήμα Γεωγραφίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δραπετσώνας το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Λαυρίου και το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αργυρούπολης Σύνολο 46 εκπαιδευτικοί και 370 μαθητές Άλλοι φορείς: η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης και η Ελληνική Εταιρεία Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Τοπικό Δίκτυο ΠΕ (4/4)
Ημερολόγιο - Προγραμματισμός ΗμερομηνίαΧώροςΘέμα 23-24/11/2012ΚΠΕ ΔραπετσώναςΠραγματοποίηση σεμιναρίου στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής εβδομάδας πρόληψης παραγωγής αποβλήτων. Συνδιοργάνωση με Χαροκόπειο Παν/μιο. Εκδήλωση δικτύου 23-24/11/2012ΚΠΕ ΛαυρίουΠραγματοποίηση σεμιναρίου στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής εβδομάδας πρόληψης παραγωγής αποβλήτων. Συνδιοργάνωση με Χαροκόπειο Παν/μιο. Εκδήλωση δικτύου Ιανουάριος 2013 ΚΠΕ Αττικής ή Χαροκόπειο Παν/μιο Πραγματοποίηση σεμιναρίου
Πρόσκληση Οι μαθητές – μαθήτριες του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Αγίου Δημητρίου σας προσκαλούν στη συνάντησή τους με μαθητές των άλλων σχολείων της περιοχής που θα πραγματοποιηθεί στο χώρο του σχολείου ( Αργοστολίου 65, Αγ. Δημήτριο, τηλ ),την 3 η Δεκέμβρη 2012 (Παγκόσμια Ημέρα των Ατόμων με Αναπηρία), από ώρες 10:00- 13:00, στο πλαίσιο του προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Ανταλλακτικά παζάρια ρούχων». Παράλληλα με την εκδήλωση θα λειτουργεί παζάρι με διάφορα αντικείμενα που έφεραν από το σπίτι τους και η τιμή πώλησης θα είναι συμβολική. Η παρουσία σας θα μας τιμήσει και θα μας δώσει μεγάλη χαρά. Οι μαθητές του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Αγ. Δημητρίου
«Έλα ν' ανταλλάξουμε, όχι να πετάξουμε» Όλοι έχουμε στα σπίτια μας ρούχα που αν και είναι σε πολύ καλή κατάσταση δεν τα φοράμε η δεν τα χρησιμοποιούμε. Γιατί να παραμένουν αχρησιμοποίητα η να καταλήγουν στα σκουπίδια τη στιγμή που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από άλλους; Αγόρια και κορίτσια, τα ρούχα που δεν τα φοράτε πλέον ή ενδεχομένως δεν τα έχετε φορέσει ποτέ ελάτε να τα ανταλλάξετε με άλλα. Η διαδικασία είναι απλή. Φυσικά, τα ρούχα θα πρέπει να είναι σε πολύ καλή κατάσταση (καθαρά, πλυμένα και σιδερωμένα), ενώ δεχόμαστε τα πάντα εκτός από εσώρουχα, κάλτσες. Ο καθένας θα πρέπει να έχει μαζί του τουλάχιστον ένα ρούχο. Η ανταλλαγή δε γίνεται με βάση το αρχικό κόστος του ρούχου, αφού μπορεί κάποιος να ανταλλάξει ένα παντελόνι που κόστισε εκατό ευρώ και να πάρει μια μπλούζα που κοστίζει είκοσι ευρώ και το αντίστροφο.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας!